کد خبر: ۸۸۲۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰ 01 August 2020

 

چطور "خانه ما" کرونایی شد؟/ ویدا جوان: برنامه‌ای که وارد زندگی واقعی خانواده‌ها می‌شود

بازیگر سریال "ماه و پلنگ" و "زمانه" معتقد است که دوربین "خانه ما" وارد زندگی خانواده‌ها می‌شود و حرف‌هایی را می‌شنود که شاید در حالت عادی آدم‌ها آن‌ها را جلوی دوربین تلویزیون بیان نکنند و بر زبان نیاورند. بخش‌های کرونایی مسابقه باید افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها برنامه تلویزیونی"خانه ما" با حال‌وهوایی کرونایی روی آنتن می‌رود؛ حال‌وهوایی که سبک زندگی ایرانیان را تغییر داد. در جریان تولید "خانه ما" 12قسمتی ویژه کرونا تمام اصول بهداشتی و پروتکل‌های اعلام‌شده رعایت شده و همین موضوع ساخت برنامه را سخت‌تر کرده است. در این فصل نفرات گروه تولید و تعداد شرکت‌کنندگان کم و ارتباط آنها با خارج از خانه کاملاً به موارد ضروری محدود شده است و همچنین معاینات پزشکی و ضدعفونی محیط و افراد هم به‌صورت مرتب پیش می‌رود.

ایده اصلی خانه مای کرونایی این است که اعضای خانواده در شرایط قرنطینه و نیمه‌قرنطینه چه می‌کنند که در عین رعایت اصول بهداشتی شاد باشند و از فعالیت‌های روزمره نیز عقب نمانند.  از بین خانواده‌های برگزیده فصل‌های قبل، چهار خانواده از شهرهای تبریز، شیراز، مشهد و رشت به‌صورت دو‌به‌دو با هم رقابت می‌کنند و برنده آنها  فینال این ویژه‌برنامه را برگزار خواهند کرد.

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , شبکه نسیم , مستند , بازیگران سینما و تلویزیون ایران , سریال ایرانی ,

خط اصلی این برنامه، زندگی در شرایط قرنطینه است، در نتیجه، همه آیتم‌ها با همین محوریت طراحی و اجرا شده‌اند. شرکت‌کنندگان دیگر به‌صورت فیزیکی با هم در ارتباط نیستند همه ارتباطات تقریباً به‌صورت آن‌لاین است و مأموریت‌ها نیز بر همین اساس تعریف می‌شود، اینجا خلاقیت خانواده‌ها است که تعیین می‌کند تا چه‌اندازه می‌توان از این بستر برای پیشرد امور استفاده کرد.

بسیاری از پژوهشگران، کارشناسان و هنرمندان درباره ساخت کارهای فرهنگی و هنری به شکل و شمایل کرونایی توصیه کردند و پیشنهاد دادند. بعد از ساخت و اجرای "خانه ما" با قالب کرونایی، خیلی از خانم‌های بازیگر واکنش نشان دادند و از این قالب برنامه‌سازی استقبال کردند یکی از این خانم‌های بازیگر، "ویدا جوان" است؛ بازیگری که او را بیشتر با سریال‌های تلویزیونی مثل "ماه و پلنگ"، "زمانه" و "شمعدونی" می‌شناسیم و البته در جشنواره اخیر فیلم فجر "آبادان یازده 60" را روی پرده داشت.

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , شبکه نسیم , مستند , بازیگران سینما و تلویزیون ایران , سریال ایرانی ,

ویدا جوان در سریال شمعدونی

او در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیمدرباره این سبک برنامه‌سازی، گفت: قطعاً برگزاری این گونه مسابقه‌ها در مدیریت اقتصاد خانواده‌ها تأثیر بسزایی دارند؛ چون در ابتدا مهارت خرج کردن یک بودجه مشخص در مدت معین را به خانواده‌ها یاد می‌دهند، این در حالی است که شاید خیلی از خانواده‌ها در واقع دانش پس‌انداز کردن یا خرج کردن را نداشته باشند. به‌نظر من این پس‌انداز کردن و مدیریت اقتصاد خانواده، نیازمند دانش است و برنامه‌هایی از این دست که به‌شکل مستند تولید می‌شود می‌تواند در آموزش این دانش به خانواده‌ها کمک‌کننده باشد. این‌که افراد چنین دانشی را فرا بگیرند و بیاموزند که چگونه می‌توان با یک بودجه مشخص زندگی را بگذرانند از جمله وجوه مثبت و مؤثر این مسابقه است.

وی با توجه به اینکه فصل جدید مسابقه در فضای کرونایی با رعایت فاصله اجتماعی و آموزش‌های بهداشتی تولید و پخش می‌شود، توضیح داد: فصل جدید مسابقه‌ که در فضای کرونایی است، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم یک یادآوری دوباره برای مردم است و هم آموزش مجدد برای آن‌ها به‌شمار می‌رود که با اوج گرفتن دوباره این بیماری در کشور می‌تواند نقش تأثیرگذارتری داشته باشد. ازآن‌جایی که برنامه "خانه ما" یک مستند ــ مسابقه است و وارد زندگی خانواده‌ها  می‌شود و حرف‌هایی را می‌شنود که شاید در حالت عادی آدم‌ها آن‌ها را جلوی دوربین بیان نکنند و بر زبان نیاورند، تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. 

این بازیگر جوان، سمپاتیک و جذاب بودن برنامه را از نقاط قوت آن دانسته یادآور شد: "خانه ما" تصویر واقعی زندگی‌هایی است که شاید نتوان به‌راحتی داخل زندگی آن‌ها ورود کرد و آن‌ها را از نزدیک شناخت. این خصوصیت، از ویژگی‌های برنامه است و ازآن‌جا که مسابقه بسیار سمپاتی است و به‌نظر من آن حس سمپاتیک را در بیننده نیز ایجاد می‌کند، می‌تواند تأثیرات مثبتی از جنبه یادگیری و آموزش روی آدم‌ها داشته باشد. با توجه به اینکه اخیراً مردم به مقوله رعایت بهداشت و خطر بیماری کووید‌ــ‌19 کم‌توجه شده‌اند، در نتیجه با افزایش بخش‌های کرونایی در مسابقه می‌توان تأکید جدی‌تری به این بیماری و شیوع آن داشت.

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , شبکه نسیم , مستند , بازیگران سینما و تلویزیون ایران , سریال ایرانی ,

خانه ما با فضای کرونایی

وی در خصوص قسمت‌های مورد علاقه خود بین مجموع مسابقه‌های "خانه ما" که در شهرهای متفاوت برگزار شده است و از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن رفت، ابراز کرد: با توجه به این نکته که من کلیه قسمت‌های این برنامه را در فصل‌های گذشته کامل و خیلی منسجم ندیده‌ام اما از میان بخش‌های دیده‌شده، قسمتی را که مربوط به استان گیلان و در شهر رشت ضبط شده بود بیشتر دوست داشتم، به‌غیر از این‌که خود من رگِ گیلانی دارم و بر همین اساس احساس نزدیکی بیشتری به این برنامه و به این شهر می‌کردم، به‌نظر من در این قسمت‌ها کارکترهای جذابی وجود داشتند که همین ویژگی‌ها با توجه به قسمت‌هایی که دیده بودم، تماشای رقابت این خانواده‌ها را برای من جالب‌تر می‌کرد و اگر تماشای آن قسمت را از دست می‌دادم سعی می‌کردم از طریق اینترنت  و شبکه‌های مجازی تکرار آن را ببینم.

وی با مورد توجه قرار دادن ریتم مسابقه، از علاقه خود به یکی از آیتم‌های مرتبط با درآمدزایی توضیح داد و افزود: برنامه ریتم خوبی دارد و اصلاً خسته‌کننده نیست، وقتی برنامه‌ای خسته‌کننده نباشد یعنی ریتم درستی را پیش گرفته است و نمی‌توان ایرادی را بر آن وارد دانست. اشتغال خانگی و درآمدزایی اعضای خانواده از جمله بخش‌های خیلی جذاب "خانه ما" بود که توجه شخص خود من را جلب می‌کرد البته شاید در زندگی عادی و روزمره انجام برخی از این کسب‌وکارها برای هرکسی راحت نباشد اما وقتی افرادی این کارها  را برای مسابقه می‌کنند چون انگیزه برنده شدن و ماندن در مسابقه را دارند، راحت‌تر چنین کارهایی را می‌کنند. شاید در شرایط عادی، همه خانواده‌های ما راضی نشوند غذا درست کنند و ببرند کنار خیابان بفروشند یا خیلی از این کارها را برای درآمدزایی انجام دهند، اما دیدن این نوع برنامه‌ها، حداقل قبح برخی از این قضایا را از بین می‌برد یعنی اینکه شما در این برنامه نشان می‌دهید که کار، عار نیست.

بازیگر مجموعه‌های "ماه و پلنگ" و "شمعدونی" با تأکید بر "ارجحیت وجدانی بودن کار بر نوع کاری که انجام می‌دهیم"، تشریح کرد: اگر خانواده ما نیاز داشته باشد که ما در واقع کاری کنار کارهای دیگر انجام دهیم تا به‌واسطه آن در درآمد خانواده نقشی داشته باشیم، هیچ اشکالی ندارد که ما کارهایی مثل فروشندگی، آشپزی یا هر کار دیگری را به‌عنوان شغل انتخاب کنیم. مهم این است کاری که می‌کنیم درست و انسانی باشد، از این رو پرداختن به چنین کارهایی در مسابقه و ترغیب خانواده‌ها برای انجام کارهایی که می‌توان به‌واسطه آن کارها، قدری به اقتصاد خانواده کمک کرد و باری از دوش پدر یا نان‌آور خانواده برداشت، اقدام جالب‌توجهی است که می‌تواند برای هر خانواده‌ای برانگیزنده هم باشد و من این قسمت را خیلی دوست داشتم.

او در پاسخ به این سؤال که آیا خود یا خانواده در این زمینه در گذشته یا حال تجربه‌هایی داشته‌اند، گفت: خانواده من از 18سالگی به من گفتند که وارد فضای حرفه‌ای کار شوم و سعی کنم خرج زندگی‌ام را خودم دربیاورم در نتیجه خیلی پیش آمده است کارهایی کرده‌ام که شغل اصلی من نبوده است و صرفاً برای کسب درآمد بیشتر آن کارها را کرده‌ام، مثلاً در دوران دانشجویی نقاشی دیواری و یا تابلو می‌کشیدم کارهایی مثل پتینه و کارهای دستی را هم همیشه داشتم و انجام این کارها و بیان آن‌ها را عیب نمی‌دانم، در واقع معتقدم کار محترم است و انسانی که کار می‌کند فرد محترمی است؛ مهم نیست چه‌کاری، به‌هرحال هر کاری را کسی باید به‌عهده بگیرد، ما به همه مشاغل و همه انسانها در همه جایگاه‌ها نیازمندیم.

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , شبکه نسیم , مستند , بازیگران سینما و تلویزیون ایران , سریال ایرانی ,

ویدا جوان در سریال "زیر همکف"

بازیگر جوان و فارغ‌التحصیل رشته حسابداری به تجربیات درست مصرف کردن خود در خانواده و اینکه چطور می‌توان از هزینه‌های اضافی و تحمیل‌شده جلوگیری کرد، پرداخته ابراز کرد: راه‌های زیادی  برای درست مصرف کردن و البته پس‌انداز کردن وجود دارد من هم یک راه خیلی خوب را بلدم ولی اغلب این راه‌ها در مملکت ما خیلی جواب نمی‌دهد و اینکه ما اصلاً در زمینه اقتصادی، امنیت نداریم. اگر ما یک بودجه یک‌ماهه یا حتی سه‌ماهه برای زندگی در نظر بگیریم و قرار باشد که حد مخارج ما از آن بودجه فراتر نرود؛ لیستی از نیازهای روزمره و ضروری تهیه کنیم و طبق آن لیست، بودجه‌ای را برآورد کنیم یعنی مبلغی را برای هزینه‌ها و مخارجمان کنار بگذاریم و دقیقاً بر مبنای آن مبالغ تعیین‌شده، خرج کنیم باز هم در آخر کار کم می‌آوریم و پیش‌بینی‌های ما درست در نمی‌آید.

وی در ادامه یادآور شد: همان‌طور که خودتان می‌دانید در کشور ما مثلاً وقتی سالانه مبلغی کنار می‌گذاریم که چیزی را بخریم وقتی به آن عدد می‌رسیم یا وقتی آن مبلغ جمع می‌شود، قیمت کالای مورد نظر ما خیلی غیرمنطقی افزایش می‌یابد و آن‌قدر گران می‌شود که ما همچنان از آن دور می‌مانیم و نمی‌توانیم آن کالا را خریداری کنیم، این حتی در مورد خورد و خوراک به‌ویژه در سال‌های اخیر هم صادق است و می‌بینیم که مردم نمی‌توانند برای پولی که به جیب‌شان می‌آید، برنامه‌ریزی کنند، چون هر روز صبح که بیدار می‌شویم همه‌چیز گران‌تر می‌شود و هیچ‌کس هم پاسخگو نیست.

ویدا جوان در خاتمه به بحث کرونا و تأثیر آن در اقتصاد خانواده‌ها اشاره کرد و افزود: برخی از هزینه‌ها و خریدها در خانواده‌ها کاملاً ضروری است و باید انجام شود. این‌طور نیست که بخواهیم آن خریدها را پشت‌گوش بیندازیم و انجام ندهیم. معمولاً این هزینه‌ها، الزامی و جزو ملزومات زندگی‌اند و نمی‌شود آنها را نادیده گرفت، بنابراین نمی‌‌توان در شرایط معمول  از برخی هزینه‌های اضافی و تحمیل‌شده جلوگیری کرد. در شرایط کنونی که متأسفانه در دوران کرونا به‌سر می‌بریم، همه‌چیز به‌نظر من آشفته‌تر، بدتر و عجیب‌تر شده است برخی هزینه‌های لوازم بهداشتی و ضدعفونی‌کننده به خانواده‌ها اضافه شده است و خیلی از خانواده‌ها به‌خاطر همین مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک، دستکش، شست‌وشوی زیاد خود و همه چیزهایی که از بیرون می‌آورند، مصرف‌شان بیشتر شده کما اینکه در قرنطینه ماندن برخی از این هزینه‌ها را بالا برده و درآمدها را کاهش داده است و خیلی سخت می‌شود راه‌حلی منطقی را برای آن در نظر گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار