کد خبر: ۸۸۱۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹ 29 July 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

توکلی در نامه‌ای به میرسلیم: اسناد خود درباره شهرداری تهران را ارائه کنید
رئیس هیأت مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه ای از مصطفی آقامیرسلیم نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم خواست اسنادش درباره پرداخت رشوه ۶۵ میلیارد تومانی شهردار سابق تهران به نمایندگان برای توقف تحقیق و تفحص مجلس دهم را ارائه کند. احمد توکلی روز سه شنبه در نامه ای به مصطفی میرسلیم نوشت: جنابعالی دو نوبت به رسانه‌ها اطلاع دادید که آقای دکتر قالیباف برای توقف تحقیق و تفحص مجلس دهم از شهرداری تهران مبلغ شصت‌وپنج میلیارد تومان به برخی نمایندگان رشوه داد تا تلاش کنند که تحقیق و تفحص رأی نیاورد. رئیس هیأت مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت افزود: درستی و نادرستی این ادعا در هر دو صورت برای مردم و نظام اهمیت بسیار دارد، دیده‌بان شفافیت و عدالت براساس تکلیف ذاتی و متکی به اساسنامه قانونی‌اش کشف حقیقت در این زمینه را آغاز کرده است. خواهشمند است تمامی اسناد و مدارک خویش را این سازمان مردم نهاد ارائه فرمایید.

واکنش آیت الله مکارم شیرازی به برگزاری مراسم عاشورا در روزهای کرونایی
آیت‌الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان ظهر امروز در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، اظهار داشت: به هیچ قیمت نمی‌توان جلوی برگزاری مراسم عاشورا را گرفت، در زمان رضاخان با عاشورا چه کردند اما همه دیدند که کاری از پیش نبردند.وی با تأکید بر اینکه "شکی نیست که اصولی داریم که به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم آنها را رها کنیم و از جمله آنها مسئله عزاداری محرم و صفر است"، افزود: اگر این امور را رها کنیم اسباب دردسر است، اگر بخواهیم عمل کنیم باید به‌شکلی باشد که هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و هم از جنبه‌های معنوی و مذهبی غافل نشویم همان گونه که در مورد نماز جمعه هم این دستور داده شده است.

سیگارها از شهریور کد رهگیری می‌گیرند
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشورگفت: در برخی از محصولات دخانی قاچاق از فضولات حیوانی استفاده شده است. طرح شناسه رهگیری سیگار از اول شهریور ماه آغاز می‌شود. استفاده از سیگار و تنباکویی که قانونی تولید شده هم برای سلامتی مضر است./ایسنا

شعار «جانم فدای رهبر» نیروهای نظامی حذف شد
رهبر انقلاب در دیدار با خانواده نیروی دریایی سپاه به تعابیر موجود در سرودی که اول مراسم خوانده شده بود همچون «ناخدای کشتی ولایت» و «نوح ما»، اعتراض کردند: «به همه این را می‌گویم و گفته‌ام و تکرار می‌کنم: مبادا آن صفاتی، خصالی، مناقبی که متناسب با وجود ولی عصر ارواحنافداه هست، این‌ها را تنزل بدهیم در سطح انسان‌های کوچک و ناقصی مثل این حقیر و امثال این حقیر... این نوح، امام زمان است... وجود مقدس خاتم‌الانبیاء نوحِ کشتیبان این امت است.»رهبر انقلاب در جمع فرماندهان نیروی زمینی ارتش از استفاده‌ تعبیر «جانم فدای رهبر» در مراسم رسمی نیروهای مسلح انتقاد و تصریح کرده بودند: «نه خدا راضی است، نه احکام اسلام اجازه می‌دهد که ما بگوییم ارتش ما، یا نیروهای مسلح ما، یا عناصر ما، برای خاطر فلان آدم بمیرند؛ نه. بله، برای خاطر اسلام همه بمیرند؛ فلان آدم هم برای خاطر اسلام بمیرد.» پس از این بیانات و در دیگر مراسم رسمی نظامی بعدی، این شعار حذف شد. /فارس

بازنشستگان کشوری چطور با کارت حقوق قسطی خرید کنند؟
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: مرحله دوم طرح یاری با اعتبار ۱۲ میلیون ریال از ابتدای مردادماه به مدت یک ماه (تا پایان مردادماه جاری) اجرایی شده است. اعتبار طرح یاری به همه بازنشستگان و وظیفه‌بگیرانی که حداقل یک میلیون و دویست هزار تومان حقوق ماهانه داشته باشند، تعلق می‌گیرد. بازپرداخت اقساط مرحله دوم طرح یاری در چهار قسط ماهانه از آخر شهریورماه به مدت چهار ماه از حقوق استفاده کنندگان طرح کسر خواهد شد./ایسنا

حاشیه‌سازان پارلمان یازدهم؛ از مهره‌چینی زاکانی تا هیاهوی توئیتری میرسلیم
بعد از ۶۰ روز که از مجلس یازدهم می‌گذرد در میان ۲۹۰ نماینده ای که بسیاری از آنها برای اولین‌بار است که ردای نمایندگی به تن دارند افرادی هستند که حواشی مجلس روی انگشت آنها می‌چرخد.در میان جدیدالورودها گروهی هستند که در صحن علنی مجلس قیل و قال زیادی ندارند اما با حساب‌های کاربری‌شان در فضای مجازی حسابی توجهات را به خود جلب کرده‌اند. برخی نمایندگان اما در صحن مجلس پرسروصدا هستند و گویی رسالتشان را در فریاد زدن دیده اند. قدیمی ترهای پارلمان هم چندان ساکت نیستند و برخی چون زاکانی علاوه بر اینکه تلاش دارد نقش لیدر را بازی کنند در ماجرای پرونده اعتبارنامه تاجگردون و حضور ظریف در صحن پرحاشیه ظاهر شد. میرسلیم هم در دو ماه اخیر حضوری بی حاشیه و آرام در صحن داشته باشد اما در فضای مجازی به شدت فعال است و توئیت هایش جنجال برانگیز شده است. سوال اما این است که آیا بزرگان و لیدرهای برون و درون پارلمانی اصولگرایان تدبیری برای مدیریت مجلس در مسیری کم حاشیه و متمرکز بر حل مشکلات خواهند داشت؟

باشگاه پرسپولیس رسما از مجری تلویزیون شکایت کرد
با اعلام علیرضا اشرف مدیر رسانه‌ای پرسپولیس، این باشگاه از مجری شبکه یک شکایت خواهد کرد. صبح دیروز در یک برنامه زنده تلویزیونی دو مجری آن با لحنی کنایه آمیز قهرمانی پرسپولیس را به حمایت‌های وزارت ورزش مرتبط دانستند و این صحبت‌ها بازتاب زیادی هم در فضای مجازی ایجاد کرد. صحبت های این مجری با واکنش پرسپولیسی ها همراه شد و عبدالرضا امیراحمدی صبح امروز از پرسپولیسی ها عذرخواهی کرد اما در انتها با نام بردن از گالیله به شکلی کنایه‌آمیز و دو پهلو نشان داد که بالاجبار تن به این کار داده است. در همین راستا علیرضا اشرف، مدیر روابط عمومی پرسپولیس در صفحه شخصی خود این عذرخواهی را توهین مجدد دانشته و از شکایت باشگاه از این مجری خبر داد.

گرانی دوباره خودرو در راه است؟
بررسی وضعیت بازار خودرو نشان می دهد مشتری چندانی در بازار نیست اما با این حال قیمت‌ها روندی افزایشی را تجربه می کنند.این وضعیت البته از نظر فعالان بازار خودرو وضعیت چندانی غریبی نیست چرا که طی ماه های اخیر همواره بازار خودرو با این وضعیت مواجه بوده است . یکی از فعالان بازار خودرو می گوید این روزها البته با مشتریان بیشتری نسبت به روزهای قبل مواجه هستیم، کسانی که فکر می‌کنند احتمالا قیمت ها باز هم گران‌تر می شود و همین امر سبب شده است برای ورود به بازار اقدام کنند. قیمت پراید تا حدود ۸۸ میلیون تومان نیز در بازار عقب نشسته بود اما در روزهای اخیردوباره به قیمت ۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است . ۹۰ میلیونی شدن پراید خود سیگنالی است به بازار مبنی بر اینکه گرانی بیشتر در راه است.

کمیسیون در انتخاب رئیس دیوان محاسبات کوتاهی کرد
مجتبی ‌توانگر نماینده مردم تهران در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: کمیسیون بودجه در فرایند انتخاب رییس دیوان محاسبات نسبت به وظایف قانونی خود کوتاهی کرده و بدون استعلام و دقت مدارک را تایید کرده است. ‏با توجه به نظر رییس مجلس در چارچوب قانون «کمیسیون بودجه» بایستی پاسخگو و در جهت اصلاح حرکت نماید. ‏دیوان برای شروعی کارآمد نیازمند رفع این شبهه‌هاست./ایسنا

نادران خطاب به قالیباف: هیات رییسه و کمیسیون بودجه برای انتصاب بذر پاش تخلف کردند
الیاس نادران در اطلاعیه‌ای با بیان اینکه فرایندهای قانونی در روند انتخاب رئیس دیوان محاسبات طی نشده نوشته است: بر خلاف ادعای آقای رئیس مجلس فرایندهای قانونی طی نشده است و با توجه به رونمایی از اسنادی در این خصوص راستی آزمایی ادعاهای آقای مهرداد بذرپاش در سوابق شغلی، مقالات علمی و ... معلوم شد که دغدغه دلسوزان برای رعایت شان منزلت و اقتدار مجلس بلاوجه نبوده است. نتیجه آنکه حتی اگر با توجه به تفسیر خاص ظاهر آئین نامه هم رعایت شده باشد، بدلیل ابهام حداقل 20 سال سابقه کار، رعایت آئین نامه ابلاغی کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس و مخدوش بودن اطلاعات تقدیمی به کمیسیون و نمایندگان و عدم استعلام از مراجع ذیصلاح همانگونه که به ریاست محترم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات عرض کردم، لازم است کمیسیونهای ذیربط(برنامه و بودجه، اصل90، آئین نامه داخلی و...) تحقیقات جامعه را در این رابطه انجام و نتیجه بررسی‌های خود را برای حفظ حیثیت کمیسیون برنامه و بودجه و کلیت مجلس منتشر کند تا به این ترتیب بخشی از اعتماد از دست رفته جامعه دانشگاهی و افکار عمومی بازسازی شود. ماده(11) قانون محاسبات عمومی تکلیف را روشن کرده است. چنانچه این امر صورت نپذیرد شخصاً به‌همراه تعدادی از نمایندگان محترم بررسی‌های خود را تکمیل و نتیجه تحقیقات را به سمع و نظر نمایندگان محترم و مردم شریف ایران خواهیم رسانید و تا حصول نتیجه کار را ادامه خواهیم داد.

اظهارات احساسی سفیر چین در ایران
چانگ هووآ، سفیر چین در تهران در این مراسم اظهار کرد: ما از این فرصت استفاده می کنیم تا امروز جشن آنلاین برگزار کنیم تا نود و سومین سالگرد تاسیس ارتش آزادی بخش خلق چین را جشن بگیریم. وی افزود: معتقدم چنین فاصله‌های اجتماعی نمی‌تواند مانع ارتباط نزدیک و روابط محکم بین ما و دوستانمان باشد. در این مراسم‌ وابسته‌های نظامی این کشور و همچنین برخی مسئولان ایرانی نیز حضور داشتند.

نامه قالیباف به رهبر انقلاب سرنوشت کنکور را تغییر می‌دهد؟
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از نامه رئیس مجلس به مقام معظم رهبری برای عضویت روسای سه کمیسیون در ستاد ملی مبارزه با کرونا خبر داد. علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: طبق آخرین اطلاع ما مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا متفق القول مصر بر برگزاری کنکور سراسری در موعد تعیین شده یعنی در اواخر مرداد ماه هستند. در پاسخ به سوالات ما مبنی بر چگونگی برگزاری این آزمون می گویند که کنکور با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود. وی افزود: با توجه به اینکه از مجلس تنها رئیس مجلس عضو این ستاد است ما نمی توانیم نکات خود را بگوییم. به همین دلیل آقای قالیباف مکاتبه ای داشتند تا از مقام معظم رهبری برای عضویت روسای کمیسیون های آموزش و بهداشت و احتمالا رئیس کمیسیون اجتماعی اذن بگیرند که هنوز پاسخ آن به ما گفته نشده است. شاید با عضویت در این ستاد حرف هایمان بیشتر شنیده شود.

کنایه محمدحسین میثاقی به مجری جنجالی شبکه یک
محمدحسین میثاقی مجری برنامه فوتبال برتر به حواشی به وجود آمده برای پرسپولیس در چند روز اخیر واکنش نشان داد. پرسپولیس موفق شد چهار هفته زودتر از پایان لیگ، به مقام قهرمانی برسد. همین موضوع با واکنشهای زیادی همراه بود و حتی مجری شبکه یک هم کنایه ای به سرخپوشان زد که با واکنش تند باشگاه پرسپولیس روبرو شد. محمدحسین میثاقی مجری برنامه فوتبال برتر درباره این حواشی گفت:«باید به این برسیم که با موفقیت تیم ها خوب برخورد کنیم. شاید چند سال بعد برای خودمان آن اتفاق افتاد. متاسفانه این جو و فضا را نمی بینم. بین فوتبالی ها هست، بین مربیان هست بین بازیکنان هست و حتی بین رسانه ای ها هست. متاسفانه به جای یاد دادن احترام دنبال تخریب هستیم و امیدوارم اصلاح شود. خیلی از این رفتارها برای دیدن است. وایرال شود در فضای مجازی و فقط دیده شوند. متاسفانه بعضی پیشکسوتان فوتبالی. رسانه ها. همکاران ما برای اینکه دیده شوند این کارها را می کنند. متاسفانه با توهین و تحقیر همراه است. آدم ویدئو و استوری بعضی قدیمی ها را می بیند و می گوید این چه ادبیاتی است؟ این مربی مثلا قرار است چند سال دیگر مربی تیم پایه شود. با این ادبیات و رویکرد واقعا کار به جایی نمی رسد.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار