با چنین زمینه‌سازی اگر جت‌های آمریکا به ماهان هم شلیک کرده بودند، بخشی از افکار عمومی منطقه و جهان در سطح ناخودآگاه خبر را «شلیک آمریکا به هواپیمای حامل سلاح و کرونا با حضور ۱۵۰ سپر انسانی» می‌دیدند و نه «شلیک آمریکا به هواپیمای مسافری و قتل ۱۵۰ شهروند غیرنظامی».
کد خبر: ۸۷۹۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 26 July 2020
علی علیزاده در یادداشتی پیرامون تهاجم جنگنده آمریکایی به هواپیمای مسافربری ماهان نوشت: پانزده اردیبهشت بی‌بی‌سی فارسی، عربی و انگلیسی به صورت همزمان گزارشی درباره نقش هواپیمایی ماهان در گسترش کرونا در خاورمیانه منتشر کردند و با شدت غیرعادی برای چند روز رویش مانور دادند.
 
گزارشی که مدعی بود براساس تحقیقات مشترک خبرنگاران بخش فارسی و عربی انجام شده اما هم فکت‌ها و مقدمات غیرواقعی و مساله دار داشت و هم تحلیل‌ها و نتایجی رسما غلط. گزارشی که اعتبار و صدق ادعاهایش همان موقع توسط کاربران معمولی شبکه‌های مجازی ابطال شد. این گزارش اگرچه درباره کرونا بود اما پیامی که زیرپوستی‌ تکرار و تزریق می‌کرد نقش هواپیمایی ماهان در جنگ سوریه و حمل و نقل سلاح و نفرات جنگی توسط این هواپیمایی  بود.
 
وظیفه‌ی گزارش بی‌بی‌سی «زمینه‌سازی روانی» برای افزایش فشارهای آمریکا بر ماهان و توجیه پیش‌دستانه‌ی هرگونه تعرض و فشار غیرقانونی و غیرمشروع بود.
 
با چنین زمینه‌سازی اگر جت‌های آمریکا به ماهان هم شلیک کرده بودند، بخشی از افکار عمومی منطقه و جهان در سطح ناخودآگاه خبر را «شلیک آمریکا به هواپیمای حامل سلاح و کرونا با حضور ۱۵۰ سپر انسانی» می‌دیدند و نه «شلیک آمریکا به هواپیمای مسافری و قتل ۱۵۰ شهروند غیرنظامی»
 
مشابه چنین «زمینه‌سازی روانی» را سال گذشته هم دیدیم: در  اسفند نود و هفت بی‌بی‌سی  مستندی به نام «فرمانده‌ی در سایه» پخش کرد. مستندی درباره سردار سلیمانی و نقش سپاه قدس در منطقه. کمتر از دوماه بعد آمریکا  سپاه را به لیست تروریستی اضافه کرد. 
 
متهم کردن بی‌بی‌سی به تولید پروپاگاندا از طریق «زمینه‌سازی روانی» از جنس تئوری توطئه‌‌ی متوهمان ‌غرب‌ستیز غرب‌نشناس نیست.
 
جورج اورول نویسنده انگلیسی که طی جنگ دوم جهانی در ‌سرویس بی‌بی‌سی کار کرد این تکنیک «زمینه‌سازی» را در خاطرات چهارده مارس هزار و نهصد و چهل و دو دقیق توضیح داده: «در گزارش‌هایم مرتب میگویم ژاپن میخواهد به روس‌ها(متحد انگلیس) حمله کند. باورش ندارم اما محاسباتم اینگونه است:
-اگر ژاپن آغاز کنند میگوییم ما که گفته بودیم
-اگر روس‌ها حمله کنند با زمینه‌ای که ساختیم ژاپن را آغازگر نشان میدهیم
-جنگی نشود میگوییم ژاپن از قدرت روسیه میترسد»
 
از نوشته جورج اورول هفتاد و هشت سال میگذرد.  استانداردهای بی‌بی‌سی در این سال‌ها در بسیاری موارد زیر فشار و اعتراض و مقاومت گروه‌های مختلف عوض شده. اما وقتی به اخبار ایران میرسد استانداردها همچنان همان است، چرا که هیچ کسی نیست که بی‌بی‌سی را براساس همان قوانین خودش به محکمه و دادگاه فرابخواند و از حقوق ملت ایران دفاع کند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار