کد خبر: ۸۷۹۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱ 25 July 2020
تابناک/فرماندار گیلان‌غرب گفت: نزدیک به 67 درصد کل ذخایر قیر طبیعی کشور در این شهرستان تولید می‌شود که متاسفانه به‌صورت خام خارج می‌شود.
گیلان‌غرب خاستگاه قیر طبیعی ایران/ سودی که عاید شهرستان نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، کورش محمودیان امروز در جمع اصحاب رسانه در توصیف ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان گیلان‌غرب، اظهار داشت: این شهرستان از بعد اقتصادی مبتنی بر کشاورزی و دامپروری است.

وی ادامه داد: شهرستان گیلان‌غرب با 500 هزار راس دام سبک و سنگین و به لحاظ دارا بودن استعدادهای در حوزه مراتع و جنگل‌ها، قابلیت دامپروری قابل توجه‌ای دارد به‌طوریکه 6 ماه از سال را میزبان عشایر استان و استان‌های همجوار است.

فرماندار گیلان‌غرب به وجود چهار سد مخزنی در سطح شهرستان اشاره و بیان کرد: نزدیک به 184 میلیون مترمکعب آب پشت‌سدها ذخیره است که خود این قابلیت به ما این اجازه را می‌دهد تا در حوزه کشاورزی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌ حوزه صنایع شهرستان، ادامه داد: در حوزه صنعت معادنی غنی همچون گچ و بیتومین یا قیر طبیعی داریم که نزدیک به 67 درصد کل ذخایر قیر طبیعی کشور در این شهرستان تولید می‌شود.

به گفته محمودیان، 24 معدن در شهرستان ثبت و قابل بهره‌برداری است که 12 معدن از این تعداد فعال است.

وی به یک مشکل عمده در این راستا اشاره کرد و افزود: تا این لحظه آنطور که باید و شاید نتوانسته‌ایم نظر سرمایه‌گذار را در حوزه معادن و صنایع تبدیلی معادن جذب کنیم، متاسفانه قیر طبیعی شهرستان عمدتا به صورت خام خارج می‌شود و سودی عاید منطقه نمی‌شود.

این مسؤول تصریح کرد: چرخه‌ای که در حوزه چرخه صنعت شهرستان باشد را نداریم، لذا نیاز به سرمایه‌گذاری چه در بخش خصوصی و دولتی داریم البته پیگیر این موضوع هستیم.

وی در خصوص وضعیت اشتغال در گیلان‌غرب، گفت: وضعیت اشتغال در این شهرستان نیز متاثر از کشور و به تبع از استان، ایده‌آل نیست، ولی طی دو سال گذشته از محل اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری و همچنین زلزله نزدیک به 80 میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره (چهار تا 6 درصد) پرداخت شده که با اجرای نزدیک به 2 هزار و 900 حدود 4 هزار و 200 نفر اشتغال ایجاد شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار