کد خبر: ۸۷۹۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳ 23 July 2020

 

 
رونمایی از سری‌ترین پهپاد جهان از سوی ارتش سوریه، دیدار وزرای خارجه انگلیس و آلمان با محوریت ایران، انفجار دو بمب در مسیر کاروان نظامی ارتش آمریکا در جنوب عراق و هشدار سازمان ملل در مورد تشدید بحران مواد غذایی در یمن، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به انتشار متن کامل سند سیاست‌گذاری دموکرات‌های آمریکا درباره برجام نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ حزب دموکرات آمریکا بامداد پنجشنبه به وقت تهران از پیش‌نویس سندی که سیاست‌های این حزب در سال ۲۰۲۰ را مشخص می‌کند، رونمایی کردند.

در هفت جای این سند ۸۰ صفحه‌ای به ایران اشاره شده و آمده است: «دموکرات‌ها حرکت دولت ترامپ به سمت جنگ با ایران را متوقف کرده و دیپلماسی هسته‌‌ای، تنش‌زدایی و گفت‌وگوهای منطقه‌ای را در دستور کار قرار خواهند داد. دموکرات‌ها معتقدند ایالات متحده نباید به دنبال تغییر نظام سایر کشورها باشد. آمریکا باید پیگیری این سیاست را به عنوان هدف خود در قبال ایران کنار بگذارد.»

در ادامه این متن آمده است: «ما معتقدیم برنامه جامع، اقدام مشترک بهترین روش برای قطع تمامی مسیرهای حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌ای، به نحو قابل راستی‌آزمایی است. خروج یکجانبه آمریکا از برجام ما را از متحدانمان جدا و راه را برای ازسرگیری حرکت ایران به سمت قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای باز کرد. به همین دلیل است که بازگشت به پایبندی دوجانبه به این توافق تا این حد اضطراری است. توافق هسته‌ای همیشه قرار بوده آغاز دیپلماسی ما با ایران باشد نه پایان آن. دموکرات‌ها از تلاش‌های جامع دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و پرداختن به سایر فعالیت‌های تهدید کننده این کشور اعم از ستیزه‌جویی منطقه‌ای، موشک‌های بالیستیک و سرکوبگری‌ داخلی حمایت می‌کنند.»

انتشار متن کامل سند سیاست‌گذاری دموکرات‌های آمریکا درباره برجام/رونمایی از سری‌ترین پهپاد جهان از سوی ارتش سوریه/ دیدار وزرای خارجه انگلیس و آلمان با محوریت ایران/ انفجار ۲ بمب در مسیر کاروان نظامی ارتش آمریکا در جنوب عراق

روزنامه واشنگتن‌پست ساعاتی قبل‌تر گزارش داده بود، این سند ۸۰ صفحه‌ای که توسط هیاتی ۱۵ نفره از سران حزب دموکرات از جمله «جو بایدن»، نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ تدوین شده، روز سه‌شنبه میان اعضای حزب توزیع شده است. 

حزب دموکرات آمریکا قرار است طی روزهای آینده، نشستی با حضور تمامی اعضای کمیته‌ای که درباره سند نهایی سیاست‌گذاری حزب دموکرات تصمیم‌گیری می‌کنند برگزار کند. در آن نشست، اصلاحاتی در این پیش‌نویس اعمال شده و سند مورد توافق برای تصویب نهایی به «مجمع ملی حزب دموکرات» ـ که ماه آینده برگزار می‌شود ـ ارسال خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان، اختلافات میان احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در سیاست‌گذاری در خصوص ایران را صرفاً تاکتیکی می‌دانند و می‌گویند میان دو طرف در ضدیت با ایران، اختلاف راهبردی وجود ندارد.

«آنتونی بلینکن»، مشاور ارشد «جو بایدن» اواخر خردادماه گفته بود، چنانچه او در انتخابات نوامبر به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود، تمامی تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ» را حفظ خواهد کرد. 

 بلینکن که یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در گفت‌وگوهای منتهی به توافق  هسته‌ای برجام بود، این اظهارات را روز ۲۹ خرداد در نشست مجازی «کمیته یهودیان آمریکا» مطرح کرده است. 

این مقام سابق آمریکایی گفت: «ایران باید به پایبندی کامل برجام برگردد. در غیر این صورت واضح است تا زمانی که ایران این کار را انجام دهد، همه تحریم‌ها پابرجا خواهند ماند.»

بلینکن در ادامه گفته که به دنبال «توافقی قوی‌تر» با ایران خواهد بود: «اگر ما به پایبندی به برجام برگردیم، از این مساله به همراه شریکان و متحدانمان که بار دیگر در موضع یکسانی با ما قرار می‌گیرند، به عنوان سکویی استفاده خواهیم کرد تا به مذاکره بر سر توافقی طولانی‌مدت‌تر و قوی‌تر بپردازیم.»

رونمایی از سری‌ترین پهپاد جهان از سوی ارتش سوریه

ارتش سوریه یک پهپاد شناسایی بسیار کوچک را با نام " Black Hornet 3s" در اختیار دارد که جزئی از سلاح‌های نیروهای تفنگداران دریایی آمریکاست.

 به نوشته روزنامه "درایو" آمریکا، ارتش سوریه در نزدیکی شهر تل تمر واقع در منطقه مرزی با ترکیه و عراق این پهپاد را به دست آورده است.

طول این پهپاد ۱۵ سانتی‌متر و وزن آن کمتر از ۴۵ گرم است. این پهپاد به واسطه سیستم مانیتور و سیستم کنترل قابل حمل کنترل می‌شود. همچنین می‌تواند در محدوده دید مرکز کنترل و پرواز از طریق مسیر مشخص با استفاده از سیستم " GPS" و بازگشت خود به خود به نقطه شروع پرواز می‌کند.

انتشار متن کامل سند سیاست‌گذاری دموکرات‌های آمریکا درباره برجام/رونمایی از سری‌ترین پهپاد جهان از سوی ارتش سوریه/ دیدار وزرای خارجه انگلیس و آلمان با محوریت ایران/ انفجار ۲ بمب در مسیر کاروان نظامی ارتش آمریکا در جنوب عراق

به رغم حجم بسیار کوچک، آن به دو دوربین ویدیو با امکان تغییر وضوح و نیز امکان تصویربرداری حرارتی مجهز است. همچنین قابلیت کار کردن در شب را دارد، به طوری‌که تمام ویدیوهای گرفته شده را ذخیره و در آن واحد میکس می‌کند. این پهپاد فوق‌سری‌ترین پهپاد موجود در جهان است که قیمت آن به حدود ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد.

دیدار وزرای خارجه انگلیس و آلمان با محوریت ایران

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس چهارشنبه شب با «هایکو ماس» همتای آلمانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

راب در حساب توئیتری خود نوشت: «درباره مسائلی پیرامون هنگ‌کنگ، ایران، روند صلح خاورمیانه و تقویت ارزش‌های مشترک گفت‌وگو کردیم».

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین در نشست خبری پس از این دیدار، درخصوص انتشار گزارش مداخله روسیه در همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا گفت: «هر زمان که چنین اتفاقی رخ دهد روسیه را مجبور به پاسخگویی می‌کنیم».

وی افزود: «ما در حال همکاری جهت متعهد کردن چین به تعهدات بین‌المللی خود به‌خصوص در زمینه مسائل مربوط به هنگ‌کنگ هستیم. در این رابطه در حال همکاری با شرکای فرانسوی خود نیز هستیم».

انتشار متن کامل سند سیاست‌گذاری دموکرات‌های آمریکا درباره برجام/رونمایی از سری‌ترین پهپاد جهان از سوی ارتش سوریه/ دیدار وزرای خارجه انگلیس و آلمان با محوریت ایران/ انفجار ۲ بمب در مسیر کاروان نظامی ارتش آمریکا در جنوب عراق

وزارت خارجه آلمان نیز در بیانیه‌ای در ارتباط با سفر ماس به انگلیس نوشت: «آلمان به همراه فرانسه و انگلیس همکاری نزدیکی در قالب گروه موسوم به E3 دارند. این کشورها، امضاکنندگان برنامه جامع اقدام مشترک با ایران هستند و به تضمین پابرجایی این توافق متعهدند.»

ماس قبل از سفر به لندن گفت: «مذاکرات چهارشنبه با راب متمرکز بر موضعات بین المللی است که با ما انگلیس از نزدیک راجع به آنها تشریک مساعی داریم؛ از جمله مواضع تروئیکای اروپا در قبال ایران، روابط با چین و نحوه مقابله با نفوذ روسیه در اروپا».

انفجار دو بمب در مسیر کاروان نظامی ارتش آمریکا در جنوب عراق

منابع امنیتی اعلام کردند، کاروان حامل تجهیزات نظامی ارتش آمریکا در جنوب عراق هدف قرار گرفت.

 این منابع امنیتی به المیادین گفتند، کاروان حامل تجهیزات نظامی ارتش آمریکا در غرب ناصریه، مرکز استان ذی‌قار در جنوب عراق هدف قرار گرفت و این حمله به واسطه انفجار دو بمب رخ داد.

یک منبع به خبرگزاری المعلومه تاکید کرد: این دو بمب کاروانی عراقی را هدف گرفتند که حامل حمایت لجستیکی نیروهای آمریکایی در مسیر البطحاء از در استان ذی‌قار بود. او درباره تلفات جانی این حمله ابراز بی‌اطلاعی کرد.

هشدار سازمان ملل در مورد تشدید بحران مواد غذایی در یمن

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد چهارشنبه نسبت به افزایش شدید کمبود مواد غذایی در یمن طی شش ماه آینده هشدار دادند.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، «صندوق کودکان سازمان ملل متحد» و «سازمان غذا و کشاورزی» اعلام کردند انتظار می‌رود شمار افرادی که در جنوب یمن در تأمین غذا ناتوان هستند از ۲ میلیون نفر به ۳.۲ میلیون نفر برسد.

انتشار متن کامل سند سیاست‌گذاری دموکرات‌های آمریکا درباره برجام/رونمایی از سری‌ترین پهپاد جهان از سوی ارتش سوریه/ دیدار وزرای خارجه انگلیس و آلمان با محوریت ایران/ انفجار ۲ بمب در مسیر کاروان نظامی ارتش آمریکا در جنوب عراق

 کمبود موادغذایی  در یمن جنگ زده بیشتر به دلیل اقتصادی به شدت تضعیف به دلیل  نبرد ائتلاف تحت هدایت عربستان علیه حوثی های یمنی است.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، درگیری ها در  یمن موجب کشته شدن بیش از صد هزار نفر در این کشور شده، بدترین فاجعه انسانی جهان را به وجود آورده  و بیش از 3 میلیون نفر را در داخل  این کشور آواره کرده است. اینک دو سوم جمعیت یمن برای بقا متکی به کمک های غذایی هستند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار