با وجود اینکه استاندار ایلام بعنوان نماینده عالی دولت در استان در طول یکی دوهفته اخیر بر ضرورت توسعه گردشگری در استان و استفاده از ظرفیت های موجود در این حوزه تاکید وبر رکود فزآینده مدیریت این حوزه انتقاد جدی نموده اند ،تسامح وتساهل بیش از اندازه مدیران ارشد استان ،نمایندگان و همچنین وزیر مربوطه جای سوال جدی دارد !
کد خبر: ۸۷۷۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸ 19 July 2020

تابناک ایلام::استان کوچک اما پر ظرفیت ایلام از معدود استانهای کشور است که در کناربهره مندی از مزیت های گوناگون اقتصادی از نفت وگاز گرفته تا گردشگری طبیعی وتاریخی و برخورداری از مرز 430 کیلومتری همچنان از عدم توسعه یافتگی ومحرومیت رنج می برد.

در حالیکه استان ایلام از حیث منابع فسیلی در بالای جدول استانهای دارای منابع نفت وگاز بوده اما بدلیل تعریف غلط ساختار مدیریتی وزارت نفت ،مدیریت منابع این استان از دست فرزندان توانمند آن خارج وهمین موضوع باعث شده تا جوانان این سامان نتوانند آنچنان باید وشاید از مواهب این منابع عظیم برخوردار شوند.

این درحالیست با وجود اینکه استان ایلام در زمره استانهای بهره مند از مواهب زیبای طبیعی نظیر ؛کوه ،جنگل و رودخانه های زیبا وپرآب در کنار آثار تاریخی فاخر ،دفاع مقدس ،یادمان ها ،بقعه های متبرکه ،سدهای بزرگ و وجود ظرفیت عظیم اربعین ودروازه عتبات عالیات ،از این فرصت بزرگ برخودار است که بتواند به قطب گردشگری کشور تبدیل شود.

اما متاسفانه در سالهای اخیر بدلیل نوع مدیریت حاکم بر میراث فرهنگی وگردشگری استان،امکان بالفعل شدن این ظرفیت های بی نظیر فراهم نشده است ،مدیریت عمدتا قبیله ای و رانتی که به جای تحرک بخشی به حوزه گردشگری وتغییر از حالت سکون وسنتی به گردشگری اقتصادی و ارز آور ،در گذشته متوقف و به جای تلاش برای جذب منابع مورد نیاز بمنظور ایجاد ویا احیای زیرساخت ها و تسهیل دسترسی گردشگران به ظرفیت های بی نظیر گردشگری جند بُعدی استان ،بر تغییرات درون سازمانی در راستای کمک به طولانی نمودن دوره مدیریت خود متمرکز شده است و از این زاویه است که زیانهای وارده بر پیکره گردشگری استان براحتی قابل احصاء است .

با وجود اینکه استاندار ایلام بعنوان نماینده عالی دولت در استان در طول یکی دوهفته اخیر بر ضرورت توسعه گردشگری در استان و استفاده از ظرفیت های موجود در این حوزه تاکید وبر رکود فزآینده مدیریت این حوزه انتقاد جدی نموده اند ،تسامح وتساهل بیش از اندازه مدیران ارشد استان ،نمایندگان و همچنین وزیر مربوطه جای سوال جدی دارد !

هنوز چند روز از انتقاد جدی استاندار به وضعیت ظرفیت مغفول مانده گردشگری و میراث فرهنگی و تاثیر غیر قابل انکار آن بر اقتصاد استان نمی گذرد که امروز هم در نشست کارگروه اشتغال بر نقش میراث فرهنگی وگردشگری در تولید شغل در استان تاکید نمودند.

قاسم سلیمانی دشتکی با انتقاد از عدم بکارگیری ظرفیت گردشگری در کاهش بیکاری دراستان گفت : در این حوزه باید سالانه حداقل 10 هزار شغل ایجاد شود و صنایع‌دستی و گردشگری این استان به دلیل برخورداری از این موهبت الهی باید بیشترین بهره را ببرد.

وی ادامه داد :با توجه به تردد زوار عراقی می‌توانستیم با ایجاد دهکده سلامت، توسعه بهداشت و درمان، گردشگری درمانی را فعال کنیم اما در این زمینه کار جدی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: پتانسیل ویژه گردشگری در استان را داریم اما زیرساخت اساسی برای استفاده از این ظرفیت ایجاد نشده است.

این درحالیست که نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز با انگشت گذاشتن بر این موضوع مهم گفته است :

جذب سرمایه‌گذار برای رونق ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های نظر همه مسئولان مرتبط با موضوع است و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

فلاحی تصریح کرد: با توجه به شرایط تحریم نفت و گاز در کشور باید اقتصاد گردشگری رونق داده شود و از سرمایه گذارانی که پولسازی می‌کنند باید در این موقعیت حمایت ویژه ای داشته باشیم.

حال این سوال مطرح است که با وجود علم واعتقاد مدیران استان به نقشی که ظرفیت گردشگری چند وجهی استان می تواند بر رونق اقتصادی وبهبود فضای کسب وکار در استان داشته باشد ،پس چرا در خصوص ریشه یابی مغفول ماندن این ظرفیت چاره اندیشی نمی شود ؟!

به هرحال همه مدیران تاثیر گذارو تصمیم ساز در این حوزه به این موضوع اتفاق نظر دارند که ظرفیت ها برای بهبود وضعیت استان وجود دارد ،اگر تاکنون تحرکی در خصوص بالفعل سازی این ظرفیت ها و اقدامی در راستای بهره مندی استان از این ظرفیت ها نشده است ،گناه از ظرفیت ها نیست بلکه گناه از سیوه مدیریت هاست ؟وقتی نگاه به مدیریت در این دستگاه تاثیر گذار تا این سطح غیر علمی ،ضد توسعه ای وغیر اقتصادی باشد ،سیاستگذاری ها به جای توسعه وکلی نگرانه ،فرد محورانه ودر راستای حفظ منافع  افراد صورت می گیرد ،نباید هم توسعه استان در کوتاه مدت را انتظار داشت !

به نظر نگارنده بخش عظیمی از گناه عدم توسعه یافتگی استان ،بیکاری ها و خاک خوردن ظرفیت ها ومزیت های نسبی استان متوجه مدیران استان و نمایندگان آن است ،چرا که وقتی مدیری با وجود هفت یا هشت سال حضور در راس یک دستگاه مهم همچون میراث فرهنگی نتوانست داشته های مدیریتی خود را رو کرده ومنشاء تغییر به نفع مردم استان باشد ،در ادامه هم چیزی در چتنه نخواهد داشت ،بنابراین چه اصراری برای استمرار مدیریت وی در راس این دستگاه وجود دارد ؟ 

آیا معامله بر سر مدیریت این دستگاه مهم وتاثیر گذار بر سرنوشت مردم استان و حتی اقتصاد کشور از طریق جابجایی مهره های سازمانی اجحاف در حق مردم استان ،حوانان تحصیلکرده جویای کار وهمچنین اقتصاد در بستر مرگ کشور نیست ؟! بی تعارف عرض می کنیم چنانچه در این حوزه تسریع به عمل نیاید ،به خاطر هدررفت منابع وبی استفاده ماندن ظرفیت های بی نظیر استان ،بی پرده نقش لابی ها و چهره ها بر ابقای مدیر  این دستگاه مهم و تاثیر سهم خواهی دستگاههای متعدد در این حوزه را با مردم در میان خواهیم گذاشت !

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
مدیر کل با کوله باری از روغن حیوانی در تهران در به در دنبال ادامه مدیریت فشل خود می باشد ...تاکنون مدیر به این بی عرضه گی و بی لیاقتی ندیدم و جای سوال داره که چرا اینقدر بر مدیریت ایشان ادامه دادن البته معامله ..........در این مورد هم قابل چشم پوشی نیس .....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار