کد خبر: ۸۷۷۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵ 19 July 2020

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، ارسلان زارع صبح امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان گیلان با اشاره‌ به نقش این کارگروه در اشتغال و جهش تولید در استان اظهار داشت: وظایف متعدد این کارگروه در واقع ظرفیتی جهت تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و برنامه‌های دولت در شرایط سخت تحریمی است.

استاندار گیلان با بیان اینکه در شرایط سخت تحریمی برای تأمین کالاهای اساسی و واسطه‌ای از جمله برخی تجهیزات پزشکی و سایر اقلام حداقل به 40 میلیارد دلار ارز نیاز داریم ابراز داشت:  تلاش در راستای تحقق هدف‌گذاری 600 میلیون دلاری صادرات غیرنفتی از گیلان در این شرایط امیدوارکننده است و ما در حوزه صادرات با کشورهای حاشیه دریای خزر 26 درصد رشد داشتیم.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی جهت تنوع‌سازی محصولات صادراتی از گیلان بیان کرد: بخش عمده‌ای از کالاهایی که از گیلان به سایر کشورها صادر می‌شود محصولات کشاورزی از جمله‌ کیوی است که نگرانی ما را در این حوزه کاهش داده اما باید بر تنوع‌سازی محصولات صادراتی برنامه‌ریزی شود.

وی با بیان اینکه بیشترین حجم کالای ایران از طریق گمرکات گیلان به کشورهای اوراسیا صادر می‌شود گفت: این حجم از کالای صادر شده نتیجه تلاش بخش خصوصی، دستگاه‌های ذی‌ربط و بهره‌گیری از ظرفیت خوب منطقه آزاد انزلی است که از ظرفیت اتاق بازرگانی و ظرفیت‌های موجود در این منطقه باید به نحو احسن استفاده کنیم.

استاندار گیلان با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت دبیرخانه اوراسیا در استان گیلان خاطرنشان کرد: در مورد منطقه آزاد انزلی نیز انتقاداتی مبنی بر اینکه بیشتر نقش وارداتی دارد مطرح‌ می‌شود اما شواهد نشان داده که شرایط منطقه آزاد از واردات محور بودن خارج شده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌جهت موقعیت خوب جغرافیایی، فرصت بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشورهای حاشیه دریای خزر و تولیدات مختلف هیچگاه در انزوای سیاسی و اقتصادی قرار نمی‌گیرد افزود: بنادر استان گیلان در ایام کرونا حتی یک روز تعطیل نشدند و فعالیت‌های بندری همچنان برقرار است.

استاندار گیلان روند صادرات محصولاتی همچون گندم، غلات و روغن خوراکی از گیلان در چند ماه اخیر را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در روند صادرات استان هیچ وقفه‌ای نباید ایجاد شود از طرفی اخیراً یک سرمایه‌گذار خوب برای سرمایه‌گذاری در پروژه پایانه گل و گیاه در گیلان اعلام آمادگی کرده و گزارش‌ها نشان‌ از توان بالای این سرمایه‌گذار دارد.

زارع به لزوم تقویت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان گیلان اشاره کرد و گفت: در بندر کاسپین نیز برای توسعه حمل و نقل کامیونی و ریلی قراردادهای لازم منعقد شده و در حوزه گسترش خطوط ریلی نیز دولت و وزارت راه تلاش می‌کند که تا پایان‌ امسال شاهد اتصال راه‌آهن رشت به بندر کاسپین، انزلی و آستارا باشیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان نیز در این جلسه از رشد 13 درصدی حمل و نقل کالا در گیلان در سه ماهه اخیر خبر داد و اظهار داشت: در چند ماهه نخست امسال بیش از 9 هزار دستگاه کامیون وارد مرز و 9 هزار دستگاه کامیون نیز از مرز خارج شدند.

فریبرز مرادی ضرورت استفاده از معافیت‌های گمرکی و حمل‌و نقلی جهت رفع مشکلات رانندگان در برخی مسیرها را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: معافیت‌های حمل و نقلی به‌نحو شایسته مورد توجه‌ قرار نگرفت در صورتی‌که برای استفاده از پتانسیل‌های اتحادیه اوراسیا و توسعه حمل و نقل به معافیت‌ها نیاز داریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت صادرات محصول کیوی اظهار داشت: کیوی تنها در یک یا دو استان تولید می‌شود و سالانه 70 هزار تن کیوی به دیگر کشورها صادر می‌شود و ارزش آن بیش از 56 هزار دلار است و لازم است که مورد توجه‌‌ باشد.

مسعود الماسی با اشاره به کم‌کاری برخی مجریان در ایجاد پایانه صادراتی گل و گیاه در گیلان خاطرنشان کرد: حدود 400 هکتار گلخانه شیشه‌ای در نقطه صفر مرزی داریم که مستقیماً محموله‌ها از آن نقطه بارگیری و به مسکو روسیه می‌رود و سرمایه‌گذاران این طرح اعلام آمادگی کردند که در راه‌اندازی پایانه صادراتی نیز کمک کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار