کد خبر: ۸۷۵۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲ 16 July 2020

مدیرعامل شرکت بن یاخته‌های رویان از موفقیت دانشمندان ایرانی در ترمیم بافت ریه بیماران کرونایی با سلول بنیادی خبر داد و گفت: ‌درمان بیماران فلج مغزی آغاز شد.

مرتضی ضرابی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست مشترک با خبرنگاران استان اردبیل تصریح کرد: قیمت پرده جنینی در ابعاد ۱۰ در ۱۰، ۵۰۰ هزار تومان است و در حالی که می‌توان از آن به عنوان پوشش زخم در درمان سوختگی یا جراحی قرنیه استفاده کرد، عملا ضمایم به دور ریخته می‌شود.

وی افزود: امروز در دنیا استفاده از ضمایم به جد مورد توجه بوده و ما در کشور نیازمند پالایشگاهی هستیم که بتوانیم از ضمایم استفاده کنیم.
 
مدیر عامل شرکت بن یاخته‌های رویان با تاکید به اینکه علاوه بر خون بند ناف، ذخیره سازی و استفاده از ضمایم مورد توجه پزشکان قرار گرفته است، اضافه کرد: بسیاری از بیماری‌ها را می‌توان به این طریق درمان کرد.

ضرابی با اشاره به فعالیت ۱۵ ساله شرکت بن یاخته‌های رویان، متذکر شد: تا به امروز توانستیم ۱۲۸ هزار نمونه خون بند ناف در بانک خصوصی و ۵۱۰۰ نمونه در بانک عمومی جمع آوری کنیم و تفاوت این دو بانک در این است که نمونه‌های بانک خصوصی منحصرا می‌تواند مورد استفاده خود فرد و نه سایر بیماران قرار گیرد.

۱۱ کشور زیرپوشش بانک خون بند ناف ایران

وی با تاکید به اینکه ایران یکی از کشور‌های برخوردار در بانک خون بند ناف است، افزود: به جرئت می‌توانیم بگوییم بزرگترین ظرفیت خاورمیانه را داریم و هم اکنون نمونه‌هایی از ۱۱ کشور در بانک ایران نگه داری می‌شود.

به گفته مدیر عامل شرکت بن یاخته‌های رویان حتی نمونه‌های نمایندگان سیاسی کشور‌های مختلف جمع آوری شده و این شرکت ۳۱ نمایندگی در خود کشور و دو نمایندگی در استان‌های اربیل (عراق) و مسقط (عمان) دایر کرده است.

وی با اشاره به روند صعودی ذخیره سازی خون بند ناف از سال‌های ۸۳ تا ۹۸ ادامه داد: علاوه بر اینکه در سطح جهان ۴۰۰ مورد کارآزمایی بالینی بر روی خون بند ناف انجام شده در ایران تحقیقاتی برای درمان بیماران فلج مغزی داشتیم.

وی با اشاره به مطالعه ۱۵۰ کودک ۴ تا ۱۴ ساله در این طرح تحقیقاتی اضافه کرد: همچنین تا به امروز ۵۲ مورد نمونه پیوند شده از بانک عمومی به ثبت رسیده است.

مدیر عامل شرکت بن یاخته‌های رویان در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم که آیا عملکرد این مجموعه در تعداد ۵۲ پیوند طی ۱۵ سال را کافی می‌داند یا نه، افزود: متاسفانه ما نمونه‌های انطباق نیاز بیمار با موجودی بانک را داریم، اما با کمبود شدید مراکز پیوند مواجه هستیم.

ضرابی با تاکید به اینکه در پیوند انطباق ژنتیکی لازم نیست و خون بند ناف می‌تواند در درمان ۸۰ بیماری موثر باشد، اضافه کرد: حتی در بحث بیماری کرونا همزمان با تحقیقاتی که در جهان انجام می‌شد ۲۰ بیمار را با کمک نمونه‌ها تحت درمان قرار دادیم که علاوه بر ترمیم سیستم ایمنی موجب ترمیم بافت ریه نیز می‌شد.

سازو کار صادرات سلول‌های بنیادی چیده نشده است

وی مسئولیت شرکت بن یاخته‌های رویان را تقویت بانک خصوصی عنوان کرد و گفت: دلیل اینکه نمونه‌های بانک عمومی ما که می‌تواند برای تمامی بیماران مورد استفاده باشد، پایین است به ضعف حمایت‌ها برمی گردد.

ضرابی گفت: دولت باید نسبت به تامین هزینه نگه داری کمک حال ما باشد و هر چند عنوان شده بود بودجه حمایتی اختصاص می‌یابد، اما عملیاتی نشده است.

وی افزود: علاوه بر این ما پتانسیل صادرات سلول‌های بنیادی را داریم، اما ساز و کار آن فعلا چیده نشده است.

مدیرعامل شرکت بن یاخته‌های رویان متذکر شد: اگر تنها یک نمونه خون بند ناف به ایران وارد شود هزینه‌ای معادل ۳۵ تا ۴۰ هزار یورو دارد در حالی که خود ایران می‌تواند نسبت به صادرات خون بند ناف و حتی ضمایم زایمانی اقدام کند.

در این نشست رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل نیز با اشاره به فعالیت بانک خون بند ناف از سال ۸۷ در اردبیل گفت: تا به امروز هزار نمونه در استان ذخیره سازی شده است.

مهران اوچی تصریح کرد: این نمونه‌ها می‌تواند در درمان بیماری‌های صعب العلاج از جمله سرطان خون، تالاسمی، کم خونی مادرزادی و نقص سیستم ایمنی مورد استفاده قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار