مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان خبر داد:
مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان گفت: به زودی با ابتکار شهرداری اصفهان برای اولین بار 13 نشست تخصصی با 13 خواهرخوانده اصفهان براساس خواسته ها و نیازهای دو طرف و با مشارکت کنشگران مختلف در بخش دانشگاهی و تجارت برگزار می شود.
کد خبر: ۸۷۵۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳ 15 July 2020

به گزارشتابناک به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، ایمان حجتی در نشست خبری با خبرنگاران در سلسله نشست های «سه شنبه ها با رسانه» با اشاره به اینکه کرونا اگرچه فرصت رویدادهای بزرگ را از ما گرفت اما یک سری فرصت ها را برای ما ایجاد کرد چراکه همه کشورها در این مسئله مشترک و به یک اندازه هم درگیر هستند، اظهار کرد: شهر اصفهان هم مانند شهرهای دیگر جهان با بحران مواجه شد اما در حوزه های مختلف مبارزه با این بحران تلاش کردیم خلاقیت داشته باشیم.
وی با اشاره به شعر «همراه شو عزیز، تنها نمان، این درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی شود» گفت: بر اساس این دیدگاه، ارتباطات بین المللی در چنین شرایطی مهم بود و اقداماتی در زمینه بحران کرونا و دیپلماسی بحران انجام دادیم. در ابتدا نامه نگاری با همه شهرهای خواهرخوانده اصفهان داشتیم و از آنها خواستیم وضعیت را توضیح دهند.
مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان افزود: اولین خواهرخوانده اصفهان، شیان چین است و در نامه ای که شهردار اصفهان به شهردار شیان در ابتدای سال نو میلادی ارسال کرد، ضمن همدردی با مردم شیان، برای حل بحران چین اعلام آمادگی کردیم.
وی ادامه داد: شهرداری شیان در وضعیت پیچیده ای بود و به ما اعلام کردند اگر شهرداری اصفهان بتواند کمکی انجام دهد، پذیرا هستند. با کمک سازمان های مردم نهاد درصدد بودیم کمک هایی به شیان ارسال کنیم این کمک ها برنامه ریزی شد و در گام جمع بندی برای ارسال محموله به چین بودیم که خود با شیوع کرونا در ایران مواجه شدیم.
حجتی تصریح کرد: اصفهان با 13 شهر، خواهرخوانده است و در 9 شبکه شهرهای جهانی هم عضویت دارد. در همین راستا به تمامی سازمان های بین المللی نامه نگاری کردیم و پیشنهادات و ابتکارات اصفهان را به همه ارسال کردیم. همچنین در پلتفرمی که انجمن متروپلیس( انجمن کلانشهرهای مهم جهان) آماده کرده بود، ما و دیگر شهرها هم تجربیات و راهکارها را به اشتراک گذاشتیم.
وی افزود: در اثر دیپلماسی کرونا به چند دستاورد رسیدیم و موفق شدیم از تجربیات دیگر شهرها هم استفاده کنیم.
با دیپلماسی کرونا چراغ خاموش برخی روابط خارجی روشن شد
مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان بیان کرد: ارتباط اصفهان با خواهرخوانده ها در بستر زمانی فراز و نشیب های مختلفی داشته است؛ در سال های اخیر ارتباطات محکم نبوده و جزئی بود، در دیپلماسی کرونا توانستیم چراغ خاموش برخی روابط از جمله بارسلون و فلورانس در ایتالیا را روشن کنیم.
وی افزود: در زمینه سازمان های جهانی هم همین تجربه تکرار شد.
حجتی تصریح کرد: در چارچوب دیپلماسی کرونا موفق شدیم با یکی دیگر از شهرهای خواهرخوانده یعنی سن پترزبورگ نشست تخصصی به صورت آنلاین برگزار کنیم. این نشست در کشور برای اولین بار در قالب دو گروه تخصصی در حوزه بهداشت و خدمات شهری از شهرداری، علوم پزشکی، دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان و از طرف مقابل با حضور نمایندگان کمیته بهداشت، اتاق بازرگانی و مقامات وزارت امور خارجه سن پترزبورگ به مدت دو ساعته انجام شد.
وی اظهار کرد: به زودی هم گفت و گوی ویدیویی در زمینه بحران کرونا و راهکار برای غلبه بر بحران بین شهردار شیان و شهردار اصفهان برگزار می شود.
مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان افزود: شهرداری اصفهان از سوی سازمان هایی که در حوزه بین المللی مرجعیت دارند از جمله وزارت امور خارجه؛ به عنوان یکی از سه شهرداری فعال کشور در زمینه بحران کرونا شناسایی شد.
وی اظهار کرد: نقش ویژه شهرداری اصفهان در بحران کرونا از سوی مجمع شهرداران آسیایی و در سفر اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه مورد تاکید قرار گرفت که شهرداری اصفهان در این نوع دیپلماسی در کشور نقش داشته است.
اصفهان شهریورماه میزبان نشست آنلاین شهرداران عضو اکو
حجتی ادامه داد: در شهریورماه میزبان نشستی آنلاین به ابتکار شهرداری اصفهان و شهرداران عضو اکو( سازمان همکاری اقتصادی) با موضوع کرونا هستیم که روند این اقدام در حال انجام است.
وی در مورد توسعه خواهرخواندگی های اصفهان هم تصریح کرد: ما تمایل داریم از خواهرخواندگی اصفهان بهره برداری مناسب صورت گیرد. اولین ارزش خواهرخواندگی اصفهان با هر شهری مبتنی بر روابط فرهنگی است و در کنار آن فعال کردن دیگر ظرفیت ها انجام می شود.
مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان با اشاره به نمونه هایی از توسعه روابط بین المللی شهری اصفهان بیان کرد: در آستانه نهایی کردن سند چهار ساله در حوزه زیرساختی بین اصفهان و سن پترزبورگ هستیم.
وی افزود: انعقاد قرارداد خواهرخواندگی اصفهان و حیدرآباد هند هم از سوی شهرداری به شورای شهر اصفهان پیشنهاد شد که بعد از تصویب در شورای شهر، یک مرحله دیگر برای انعقاد این تفاهم نامه به پیش رفتیم. حیدرآباد دارای کتابخانه هایی است که سرشار از نسخ خطی فارسی است و برای پژوهشگران ادب و تاریخ می تواند ظرفیت خوبی باشد.
حجتی با اشاره به اینکه ما اقدامات قانونی این تفاهم را انجام می دهیم تا در صورتی که وضعیت بهداشتی اجازه دهد عقد قرارداد از سوی دو طرف صورت می گیرد، گفت: همچنین کراکوف لهستان عضو شبکه شهرهای خلاق یونسکو است و هر دو شهر اصفهان و کراکوف به خواهرخواندگی فکر می کنند.
همگرایی کنشگران بخش دولتی و خصوصی در بستر خواهرخواندگی
وی افزود: شهرداری ابتکار اجرای طرحی را به دست گرفته است که به زودی برای تمام شهرهای خواهرخوانده با ارائه یک راهکار ساده اجرا می شود؛ این طرح قرار است کنشگران بخش دولتی و خصوصی را همگرا کند در همین زمینه با دانشگاه های اصفهان و اتاق بازرگانی صحبت کردیم و در قالب سلسله نشست هایی، برای موضوعات هر خواهرخوانده یک نشست برگزار می شود. موضوعات اجرایی را روی میز میگذاریم و به پیش می بریم.
مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم در حوزه بین الملل موفق باشیم به پیمودن چند گام احتیاج داریم که یکی از آنها فعال شدن روابط است، اظهار کرد: در اداره بین الملل ارتباط خوب و سازنده ای با همه شهرها داریم و با یکی دو نقطه ارتباطات ضعیف است که با ابتکارات قرار است، فعال شود.
وی افزود: در عرصه بین الملل از اصحاب رسانه هم برای همفکری و پیشبرد مسیر، کمک و مساعدت می خواهیم.
وی بیان کرد: برای توسعه گردشگری به توسعه ارتباطات نیاز داریم و اکنون گردشگری وضعیت خوبی ندارد اما الان فرصت خوبی است تا کاستی ها را برطرف کنیم که یکی از آنها بازاریابی شهری است و شهرهای خواهر خوانده اولین پتانسیل در این زمینه برای ارتقای بازاریابی شهری اصفهان است.
مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان ادامه داد: فضای دیپلماسی رسمی کشور بر روابط بین شهرها سایه می اندازد و اکنون فضا در این عرصه پرتنش است اما باید از فرصت کشورهای همسایه استفاده کرد. همگرایی می تواند ظرفیت های خوب اما منفصل را همگرا کند.
مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان افزود: نباید به خواهرخوانده ها فقط نگاه اقتصادی داشت و بر همین اساس با برگزاری نشست های ویژه هر خواهرخوانده، فراتر از تفاهم نامه ها حرکت می کنیم.

فعال شدن گردشگری آنلاین از طریق شهرداری
وی افزود: اگر در حوزه گردشگری در وضعیت بدی به سر می بریم در حوزه بین الملل در وضعیت خوبی هستیم تا زمانی که علیه کرونا و تحریم غلبه کردیم، از این فرصت ها بهره ببریم.
حجتی در مورد گردشگری آنلاین هم اظهار کرد: اکنون، زمان خوبی برای سرمایه گذاری روی نقاطی است که بعدا به بهره برداری برسد. هرچند گردشگری آنلاین قبل کرونا هم مورد توجه بوده و شهرداری از طریق مرکز خلاقیت اقدام به برگزاری تور مجازی برای محور رودخانه زاینده رود و از طریق اداره گردشگری سازمان فرهنگی اقدام به ایجاد لینک های گردشگری آنلاین برای ایام قرنطینه کرده است.
وی گفت: در ارتباطات بین الملل شهرداری هم سامانه ای در حال پیشبرد است که نیازهای اطلاعاتی را پاسخ دهد و سازمان فرهنگی - تفریحی هم از حامیان این کار است چراکه این سامانه مورد نیاز گردشگری اصفهان بود.
وی با اشاره به اینکه باید به فهم مشترک از خواهرخوانده ها در طرح جدید برسیم و یک به یک نیازها و خواسته ها و در کنارش اقدامات را با قدم های بزرگ و کوچک تعریف کنیم، گفت: در این پروژه دنبال آرزوهای بزرگ نیستیم و از اصحاب رسانه می خواهم در جلسات همراه ما باشند تا به یک برنامه اجرایی برسیم.
حجتی تصریح کرد: برخی خواهرخوانده هایی داریم که شهردار متولی کل شهر است اما در اصفهان مدیریت واحد شهری نداریم و به صورت منفصل اقدام می شود.
وی با اشاره به اینکه اگر هر بخش فقط بر اساس دیدگاه خود به موضوع فکر کند، همه جانبه نیست و دید جامعی ایجاد نمی شود، گفت: مثلا ممکن است تجار خواسته ای نسبت به این ارتباطات داشته باشند که مورد نیاز یا خواسته دانشگاه یا شهرداری نداشته باشد. از همین حیث در حوزه بین الملل همگرایی ایجاد می کنیم و طرح برگزاری 13 جلسه با 13 خواهرخوانده با همراهی استانداری، اتاق بازرگانی و شبکه دانشگاه های اصفهان به پیش می رود.
مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان افزود: با این اقدام فهم مشترک بین همه کنشگران بین الملل ایجاد می شود. ما درصدد هستیم بزرگ فکر کنیم اما آرام آرام قدم برداریم.
وی در پاسخ به سوالی در مورد برند شهری اصفهان افزود: برندینگ، مرتبط با حوزه بین الملل شهرداری نیست و در بخش بازاریابی شهری بررسی می شود هرچند ما قطعا به دنبال همگرایی هستیم تا این موضوع هم حل شود؛ در زمینه برندسازی و بازاریابی شهری شهرداری ها در دنیا متولی محسوب می شوند و شهرداری اصفهان در این زمینه حاضر به تعامل است.
حجتی در مورد ایده برگزاری هفته های فرهنگی اصفهان در شهرهای خواهرخوانده به صورت مجازی که از سوی یکی از خبرنگاران مطرح شد، اظهار کرد: در هفته فرهنگی اصفهان به این ایده در فضای داخل کشور فکر کردیم؛ در کنار طرحی که برای خواهرخوانده ها داریم، این طرح را اجرا می کنیم ولی برای اجرای آن به همراهی همه کنشگران فرهنگی اصفهان نیاز داریم.
راه اندازی وب اپ در حوزه ارتباطات بین المللی شهرها در شهرداری اصفهان
وی بیان کرد: تهیه یک وب اپ در حوزه بین الملل در دستور اداره کل ارتباطات شهرداری بوده است. برای این پروژه همزمان در فاز فنی و محتوایی پیش می رویم چراکه معماری فنی باید بر اساس محتوا شکل گیرد و هم اکنون تایید شهردار اصفهان، کمیسیون اقتصادی شورای شهر و همراهی سازمان فرهنگی - تفریحی شهرداری هم گرفته شده است.
وی در مورد فعال شدن ارتباطات با خواهرخوانده هایی نظیر داکار که اصفهان ارتباط چندانی طی سال های اخیر با آنها نداشته است، گفت: در این رابطه مدتی قبل با سفیر ایران در سنگال برای فعال شدن ارتباطات نامه نگاری داشتیم. سال های قبل برای انجام همکاری هایی در حوزه پسماند در داکار مذاکره شده بود و در این مورد دوباره گفت و گو کردیم؛ همچنین درباره نصب تندیس یکی از بزرگان اصفهانی در داکار مذاکره شد.
حجتی به برقراری گفت وگوی آنلاین مشترک بین فرایبورگ و اصفهان در مورد کرونا اشاره و اظهار کرد: این ایده ها و ذهنیت ها که اکنون شکل می گیرد، در پساکرونا به کمک نیروهای متخصص اصفهان خواهد آمد.
وی گفت: حوزه بین الملل شهرداری اصفهان تشنه افراد متخصص و خلاق است.
مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان گفت: در زمینه مطالعات بین الملل نیازهایی داریم هرچه در شهر فعالان این عرصه حضور داشته باشند، می توان اقدامات بهتر و بیشتری را به پیش ببرد.
وی در مورد درخواست یکی از خبرنگاران برای برگزاری همه نشست ها و برنامه های شهرداری به صورت آنلاین افزود: تمام برنامه های حضوری اصفهان یا کنسل شده یا به صورت آنلاین برگزار می شود و تنها برنامه ای که برگزار می شود، هر یکشنبه یک افتتاح است.
حجتی افزود: از این هفته این برنامه را به صورت آنلاین روی بستر اینستاگرام پخش کردیم و خبرنگاران می توانند از این بستر استفاده کنند.
پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای یادگیرنده
وی در مورد پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو گفت: پرونده اصفهان در این زمینه در حال تکمیل است و دانشگاه ها در این مورد نقش مهمی ایفا می کنند. همچنین در این مورد، مرکز پژوهش های شورای شهر و دانشگاه صنعتی درخواست داشتند که در مرحله نهایی این کار هستم.
مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان به دریافت نشان رسمی شهر دوستدار کودک در هفته های پیش رو نیز اشاره و اظهار کرد: اصفهان اولین شهر پایلوت در این راستا بود و تعدادی شهر انتخاب شدند اما اصفهان توانست به مرحله دریافت نشان شهر دوستدار کودک برسد.
ظرفیت باشگاه های ذوب آهن و سپاهان برای دیپلماسی ورزشی شهرها
وی به بازدید موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از سالن اجلاس سران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در سال 99 این طرح افتتاح می شود، از وزارت امور خارجه درخواست کردیم در انتخاب بهره بردار مناسب پروژه که تجربه مشابه دارد به ما کمک کند چراکه باید در ماه های آینده به طرح ملحق شود.
وی در مورد فعال کردن ظرفیت دیپلماسی ورزشی با حضور خواهر خوانده ها اظهار کرد: ظرفیت خوبی که دو باشگاه ورزشی ذوب آهن و سپاهان و خواهرخوانده های اصفهان دارند، می تواند دیپلماسی ورزشی را هم فعال کند، در سندی که با سن پترزبورگ امضا می کنیم فضایی برای همکاری های ورزشی دیده شده و چه دولتی ها چه باشگاه ها باید به این میدان بیایند و پیشنهاددهنده باشند.
مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان گفت: هر کسی از ظن خود می تواند یار شهرداری شود. در معرفی اصفهان دچار اشکال هستیم چراکه همیشه سراغ تاریخ اصفهان می رویم اما برای فرهنگ دوستان، عناصری مانند مکتب اصفهان هم مهم است؛ از این حیث در طراحی پروژه نشست با 13 خواهرخوانده سعی کردیم این ابعاد را گسترده ببینیم و سراغ میراث ناملموس هم برویم.
وی افزود: یکی از گزینه های ما برای برگزاری جشنواره کودک، گزینه برگزاری آنلاین است اما هنوز نهایی نشده است.
حجتی در مورد افتتاحیه مرکز همایش های بین المللی اصفهان نیز اظهار کرد: برای نشست آغازین از وزارت امور خارجه خواستیم به ما ایده دهند و امیدوارم به یک رویداد خوب به عنوان اولین رویداد این مرکز برسیم.
وی در پاسخ به پیشنهاد یکی از خبرنگاران افزود: بر اساس این پیشنهاد یک هفته از برنامه های شنبه های خلاق شهرداری به امور بین الملل اختصاص می یابد تا ایده شهروندان را در حوزه بین الملل دریافت کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار