کد خبر: ۸۷۵۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸ 15 July 2020

 

تابناک/این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس تهران، عرضه اولیه فردا کدام نماد است؟ حمایت از بورس کماکان در دستور کار دولت است، کارمزد سازمان بورس از معاملات ۵۰ درصد کاهش یافت، دلار در صرافی ملی تکان نخورد، قیمت سکه طرح جدید در بازار امروز، طلا به پایین ۱۸۰۰ دلار ریزش کرد و سقوط قیمت نفت خام در آستانه اجلاس اوپک را در بر دارد.
 
تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس تهران، عرضه اولیه فردا کدام نماد است؟ حمایت از بورس کماکان در دستور کار دولت است، کارمزد سازمان بورس از معاملات ۵۰ درصد کاهش یافت، دلار در صرافی ملی تکان نخورد، قیمت سکه طرح جدید در بازار امروز، طلا به پایین ۱۸۰۰ دلار ریزش کرد و سقوط قیمت نفت خام در آستانه اجلاس اوپک را در بر دارد.

رشد شاخص کل بورس تهران

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (سه شنبه بیست و چهارم تیرماه ۹۹)، با افزایش ۲۲۷۷۴ واحدی معادل ۱.۲۵ درصد در ارتفاع یک میلیون و ۸۴۴ هزار و ۸۵۸ واحدی قرار گرفت. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۶۰۱۲ واحدی معادل ۱.۲۵ درصد به کانال ۴۸۷ هزار و ۴۶ واحدی صعود کرد. شاخص کل هم وزن نیز، با کاهش ۱۵۰۴ واحدی معادل ۰.۳۱ درصد، رقم ۴۸۰ هزار و ۸۵۵ واحد را به نمایش گذاشت، شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افت ۹۹۰ واحدی معادل ۰.۳۱ درصد به کانال ۳۱۶ هزار و ۴۵۴ واحدی عقب نشینی کرد. به نقل از نبض بورس، ارزش معاملات امروز بورس تهران بیش از ۱۷۷۸۳.۹ میلیارد تومان بود که ناشی از داد و ستد بیش از ۹.۹۸۳ میلیارد سهم و اوراق مالی قابل معامله طی یک میلیون و ۸۷۶ هزار نوبت معاملاتی بود.

عرضه‌ اولیه فردا کدام نماد است؟

فردا تعداد ۱۹۲ میلیون سهم معادل ۱۲ درصد از سهام شرکت صنعتی زرماکارون به عنوان پانصد و سی و هشتمین شرکت در فهرست شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در فهرست نرخ های بازار دوم و در نماد "غزر" به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد. حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی ۱۵۰ سهم بوده و سقف و کف قیمت نیز به ترتیب ۳۹۷۰ و ۳۷۷۰ تومان است. 

حمایت از بورس کماکان در دستور کار دولت است

سخنگوی دولت گفت: حمایت از بورس همچنان در دستور کار دولت است و در هفته گذشته نیز بخشی از جلسات دولت را به خود اختصاص داد. ربیعی افزود: سازمان برنامه و بودجه مکلف شد ماهانه ۵ درصد از تخصیص بودجه دستگاه هایی را که متناسب با گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به افزایش سهم شناور، سهام آزاد اقدام نمی‌کنند، کاهش دهد. این بنای دولت است تا با کوچک کردن خود سهم بیشتری از طریق بورس به مشارکت مردم در اقتصاد کشور دهد.
 

کارمزد سازمان بورس از معاملات ۵۰ درصد کاهش یافت

حسن قالیباف اصل، دبیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار گفت: بر اساس مصوبات یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه شورای عالی بورس که روز دوشنبه (دیروز) به ریاست وزیر اقتصاد برگزار شد، ۵۰ درصد از کارمزد سازمان بورس و اوراق بهادار کاهش یافت که ۳۰ درصد از این کاهش کارمزد، جهت حمایت از بازار سرمایه به صندوق تثبیت بازار تخصیص می‌یابد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: هدف از این تخصیص، تثبیت و حمایت از بازار در زمان نیاز است.

وزیر راه و شهرسازی: مردم از مصوبه تعیین سقف اجاره مسکن رضایت زیادی دارند

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مصوبه ستاد ملی، بازار پرالتهاب و حباب‌دار اجاره مسکن را مهار‌ و کنترل کرد. بر اساس گزارش روزانه اتحادیه املاک به‌‌ وزارت راه و شهرسازی،‌ در همه شهرها از دستورالعمل عدم عبور از سقف تعیین شده اجاره‌بها، تبعیت کرده‌اند و ما این موضوع را مدام رصد می‌کنیم. معاملات اجاره مسکن که در سامانه ثبت شده است، نشان می دهد این مصوبه رعایت شده و مردم هم رضایت زیادی دارند.

دلار در صرافی ملی تکان نخورد

در معاملات امروز بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به قیمت ۲۲۲۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل بدون تغییر نسبت به روز قبل، به قیمت ۲۲۷۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۲۴۵۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۵۰۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز قبل، تغییری نداشته است.

روایت مدیرعامل یک بانک از چهار عامل موثر در نوسان بازار ارز

حسین مهری، مدیرعامل یکی از بانک های خصوصی با اشاره به نوسانات بازار ارز اظهار داشت: در ماه‌های اخیر، چند عامل دست به دست هم داده و موجب شده که نرخ ارز افزایش پیدا کند و نوساناتی در بازار ایجاد شود که در چنین شرایطی لازم بود که بانک مرکزی سیاست‌هایی را از جمله تاکید بر بازگشت ارز حاصل از صادرات برای برقراری ثبات در بازار اتخاذ کند. وی با اشاره عوامل موثر در نوسانات بازار ارز تاکید کرد: تحریم‌های ظالمانه آمریکا مسائل و مشکلاتی را برای صادرات و واردات ما ایجاد کرده است و هزینه‌های سنگینی از این بایت به تحمیل می‌شود که موجب شده در جابجایی پول، تراکنش‌های مالی و حمل کالا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه بالاسری به تولیدکنندگان، صنعتگران و کشور وارد شود.

عامل دوم شیوع بیماری کرونا در دنیاست که تقریباً تمام مراودات و اقتصاد دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده و کشور ایران نیز از این تاثیرات مستثنی نبوده است، که از این بابت هم تجارت خارجی ما از این نظر به ویژه در ماه‌های ابتدایی مورد آسیب قرار گرفت و هم هزینه‌هایی بابت تعطیلی کسب و کارها به اقتصاد کلان وارد شد.

وی با بیان اینکه عامل بعدی کاهش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی در دنیاست که از این بایت نیز شوکی به اقتصاد ما وارد شد، گفت: همچنین از اردیبهشت ماه مکاتباتی از طریق بانک‌های دنیا با بانک‌های ایرانی می‌شود و قرار گرفتن در لیست سیاه FATF اثرات خود را به مرور در اقتصاد ایران نشان داده است. تاثیرپذیری از این چهار عامل موجب شده که با این شرایط اداره کردن کشور بسیار سخت شود، اما اقدامات بانک مرکزی هوشمندانه بوده و اگر مکانیسم‌هایی که بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات قرار داده نبود، امروز مشخص نبود که بازار ارز چه شرایطی را تجربه می‌کرد. در شرایط فعلی کشور همه باید از سیاست‌های اتخاذ شده برای بازگشت ارز حاصل از صادرات حمایت کنند تا کشور بتواند از این شرایط سخت عبور کند و آینده خوبی را برای کشور متصور باشیم.

قیمت سکه طرح جدید در بازار امروز

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز سه شنبه ۲۴ تیرماه ۱۳۹۹ در معاملات بازار آزاد تهران به ۱۰ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم امروز ۱۰ میلیون تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۹۹۴ هزار و ۹۶۳ تومان است.

طلا به پایین ۱۸۰۰ دلار ریزش کرد

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر قوی شدن ارزش دلار به پایین مرز ۱۸۰۰ دلار سقوط کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۷۹۷ دلار و ۴۵ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۸ درصد کاهش، به ۱۷۹۹ دلار و ۶۰ سنت رسید. مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد شرکت "سی ام سی مارکتس" در این باره گفت: ما شاهد فشار کاهشی روی دارایی‌های پرریسک به دلیل نگرانیها پیرامون روابط آمریکا و چین هستیم. انتظار می رود که طلا حمایت بیشتری نسبت به شرایط فعلی پیدا کند. معکوس شدن روند نزولی دلار در حال حاضر به طلا اندکی ضربه زده است.

قیمت نفت خام در آستانه اجلاس اوپک سقوط کرد

در آستانه اجلاس سران اوپک در ادامه این هفته که انتظار می‌رود در آن افزایش تولید نفت پیشنهاد شود، قیمت نفت خام سقوط کرد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا ۹۶ سنت یا ۲.۳۹ درصد سقوط کرد و به ۳۹.۱۴ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۸۵ سنت یا ۱.۹۹ درصد سقوط کرد و به ۴۱.۸۱ دلار بازگشت. تاجران نفت در آستانه اجلاس کمیته نظارت وزیران انرژی اوپک در روز سه‌شنبه و چهارشنبه، که قرار است سطح کاهش تولید آینده را تعیین کند بسیار مضطرب هستند. انتظار می‌رود در این دیدار از سطح کاهش تولید قبلی آنها کاسته شود. قیمت‌های نفت همچنین با افزایش تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا در سراسر جهان و بدتر شدن چشم‌انداز تقاضا، تحت فشار قرار گرفتند.

سقوط قیمت نفت موجی از ادغام بانک‌ها در خاورمیانه به راه انداخت

راشاتودی نوشت: بانک‌های خاورمیانه به علت کاهش تقاضای نفت خام و جنگ قیمت آن مجبور شده‌اند برای بقا با یکدیگر ادغام شوند. سقوط تاریخی قیمت نفت و پاندمی ویروس کرونا تولیدکنندگان بزرگ نفت را با بحران اقتصادی عمیقی روبه رو کرده است. کاهش شدید تولید نفت اوپک پلاس هم این وضعیت را بدتر کرده و درآمدهای دلاری از صادرات نفت را در این کشورها که وابستگی بالایی به نفت دارند، کاهش داده است. برخی از کشورهای خاورمیانه مانند امارات مدعی بودند بخش بانکی این کشورها قدرتمند است و می‌تواند در مقابل هر گونه شوک خارجی مقاومت کند، اما شواهد عکس این را نشان می‌دهد. موجی از ادغام بانک‌ها در خاورمیانه شروع شده و این بخش برای سرپا ماندن با مشکل مواجه است.

در حال حاضر ۴۴۰ میلیارد دلار از قراردادهای ادغام بانک‌ها روی میز قرار دارد که این برای منطقه‌ای که کمترین اجازه نفوذ به بانک‌های خود را در جهان ارائه می‌دهد رقم قابل‌توجهی است. در عربستان سعودی بانک تجارت ملی این کشور در قراردادی ۱۵.۶ میلیارد دلاری رقیب خود، گروه مالی سامبا را تصاحب خواهد کرد. در قطر بانک مصرف الرایان و الخلیج مذاکرات اولیه برای ادغام را آغاز کرده‌اند تا بانکی به ارزش ۴۵ میلیارد دلار را ایجاد کنند. در امارات متحده عربی بانک اسلامی دوبی، بزرگترین بانک اسلامی امارات در حال تکمیل توافقی برای خرید رقیب کوچک‌تر خود، بانک نور، می‌باشد. این دو بانک در صورت ادغام بانکی به ارزش ۷۵ میلیارد دلار را ایجاد خواهند کرد. در عمان بانک عربی عمان برنامه خود برای خرید رقیب محلی خود، بانک اسلامی «عالیز» را نهایی کرده است. این ادغام ارزش بانک عربی عمان را به ۸.۴ میلیارد دلار می‌رساند.

میلیاردرهای جهان: مالیات ما را افزایش دهید

هشتاد و سه تن از ثروتمندان جهان با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به دولت‌ها، خواستار اخذ مالیات بیشتر از آنها برای تأمین بودجه نجات اقتصاد جهان از رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا شدند. در میان امضا کنندگان این نامه نام «آبیگل دیزنی»، وارث شرکت دیزنی و «جری گرینفیلد»، بنیانگذار بستنی بِن اَند جری همچنین «ریچارد کُرتیس»، فیلمساز و «سِر استفان تیندال»، دومین ثروتمند نیوزیلند به چشم می‌خورد. امضاکنندگان این نامه که آن را پیش از برگزاری نشست هفته جاری وزیران دارایی کشورهای عضو گروه بیست منتشر کرده‌اند، از سیاستمداران جهان خواسته‌اند برای رفع نابرابری در جهان فکری جدی و اقدامی فوری بکنند. در بخشی از این نامه آمده است: «ما نه پرستاریم و نه پزشک، راننده آمبولانس هم نیستیم که بتوانیم کاری برای بهبود بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹ انجام دهیم. پیک تحویل مواد غذایی و یا مسئول چیدمان قفسه خوراکی‌های یک سوپرمارکت هم نیستیم که از ما کاری برای کمک به مشکلات مردم بر بیاید. ما فقط پول داریم، پولی که در حال حاضر برای بهبود شرایط اقتصادی جهان به آن بسیار نیاز است.» هشتاد و سه ثروتمند جهان در ادامه نامه خود از دولت‌ها خواسته‌اند تا با اخذ مالیات بیشتر از افراد بسیار ثروتمند، نسبت به تأمین بخشی از بودجه لازم برای احیای دوباره فعالیت‌های اقتصادی و مقابله با رشد بیکاری و فقر اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار