کد خبر: ۸۷۵۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸ 15 July 2020

 

تابناک گیلان/ رئیس جمهور: اساس این حرکت دیپلماتیک (برجام) بر این مبنا بود که ما برای جهانیان ثابت کنیم ایران کشوری صلح طلب است و نشان بدهیم پروژه‌ای که سالیان دراز آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دنبال آن بودند و آن پروژه امنیت‌سازی برای جمهوری اسلامی ایران بود، بی‌اساس و بی اعتبار است...
 
 
ایران کشوری صلح طلب است/ آزمون مهمی پیش روی اروپایی‌هاست/ مقصر اصلی مشکلات برجام قانون‌شکنان ‌آمریکا هستند/  سه قوه باید برای نوکری مردم مسابقه بگذارند نه کارهای دیگر!

رییس جمهوری با بیان اینکه دولت فعلی آمریکا نمی‌تواند معیار هیچ چیزی باشد، گفت: هنرمندی و هوشمندی ایران از سال ۹۷ - که آمریکا تعهد اخلاقی و حقوقی خود در برجام را زیر پا گذاشت - این بود که نشان دهد مقصر اصلی قانون شکنان آمریکا هستند.

به گزارش «تابناک»؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به پنجمین سالگرد توافق برجام اظهار کرد: اساس این حرکت دیپلماتیک بر این مبنا بود که ما برای جهانیان ثابت کنیم ایران کشوری صلح طلب است و نشان بدهیم پروژه‌ای که سالیان دراز آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دنبال آن بودند و آن پروژه امنیت‌سازی برای جمهوری اسلامی ایران بود، بی‌اساس و بی اعتبار است.

وی ادامه داد: از آغاز این حرکت یک مثلث شوم صهیونیسم، ارتجاع و تندروهای آمریکا با آن مخالف و همه تلاش آنها در آغاز این بود که چنین توافقی به نتیجه نرسد و صهیونیست‌ها و یکی از سران ارتجاع وسط مذاکرات به اروپا رفتند و برای این که توافقات را بر هم بزنند تلاش کردند. البته توافق نهایی ما بنا بود در آذر ۹۳ باشد که آن را به تاخیر انداختند، به طوری تا تیر ۹۴ طول کشید. اما در عین حال برای این که کلا این توافق را نابود کنند، ناموفق بودند.

رژیم فعلی آمریکا توهمات تندی درباره ایران داشت!

رییس جمهور افزود: همین مثلث شوم روند خود را ادامه داد به خصوص در سال ۹۵ اینها شاهد بودند که ایران و منطقه و دوستان ایران از این توافق منتفع می‌شوند؛ بنابراین، با قدرت بیشتری به میدان آمدند و رژیم فعلی آمریکا ـ که هم در توهمات بود و هم تندروها حاکم بودند و هم نتایج حرکت‌های خود را به درستی نمی‌توانست ترسیم کند ـ وارد عمل شد.

روحانی ادامه داد: هدف آنها این بود که شکستن این توافق به گردن ایران در تاریخ ثابت شود؛ یعنی آمریکا اقدامی انجام دهد و متقابلا ایران کل برجام را کنار بگذارد و از این توافق خارج شود و بعد بگویند این ایران بود که از برجام خارج شده و این توافق را کنار گذاشته است.

مقصر اصلی در ماجرای برجام، قانون‌شکنان آمریکا هستند

روحانی تاکید کرد: هنرمندی و هوشمندی ایران از سال ۹۷ ـ که آمریکا این تعهد سیاسی، اخلاقی و حقوقی را زیر پا گذاشته ـ این بوده که نگذاشت این توطئه محقق شود و تا امروز به دنیا ثابت کرده، مقصر اصلی قانون‌شکنان آمریکا هستند.

وی با بیان اینکه دولت فعلی آمریکا نمی‌تواند معیار هیچ چیزی باشد، گفت: برای این که توافقی را بررسی و مورد سنجش قرار دهیم، نمی توانیم عملکرد امروز کاخ سفید را میزان و معیار قرار دهیم، چون آنها از همه توافقات بین المللی از آب و هوا گرفته تا بهداشت جهانی، یونسکو و بسیاری از توافقاتی که با کشورهای مختلف داشتند، بدون دلیل خارج شدند.

حرکت آمریکایی‌ها به ضرر خودشان و دوستانشان شد

رییس جمهوری گفت: امروز همه دوستان آمریکا و بخش بزرگی از ملت آمریکا قبول دارند که حرکت آنها به ضرر خود ملت آمریکا و دوستان آمریکاست؛ اما خوشبختانه آنچه جمهوری اسلامی ایران به عنوان دستاورد این حرکت داشت و دستاوردهای اصلی همچنان محفوظ مانده است.

روحانی خاطرنشان کرد: ما نشان دادیم همه تبلیغاتی که در سالیان دراز علیه جمهوری اسلامی ایران می‌شد که جمهوری اسلامی مخفیانه همه تعهدات بین المللی خود را زیر پا می‌گذارد، بی‌اعتبار و بی اساس و فعالیت هسته‌ای ایران همواره در چارچوب مقررات بین المللی بوده است و این اثر امروز هم هست، فردا هم خواهد بود و تا پایان تاریخ هم خواهد ماند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اینها سکویی درست کرده بودند که با آن همواره امنیت ملی ایران را در خطر قرار بدهند. این سکو فصل ۷ منشور و قطعنامه‌هایی بود که در سازمان ملل و در شورای امنیت علیه ایران تصویب کرده بودند. ما این سکو را تخریب کردیم؛ سکویی که دشمنان ایران آماده کرده بودند تا از آن علیه امنیت ملی ایران استفاده کنند، آن سکو با این توافق از بین رفت.

هیچ کس نمی‌تواند ایران را سرزنش کند

رییس جمهوری تصریح کرد: البته هیچ کسنمی‌تواند در حوادث بعدی و مسائل امروز و فردا ایران را سرزنش کند. ایران در چارچوب معیارهای حقوق بین الملل، معیارهای سیاسی، عرف بین‌الملل و معیارهای اخلاقی حرکت کرده و اگر دیگران تخلفی انجام دادند، به معنای آن نیست که ایران در این ماجرا مقصر است.

وی ادامه داد: ما در هفته‌های آینده یک امتحان و آزمایش دیگر پیش روی داریم و آن، حفظ یکی از دستاوردهای این توافق است که پایان تحریم تسلیحاتی ایران بوده و این موضوعی است که ما همچنان با دقت آن را تحت نظر داریم.

روحانی تاکید کرد: کشورهای چهار به علاوه یک باید بدانند که امروز تنها بحث منافع ایران یا روابط ایران با آنها یا روابط ایران با کشورهای منطقه مطرح نیست. امروز بحث حفظ حقوق بین الملل، چند جانبه گرایی و ارزش توافقات بین المللی است و اگر امروز با دقت عمل نکنند و بخواهند تحت تأثیر آمریکا قرار بگیرند، ضربه اساسی به حقوق بین‌الملل مقررات بین المللی و به چندجانبه‌گرایی زدند و این به ضرر همه خواهد بود.

تفکیک قوا و این استقلال به عنوان تعارض قوا نیست

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان راه حل برون رفت از شرایط سخت کنونی کشور را وحدت انسجام و دست همدیگر گرفتن دیدند و قبلا هم همواره بر این مساله تاکید می کردند.

وی افزود: در کشور طبق قانون اساسی تفکیک قوا وجود دارد و سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه به نوعی در فعالیت خود در چارچوب قانون اساسی استقلال دارند، اما این تفکیک قوا و این استقلال به عنوان تعارض قوا و به معنای اهداف مستقل نیست.

روحانی بیان کرد: طبق قانون قوای سه گانه هر کدام در قانون گذاری، نظارت، قضاوت، عدالت و در اجرا و بار اجرا را بر دوش گرفتن وظایفی برعهده دارند، اما سه هدف ندارد، بلکه یک هدف واحد دارند و آن خدمت به مردم است.

رییس قوه مجریه اظهار داشت: به تعبیر شهید مدرس «وظیفه همه ما این است که نوکر مردم باشیم؛ حتی انبیا هم برای نوکری مردم مبعوث شدند تا به مردم خدمت کنند و جز هدایت، کمک و خدمت به مردم کار دیگری نداشتند»؛ همه قوای سه گانه باید در نوکری برای مردم نه کار دیگری مسابقه بگذارند، اعمال و رفتار ما باید برای یاری همدیگر در این شرایط سختی که مردم قرار دارند باشد.

نباید از تریبون‌ها استفاده حزبی و جناحی کنیم

روحانی بیان کرد: این تریبون‌ها که در اختیار دولت یا مجلس شورای اسلامی و یا قوه قضاییه قرار دارد، مردم به امانت به ما داده اند. این تریبونها برای این است که درد و مشکل مردم و راه حل آن مشکل را تبیین کنیم و در برابر دشمنان مردم بایستیم و مقاومت کنیم؛ از این تریبون‌ها نباید برای فضای مبارزات حزبی و انتخاباتی و جناحی استفاده کنیم. مردم چنین اجازه ای به ما ندادند.

رییس جمهوری با تاکید بر این که در جلسات با روسای دو قوه دیگر همه یک بیان داریم و یک هدف را تبیین می‌کنیم، افزود: به عنوان دولت به سمت قوه مقننه و قوه قضاییه دست دوستی دراز می‌کنیم و تا لحظه آخر افتخار ما این است که به مردم خدمت کنیم.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به توصیه به رهبر معظم انقلاب که فرمودند «دولت باید تا روز آخر به خدمت خود ادامه دهد» گفت: به ایشان قول‌ می‌دهم و اعلام می‌کنم دولت با همه توان تا روز آخر، ساعت و لحظه آخر مانند روز اول با همان روحیه و نشاط، بدون توجه به حاشیه‌سازی‌های گوشه و کنار به خدمت به مردم را ادامه می‌دهد.

روحانی تصریح کرد: مردم نیز بدانند هدف همه قوای سه گانه تحت لوای هدایت رهبر معظم انقلاب این است که اجازه ندهیم آمریکا و صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه موفق شوند و تلاش کنیم به اهداف موردنظر کشور دست پیدا کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار