مجلس شورای اسلامی در دقایق پایانی، شاهد جنجال لفظی بین دو نماینده با سابقه بود. نماینده همدان به هیات رییسه تذکر شدیداللحنی داد که دفعه آخرتان باشد به یک نماینده و یک کمیسیون توهین می‌کنید. در پاسخ هم عضوی از هیات رییسه این سخن را تهدید تلقی کرد و حتی گفت: «می خواهی من را بکشی؟!»
کد خبر: ۸۷۵۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰ 15 July 2020

 تابناک گیلان/مجلس شورای اسلامی در دقایق پایانی، شاهد جنجال لفظی بین دو نماینده با سابقه بود. نماینده همدان به هیات رییسه تذکر شدیداللحنی داد که دفعه آخرتان باشد به یک نماینده و یک کمیسیون توهین می‌کنید. در پاسخ هم عضوی از هیات رییسه این سخن را تهدید تلقی کرد و حتی گفت: «می خواهی من را بکشی؟!»

 
                                                   کلیات طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی بررسی شد/ جدال لفظی بین نمایندگان قم و همدان

مجلس شورای اسلامی در دقایق پایانی، شاهد جنجال لفظی بین دو نماینده با سابقه بود. نماینده همدان به هیات رییسه تذکر شدیداللحنی داد که دفعه آخرتان باشد به یک نماینده و یک کمیسیون توهین می‌کنید. در پاسخ هم عضوی از هیات رییسه این سخن را تهدید تلقی کرد و حتی گفت: «می خواهی من را بکشی؟!»

به گزارش «تابناک»؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ابتدای جلسه علنی امروز در تذکرات متعددی با ابراز نارضایتی از عملکرد هیات رییسه، آن را مغایر با قسم یاد شده برای اجرای آیین نامه داخلی مجلس تعبیر کردند؛ تذکراتی که مسبوق به سابقه است.

در دقایق ابتدایی شروع صحن علنی و در زمان انتخاب رییس کمیسیون اصل ۹۰، تعدادی از نمایندگان نسبت به دستور کار پارلمان انتقاد داشته و آن را مغایر با هدف حل مشکلات جامعه دانستند. محمد حسن آصفری، نماینده اراک و حبیب الله دهمرده، نماینده زابل از جمله نمایندگانی بودند که در تذکرات جداگانه‌ای بر لزوم برگزاری جلسات متعددی برای بررسی وضعیت بازار ارز و گرانی‌ها اخیر تاکید کردند.

عده‌ای دیگر از نمایندگان هم نسبت به ادامه برگزاری جلسات علنی مجلس و کمیسیون‌ها با شروع موج دوم کرونا انتقاد داشته و خواستار تمهیداتی همچون استفاده از بستر مجازی و تشکیل جلسات از طریق ارتباط تصویری شدند.

در این رابطه، غلامرضا نوری، نماینده بستان آباد که در مجلس دهم معاون اجرایی بود، گفت: «ترسم آن است که به جای حل مساله، کرونا جزئی از این مساله در کشور شده و به توسعه آن دامن زنیم.» قالیباف در پاسخ این اطمینان را به نمایندگان داشت که جلسات صحن علنی با رعایت فاصله گذاری و پروتکل‌های بهداشتی تشکیل می‌شود. مدت زمان جلسات کمیسیون‌ها هم کم شده و اگر جلسه کمیسیونی با حضور مسئولی باشد، چهار محل برای تشکیل آن پیش بینی شده است. همچنین یکشنبه هر هفته، یعنی زمان بازگشت نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه تست کرونا گرفته شود.

بعد از تمامی این تذکرات، نوبت به بررسی کلیات طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی رسید که بعد از تصویب بلافاصله درخواست سلب فوریت آن مطرح شد و مجلس با آن مخالفت کرد. همین روند دستاویزی برای بیان تذکرات متعدد نمایندگان از وضعیت بازار مسکن تا انتقاد به عملکرد هیات رییسه شد، تا جایی که مهرداد ویس کرمی، نماینده خرم‌آباد گفت: «انتظار ما از هیات رییسه این است به همان اندازه که نمایندگان تهران را می‌شناسید، سایر نماینده‌ها را بشناسید؛ به همین علت می‌گویند رییس مجلس باید سابقه نمایندگی داشته باشد، شخصیت کاریزماتیک نداشته و کل جلسه را به خود اختصاص ندهد.»

تذکرات متعدد نمایندگان از ابتدای جلسه، زمینه‌ای برای جنجال لفظی بین نمایندگان قم و همدان شد؛ ماجرا به معرفی کاندیدا‌های ناظر کمیسیون برنامه در تعدادی از شورا‌ها و مجامع برای انتخاب نمایندگان برمی‌گردد که به دلیل خطای حمیدرضا حاجی بابایی رییس کمیسیون برنامه، احمد امیرآبادی عضو هیات رییسه از پشت تریبون مجلس اسلامی را چندین بار به اشتباه قرائت کرد و همین باعث بی نظمی چند دقیقه‌ای در صحن پارلمان شد. در نهایت هم امیرآبادی از پشت تریبون به امیرحسین قاضی زاده، رییس جلسه گفت که به خاطر اشتباه رییس کمیسیون برنامه این اتفاق رخ داده است.

همین صحبت امیرآبادی تذکر ماده ۷۹ حاجی بابایی و جدال لفظی بین این دو نماینده را در پی داشت. طبق ماده ۷۹ آیین نامه اگر نسبت ناروا و یا هتک حرمتی در صحن مجلس به نماینده‌ای شود، می‌تواند از خود دفاع کند.

ابتدا حاجی‌بابایی نماینده همدان و رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به بیانات مقام معظم رهبری درباره ویژگی‌های مجلس انقلابی اشاره کرد و بعد خطاب به هیات رییسه گفت: «عضو هیات رییسه در منظر ۸۰ میلیون نفر می‌گوید کمیسیون بودجه از صبح همه چیز را اشتباه کرده است؛ اگر من بخواهم به شما ایراد بگیرم و تخلفات را از هشت صبح تا یک بعد از ظهر مطرح کنم که تمام نمی‌شود.»

او در مقام دفاع از کمیسیون برنامه و بودجه این را هم گفت که این کمیسیون با ۲۳ عضو تنها یک تایپیست دارد که در تایپ اسامی ناظران پیشنهادی اشتباه شده است، اما شما باید شأن و حیثیت نمایندگان را رعایت کنید؛ شما را بالا نفرستادیم که هرچه می‌خواهید بگویید؛ اینجا خیابان نیست. این آخرین بار باشد که به یک نماینده، به یک کمیسیون توهین می‌کنید.

با وجودی که علی نیکزاد، نایب رییس مجلس از امیرآبادی دفاع کرد و گفت که توهینی در کار نبوده، امیرآبادی با استناد به ماده ۷۹ آیین نامه در مقام پاسخ به حاجی بابایی توضیح داد: «در زمان اعلام اسامی نامزد‌های کمیسیون، اعضای کمیسیون بودجه اعتراض کرده و ما مجبور به توقف مذاکرات شدیم. شما افراد را اشتباه به هیات رییسه معرفی کردید و اشتباه تایپی هم نبوده است. من گفتم من مقصر نیستم و کمیسیون بودجه اشتباه افراد را معرفی کرده است. من چه توهینی کردم که می‌گویید آخرین بارت باشد، این تهدید نیست؟ آیا این شأن یک نماینده است که نماینده دیگر را تهدید کنید، می‌خواهی چه کاری کنی، من را بکشی؟!»

شاید لازم به یادآوری باشد که مقام معظم رهبری در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس یازدهم تاکید کردند که از برخورد‌های احساسی و غیرمنطقی پرهیز شود و بیان دیدگاه و نظر مخالف، متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار