کد خبر: ۸۷۴۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳ 13 July 2020

 

تابناک گیلان/ رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش ظریف به شایعه فروش جزیره کیش / کدخدایی: رهبری منشور همکاری قوای سه‌گانه را ترسیم کردند و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
رئیس سازمان تبلیغات با اشاره به شیوع کرونا: روضه تعطیل بردار نیست

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل بنیاد دعبل خزاعی به بیان اهمیت جایگاه و احترام به ستایشگران پرداخت و عنوان کرد: وظیفه ما این است که خادم پیرغلامان سیدالشهداء علیه‌السلام باشیم. قمی تصریح کرد: مداحان و ذاکران اهل بیت علیهم السلام مبلغان دین اسلام هستند و پرچم، وظیفه روایت جهاد و شهادت بر دوش این قشر شریف است و آنان می‌توانند این جهاد و شهادت را با زیباترین روش تبیین کنند. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه به اهمیت برپایی مراسم روضه اشاره و تأکید کرد: روضه‌های سیدالشهداء گره‌های اقتصادی و سیاسی را باز می‌کند؛ همچنین با فرهنگ می‌توان مشکلات بزرگ را حل کرد، اما به شرطی که به‌طور صحیح در مسیر و مدار قرار گیرد و به اهل آن سپرده شود و باید به این موضوع باور داشت که گره‌های اقتصادی هم با باز شدن گره‌های فرهنگی باز می‌شود.
 
وی در ادامه گفت: در خصوص برگزاری مراسم محرم و صفر، ما به مسئولان امر گفته‌ایم که همه تضمین‌ها و راهکار‌های بهداشتی را بر عهده می‌گیریم، آنچه اهمیت دارد این است که با توجه به شرایط ویژه امسال و شیوع بیماری کرونا به برکت همین مجالس روضه؛ خیر بیشتری نصیب مستضعفین می‌شود و به نیازمندان و اقشار کم درآمد، به واسطه مواسات هیئات مذهبی در زمینه معیشتی و بهداشتی توجه بیشتری خواهد شد بنابراین روضه سیدالشهداء علیه السلام تعطیل بردار نیست و امسال با رونق و شکوه بیشتر از سال‌های قبل برگزار می‌شود.
 
محسنی اژه‌ای: پخش اخبار دادگاه‌ها نباید گزینشی باشد

محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه با تأکید بر اینکه ما برای برگزاری دادگاه‌های علنی یک جا‌هایی محدودیت مکانی داریم، بعضی از سالن‌ها کوچک است، اظهار کرد: عقیده من این است که باید دادگاه‌ها را از اول تا آخرش آن قدر که مغایر با قانون اساسی نیست پخش کنیم، گزینشی پخش نکنیم، نظر شخصی من است اگر دادگاه‌ها علنی منتشر شود، حتی آنجا که خلاف قانون است اکثرش منتشر شود، از اول تا آخر چه زنده و چه غیر زنده پخش شود، حتما به نفع قاضی و دستگاه قضاست، چون قاضی هم خودش را اصلاح می‌کند و کارش را بهتر انجام می‌دهد، حتی جنبه بازدارندگی دارد و چه بسا گاهی هم به نفع متهم است.
 
کودکانی که قربانی سوداگری در شبکه‌های اجتماعی می‌شوند

در دنیای مدرن، علاوه بر کودکانی که اغلب آن‌ها را کنار خیابان‌ها و با لباس‌های مندرس و سر روی کثیف می‌بینیم، شاهد کودکان کاری با لباس‌های پر زرق و برق هستیم که نه سر چهارراه می‌ایستند و نه دست نیاز به سمت کسی دراز می‌کنند. رایج‌ترین شکل این کار پر زرق و برقی که البته پشت پرده سیاهی دارد، کودکانی هستند که این روز‌ها در فضای اینستاگرام دست مایه تبلیغات کالا‌های مختلفی شده‌اند. کودک توسط والدین به بهانه‌های مختلف وارد فضای اینستاگرام می‌شود، توسط مخاطبان پذیرفته می‌شود و بعد از گذشت مدت زمانی والدین با پیشنهاد‌های مختلف برای تبلیغات پوشاک و کالا‌های تخصصی کودک و یا حتی خوراکی و کالا‌هایی که هیچ ارتباطی با دنیای کودکان ندارند روبرو می‌شود. بسیاری از فعالان حقوق کودکان بر این باورند که طبق پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، والدین نباید از آن‌ها به عنوان ابزار تبلیغی استفاده کنند و این کار آن‌ها نوعی کودک آزاری روانی محسوب می‌شود. /ایرنا

قمی: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم‌ محرم را تضمین می‌کنیم

رئیس سازمان تبلیغات گفت: ️در خصوص برگزاری مراسم محرم و صفر، به مسئولان امر گفته‌ایم که همه تضمین‌ها و راهکار‌های بهداشتی را بر عهده می‌گیریم. آنچه اهمیت دارد این است که به برکت همین مجالس، خیر بیشتری نصیب مستضعفین می‌شود. روضه سیدالشهداء تعطیل بردار نیست و امسال با رونق و شکوه بیشتر برگزار می‌شود. /فارس

حذف سهمیه بنزین از کارت سوخت در صورت عدم استفاده در زمان اعلام شده

از ابتدای طرح سهمیه‌بندی بنزین امکان ذخیره بنزین در کارت‌های هوشمند سوخت مالکان خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت به مدت ۶ ماه تعیین شده بود که بر این اساس سه ماه دیگر افزایش و در مجموع به ۹ ماه تغییر یافت. درحال حاضر کارت سوخت ظرفیت ذخیره ۵۴۰ لیتر بنزین را دارد و بر اساس شرایط فعلی اگر فرد تا پایان ماه نهم یعنی تیرماه این میزان سهمیه را حتی یک لیتر استفاده نکند، سهمیه مرداد ماه به آن فرد تعلق نمی‌گیرد. در حال حاضر تصمیم‌گیری برای تمدید یا عدم تمدید سقف ذخیره بنزین در کارت‌های سوخت در جریان است و باید منتظر نتیجه قطعی ماند. /صداوسیما

کنایه معنادار ره‌پیک به زمزمه‌های دیدار احمدی نژاد با اعضای شورای نگهبان

عضو حقوقدان و رییس پژوهشکده شورای نگهبان ادعای برخی رسانه‌ها درباره دیدار و رایرنی یکی از فعالان سیاسی با شورای نگهبان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را رد کرد و گفت: نه چنین چیزی نبوده است؛ مگر این که کسی توی ذهنش می‌خواهد نامزد شود آمده دیدار کرده بعد رفته گفته من دیدار داشتم. /ایرنا

مخالفت مدیرمسئول روزنامه اصولگرا با طرح استیضاح رئیس جمهور

مدیر مسئول روزنامه جوان در توئیتی نوشت: ️استیضاح رئیس جمهور گرچه حق قانونی مجلس است، باید تضمین کننده بهبود امور شود. طبق قانون اساسی با عزل وی معاون اول ۵۰ روز باید کشور را اداره و انتخابات برگزار کند. ۳ ماه پروسه انتخابات و ۳ ماه استقرار دولت طول می‌کشد. طبق روال عادی ۱۰ ماه دیگر انتخابات برگزار می‌شود. تفاوت یک ماه هم نمی‌شود.

ابهام بر سر استعفای عارف

داوود محمدی دبیرکل انجمن اسلامی معلمان درباره مطرح شدن اسامی افراد مختلف از جمله عبدالله نوری برای ریاست شورای‌عالی سیاستگذاری، گفت: در جریان اصلاح‌طلبی شخصیت‌های بزرگی هستند که توانمندی برعهده گرفتن ریاست شورا را دارند و اسم هرکدام از آن‌ها توسط افراد مختلفی مطرح می‌شود. اما نکته مهم این است که با توجه به اینکه ریاست شورا توسط اعضای شورا انتخاب می‌شود، در ابتدا باید درخصوص استعفای آقای عارف تصمیم‌گیری شود و سپس اگر قرار باشد که فرد جدیدی انتخاب شود، آن وقت اسامی افراد مختلف مطرح می‌شود. ️در هر سه دوره تشکیل شورای عالی، آقای عارف از سوی اعضای شورا به عنوان رییس انتخاب شد لذا طبیعی است که مساله استعفای ایشان باید در شورا مطرح، بررسی و درخصوص آن‌ها تصمیم‌گیری شود. /ایلنا

جلسه‌های عزاداری محرم باید برگزار شود

محمد تقی رهبر امام جمعه اصفهان گفت: در اینکه ویروس کرونا سلامت مردم را به طور جدی به خطر انداخته است هیچ شکی نیست، اما این را هم نباید در نظر داشت که ایرانی‌ها در قدیم‌الایام زیر تازیانه‌ها هم عزاداری برای امام حسین را فراموش نکردند و بمب و موشک‌های جنگ هم باعث نشد مساجد و تکیه‌ها در ماه محرم خالی بمانند. دست‌اندرکاران باید از همین امروز با وضعیت موجود، شرایط را برای عزاداری عاشقان سیدالشهدا مهیا کنند. صدای عاشورا تحت هیچ شرایطی نباید خاموش شود و مردم باید برای همیشه و در هر موقعیتی که باشند پیام امام حسین و واقعه کربلا را تبلیغ کنند و از یاد نبرند. /اعتمادآنلاین
 
پیش‌بینی فیاض از رئیس جمهور ۱۴۰۰

پژوهشگر جامعه‌شناسی و دانشیار گروه مردم‌شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه من فکر می‌کنم این مجلس زمینه روی کار آمدن رییس‌جمهوری توتالیتر در انتخابات ۱۴۰۰ است، گفت: یعنی ما در انتخابات ۱۴۰۰ شاهد روی کار آمدن رییس‌جمهوری تمامیت‌خواه‌تر از احمدی‌نژاد خواهیم بود که البته تفکرش علمی‌تر از احمدی‌نژاد خواهد بود.
 
واکنش الیاس حضرتی به قرارداد جنجالی

حضرتی نوشت:به عنوان کسی که سال‌ها سیاست‌ورزی کرده و از وضعیت اقتصادی کشور آگاهی دارم باید بگویم که نفس انعقاد قرارداد استراتژیک و بلندمدت با چین به عنوان کشوری که بیش از ۱۵ درصد اقتصاد جهان را در دست دارد، نشان‌دهنده هوشمندی و زیرکی قوه عاقله حاکمیت است. چرا؟ به این دلیل ساده که اداره کشور نیاز به پول دارد.
 
گاف جدید هیات رئیسه

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس طرح‌های دوفوریتی پیش از آنکه فوریتشان مطرح شود باید گزارش‌های آن طرح در اختیار نمایندگان قرار بگیرد؛ موضوعی که در مورد دوفوریت طرح مالیات بر خانه‌های خالی اتفاق افتاد و انتقاد محمدحسین فرهنگی، سخنگوی مجلس را هم به دنبال داشت. فرهنگی در جریان بررسی دو فوریت طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی در تذکری، خطاب به قاضی‌زاده گفت: گزارش‌ها باید قبل از اینکه فوریت شان مطرح شود در اختیار نمایندگان قرار بگیرد، اما در این مورد نسخه مکتوب و مجازی آن در اختیار نمایندگان به منظور بررسی بیشتر قرار نگرفته است.او با بیان اینکه آیین نامه داخلی مجلس در خصوص نحوه انتشار گزارش‌ها و دسترسی نمایندگان اجرا نشده است، گفت: از هیات رئیسه محترم درخواست می‌کنم این طرح را به تعویق بیندازند تا نمایندگان محتوای این گزارش را مطالعه و بررسی کنند.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت با وارد دانستن این تذکر، گفت: با توجه به اینکه این موضوع در دستور جلسه قرار داشته، اما محتوای آن در سامانه نبوده این تذکر وارد است چرا که موظفیم براساس آیین نامه یک ساعت قبل از بررسی گزارش آن را در اختیار نمایندگان قرار دهیم؛ بنابراین با توجه به اهمیت طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی بررسی این طرح به زمان دیگری موکول می‌شود تا ضمن رعایت قانون نمایندگان نیز ابعاد آن را مورد بررسی قرار دهند.
 
ضرغامی: آملی‌لاریجانی نمی‌تواند بگوید فساد طبری به من ربطی ندارد

عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق صداوسیما با اشاره به پرونده اکبر طبری گفت: اگر هر قدرتی بدون نظارت فسادآفرین است حتما مدیران دستگاه قضا بیشتر به این نظارت نیازمندند. اگر شما این نظارت را هم به خودشان دادید از دل آن آقای طبری درمی‌آید. آیا طبری یکی است؟ آیا طبری استثناست؟ حتما اینطور نیست. واقعا جای تشکر دارد از رئیس جدید دستگاه قضا، که در این حوزه دارند جدیت می‌کنند، مردم هم دلگرم شدند و جایگاه دستگاه قضایی هم خیلی بالا رفته است. رئیس وقت قوه نمی‎تواند بگوید یک مدیر فساد کرده و به من ربطی ندارد.اینکه الان رئیس قوه قضاییه وقت بگوید حالا این یک مدیر بوده که فساد کرده و به من ربطی ندارد، شاید در مواردی تا حدی قابل پذیرش باشد، اما در این مصداق خاص، این سخن قابل قبول نیست. آن فرد از طرف رئیس قوه به همه دستور می‌داده، اعمال نفوذ می‌کرده، فساد مالی هم پیدا کرده است. این حرف‌ها باید کجا گفته شود؟ در همین فضای مجازی.
 
کدخدایی: رهبری منشور همکاری قوای سه‌گانه را ترسیم کردند

سخنگوی شورای نگهبان نوشت: رهبری در دیدار با نمایندگان، منشور حل مشکلات کشور از طریق همکاری قوای سه گانه را ترسیم کردند. «عباسعلی کدخدایی» عصر یکشنبه در حساب توییتری خود نوشت: رهبری در دیدار با نمایندگان، منشور حل مشکلات کشور از طریق همکاری قوای سه گانه را ترسیم کردند. وی افزود: سه عنصر پرهیز از حاشیه سازی، معیشت مردم و اصلاح روند قانونگذاری به همراه همدلی و هماهنگی مقامات، مولفه‌های اصلی نقشه راه آینده کشور است که از مجلسی قوی، انقلابی و جوان برمی‌آید.
 
واکنش ظریف به شایعه فروش جزیره کیش

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: وزیر امور خارجه شایعاتی، چون فروش جزیره کیش در سند همکاری ایران با چین را ناشی از غرض ورزی دشمنان توسعه روابط ایران و چین دانست. ابوالفضل عمویی در گفتگو با مهر در تشریح جلسه عصر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اظهار داشت: در این جلسه وزیر امور خارجه و معاونانش به ارائه آخرین اخبار و تحلیل‌ها درباره قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و توافق جامع همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین پرداختند.وی درباره اظهارات وزیر امور خارجه پیرامون روند تدوین پیش نویس توافق همکاری ۲۵ ساله با چین گفت: ظریف در این باره گفت که روابط جمهوری اسلامی ایران با چین یک روابط راهبردی بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: طبق گفته وزیر امور خارجه، روند تدوین این سند با سفر آقای شی جین پینگ به تهران در سال ۱۳۹۴ آغاز شد و دو کشور در آن سفر تصمیم گرفتند تا نقشه راه بلندمدت را طراحی کنند و طرفین هنوز در حال مذاکره روی این سند هستند. عمویی بیان کرد: وزیر امور خارجه در تشریح ابعاد این سند، بر لحاظ شدن منافع ملی در تدوین این سند تأکید کرد و شایعاتی، چون فروش جزیره کیش و فروش نفت ارزان را رد کرد و آن را ناشی از غرض ورزی دشمنان توسعه روابط ایران و چین دانست.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار