کد خبر: ۸۷۴۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳ 13 July 2020

 

تابناک گیلان/ اطلاعیه پنتاگون در مورد حمله به کاروان نظامی آمریکا در عراق، شرط دولت مستعفی یمن برای اجرای توافق ریاض، گزارش جدید سازمان ملل از نقش بن سلمان در قتل خاشقجی و تجمع مخالفان جنگ یمن در برابر سفارت عربستان در برلین، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تاکید شورای امنیت ملی عراق بر توسعه گذرگاه‌های مرزی با ایران نیز اشاره کرد.
 
اطلاعیه پنتاگون در مورد حمله به کاروان نظامی آمریکا در عراق، شرط دولت مستعفی یمن برای اجرای توافق ریاض، گزارش جدید سازمان ملل از نقش بن سلمان در قتل خاشقجی و تجمع مخالفان جنگ یمن در برابر سفارت عربستان در برلین، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تاکید شورای امنیت ملی عراق بر توسعه گذرگاه‌های مرزی با ایران نیز اشاره کرد.
 

به گزارش «تابناک»؛ «مصطفی الکاظمی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق عصر روز یکشنبه، ریاست نشست امنیت ملی دولت این کشور را بر عهده داشت».

بر اساس گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، دفتر الکاظمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در این نشست یکسری مسائل و تحولات در عرصه عراق مورد بررسی قرار گرفت و در آن الکاظمی نتایج بازدید خود از گذرگاه مرزی مندلی (سومار) در مرز با ایران و اقدامات مربوط به مبارزه با فساد در آنجا و دیگر گذرگاه‌های عراق ارائه کرد».

اطلاعیه پنتاگون در مورد حمله به کاروان نظامی آمریکا در عراق/ شرط دولت مستعفی یمن برای اجرای توافق ریاض/ گزارش جدید سازمان ملل از نقش بن سلمان در قتل خاشقجی/تاکید شورای امنیت ملی عراق بر توسعه گذرگاه‌های مرزی با ایران

الکاظمی همچنین تاکید کرد که دولتش در ممانعت از سوءاستفاده مفسدان از این گذرگاه‌ها تلاش زیادی کرده و برنامه‌هایی را برای توسعه گذرگاه‌های مرزی تدارک دیده تا سطح عملکرد آنها ارتقا پیدا کند.

نخست‌وزیر عراق روز شنبه گذرگاه مرزی مندلی (سومار) را پس از چند ماه تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، برای دادوستدهای تجاری «محدود» با جمهوری اسلامی ایران بازگشایی کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «نشست امنیت ملی دولت عراق ادامه تجاوزات ترکیه به آسمان و خاک عراق را بررسی و بر ادامه گفت‌وگوی دیپلماتیک با ترکیه برای توقف این حملات تاکید کرد که تعرض به حاکمیت عراق محسوب می‌شود و به روابط محکم میان دو کشور دوست و همچنین به جان و اموال مردم آسیب می‌زند».

این نشست همچنین موضوع تظاهرات در عراق را بررسی و در آن بر ضرورت مسالمت‌آمیز برگزار شدن آن به منظور حفظ حاکمیت قانون تاکید کرد.

بر اساس این بیانیه در نشست مذکور به موضوع ترورها نیز پرداخته و تاکید شد که طرف‌های ذیربط به وظیفه خود در پیگیری آن و ارائه سریع نتایج تحقیق به خصوص درباره ترور اخیر(ترور هشام الهاشمی کارشناس امنیتی عراق) عمل می‌کنند و با شناساندن هویت جنایتکاران در قبال قصاص آنها کوتاهی رخ نخواهد داد.

اطلاعیه پنتاگون در مورد حمله به کاروان نظامی آمریکا در عراق

وزارت دفاع آمریکا نسبت به حملات به کاروان تسلیحات نظامی این کشور در استان دیوانیه عراق ابراز بی اطلاعی کرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد پنتاگون اطلاعی در خصوص هدف قرار گرفتن منافع و کاروان نظامی آمریکا در خاک عراق بویژه در منطقه دیوانیه، که از سوی رسانه‌های خبری منتشر شده، ندارد.

شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از رسانه‌ها و منابع محلی عراق اعلام کرد کاروان نظامیان تروریست آمریکایی در بزرگراهی در استان دیوانیه در جنوب عراق مورد حمله قرار گرفته و شماری از خودرو‌ها و نفربر‌های آنان آتش گرفته است. منابع مطلع عراقی از هدف قرار گرفتن ۳ کامیون حامل تجهیزات لجستیک نیرو‌های آمریکایی خبر داده اند که در حال سوختن هستند.

یک منبع امنیتی به رادیو صوت عراق گفت که گروهی مسلح اقدام به آتش زدن ۳ عدد یدک‌کش ارتش آمریکا کرده اند که خودرو‌ها و تجهیزات نظامی حمل می‌کردند. به گفته این منبع، تیم اطفای حریق وزارت دفاع عراق در حال خاموش کردن آتش سوزی است.

همزمان با انتشار این خبر، از دیوانیه خبر رسید که بالگرد‌های آمریکا به پرواز درآمده و در حال انتقال مصدومان به بیمارستان‌های استان دیوانیه عراق هستند.

وزارت دفاع آمریکا در حالی نسبت به این حمله ابراز بی‌اطلاعی کرد که به گفته خبرنگار العالم، بالگرد‌های کبرا متعلق به ارتش آمریکا برای انتقال مجروحان احتمالی این حادثه بر فراز دیوانیه به پرواز درآمده اند.

شرط دولت مستعفی یمن برای اجرای توافق ریاض

مقامی مسئول در دولت مستعفی یمن به ریاست «عبد ربه منصور هادی» گفت: به رغم گذشت بیش از یک ماه از گفت‌وگوها بر سر اجرای توافق ریاض، بین این دولت و شورای انتقالی جنوب که هم‌سو و وابسته به امارات است، هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، روز یکشنبه در گفتوگو با شبکه الجزیره قطر گفت که منصور هادی اجرای توافق ریاض را مشروط به این دانسته که شورای انتقالی جنوب یمن، اعلام خودمختاری در جنوب این کشور را لغو کند.

اطلاعیه پنتاگون در مورد حمله به کاروان نظامی آمریکا در عراق/ شرط دولت مستعفی یمن برای اجرای توافق ریاض/ گزارش جدید سازمان ملل از نقش بن سلمان در قتل خاشقجی/تاکید شورای امنیت ملی عراق بر توسعه گذرگاه‌های مرزی با ایران

او در مورد مذاکرات برای اجرای توافق ریاض نیز گفت: «در رابطه با مذاکرات بر سر توافق ریاض بین دولت یمن و شورای انتقالی مورد حمایت امارات هیچ پیشرفتی نشده است».

مقام دولت منصور هادی به الجزیره گفت که هادی و شورای انتقالی به توافق رسیده بودند که اگر توافق مذکور امضا شود، دولت جدید (با مشارکت شورای انتقالی) به دست او تشکیل خواهد شد.

او در چرایی به نتیجه نرسیدن مذاکرات بین دو طرف درگیر نیز گفت که شورای انتقالی برای ادغام نیروهای خود با نهادهای  نظامی دولت بعد از تشکیل دولت جدید، هیچ تضمینی نداده است.

مقام دولت مستعفی یمن اظهار داشت که شورای انتقالی وابسته به امارات شرط کرده که در صورت تشکیل دولت جدید، جنوب یمن سهم این شورا خواهد بود. این مقام که دولتشان مورد حمایت سعودی‌هاست، گفت که خود سعودی‌ها نیز هیچ گونه تضمین‌های واضحی در راستای اجرای توافق ریاض از سوی شورای انتقالی نداده‌اند.

درگیری‌ها و سپس جنگ بین دولت هادی (مورد حمایت عربستان سعودی) و شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) از ابتدای تابستان سال گذشته آغاز شد و در نتیجه آن، شورای انتقالی شهر عدن، پایتخت موقت دولت هادی و پس از آن استان‌های «شبوه» و «ابین» و ماه پیش نیز استان «سُقُطری» را به اشغال خود درآورد.

امارات و عربستان سعودی که از ۱۳۹۴ به بهانه حمایت از دولت مستعفی به یمن لشکرکشی کرده بودند برای فرار از اتهام ها علیه خود، آبان ماه سال ۹۸ طرفین درگیر را پای قرارداد صلح موسوم به توافق ریاض آوردند؛ اما از فردای امضای توافق، بار دیگر درگیری‌ها آغاز شد؛ تا جایی که شورای انتقالی در هفتم اردیبهشت در استان‌های جنوبی اعلام خودمختاری کرد.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض، «استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن ظرف مدت ۷ هفته از زمان امضای آن، استقرار نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله یمن زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه» بوده که هیچ یک از این بندها تاکنون عملی نشده است.

خبرگزاری «رویترز» انگلیس ۲۹ خرداد به نقل از منابعی آگاه در عربستان سعودی از مشخص کردن چارچوبی توسط عربستان سعودی برای پایان دادن به درگیری‌ها در جنوب یمن خبر داد و نوشت که ریاض تلاش دارد دو طرف را ملزم به اجرای توافق ریاض کند؛ توافقی که با نظارت سران سعودی‌ و اماراتی امضا شده است.

گزارش جدید سازمان ملل از نقش بن سلمان در قتل خاشقجی

اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی که سال ۲۰۱۸ در شرایطی اسرارآمیز در استانبول کشته شد، دخالت داشته است.

کالامارد گفت: ولیعهد عربستان سعودی همچنان اصلی‌ترین مظنون قتل خاشقجی است، چون دستور قتل و تحریک به قتل از طرف او صورت گرفته است.

اطلاعیه پنتاگون در مورد حمله به کاروان نظامی آمریکا در عراق/ شرط دولت مستعفی یمن برای اجرای توافق ریاض/ گزارش جدید سازمان ملل از نقش بن سلمان در قتل خاشقجی/تاکید شورای امنیت ملی عراق بر توسعه گذرگاه‌های مرزی با ایران

کالامارد که یک وکیل مدافع متخصص در حقوق بشر است، تصریح کرد به نظر من، ارتکاب چنین جنایتی با چنین ماهیتی نمی‌تواند بدون چراغ سبز محمد بن سلمان صورت گرفته باشد. برخی اخبار و گزارش‌هایی که یک سال پیش منتشر شد، حاکی از آن است که احتمالا آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اطلاعات بیشتری درباره قتل خاشقجی و عاملان آن دارد.

این مسئول سازمان ملل افزود: رسیدگی به این پرونده در دستگاه قضایی ترکیه در غیاب مظنون یا مظنونان پیگیری می‌شود چرا که عربستان سعودی اجازه نمی‌دهد متهمان این پرونده در ترکیه محاکمه شوند.

تجمع مخالفان جنگ یمن در برابر سفارت عربستان در برلین

تعدادی از شهروندان یمنی به همراه برخی از فعالان عرب و آلمانی ضمن حضور در مقابل سفارت عربستان در برلین، تداوم تجاوز آل‌سعود به یمن و تحریم ناعادلانه مردم این کشور را محکوم کردند.

در طول این راهپیمایی، شرکت کنندگان شعار‌هایی علیه عربستان سر دادند و خواستار خروج فوری این کشور و همچنین امارات از خاک یمن شدند. معترضان همچنین مشارکت آمریکا در تجاوز به یمن را محکوم کردند. در طول این اعتراضات، همچنین تاکید شد کشورهای متجاوز به یمن باید فورا دخالت‌های خود در این کشور را متوقف کنند.

اطلاعیه پنتاگون در مورد حمله به کاروان نظامی آمریکا در عراق/ شرط دولت مستعفی یمن برای اجرای توافق ریاض/ گزارش جدید سازمان ملل از نقش بن سلمان در قتل خاشقجی/تاکید شورای امنیت ملی عراق بر توسعه گذرگاه‌های مرزی با ایران

معترضان حاضر در برابر سفارت عربستان در برلین، از قربانیان تجاوز  آل‌سعود به یمن یاد کردند، همچنین اصرار در ممانعت از رسیدن کشتی‌های نفتی به خاک یمن محکوم شد.

عکس‌های بسیاری از کودکانی که در پی تجاوز آل‌سعود به یمن به شهادت رسیدند و یا دچار ضایعه‌ای شده‌اند، در دست معترضان دیده می‌شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار