کد خبر: ۸۷۴۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷ 13 July 2020

 

عملیاتی شدن تقویم زراعی برنج در گیلان؛ 13000 تن گندم در استان برداشت شد

گروه استان‌ها- رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز برداشت محصول گندم در استان خبر داد و گفت: تاکنون چیزی معادل ۱۳ هزار تن گندم در گیلان برداشت شده است.

علی درجانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با اعلام این خبر که طبق آمارهای ارائه شده تا به امروز چیزی معادل 13 هزار تن گندم در گیلان برداشت شده است اظهار داشت: تاکنون عملیات خرید تضمینی 900 تن گندم در گیلان به انجام رسیده که با پایان موعد برداشت این محصول در استان میزان خرید تضمینی افزایش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه همه ساله محصول گندم به صورت دیم در بیش از 13 هزار هکتار از اراضی بالادست، میان بند و جلگه‌ای استان گیلان توسط زارعان گندم‌کار کشت می‌شود عنوان کرد: محصول گندم بیشتر در شهرستان‌های آستارا، املش، تالش، رضوانشهر، رودسر، رودبار و سیاهکل کشت می‌شود.

درجانی رودبار را با در اختیار داشتن 7 هزار هکتار و رودسر را با در اختیار داشتن 500 هکتار از جمله شهرستان‌هایی که بیشترین و کمترین سطح زیر کشت گندم در استان گیلان را دارا هستند اعلام کرد و بیان داشت: عملیات برداشت محصول گندم با استفاده از 12 دستگاه کمباین مخصوص برداشت غلات در مناطق مربوطه انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط موجود امسال به چه میزان گندم در استان گیلان و شهرستان‌های مورد اشاره آن برداشت می‌شود نیز خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 21 هزار تن محصول گندم از این سطوح برداشت شود از طرفی تاکنون 900 تن از این محصول هم خرید تضمینی شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به بارش‌های پراکنده باران و افزایش رطوبت هوا در استان اشاره کرد و اظهار داشت: احتمال شیوع بیماری بلاست برنج در این شرایط وجود دارد بنابراین توجه کشاورزان و شالیکاران گیلانی به نکات فنی توصیه می‌شود.

مسعود الماسی یکی از علایم بیماری بلاست برگ را ظهور لکه‌های دوکی شکل در روی برگ که مرکز لک‌ها معمولاً خاکستری و حاشیه آن قهوه‌ای یا قرمز است عنوان کرد و گفت: در ارقام حساس برنج لکه‌ها در شرایط مرطوب به سرعت بزرگ شده و گاهی ممکن است چند لکه به هم متصل و موجب سوختگی و پژمردگی برگ‌ها شود.

وی با بیان اینکه در صورت گسترش بیماری تمام برگ از نوک به پایین خشک می‌شود خسارت بیماری بلاست برنج در مرحله خوشه را قابل توجه ذکر کرد و ابراز داشت: شدیدترین مرحله خسارت زمانی است که ناحیه گره یا گردن در ساقه گل دهنده برنج مورد حمله قرار گیرد و لکه‌های قهوه،ای متمایل به خاکستری در این ناحیه ظاهر شود.

الماسی با اشاره به اینکه در صورت وجود سابقه آلودگی در مرحله پنجه‌زنی و یا مشاهده نخستین علایم بیماری در مرحله ظهور کمتر از 30 تا 40 درصد خوشه‌های برنج باید سمپاشی پیشگیرانه انجام شود گفت: توصیه می‌شود کشاورزان از نظر کارشناسان مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و مراکز خدماتی استفاده کنند.

عملیاتی شدن تقویم زراعی تولید در استان گیلان را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه کشاورزانی که امسال بر اساس این تقویم نسبت به کشت برنج اقدام کردند از خطر سرمای بهاره نجات پیدا کردند گفت: جهاد کشاورزی وظیفه و رسالتی خطیر در راستای تحقق بیانیه مقام معظم رهبری و عملیاتی شدن شعار جهش تولید دارد.

به گزارش تسنیم، راهبرد اقتصاد مقاومتی و شعار جهش تولید که در راستای همان سیاست‌ها توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است بهترین راهکار برای توسعه پایدار کشور، پیشرفت همه‌جانبه اقتصادی و عبور از تحریم‌های دشمن است و در این مسیر تمام دستگاه‌ها و ارکان نظام از جمله نهاد کشاورزی وظیفه‌ای بسیار تعیین کننده بر عهده دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار