کد خبر: ۸۷۴۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹ 12 July 2020
تابناک/یک زوج روسی ماکت بسیار دقیقی از اهرام بزرگ مصر ساخته‌اند، آن‌ هم در حیاط پشتی خانه‌شان! آن‌ها اکنون عشقشان به مصرشناسی را به درجات بالاتری رسانده‌اند. آندری و ویکتوریا واخروشوا تصمیم گرفتند که امسال چیزی جدید و غیرعادی به خانه تابستانی‌ خود بیافزایند. اگر نمای هوایی باغ آن‌ها در دهکده ایستینکا در حومه شهر سن‌پترزبورگ را ببینید، کمی چمن، چند درخت و یک هرم با ارتفاع 9 متر را مشاهده خواهید کرد.

این زوج روسی یک ماکت بزرگ از اهرام مصر را در حیاط پشتی خانه‌شان ساخته‌اند

هرمی که زوج روسی در حیاط پشتی خانه‌شان ساختند.

 هر یک از ضلع‌های هرم 13 متر طول دارند. اما واقعاً چه چیز این دو را به بازسازی این شگفتی باستانی واداشته است؟ درهرحال، این نسخه کوچک از هرم (با یک نوزدهم اندازه اصلی) از بتن ساخته شده است. نسخه اصلی با بازالت یا سنگ آتش‌فشانی ساخته شده بود. البته رعایت نکردن همه اصول باستانی ساخت اهرام مصر در این ماکت کاملاً بخشودنی است.

از بحث مواد که بگذریم، این زوج برای هرم خانه تابستانی خود از جان ‌و دل مایه گذاشته‌اند تا شهر جیزه را به خانه بیاورند. اندری توضیح می‌دهد که: «بااین‌وجود، سازه ما یکپارچه است، البته از نظر ساخت محاسبات دقیقی انجام دادیم تا آن را به روش ویژه‌ای طراحی کرده و تا آنجا که ممکن است شبیه به نسخه اصلی دربیاوریم.»

این زوج روسی یک ماکت بزرگ از اهرام مصر را در حیاط پشتی خانه‌شان ساخته‌اند

نمای هوایی از خانه و هرم آن.

این ماکت تشریفاتی با 400 تن وزن، مطمئناً نگاه‌های بسیاری را به‌سوی خود خواهد کشاند. آندری و ویکتوریا بارها برای مطالعه هرم جیزه به مصر سفر کرده‌اند و کار ساخت را حدوداً یک سال پیش آغاز نمودند. هرم از بیرون واقعاً خیره‌کننده است. و بااینکه گویا هنوز دارند روی درون آن کار می‌کنند، ولی همین الآن نیز این ماکت توجه عاشقان تاریخ و بازدیدکنندگان معمولی را به خود جلب کرده است.

افراد علاقه‌مند می‌توانند با پرداخت 50 دلار در تالارهای زیرزمینی آن بگردند و تندیس‌هایش را دید بزنند. فضای درونی ماکت تا 9 متر زیر زمین فرورفته است که از نظر مقیاس با نسخه اصلی مطابق است. احتمالاً کسانی چون مدیتیشن‌کارها کنجکاوی و جرات کافی را برای رفتن به زیر آن داشته باشند و این محیط باستانی‌گونه را مکانی عالی برای باز کردن چاکراهایشان بدانند. البته بهتر است مواظب باشند که به تابوت‌های سنگی برخورد نکنند. تابوت‌های این مکان شگفت‌انگیز برخلاف دیگر مؤلفه‌هایش اندازه‌ای برابر با اندازه اصلی دارند.

این زوج روسی یک ماکت بزرگ از اهرام مصر را در حیاط پشتی خانه‌شان ساخته‌اند

نمایی از هرم در ملک زوج روسی.

ویکتوریا می‌گوید: «مجبور بودیم اندازه دیگر ابعاد هرم را کاهش دهیم، ولی تابوت سنگی را برابر با اندازه تابوت سنگی هرم خنوپس ساختیم چون مطمئن بودیم که به‌طور مناسب درون سازه‌مان جا می‌شود». خنوپس نام دیگر خوفو، همان فرعونی است که هرم به یادبود از او ساخته شده.

اگرچه طراحی کامل هرم مصر برای این زوج باانگیزه قرن بیست و یکمی یک سال طول کشید، ولی می‌گویند تکمیل نسخه اصلی آن بیش از دو دهه به طول انجامیده است. هرم اصلی که تقریباً 2490 سال پیش از میلاد مسیح تکمیل شد، 147 متر ارتفاع دارد و به مدت بیش از 4000 سال عنوان مرتفع‌ترین سازه بشرساخت را به خود اختصاص داده بود.

برای ساخت هرم خنوپس «5/2 میلیون بلوک سنگی بریده، جابجا و جایگذاری شد». این وب‌سایت می‌افزاید: «هرم خنوپس در کنار دو هرم منقرع و خفرع  قرار گرفته است و کاملاً با صورت فلکی شکارچی منطبق است». در فرهنگ مصر باستان باور داشتند که فرمانروایان پس از مرگ به ستاره  تبدیل می‌شوند. البته معلوم نیست که آیا آندری هم انتظار چنین سرنوشتی را دارد یا خیر.

ماهیت دقیق هرم‌ها و کاربرد آن‌ها معمایی است که مدت‌هاست ذهن انسان‌ها را درگیر کرده است. روش ساخت آن‌ها هنوز هم کارشناسان را سردرگم می‌کند. اما ماکت ساخته شده در این ملک خانوادگی نیز مانند نسخه اصلی‌اش دارای راهروهایی است که به فیلم‌های ترسناک شباهت دارند. این ماکت نیز با همه کپی بودنش، حس شکوهمندی و رازآلودی را در خود حفظ کرده است.

ولی آیا همسایگان خانواده واخروشوا از این‌که یک مدل مدرن از یکی از کهن‌ترین عجایب زمین بر ساختمان‌هایشان سایه می‌اندازد دلخور هستند؟ یورونیوز از زبان آلکساندر پوستاشینسکی یکی از همسایگان این زوج می‌نویسد: «آندری و ویکتوریا همسایه‌های خوبی هستند. آنچه آن‌ها انجام می‌دهند برای من نیز بسیار خوشایند و الهام‌بخش است».

اما اگر او نیز فکر ساخت یک سازه به سرش زده است، بهتر است عجله کند، زیرا این زوج روسی هرم دوست هم‌اکنون فکر پروژه بعدی‌شان را هم کرده‌اند. آن‌ها می‌خواهند یک معبد بسازند و آن را از طریق یک معبر به هرمشان متصل کنند. خب، به‌هرحال کارشان از ساخت یک انبارخانه معمولی که هزاران بار شگفت‌انگیزتر است و می‌تواند اوقات قرنطینه‌شان را هم پر کند، اینطور نیست؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار