کد خبر: ۸۷۳۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵ 11 July 2020
 
تابناک گیلان/ رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: درخواست یک نماینده برای جنگ ترکیبی دشمن / ذوالنوری: عامل حادثه نطنز مشخص شده است / آذری جهرمی: فیلترینگ در اختیار من نیست / طرح سوال مجلس از روحانی تبدیل به استیضاح می‌شود؟ و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 
 
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
سخنران پیش از خطبه‌های قم: ویروس بی‌حجابی در خیابان‌های قم قدم می‌زند

حجت‌الاسلام سید حسین مومنی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم در مصلی قدس افزود: هیچ‌کس نباید اجازه بدهد که دشمن در خاک قم با آرامش قدم بزند مسئولان نباید در چنین شرایطی بی‌تفاوتی پیشه کنند. سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم، با انتقاد از وضعیت عفاف و حجاب گفت: ویروس بی‌عفتی و بی‌حجابی در شهر قم ظاهر شده و در سطح خیابان‌ها قدم می‌زند.

فیفا اساسنامه کویت را برای ما فرستاد، نه اینکه ما آن را برای فیفا فرستاده باشیم

براتی، رییس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال گفت: فیفا گفت که اساسنامه خود را به روز رسانی نکرده است، اما همزمان در حال نوشتن اساسنامه تعلیق شده فدراسیون فوتبال کویت بود. به همین دلیل اعلام کرد که اساسنامه‌ای را در قالب اساسنامه فدراسیون فوتبال کویت برای ما ارسال می‌کند. فیفا جا‌هایی که نام کویت بود به نام ایران تغییر داد و آنجا که در اساسنامه نام کویت وجود دارد، فیفا آن یک کلمه را اصلاح نکرد. باید گفت که فیفا اساسنامه کویت را برای ما فرستاد و ما اساسنامه کویت را برای فیفا ارسال نکردیم. وی در واکنش به انتقاد‌های هوشنگ نصیرزاده درخصوص ارسال اساسنامه کویت به فیفا به جای ترجمه اساسنامه ایران و ارسال آن گفت: تفاوت زیادی میان فردی که خواب است یا دچار تردید می‌شود، وجود دارد. عزیز محمدی پس از دیدن مدارک تردید داشت و بعد از یک روز بیدار شد، اما از ارزش او کم نمی‌شود. وقتی کسی خود را به خواب می‌زند حتی اگر اساسنامه را برابرش دانلود کنیم، برایش فرقی نمی‌کند. ما نمی‌توانیم آنان را از خواب بیدار کنیم.

ماجرای راه ندادن سهیلا منصوریان به مجموعه انقلاب

سهیلا منصوریان امروز در اینستاگرام خود فیلمی منتشر و اعلام کرد وی را در حال ورزش از این مجموعه بیرون کردند. روابط عمومی این مجموعه هم اعلام کرد: خانم منصوریان امروز (جمعه) در شرایطی وارد مجموعه شده که ظاهراً فرد دیگری با این ورزشکار عزیز قصد حضور در مجموعه را داشته که همکاران ما مستقر مقابل در، خواستار رؤیت کارت شناسایی وی شده‌اند و ظاهراً همین باعث ناراحتی خانم منصوریان شده است. روابط عمومی مجموعه ورزشی انقلاب به دنبال مشکل به وجود آمده برای سهیلا منصوریان در مجموعه ورزشی انقلاب اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که به شرح زیر است: «مجموعه ورزشی انقلاب به‌عنوان یکی از پرترددترین مجموعه‌های ورزشی کشور همواره در اختیار عموم مردم و به خصوص قهرمانان کشور بوده و نهایت همکاری را با این عزیزان داشته است. با توجه به تردد بی‌شمار افراد مختلف در این مجموعه، وظیفه ذاتی حراست تشخیص احراز هویت تک تک افراد و اعضای محترم می‌باشد و بدیهی است که بعد از طی این مرحله مجوز حضور عزیزان در مجموعه صادر خواهد شد. به همین دلیل با توجه به اهمیت ورود و خروج داخل این مجموعه و صرفاً به دلیل رفاه، آرامش و امنیت استفاده‌کنندگان از مجموعه مأموران مقابل در‌ها موظفند تمامی موارد را به مراجعه‌کنندگان گوشزد کنند. سرکار خانم منصوریان امروز (جمعه) در شرایطی وارد مجموعه شده که ظاهراً فرد دیگری با این ورزشکار عزیز قصد حضور در مجموعه را داشته که همکاران ما مستقر مقابل در، خواستار رؤیت کارت شناسایی وی شده‌اند و ظاهراً همین مسئله باعث ناراحتی خانم منصوریان شده است. این انتظار می‌رود که تمامی افراد برای کنترل کردن کارت شناسایی توسط نمایندگان ما مقابل درها، نهایت همکاری را با آن‌ها داشته باشند. یادآور می‌شود پیرو دستورات مدیریت مجموعه ورزشی انقلاب به مسئولان مربوطه و همچنین گزارش ارائه شده و بازبینی دوربین‌های مجموعه و فیلم‌های گرفته شده موارد به صورت جزئی‌تر در این زمینه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برایان هوک: درخواست گفت‌وگوی کنسولی حضوری با ایران داده ایم

«برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که کشورش بار‌ها خواستار مذاکره با مستقیم با ایران شده است، مدعی شد که ایران با رد این پیشنهاد، فرصت‌های خوبی را از دست می‌دهد. هوک طی مصاحبه با «المانیتور» گفت که به‌رغم پیشنهاد‌های مکرر آمریکا برای مذاکرات مستقیم، ایران حاضر به مذاکره نیست. این مقام آمریکایی گفت که درخواست گفت‌وگوی کنسولی حضوری با ایران داده است. وی افزود که اگر ایران مذاکرات دوجانبه مستقیم را می‌پذیرفت، می‌توانست پیشنهاد «توافق بزرگ‌تر» ترامپ را واکاوی کند. هوگ بار دیگر خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده و مدعی است که از منظر امنیت ملی، توجیهی برای لغو تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران وجود ندارد. این تحریم‌ها قرار است در هجدهم اکتبر منقضی شود.

سخنگوی وزارت خارجه: قضاوت درباره انفجار نطنز زود است

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه درباره انفجار در سایت نطنز نهاد‌های ذی‌ربط امنیتی در حال بررسی جزئیات هستند، گفت: هدف رسانه‌ها از منتسب کردن انفجار به اسرائیل در واقع کمک‌ کردن به وجهه و هیمنه پوشالی آن است. سید عباس موسوی در نشست‌خبری با اصحاب رسانه استان اصفهان درباره انفجار در سایت هسته‌ای نطنز اظهار داشت: هر اتفاقی که هر جایی بیفتد ممکن است اسرائیلی‌ها خود را سریع مطرح کنند و ابتکار کار را به‌عهده بگیرند. در حال حاضر برای صحبت و قضاوت از علت و عامل اصلی انفجار زود است و نهاد‌های ذی‌ربط امنیتی در حال بررسی تمام جزئیات انفجار هستند و اگر به این نتیجه برسند که دست عوامل خارجی در کار بوده، اعلام خواهند کرد و عواقبی هم خواهد داشت.

محیط زیست: تاکنون آلودگی منجر به بروز بیماری وبا در آب تهران مشاهده نشده

رییس گروه آب‌های زیرزمینی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست مدام منابع آبی را پایش می‌کند البته این کار توسط ادارات کل استانی و با نظارت سازمان محیط زیست انجام می‌شود و تاکنون نیز آلودگی که منجر به بروز بیماری وبا شود مشاهده نشده و منابع آبی به ویژه در تهران از این لحاظ سالم است، البته وبا یک نوع باکتری است که با کلر زنی از بین می‌رود و چون وزارت نیرو آب شرب را کامل تصفیه می‌کند، بنابراین جای نگرانی نیست و مشکلی پیش نخواهد آمد.
 
هک شدن موبایل وزیر دفاع اسرائیل توسط ایران

روزنامه هاآرتص: در مارس ۲۰۱۹ بود که «آرگامان» رئیس شاباک جلسه‌ای محرمانه با گانتز داشته و در این جلسه به او گفته که تلفن همراه وی به دست افراد مرتبط با ایران هک شده است. «نتانیاهو» نیز از پنهان‌کاری شاباک درباره جزئیات این واقعه خشمگین شده و چندین بار به آرگامان به دلیل گزارش ندادن به وی در این باره شدیدا اعتراض کرده است. گانتز، اما با ادعای اینکه هیچ اطلاعات امنیتی در تلفن همراه وی وجود نداشته، رئیس موساد را به همکاری با نتانیاهو و تلاش برای تخریب چهره خود متهم کرد. /فارس

افراد عادی کجا ماسک بزنند؟

مسعود یونسیان استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: استفاده از ماسک در خودرو تک سرنشین منطقی نیست، حتی اگر شیشه خودرو پایین باشد. زیرا، هوای آزاد منبع عفونت تلقی نمی‌شود. افرادی که به تنهایی پیاده روی و یا در پارک ورزش می‌کنند، احتیاجی به استفاده از ماسک ندارند. زدن ماسک در فضای باز و هنگام ورزش و پیاده روی، ضرر ندارد، اما می‌تواند باعث کاهش اکسیژن دم شود. متأسفانه برخی افراد هنگام ورود به مکان‌های سربسته، ماسک را بر می‌دارند و این یک رفتار غلط است. حتی در مکان‌های سربسته که ازدحام وجود ندارد و فاصله یک تا دو متری با ارباب رجوع رعایت می‌شود، باز هم زدن ماسک ضروری نیست، اما ضرر هم ندارد. /مهر

حداقل دریافتی بازنشستگان با همسان سازی چقدر افزایش می‌یابد؟

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: میزان افزایش حقوق بازنشستگان حداقل بگیر، ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است و برای بازنشستگان غیر حداقل بگیر هم این افزایش تا ۸۰۰ هزار تومان نیز افزایش می‌یابد. کسی که با ۳۰ سال سابقه، حداقل بگیر بوده است، در پایان سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافتی داشته که با اعمال ۲۶ درصد افزایش سنواتی، در آغاز سال جدید دریافتی اش به حدود دو میلیون تومان رسیده است و با اعمال متناسب سازی و افزایش بن خوار و بار و حق مسکن دریافتی اش حتماً بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد شد. /تسنیم

برگزاری اربعین تا این لحظه منتفی است

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: ستاد اربعین در جمعیت هلال احمر و در قالب همان ستاد مرکزی است، اما حوزه امداد و نجات به جمعیت هلال احمر سپرده شده است. امداد و نجات هلال احمر ایران در ستاد مرکزی اربعین فعالیت می‌کند و این موضوع به این معناست که جمعیت هلال احمر به صورت مستقل از ستاد مرکزی اقدام را خاصی انجام نمی‌دهد. ️آنچه مشخص است این که برگزاری اربعین تا این لحظه منتفی شده، مگر آن که اتفاق خاصی رخ دهد. ️جمعیت هلال احمر این آمادگی را دارد که اگر فردا هم مرز‌ها باز شوند کار خود را انجام دهد، اما به احتمال زیاد اربعین امسال همانند حج برگزار نشود. /صدا و سیما

کرونا در پمپ بنزین‌ها جا خوش کرده است!

از زمان شیوع ویروس کرونا پمپ بنزین‌ها به دلیل تردد مردم یکی از مکان‌های پر خطر شناخته شده و علیرغم راهکار‌های در نظر گرفته شده همچنان شاهد جولان این ویروس در پمپ بنزین‌ها هستیم. یکی از راهکار‌های مقابله با کرونا تجهیز پمپ بنزین‌ها به دستکش‌های یکبار مصرف، مواد ضدعفونی کننده و سوخت گیری توسط اپراتور‌ها بود، اما علیرغم این اقدامات بعضا دیده می‌شود که پمپ بنزین‌ها چندان این مساله را جدی نگرفته اند و حتی متقاضیان سوخت نیز تمایل چندانی ندارند که مسئولیت سوخت گیری را به اپراتور‌های جایگاه‌ها واگذار کنند. / ایسنا

چرا نمایندگان مجلس یازدهم برای بازدید از مراکز هسته‌ای اصرار دارند؟

احمد راستینه نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید تابوت برجام را آتش بزند بیان کرد: تنها راه مقابله در برابر زیاده‌خواهی‌های ایالت متحده آمریکا، اقدامات شجاعانه و قاطعانه برای به اتمام رساندن طلبکاری‌های اروپا و آمریکاست. نماینده شهرکرد در مجلس تصریح کرد: باید به صورت جدی بحث خروج ایران از پروتکل الحاقی و تعیین ضرب‌الاجل جدی برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور پایان بخشیدن به بیانیه‌های مخاطره آمیزی که در عرصه بین‌المللی صادر می‌کند، باشد. وی افزود:‌ ای کاش بستر حضور یکپارچه نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم را در یک زنجیره واحد در مراکز تولید سوخت هسته‌ای به منظور حمایت از اقدامات صلح آمیز هسته‌ای ایران فراهم تا نماد وحدت از این کار به دنیا مخابره شود. راستینه گفت: پایان ارتباط اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، از دیگر موضوعاتی است که باید اجرایی کنیم.

نظر مطهری و زیباکلام درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین
 
خبری شدن احتمال بستن یک قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین واکنش‌های بسیاری را در پی داشته است. به گزارش اعتمادآنلاین، علی مطهری، نماینده تهران در مجلس دهم با اشاره به وضعیت مسلمانان در کشور چین در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: گذشته از محتوای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، باید قبل از امضای آن، تکلیف دو میلیون مسلمان چینی که در اردوگاه‌های اجباری برای دست کشیدن از دین و فرهنگ خود شکنجه می‌شوند و مساجدشان تخریب شده، روشن شود. همچنین صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به این قرارداد پر سر و صدا درباره دلایل بازخورد منفی درباره بستن چنین قراردادی در میان افکار عمومی نوست: دلیل اصلی حساسیت و مخالفت بسیاری از ایرانیان با توافق با چین بازمی گردد به بی اعتمادی به پکن. مشابه همان بی اعتمادی البته به روس‌ها هم هست. او در ادامه این پیام با تاکید به بی‌اعتمادی مردم نسبت به چین و روسیه عنوان کرد: برخلاف بسیاری از مسئولین‌مان که مرید و سرسپرده روس‌ها و چینی‌ها شده‌اند، ایرانیان تحصیلکرده‌تر نه به چین و نه به روسیه اعتمادی ندارند.

طرح سوال مجلس از روحانی تبدیل به استیضاح می‌شود؟

جبار کوچکی نژاد، نماینده اصولگرای مجلس یازدهم با اشاره به مشکلات معیشتی مردم گفت: این مشکلات به تحریم‌ها و سوءمدیریت‌های داخلی برمی‌گردد. مجلس نیز موظف است با نظارت قاطع از اهرم‌های خود برای بهبود شرایط استفاده کند. بیش از ۲۰۰ نماینده طرح سوال از رئیس جمهور را امضا کردند و به زودی در صحن علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد. وی با اشاره به طرح سوال مجلس دهم از حسن روحانی افزود: آقای رئیس جمهور همان زمان نیز از مجلس اخطار گرفت، اما هیچ تغییری در روش کار خود به خصوص در حوزه‌های اقتصادی ایجاد نکرد. اگر دولت نتواند پاسخ خوبی به نیاز‌های مردم مخصوصا در بخش تأمین کالا‌های اساسی بدهد، مجلس موظف است به نظارت‌های شدیدتر، حتی استیضاح ورود کند. عضو فراکسیون اکثریت مجلس درباره انتظار نمایندگان از روحانی یادآور شد: آقای رئیس جمهور می‌تواند یکسری تغییرات را در سیستم مدیریت و اداره کشور اعمال کند. برخی وزرا و معاونان خودش را تغییر دهد. مشخص است که بعضی از آن‌ها دیگر کشش ندارند و نمی‌توانند بحران‌های اقتصادی را کنترل کنند. مدیران قدرتمند امروز باید در دولت مسئولیت بگیرند تا با روش‌های روز به مقابله با مشکلات بپردازند، روش‌های سنتی در بحران جواب نمی‌دهند.
 
ماجرای استعفا‌ها در حزب اتحاد ملت

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، تاکید کرد که حزب درون خود هیأت داوری دارد و لازم است برای حل مسائل مقداری صبر و بردباری را مورد توجه و در اولویت قرار دهیم. حسین کاشفی، عضو شورای مرکزی و رییس کمیته تشکیلات حزب اتحاد ملت درخصوص آخرین وضعیت استعفای تعدادی از اعضای این حزب در استان همدان، گفت: مسأاله استعفا یک اختلاف نظر درون تشکیلاتی است، ما وقتی که وارد احزاب می‌شویم، یعنی پذیرفته‌ایم که به نظر جمع احترام بگذاریم، در کنار اینکه نظرات فرد هم باید شنیده شود. وی ادامه داد: برخی موضوعات و مباحث داخلی مطرح بود و به نظر من دوستان مقداری عجله کردند، اینکه در هر خانواده‌ای اختلاف‌نظر‌هایی ایجاد شود طبیعی است، اما وقتی ما به عضویت یک حزب درمی‌آییم، به این معناست که مرامنامه، اساسنامه و راهبرد‌های آن را قبول داریم. حتی اگر اختلاف و مشکلی باشد که با مذکرات قابل حل نباشد، حزب در درون خود هیأت داوری دارد و لازم است که برای حل مسائل این چنینی مقداری صبر و بردباری را مورد توجه و در اولویت قرار دهیم.

رییس کمیته تشکیلات حزب اتحاد ملت در ادامه اظهار داشت: این استعفا شکل گسترده‌ای ندارد، تعدادی از دوستان ما در استان همدان نظرات و انتقاد‌هایی داشتند و برخی دوستان هم برای اختلاف‌نظر‌ها در حال رایزنی با آن‌ها هستند، البته باید این را هم در نظر داشته باشیم که فعالیت در حزب داوطلبانه است و فرد باید با علاقه وارد فعالیت در احزاب شود و البته هر زمان و به هر دلیلی هم علاقه‌ای به ادامه فعالیت نداشته باشد، می‌تواند از فعالیت کناره‌گیری کند. همچنین ممکن است یک فردی خواسته‌هایی هم داشته باشد و بیشتر هم این خواسته‌ها مباحث سیاسی است و شما نمی‌توانید در کار جمعی نظر یک فرد را بر نظر جمع ترجیح دهید.وی افزود: در هر صورت وقتی ما معتقد هستیم که باید با مخالفان صحبت و گفتگو کنیم باید بدانیم که اختلاف‌نظر‌های داخلی هم با دعوا حل نمی‌شود، به همین جهت به دوستانی که حرف، نظر و پیشنهادی دارند و احساس می‌کنند که نظر آن‌ها مورد توجه قرار نگرفته است هم گفتیم که زمینه برای گفتگو و حل مشکلات وجود دارد. اما اگر در پایان همه این گزینه‌ها بازهم فردی معتقد باشد که باید راه دیگری را در پیش گیرد، این حق را دارد که مسیر خود را برای ادامه فعالیت انتخاب کند.
 
گمانه‌زنی امام جمعه اصفهان درباره حادثه نطنز

سید یوسف طباطبایی‌نژاد ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان، در رابطه با حادثه نطنز در هفته گذشته تشریح کرد: کشور‌های خارجی خصوصاً رژیم صهیونیستی این حادثه را با این هدف که آن را به خود منتسب کنند بزرگ کردند و بعضی از دوستان داخلی هم بر آن صحه گذاشتند در حالی که فقط یک سالنی که خارج از بخش سانتریفیوژ‌ها بود دچار حادثه شده بود. وی در خصوص علت حادثه تبیین کرد: وسایلی از خارج برای آزمایش سانتریفیوژ‌های جدید خریداری شده بود یکی دو سال قبل توسط پیمانکار خارجی تعمیر شد و بیشترین احتمال آن است که توسط آنان یک بمب مدت‌دار یا چیزی شبیه آن کارگذاری شده؛ البته هنوز علت در دست بررسی است.

طباطبایی‌نژاد عنوان کرد: در همین ایام رژیم صهیونیستی می‌خواست که یک‌سوم کرانه باختری را به اسرائیل ملحق کند که از ۱۹۴ کشور ۱۹۲ کشور مخالفت کردند، همچنین آمریکا خواهان تحریم تسلیحاتی علیه ایران بود که با مخالفت کشور‌ها روبرو شد.امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: این مخالفت‌ها با آمریکا نتیجه همان گفتگو‌هایی است که پیش‌تر انجام شده و وقتی کشور‌ها ببینند که مقصر چه کسی است با او مخالفت می‌کنند.
 
ظریف دوباره به مجلس احضار شد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ظریف برای ارائه توضیح در خصوص قطعنامه شورای حکام و قرارداد همکاری ۲۵ ساله با چین در جلسه کمیسیون امنیت ملی حاضر می‌شود.مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با انتشار این خبر که محمدجواد ظریف یکشنبه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حاضر می‌شود، گفت: علت این دعوت از وزیر امورخارجه، لزوم ارائه توضیحات وزیر امورخارجه در خصوص قطعنامه شورای حکام و قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین است.
 
آذری جهرمی: فیلترینگ در اختیار من نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد، نه قوه قضاییه و نه عقل جمعی کشور به چنین جمع‌بندی نرسیده‌اند که اینستاگرام را فیلتر کنند. به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی درباره آینده شبکه‌های اجتماعی و به‌ طور مشخص اینستاگرام گفت: من شرایط جامعه را به سمتی نمی‌بینم که هدفی برای فیلتر کردن اینستاگرام وجود داشته باشد. البته عده‌ای همیشه معتقد بوده‌اند که این پلتفرم را باید بست، فشار هم وارد کرده و می‌کنند، ولی طبیعتاً تاکنون عقل جمعی کشور به این‌چنین جمع‌بندی نرسیده است.وی افزود: البته آن‌هایی که معتقدند باید اینستاگرام فیلتر شود به ما فشار می‌آوردند و این در حالی است که مسئولیت صدور حکم و تصمیم‌گیری برای فیلترینگ جای دیگری است و فشار را باید به نهاد مربوطه که به‌طور مشخص قوه قضاییه و دادستانی کل کشور بر اساس حکم کارگروه تعیین مصادیق هستند وارد کنند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: بعضی از عزیزان تأکید می‌کنند که اینستاگرام بد است و وزیر ارتباطات چرا آن را فیلتر نمی‌کند؟ درحالی‌که وزیر ارتباطات نه قانونا اختیار فیلتر کردن را دارد و نه می‌تواند چنین کاری بکند. آن‌که فیلتر می‌کند شرکت‌های اینترنتی است و آن‌که حکم را صادر می‌کند مشخص است کجاست؛ بنابراین باید این مطالبات را جای دیگری پیگیری کنند.آذری جهرمی با تأکید بر اینکه «درهرحال من در قوه قضاییه هم‌چنین جمع‌بندی برای فیلترینگ اینستاگرام ندیده‌ام» گفت: البته بپذیریم که اشکالات و ناهنجاری‌هایی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و مقداری قوانین ما نیازمند بازنگری است و منطبق با واقعیت‌های امروز فضای مجازی نیست.
 
خواسته کریمی‌قدوسی از نمایندگان درباره روحانی

نماینده مشهد در مجلس در یک توییت خطاب به نمایندگان مجلس از آن‌ها خواست با طرح سوال فرصت استیضاح رئیس جمهور را نسوزانند. جواد کریمی قدوسی در صفحه توییترش نوشت: «سوال از رئیس جمهور اثرش خنثی شدن ظرفیت استیضاح رییس جمهور است، همکاران برای حفظ این ظرفیت که شاید ضرورت آن پیش آید از انجام سوال خودداری کنند.»
 
ذوالنوری: عامل حادثه نطنز مشخص شده است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ابعاد مختلف حادثه انفجار نطنز در حال بررسی و عامل آن نیز تقریبا مشخص‌ شده است. به گزارش نامه نیوز، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در حاشیه افتتاح دفتر مجمع نمایندگان قم در بخش سلفچگان این استان در گفتگو با خبرنگاران، اظهار داشت: در خصوص حادثه‌ای که در سایت هسته‌ای نطنز رخ داد، سناریو‌های مختلفی وجود دارد که این موارد را در کمیسیون امنیت ملی بررسی کرده‌ایم و دیروز نیز با نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی جلسه‌ای در همین زمینه برگزار شد. نماینده قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ابعاد مختلف در حال بررسی و عامل اصلی این حادثه تقریبا روشن‌ شده است، ولی از موضع کمیسیون امنیت ملی سناریو‌های مختلف در حال بررسی است که خدای‌ نکرده در شناسایی علت اصلی اشتباه یا انحرافی صورت نگیرد.
 
درخواست یک نماینده برای جنگ ترکیبی دشمن

عضو هیات رئیسه مجلس خواستار مقابله هوشمندانه و یکپارچه دستگاه‌های حاکمیتی کشور در برابر جنگ ترکیبی دشمنان شد. علی کریمی فیروزجایی نماینده بابل در مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به گسترش هجمه‌های فرهنگی و اقتصادی دشمنان ضد انقلاب اسلامی، گفت: دشمنان به سرکردگی آمریکا با اعمال فشار همه جانبه در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی جنگ وسیع و پردامنه‌ای را علیه انقلاب اسلامی براه انداخته اند. وی با تاکید بر لزوم تجمیع فعالیت‌های پدافندی وآفندی در قرارگاه مشترک برای مقابله با این تهدیدات خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی به قرارگاه فرهنگی و اقتصادی کشور برای دفع توطئه‌های دشمنان علیه انقلاب اسلامی تبدیل شده است. کریمی فیروزجایی افزود: زیبنده نظام اسلامی نیست که در ۴۱ سالگی عمر بابرکت آن برخی از مسئولان و دستگاه‌های حاکمیتی برنامه و مشی مغایر با اهداف انقلاب را پی جویی کنند.
 
ایران از روسیه ۵ میلیارد دلار قرض می‌گیرد

عباس آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی، از موافقت مجلس گذشته با استقراض دولت ایران از روسیه به میزان ۵ میلیارد دلار خبر داد. آخوندی در یادداشتی با عنوان «مجلس دهم در سه قاب» به این نکته اشاره کرده که این اولین مجوز به دولت ایران برای استقراض از یک دولت خارجی پس از مشروطه است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار