کد خبر: ۸۷۳۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰ 11 July 2020

 

خانه موزه مشروطه گیلان در رشت دایر می شود
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان از ایجاد خانه موزه مشروطه گیلان با همکاری شهرداری رشت و میراث فرهنگی گیلان خبر داد.

 

به گزارش ندای گیلان به نقل از واحد روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان،جلسه هم اندیشی و بررسی ایجاد خانه موزه مشروطه گیلان با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، جمعی از مدیران استان، شهردار و تعدادی از اعضای شورای شهر رشت و جمعی از پژوهشگران و محققان این حوزه در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.

کیوان محمدی، در این جلسه با بیان اینکه یکی از بزرگترین وقایع در تاریخ کشور ما جنبش مشروطیت بوده به نقش موثر گیلانی ها در جنبش مشروطیت اشاره کرد و گفت: ارتباطی که بین گیلان به عنوان یکی از مهمترین دروازه های ورود تمدن به کشور بوده موجب شده افکار آزادیخواهانی که در انقلاب فرانسه و انقلاب های اروپا وجود داشت این ذهنیت را در کشور ما نیز بوجود آورد. به گونه ای که جامعه روشنفکری گیلان را تحت تاثیر قرار داد و البته مراودات با قفقاز، گرجی ها و آذری ها منجر به این شد که گیلان در جنبش مشروطه اگر نگوییم یگانه ولی نقش ممتازی پیدا کند، چنانکه در فتح تهران اولین گروه گیلانی ها بودند.

وی ادامه داد: مدت هاست که بحث تاسیس خانه مشروطه در گیلان مطرح شده منتهی آنطور که باید جدی گرفته نشد و یا کار عقیم ماند. البته طی این سال ها شهرداری و شورای شهر رشت جایگاه مناسبی را برای این موضوع تعیین کردند .

 محمدی اضافه کرد: منابع مالی این طرح نیز بطور بالقوه از طریق شهرداری، میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان و کمیته برنامه ریزی فرمانداری تعیین و اختصاص داده می شود و چنانچه نیاز بود سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز مساعدت لازم را انجام خواهد داد. اما کار باید جدی پیگیری شود تا همه بدانند مکان خانه موزه مشروطه رشت در کجاست. البته بهتر است کار مرحله به مرحله انجام شود، به مرور عاشقان گیلان امکانات و اسنادی را که دارند به آنجا اهدا خواهند کرد. ولی بهتر است کمیته ای تشکیل بدهیم تا همکاران مرتبط به صورت موردی یا دایم موضوع را پیگیری و عملیاتی کنند.

وی در بخشی دیگر در مورد اینکه چرا طرح های فرهنگی در گیلان به سرانجام نمی رسد ، گفت: اینطور هم نیست که هیچ طرح فرهنگی انجام نشده باشد، به عنوان نمونه در چند سال اخیر پژوهشکده گیلانشناسی بیش از بیست هزار سند در باره گیلان را جمع آوری کرده و یا حوزه هنری گیلان آرشیو عکس از یک عکاس گرجی که در زمان قدیم از رشت عکسبرداری کرده بود را فراهم آورده است، همچنین رییس کتابخانه ملی رشت مجموعه نسخ خطی را در گیلان در این کتابخانه ارایه کرده است و … اما هنوز جای کار زیادی هم باقی است. اینکه ما به رغم نقش آفرینی در انقلاب مشروطه هنوز موزه مشروطه نداریم شاید نشان از یک مشکل فرهنگی در استان داشته باشد. ولی اگر اراده جدی وجود داشته باشد مطمئن باشید که کلیه طرح ها انجام می شود. ما راحت می توانیم اختلاف نظر ها را کنار بگذاریم و مسایل را ساده سازی و حل کنیم.

وی با تاکید براینکه بهتر است در صورت امکان از این پس جلسات مرتبط در همان خانه ای که بدین منظور انتخاب شده است برگزار شود و حتی برای اطلاع رسانی تابلویی هم در ورودی کوچه یا میدان صیقلان نصب شود گفت: موارد دولتی و اداری ایجاد خانه موزه مشروطه رشت بزودی و در جای خود پیگیری و رفع موانع خواهد شد و در اولین فرصت این موضوع با استاندار درمیان گذاشته می شود.

محمدی ادامه داد: خوشبختانه در همین جلسه که شهردار و تعدادی از اعضای شورای شهر حضور دارند جملگی اعلام آمادگی می کنند که در راستای تشکیل کمیته های مختلف علمی، اداری، پژوهشی و فرهنگی برای راه اندازی خانه موزه مشروطه گیلان در رشت همکاری کنند و اولین گام این عزیزان نیز خرید خانه میرزا خلیل رفیع اولین شهردار رشت  واقع در فلکه صیقلان بود که قبلا به عنوان ساختمان شورای شهر استفاده می شد، اما با انتقال شورا به ساختمان دیگر، از این پس خانه میرزا خلیل به این موضوع اختصاص خواهد یافت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در این جلسه پژوهشکده گیلانشناسی را مسئول جمع آوری عکس های مشروطه کرد و گفت: همانطور که در مورد نهضت جنگل این کار انجام شد در مورد نهضت یا انقلاب مشروطه نیز باید عکس ها و اسناد مرتبط گیلان جمع آوری شود.

وی با تاکید مجدد مبنی براینکه تمامی عزیزان و علاقمندانی که در این موضوع صاحبنظر هستند و یا کار پژوهشی انجام داده اند و یا مجموعه هایی دارند و می توانند در این زمینه وقت بگذارند اعلام حضور کنند گفت: از حضور و تخصص این علاقمندان در قالب کمیته های مختلف استفاده خواهد شد.

گفتنی است در این جلسه پیرامون نکات مرتبط اداری و قانونی و همچنین چگونگی انجام کار بحث و تبادل نظر اولیه انجام  و پیشنهاداتی از جمله تشکیل هیات موسسان، تدوین اساسنامه، تشکیل کمیته های مرتبط، واگذاری یا عدم واگذاری به بخش خصوصی، چگونگی انتخاب بهره بردار، همکاری در چارچوب قانونی، پیش بردن موضوع با نگاهی بزرگوارانه و به دور از بخشی نگری ها، انجام کارهای محتوایی همزمان با پیگیری اداری، احساس تعلق همه علاقمندان به فرهنگ و تاریخ گیلان در انجام بهتر کار، داشتن نگاه کلان و کاهش پیچیدگی ها و رفع موانع، چگونگی جمع آوری اسناد و مدارک و اشیای مرتبط، میزان استقبال مردم از بازدید اسناد و اشیای تاریخی و توجه به مخاطب عام و خاص، توجه به تذکرات قانونی مرتبط و البته پرهیز از کلیشه های اداری و بخشی و… از سوی حاضران ارایه و تاکید شد که ایجاد خانه موزه مشروطه به احترام مجاهدان راه مشروطه، یک مطالبه ملی و برای گیلانی ها حیثیتی است که لازم است برای نسل های آینده به یادگار بماند.

 

لازم به ذکر است به گفته شهردار در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ شورای پنجم شهر رشت از شورای فنی درخواست کرد تا ساختمان شورای شهر وقت به خانه موزه مشروطه استان تبدیل شود. در همان تاریخ نیز شورای فنی آن را مصوب و حدود ۱۰ ماه بعد ابلاغ کرد. در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ نیز شهرداری آن ابلاغیه را به شورای شهر برد و هشت روز بعد از سوی شورا این طرح مصوب و قرار شد شهرداری برآورد هزینه کند، که در آن زمان حدود دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای تبدیل آن بنا که قدمت ۱۵۰ ساله دارد به خانه موزه مشروطه برآورد هزینه شد که طبیعتا این رقم با توجه به نرخ تورم روز تغییر خواهد کرد.

 

و اما در پایان این جلسه تاریخ ۲۲ تیر و یا ۱۴ مرداد ماه پیشنهاد شد تا در صورت موافقت استاندار محترم تابلو ایجاد خانه موزه مشروطه گیلان در این روز در رشت نصب شود تا علاوه بر اطلاع رسانی برای شهروندان، کارها با عزم جدی پیش گرفته شده و عملیاتی شوند. ذکر این نکته لازم است که ۱۴ مرداد سالروز انقلاب مشروطه ایران و همچنین براساس متون و منابع تاریخی ۲۲ تیر ماه روز مشروطه گیلان است که به نقش تاثیرگذار گیلان در انقلاب مشروطه اشاره دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار