کد خبر: ۸۷۳۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶ 10 July 2020

سفر ییلاقی به ناوان تالش

ناوان در ییلاقات و کوهستان‌های شهرستان تالش گیلان واقع شد است، طبیعتی بکر و مناظری زیبای دارد. مناظر زیبای ییلاق محل سکونت صدها خانوار ناوانی است که بیشتر در فصول بهار و تابستان و بخشی از پائیز، در آن زندگی می کنند.

این منطقه دارای چشمه های پر آب و بسیار خنک از جمله باتمان بولاغ و هوای عالی است و دارای زمین هایی سرسبز و پوشیده از چمن می باشد.

گورستانهای باستانی که در سالهای اخیر از دل خاک هویدا شده اند، شناسنامه معتبر آن می باشد. که متعلق به نیمه دوم هزاره دوم قبل از میلاد بوده و آثار مختلفی مانند ابزار آلات زندگی روزمره، سلاحهای جنگی، زیورآلات و... از آنها یافت شده است. سه بنای معماری دیگر نیز متعلق به دوران قاجار در منطقه وجود دراد که یکی از آنها کاخ ییلاقی حاکم زمان بوده است و هم اکنون در حال بازسازی است.

 

جغرافیای ناوان

ناوان از توابع بخش مرکزی شهرستان تالش به شمار می آید و در ۳۵ کیلومتری روستای آق اولر محدود می‏‌شود. این منطقه ییلاقی است و علیرغم تغییرات بافت سنتی در مرکز ناوان، هنوز صدها خانوار دامدار و عشایر بصورت سنتی و با حفظ فرهنگ بومی در سیاه چادرها (پوری) و خانه های کاهگلی در روستاهای اطراف ناوان به سوباتان زندگی می کنند و به شغل شریف دامداری مشغول هستند.

 

معماری

معماری روستا به سبب قرارگیری در منطقه ای کوهستانی، از دیگر روستاهای جلگه‏‌های گیلان متمایز است. سقف خانه‌ها چوبی است و لته کوبی شده است و در ها و پنجره ها به دلیل سرما کوچک ساخته شده اند. خانه‏‌های قدیمی از مصالح سنگ، ملات کاهگل و چوب ساخته شده اند. اما بعد از زلزله‌ی سال ۱۳۶۹، بیشتر خانه‏‌ها با استفاده از مصالح امروزی همانند سیمان، آجر و تیرآهن ساخته می‏‌شوند. اتاق‏‌های خواب و پذیرایی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، انبار و طویله نیز مشابه اکثر خانه‏‌های روستایی دیگر هستند.

 

فرهنگ  و معیشت مردم

مردم روستای ناوان به زبان‏‌های آذری و تالشی حرف می زنند و مسلمان هستند. اقتصاد بر پایه فعالیت‏‌های زراعی، باغداری، دامداری و صنایع دستی استوار است. زراعت عمده‌ی روستا، کشت دیم و گندم است. زردآلو، سیب، به و گلابی نیز از محصولات باغی آن هستند. محصولات مهم دامی آن عبارتند از گوشت تازه و انواع لبنیات، پرورش طیور خانگی مانند مرغ و بوقلمون نیز بین آنان رونق دارد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار