کد خبر: ۸۷۳۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵ 10 July 2020
 

از نظر بسیاری "شگفتی هشتم جهان"، اتاق آمبر یک شاهکار هنری زیبا از سری هنرهای معاصر بود. این شهر توسط مجسمه‌ساز سبک باروک آلمانی، Schluter طراحی و توسط هنرمند دانمارکی به نام Wolfram ساخته ‌شده است، این‌ اثر یک منظره باشکوه بود که تاریخچه آن سرشار از ماجراجویی، اسرار و خونریزی بود. ایجاد، ناپدید شدن، و بازسازی این مکان بسیار غنی و برخلاف بقیه هنرها مرموز بوده است. همراه ما باشید تا ببینیم دلیل این مرموز بودن چیست!

ناپدید شدن مرموز

اصالت

اگرچه نسب صفحات کهربایی حکاکی شده اغلب منسوب به امپراتوری روسیه است اما درنهایت برای سلطنت پروس در ۱۷۰۱ ساخته شد و در کاخ Charlottenburg، منزلگاه نخستین پادشاه پروس، فردریش من، بنا شد. افزایش درگیری‌ها در اروپای شرقی منجر به اتحاد بین روسیه و پروس علیه سوئد شد. این اتحاد بعدها با هدیه دادن اتاق آمبر به پیتر بزرگ روسیه در ۱۷۱۶ مشخص شد. این رهبر مشهور روسی مدتی در کاخ زمستانه در سنت پترزبورگ سلطنت کرد، اما الیزابت دستور انتقال او به کاخ کاترین در Tsarskoye در سال ۱۷۵۵ را صادر کرد.

ناپدید شدن مرموز

در این مکان بود که اتاق آمبر وسعت یافت و به مساحتی حدود ۱۸۰ متر رسید. این اتاق، از ۶ تن کهربا و دیگر سنگ‌های نیمه گران‌بها تشکیل‌شده است - مورخان برآورد می‌کنند که هزینه ساخت این اتاق تقریباً ۱۷۶ میلیون دلار به پول امروز است. در طول دو قرن گذشته، این اتاق توسط روسیه و همچنین بقیه دنیای غرب مورد تحسین و توجه واقع شد، به‌طوری‌که خود اتاق و بسیاری از آثار تاریخی دیگر آن به‌واسطه افزایش حضور و بازدید توسط مردمان اروپای مرکزی در دهه ۱۹۳۰، در معرض خطر قرار گرفت.

ناپدید شدن مرموز

 ناپدید شدن و جنگ جهانی دوم

در ۲۲ ژوئن سال ۱۹۴۱، آدولف هیتلر عملیات بارباروسا را آغاز کرد که هدف آن بر تهاجم به اتحاد جماهیر شوروی متمرکز بود. با آگاهی از این‌که گنجینه‌های ملی مانند اتاق آمبر در خطر تخریب توسط افسران نازی قرار داشتند، موزه‌داران شوروی سعی کردند که اتاق را از قرارگرفتن در جبهه جنگ دور کنند. کهرباها چنان در طول سال‌ها شکننده شده بود که با کوچک‌ترین ضربه‌ای فرومی‌ریخت. شوروی که نمی‌توانست اتاق را از کاخ خارج کند تلاش کرد تا با پوشش دادن دیوارهای آن با کاغذ دیواری نازک، آن را از دید مهاجمان نازی مخفی کند.

متأسفانه، نازی‌ها حباب‌های کهربایی‌رنگ را کشف کردند و آن را به‌طور کامل از بین بردند و بعداً آن را در قلعه کونیگسبرگ در آلمان بازسازی کردند. قبل از اینکه مقامات نازی در اواخر سال ۱۹۴۳ به آنجا حمله کنند این اتاق دو سال در آنجا وجود داشت. اتاق برای جابه‌جایی با موفقیت بسته‌بندی‌شده بود، اما دیگر هرگز دیده نشد.

ناپدید شدن مرموز

توطئه بازسازی

بسیاری از تئوری‌های توطئه در سال‌های بعد از ناپدید شدن اسرارآمیز آن ایجاد شده‌اند. ساده‌ترین نظریه این است که حملات بمباران که شهر را ویران کرده بود، احتمالاً پانل‌های کهربایی را نابود کرده و آن‌ها هرگز اتاق را از آن منطقه خارج نکرده باشند. برخی دیگر بر این باورند که پانل‌ها در حال جابجایی، درجایی در پایین دریای بالتیک در یک کشتی غرق‌ شده قرار دارد. تنها چیزی که در مورد این اتاق یافت شده ‌است، یک صفحه موزاییکی است که در سال ۱۹۹۷ توسط کارآگاهان هنری آلمان کشف شد، اما هیچ نشانه‌ای از اصالت آن وجود نداشت. جویندگان گنج امروزه به‌طور مداوم به تیم خود مکان افسانه‌ای اتاق آمبر را نشان می‌دهند، اما به نظر می‌رسد "شگفتی هشتم جهان" برای همیشه از دست‌ رفته است.

خوشبختانه، امروزه شما می‌توانید از بازسازی اتاق اصلی، براساس ویژگی‌های پروسی آن  در Tsarskoye و در موزه ملی Tsarkoye House دیدن کنید. بازسازی آن یک پروژه عظیم بوده و حدود ۱۱ میلیون دلار هزینه داشته است و ۲۵ سال طول کشید تا تکمیل شود و بد نیست بدانید مراسم افتتاحیه آن در سال ۲۰۰۳ به مناسبت ۳۰۰ سالگی سنت‌پترزبورگ برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار