کد خبر: ۸۷۳۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱ 10 July 2020

پرداخت ۱۳۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به ۲۷۱ طرح درآمدزای دهیاری‌ها در سال ۹۸

سعیدرضا جندقیان بیدگلی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته ۲۷۱ طرح درآمدزایی در راستای توانمندسازی نهاد دهیاری، ایجاد منابع درآمدی پایدار، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی در چارچوب تفاهم نامه همکاری مشترک با پست بانک ایران تصویب شد و به انجام رسید. وی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی […]

سعیدرضا جندقیان بیدگلی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته ۲۷۱ طرح درآمدزایی در راستای توانمندسازی نهاد دهیاری، ایجاد منابع درآمدی پایدار، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی در چارچوب تفاهم نامه همکاری مشترک با پست بانک ایران تصویب شد و به انجام رسید.

وی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی های انجام شده، شاهد ایجاد ۶۰۱  فرصت شغلی جدید در مناطق روستایی در حوزه کشاورزی، صنعتی، عمرانی، خدماتی، گردشگری و ماشین‌آلات خواهیم بود.
جندقیان بید گلی تصریح کرد: این طرح ها در قالب تسهیلات به استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، خراسان جنوبی و شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، قزوین، کرمان، گلستان، گیلان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و  یزد اختصاص یافته است.

وی افزود: زمینه‌های لازم برای اجرای طرح‌های درآمدزای دهیاری‌ها از محل عقد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با پست بانک ایران از سال ۱۳۹۵ فراهم شده و در ۶ محور کشاورزی، عمرانی، خدماتی، صنعتی، گردشگری و تامین ماشین‌آلات طبقه بندی می شوند.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: اجرای این طرح‌ها علاوه بر ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری و ایجاد اشتغال برای روستاییان، سبب تغییر نگرش دهیاران درخصوص نحوه تامین منابع مالی و تقویت تفکر اتکا نداشتن بیش از حد به کمک‌های دولتی برای مدیریت روستا شده است.
وی اعلام کرد: گسترش و ترویج فرهنگ کارآفرینی در روستاها و توجه بیشتر مدیریت‌های محلی به خلاقیت و نوآوری در مدیریت منابع و امور اقتصادی روستاها از نتایج مثبت اجرای طرح‌های نامبرده به ‌شمار می‌رود.
جندقیان بیدگلی با بیان اینکه ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری‌ها و حمایت و پشتیبانی از این نهادها برای افزایش درآمدهای محلی و خودکفایی مالی آنها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی از مهمترین اولویت‌ها و برنامه‌های معاونت امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است، افزود: تحقق اهداف مورد نظر از طریق اجرای طرح‌های درآمدزا در روستاها با محوریت دهیاری‌ها در حال انجام و پیگیری است.
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در خصوص فرآیند تصویب طرح درآمدزای دهیاری‌ها، گفت: طرح‌های درآمدزای دهیاری‌ها در قالب توجیه فنی و اقتصادی طرح و بر اساس چارچوب ابلاغ شده از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تهیه می‌شود.
وی ادامه داد: در گام بعدی، این طرح ها برای بررسی اولیه به دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری ذیربط ارسال و درصورت تکمیل مدارک و رفع نواقص به حوزه معاونت امور دهیاری‌ها سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ارسال می‌شود.
جندقیان بیدگلی تاکید کرد: طرح‌های واصل شده از سوی استانداری‌ها در دبیرخانه کمیته ملی وام دهیاری‌ها بررسی و پس از تکمیل مدارک، تطبیق با چارچوب ابلاغی و توجیه‌پذیری اقتصادی طرح، موضوع در کمیته ملی وام دهیاری‌ها با حضور معاون امور دهیاری‌ها، معاون توسعه منابع و پشتیبانی و تعدادی از مدیران‌کل دفاتر ذیربط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و نمایندگان پست بانک ایران طرح می‌شود.
وی گفت: باید توجه داشت که در بسیاری از روستاهای کشور، ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی پر بازده وجود دارد که در صورت شناسایی و بهره‌گیری از آنها، زمینه‌های تولید و اشتغال پایدار و مناسبی برای روستاییان فراهم و در نهایت منجر به رونق اقتصادی، ارتقای سطح رفاه، بهبود وضعیت معیشتی روستاییان و تثبیت جمعیت در این نواحی خواهد شد.
جندقیان بیدگلی در مورد اقدامات توسعه‌ای مدیریت روستایی در سال گذشته نیز گفت: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با بسیج سازندگی کشور در زمینه توسعه اقتصادی و رونق اشتغال در مناطق کمتر توسعه‌یافته، برگزاری ششمین جشنواره ملی طرح‌های برگزیده دهیاری‌ها و تقدیر از ۹ طرح برتر ششمین جشنواره ملی طرح‌های برگزیده دهیاری‌ها در دو محور منابع درآمدی پایدار، کارآفرینی و اشتغال روستا و عمران و خدمات روستایی و انتشار چکیده ۴۶ طرح راه‌یافته  و  برگزاری ۱۰ نشست‌ موضوع‌محور و اندیشه‌ورز در زمینه آسیب‌شناسی مدیریت روستایی مبتنی بر توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی با همکاری اساتید دانشگاه‌های مطرح، کارآفرینان، نخبگان و متخصصین امراز جمله  اقدامات توسعه‌ای مدیریت روستایی در سال گذشته است.
وی ادامه داد: برگزاری همایش ملی روز دهیاری  در تیرماه ۱۳۹۸با حضور وزیر کشور و سایر مسئولان و مدیران ذی‌ربط ملی و استانی، شناسایی و تشکیل بانک اطلاعاتی ۱۶۰ روستای بدون بیکار در کشور، شناسایی و ایجاد بانک اطلاعات ۳۰۰۰ نفر کارآفرین روستایی و بارگذاری آن در سامانه اطلاع‌رسانی سازمان و نشر و ترویج تجربیات آن‌ها در قالب انتشار ۲ جلد کتاب به منظور الگو برداری و بهره‌گیری عمومی از تجربیات کارآفرینان روستایی و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از ساختمان‌های بلااستفاده روستاها به عنوان دهسرا توسط دهیاری‌ها از دیگر اقدامات توسعه‌ای مدیریت روستایی در سال گذشته است.
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها افزود: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درخصوص حفاظت و صیانت از منابع طبیعی کشور و تهیه و ابلاغ طرح‌های دهیاران داوطلب امداد (مدد) و هر دهیاری یک همراهی (هدیه) به منظور استفاده از ظرفیت دهیاران برای کمک به مناطق سیل‌زده و بازسازی و نوسازی آنها از دیگر اقدامات توسعه‌ای مدیریت روستایی در سال گذشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار