گزارش فرهنگی تابناک گیلان از کتابخانه های استان ؛
به گزارش تابناک گیلان،مدت زمان زیادی است که به علل و عوامل گوناگون تعداد اهل کتاب و کتابخوان در گیلان به شدت کاهش یافته است تا جایی که با گذر از کتابخانه های استان با قصه پر غصه ای مواجه می شویم که چرا مردم گیلان با سابقه و ید طولای فرهنگی کارش به جایی رسیده است که برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و علاقه مند کردن مردم استان برای رشد و بالا بردن سطح آگاهی باید منتظر جام جهانی در جوادیه و یک عاشقانه آرام رامبد جوان بماند!؟
کد خبر: ۸۷۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵ 02 September 2015
تابناک گیلان: میزان سطح مطالعه افراد یک جامعه نقش موثر و رابطه مستقیمی بر پارامترهای توسعه آن منطقه و دیار دارد، زیرا باعث می شود که افراد آن سرزمین، به آینده خود و منطقه ای که در آن زندگی می کنند حساس بوده و با ارائه راهکارهای قوی و سازنده جامعه خود را به سمت پیشرفت سوق دهند.

با این وجود به دلیل پایین بودن سطح مطالعه کشورمان، دولت ها باید تلاش مضاعفی در جهت فرهنگ سازی این مقوله داشته باشد که احداث کتابخانه ها و تقویت این مکانهای مطالعه یکی از راهکارهای این نقیضه می تواند باشد.

کتابخانه ها به عنوان قطب علمی و فرهنگی مکان بسیار مناسبی برای پر نمودن اوقات فراغت افراد علاقه مند به مطالعه از جمله قشر جوان دانش آموز و دانشجو می باشد.

دولت نه تنها باید با تجهیز کتابخانه ها به مدرن ترین وسایل و سیستم های علمی و کتاب های مفید زمینه و انگیزه مطالعه را برای افراد جامعه خصوصا جوانان برای کنترل وقت هرز آنها ایجاد نماید بلکه بایستی با حمایت از احداث کتابخانه های جدید بیشتر از گذشته به مقوله کتابخوانی بپردازد تا از این طریق جلوی بعضی از بزهکاریها ،مشکل اعتیاد و ... که ریشه در بیکاری دارد گرفته شود.



اهل کتاب گیلان خواسته های خود را از خندوانه بخواهند یا مدیرکل!؟ / ارائه آمار و ارقام های بی پایان مدیرکل کتابخانه های گیلان / کتابخانه هم کارش به زوج و فرد کشیده شد!


به گزارش تابناک گیلان،
مدت زمان زیادی است که به علل و عوامل گوناگون تعداد اهل کتاب و کتابخوان در گیلان به شدت کاهش یافته است تا جایی که با گذر از کتابخانه های استان با قصه پر غصه ای مواجه می شویم که چرا مردم گیلان با سابقه و ید طولای فرهنگی کارش به جایی رسیده است که برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و علاقه مند کردن مردم استان برای رشد و بالا بردن سطح آگاهی باید منتظر جام جهانی در جوادیه و یک عاشقانه آرام رامبد جوان بماند!؟


اهل کتاب گیلان خواسته های خود را از خندوانه بخواهند یا مدیرکل!؟ / ارائه آمار و ارقام های بی پایان مدیرکل کتابخانه های گیلان / کتابخانه هم کارش به زوج و فرد کشیده شد!


در همین مدت کوتاه زمزمه هایی از اهالی فرهنگ و کتاب گیلان شنیده شده که شاید برای آرامش خاطر و برآورده شدن مطالبات فرهنگی خود باید دست خود را به سمت خندوانه رامبد جوان دراز کنند، جای اینکه از مدیرکل کتابخانه های استان چیزی بخواهند!

بخش کوچکی از مشکلات موجود در کتابخانه های گیلان را که سایت خبری خزرانلاین تهیه کرده است را اشاره می کنیم.

برخی از سایت های خبری مدعی آن شده اند که ماسال تنها یک سالن مطالعه داشته که آن هم به صورت زوج و فرد اداره می شود به این صورت که روزهای زوج به خانم ها و روزهای فرد سالن مطالعه به آقایان اختصاص دارد!


اهل کتاب گیلان خواسته های خود را از خندوانه بخواهند یا مدیرکل!؟ / ارائه آمار و ارقام های بی پایان مدیرکل کتابخانه های گیلان / کتابخانه هم کارش به زوج و فرد کشیده شد!


با این اوضاع شگفتی آنجا فزونی می یابد که این طرح زوج و فرد تنها مختص به ماسال نبوده و در مرکز استان نیز در برخی کتابخانه ها شاهد این طرح هستیم. به عنوان مثال پیگیری های خبرنگار خزر حکایت از آن دارد که کتابخانه امام حسن مجتبی(ع) واقع در میدان سبزه میدان رشت نیز به صورت زوج و فرد اداره می شود!

از سوی دیگر بهمن ماه 93 سایت لیزنا از قول امیر محمدپوری، خواهرزاده غلامعلی جعفرزاده و مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان نوشت: "تا زمان حل مشکل کتابخانه ها، حاضرم در رودبار بمانم"

وی البته مدتی بعد رودبار را ترک کرد تا این سوال پیش بیاید که آیا مشکل کتابخانه های شهرستان رودبار، به خصوص مشکلات موجود در زمینه تامین گرمایش کتابخانه عمومی جیرنده که در همان جلسه مقرر شده بود که برطرف شود، مرتفع شده است یا خیر؟!(به نقل از همان سایت)

فرماندار رودبار در این خصوص به خبرنگار خزر می گوید: "بودجه خوبی از محل تبصره 22 برای کتابخانه های عمومی استان گیلان مصوب کردیم"

وی مقدار این بودجه را 100 میلیون دانسته و می گوید: "این که کجا هزینه شود، این تشخیص را بر عهده مدیر کل گذاشتیم. چرا که موافقت نامه را باید در استان مدیرکل مبادله کند و در متن موافقت نامه هم آورده می شود که برای چه امری این بودجه اختصاص داده می شود"   

وی در ادامه افزود: "یک مبلغ 50 میلیون (اگر اشتباه نکنم) از محل تملک را هم گذاشتیم که این یعنی اعتبار خوبی ما امسال به کتابخانه ها تخصیص دادیم."

اکنون با توجه به اینکه کتابخانه های عمومی استان گیلان علاوه بر دریافت مبالغی از هر فرد به واسطه ثبت نام در کتابخانه ها، قانوناً از نیم درصد بودجه شهرداری ها هم برخوردار بوده و علاوه بر آن گویا بودجه چشمگیری نیز از طریق مصوب برخی فرمانداری ها به این سازمان اختصاص پیدا می کند(همانطور که فرماندار رودبار به آن اشاره می کند)، این سوال پیش می آید که این بودجه ها در کجا هزینه و صرف چه اموری می شود؟ به عبارت دیگر دلیل وجود تنها یک سالن در ماسال چیست؟

بی شک عواقب تعطیلی کتابخانه ها و پناه بردن جوانان به جای کتابخانه ها به قلیان سراها، مراکز ارتکاب جرم و... بسیار تاسف بار بوده و می تواند اثرات زیانباری را برای رشد و بالندگی جامعه به همراه داشته باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
با سلام ؛ از این سایت خبری که اینقدر به فکر کتابخانه های استان می باشد واقعا کمال سپاس را دارم ،ای کاش مسئولین این نهاد هم اینقدر به فکر بودندوبه جای لاوی بازیها با این نماینده و آن نماینده کار خودشان را انجام می دادند.واقعا هر کسی باید به فکر وظیفه خودش باشد نه اینکه نماینده به جای قانون گذاری مناسب برای کشور به فکر استخدام عزیزان و دوستان ستاد انتخابی خود باشدو دیگر موارد جابجایی مسئولین شهرستانهاو غیره در مورد آقای محمدپور هم این موضوع صدق میکند ایشان باید به فکر ایجاد فضای خوب برای کتابخوانان و کتابداران و دیگر افرادیکه به کتابخانه ها مربوط هستند باشد نه اینکه با این نماینده و آن نماینده لاوی بازی راه بیندازد خداوند ایشان را هدایت کند. به امیدآن روز.با تشکر و سپاس فراوان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار