کد خبر: ۸۷۳۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱ 09 July 2020

من ماسک می زنم؛ پس هستم!

تابناک/این هفته آمار قربانیان کرونا به طور فاجعه آمیزی افزایش یافت و رکورد ۲۰۰ قربانی در روز سه‌شنبه ثبت شد!

رکوردی که از آغاز شیوع کرونا در ایران بی سابقه بود. نمودار ابتلای روزانه هم روزهاست که از عدد ۲۵۰۰ کمتر نمی شود. این در حالی است که پیش ازاین رقم روزانه ۳۰فوتی در کشور ثبت شد ونوید شکست کرونا را داد.
واگوهایه های غم انگیز وزیر بهداشت از هشدارهای قبلی و بی توجهی به آنها بیانگرعمق فاجعه است. نمکی گفته بود که در مصاف با این ویروس خطرناک و غیر قابل پیش بینی ممکن است با یک سهل انگاری وتصمیم غلط ضربه فنی شویم وحالا انگار به ضربه فنی شدن نزدیک می شویم !

متاسفانه با حساسیت زدایی از کرونا و رفع محدودیت ها، مراسم عزا و عروسی برپا شد و با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی مجالس عزاداری زنجیره ای امتداد یافت و عروسی ها و مجالس شادی منجر به زنجیره ای از مراسم ترحیم شد.خانواده هایی برای تفریح وحتی زیارت بار سفر بستند اما در بازگشت در سوگ عزیزان خود نشستند. دراین میان نمی‌توان برخی مسئولین را نیز در رفع زودهنگام محدودیت‌ها شماتت نکرد و البته شاید آنها هم گریزی جز این تصمیم نداشتند .در مواردی فشارهای مردمی و در مواردی دیگر الزامات اجتماعی و اقتصادی، رفع محدودیت ها را اجتناب ناپذیر می کرد. اما شاید مسئولان  باید با احتیاط بیشتری تصمیم می‌گرفتند.

به هر حال امروز با وضعیت بسیار تاسف باری مواجه هستیم؛ منحنی قربانیان در حال افزایش است و ابتلای روزانه در وضعیت نامطلوبی است‌.

حالا دیگر همه نگاه‌ها به مردم است.واینکه ما چقدر به خودمان رحم می کنیم . شایدوضعیت اقتصادی و گرانی سرسام آور و بدون مهار امکان محدودیت مجدد فعالیتهای اقتصادی را برای دولت فراهم نکند. کادر درمان خسته است و بیمارستان ها اغلب پر از بیماران کرونایی است. رفتار ویروس تغییر کرده و حمله خود را به سوی جوانان آغاز کرده است. علائم بیماری نیز متفاوت و غیر محسوس شده است. در چنین شرایطی هر یک از آحاد جامعه باید برای حفاظت از جان خود و صیانت از جان دیگر هموطنان احساس مسئولیت کند. اکنون دیگر مرز استفاده یا عدم استفاده از ماسک مرز مرگ و زندگی است.

ماسک زدن  و رعایت فاصله گذاری اجتماعی اولین گام است. پرهیز از سفر و بازارگردی ،پایان  دادن به مراسم عزا وعروسی واجتماعات ،رعایت اصول بهداشتی درادارات ،بانکها،بازار ومراکز پرترددیک اجبار است نه یک انتخاب !هیچ بهانه‌ای برای عبور از پروتکل های بهداشتی نمی‌تواندازهیچ فردی پذیرفته باشد.

در چنین وضعیتی نمی توان از  بی‌انصافی سوداگران بازار وبی تفاوتی مسئولان یاد نکرد که همزمان باگرانی های لجام گسیخته،حتی به جان مردم هم رحم نمی کنندوطی چند روز گذشته _پس از اجباری شدن ماسک _قیمت ماسک تقریباًبه دو برابرافزایش یافته است .این یعنی اینکه عده‌ای حاضرندبه قیمت جان مردم حسابهای بانکی خود را پرکنند.
 در مواجهه با ویروس وحشی و غیرقابل پیش بینی کرونا مردم تنها یک انتخاب دارند؛ رعایت فردی اصول بهداشتی؛ فقط همین !

شاید فاجعه بارترین نگرش آن است که مرگ را فقط برای همسایه بدانیم و تصور کنیم کرونا به سراغ ما نمی آید. باور کنیم:

کرونا از آنچه تصور می کنیم به ما نزدیکتر است!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار