کد خبر: ۸۷۲۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰ 09 July 2020

تئاتر در گیلان رشد ۷۵ درصدی را تجربه کرده است

تابناک/ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: تئاتر در استان نسبت به سال ۹۲ با ۲۲۸ نمایش، رشد ۷۵ درصدی را تجربه کرده است.

فیروز فاضلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پیشینه بیش از یک قرن هنر نمایش در گیلان افزود: اجرای تئاتر و نمایش بعنوان یکی از هفت هنر اصلی جهان در استان ازسابقه طولانی برخوردار است و تعداد نمایش های تولید شده در سال ۹۲ گیلان، ۱۳۰ مورد بود که در سال ۹۸ این رقم به ۲۲۸ تئاتر رسیده است.
وی اظهار داشت: همچنین در سال ۹۲، ۶۴۸  اجرای تئاتر داشتیم که در سال ۹۸ به یک هزار و ۳۷۸ اجرا رسید و این رقم نشان از رشد بیش از دو برابری دارد.
وی ادامه داد: اجرای جنگ ها، جشنواره ها و سوگواره ها با رشد پنج برابری از ۲۰۷ اجرا در سال ۹۲ به یک هزار و ۱۱ اجرا در سال ۹۸ رسید و تعداد مجوزهای نمایشی صادر شده توسط این اداره کل در سال گذشته ۳۵۱ مورد بوده است.
فاضلی با بیان اینکه از سال ۹۲ تا ۹۸ شش دوره جشنواره تئاتر خیابانی شهروند برگزار شده است، بیان کرد: در سال های اخیر اجرای جشنواره های ملی و استانی در حوزه فعالیت های این اداره کل ثبت شد و جشنواره ملی تئاتر خیابانی لاهیجان که با همکاری شهرداری این شهر و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود، از بارزترین آن ها است.
وی از جشنواره استانی تئاتر گیلان بعنوان رویدادی رقابتی یاد کرد که با مشارکت انجمن نمایشی استان برگزار می شود و افزود: همچنین جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه نویسی در بزرگداشت مفاخر هنرهای نمایشی گیلان که تا کنون دو دوره از آن برگزار شده است از دیگر موارد اهتمام به این شاخه هنری در استان است و سال گذشته ۶۹ کارگاه تخصصی تئاتر و ۹ نشست تخصصی محوری با محوریت نمایش در استان برگزار شده است.
گیلان امروز بالنده به بیش از یکصد سال سابقه تئاتر در کشور است، " اکبر رادی "، نمادی در نمایشنامه نویسی کشور و خالق تئاتر هویت برخاسته از این سرزمین است؛ هم اکنون ۲۴ سالن و چهار پلاتو اجرای نمایش با ظرفیت شش هزار و ۶۲۱ صندلی در استان وجود دارد؛ در بخش آموزش نیز ۲۰ آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی در گیلان مجوز فعالیت دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار