کد خبر: ۸۷۲۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳ 07 July 2020

نگرانی کارگران «ایران چوکا» از امنیت شغلی: تولید به حداقل رسیده است/ مدیرعامل: سهامداران به دنبال تامین منابع مالی هستند

تابناک/به دلیل کاهش فعالیت تولیدی صنایع چوب و کاغذ ایران چوکا در شهرستان تالش، حدود ۸۰۰ کارگر این کارخانه تولیدکننده کاغذ بابت امنیت شغلی خود احساس نگرانی می‌کنند اما مدیرعامل می‌گوید: علارغم همه مشکلات کارگران نگران امنیت شغلی خود نباشند.

کارگران کارخانه ایران چوکا در تماس با خبرنگار ایلنا گفتند: فعالیت کارخانه ایران چوکا که در زمینه تولید «انواع کاغذ » در استان گیلان فعالیت می‌کند، از ابتدای سال جاری به دلیل مشکلات مالی به حداقل رسیده است.

آنها با بیان اینکه هم اکنون کارگران این کارخانه از وضعیت موجود رضایت ندارند، در ادامه گفتند: کاهش تولیدات این کارخانه تهدیدی برای امنیت شغلی کارگران کارخانه شده است.

به گفته کارگرانی که این اطلاعات را در اختیار ایلنا گذاشته‌اند، در چند سال گذشته فعالیت «چوکا» دیگر رونق سابق را ندارد و از ابتدای سال جاری  فعالیت تولیدی این واحد به حداقل رسیده است.

کارگران این کارخانه با بیان اینکه هم‌اکنون تولید در این کارخانه رها شده است، افزودند: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ایران چوکا باید ۷۵ هزار تن کاغذ تولید می‌شد اما این میزان هم‌اکنون به ۲ هزار و ۵۰۰ تن کاغذ کاهش یافته است.

کارگران گفتند: عوامل متعددی در ایجاد بحران در این واحد تولیدی دخیل هستند؛ یکی از مهمترین عوامل دخالت برخی افراد سیاسی در امور مدیریتی کارخانه و تولیدات آن است که در هر دوره حواشی زیادی برای این مجموعه بزرگ تولیدی ایجاد می‌کند.

این کارگران با بیان اینکه بخش دیگری از مشکلات ایران چوکا به تغییرات مدیریت کارخانه برمی‌گردد، در ادامه تشریح کردند: مدیریت کارخانه بزرگی همانند ایران چوکا هر چند سال یکبار به دلایل نامعلومی تغییر می‌کند. طی هشت سال گذشته ایران چوکا چهار مدیرعامل به خود دیده است. در هر دوره نیز مدیران وقت با دریافت وام‌های میلیاردی سعی در نوسازی و رونق تولید در این مجموعه کرده‌اند اما هیچ خروجی نداشته است. درحال حاضر نیز این کارخانه ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد و تولیدات آن از ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تن به حداقل ۲ هزار تن رسیده است.

کارگران ایران چوکا با بیان اینکه مدیریت فعلی کارخانه تمام تلاش خود را برای رونق تولید و حفظ اشتغال کارگران  به کار گرفته است، افزودند: دلیل واقعی اتفاقاتی که باعث می‌شود این واحد تولیدی نتواند به حداکثر تولید برسد را نمی‌دانیم. با این حال ما کارگران نمی‌خواهیم بعد از پشت سر گذاشتن این همه مشکلات دوباره به وضعیت بحرانی سال‌های  قبل دچار شویم.

این کارگران که به دلیل نداشتن امکانات تولید کماکان امنیت شغلی‌شان را در مخاطره می‌بینند، در بخش دیگری از سخنان خود گفتند: اگر بیش از این بی‌توجهی‌ها که ناشی از تامین نشدن منابع مالی است، ادامه پیدا کند، کارگران ضمن از دست دادن امنیت شغلی خود انگیزه‌ای برای کار کردن نخواهند داشت.

این منابع کارگری در ادامه گفتند: به‌رغم موارد ذکر شده همه معوقات مزدی کارگران شاغل در این کارخانه پرداخت شده و کارگران طلبکار نیستند اما در زمینه سوابق  بیمه تامین اجتماعی دچار مشکل هستیم.

کارگران با تاکید بر پیگیری مسئولان استانی درمورد وضعیت کارخانه «ایران چوکا» و کارگرانش گفتند: امیدوار هستیم همچنان با حمایت مسئولان به ویژه نماینده مجلس، مشکلات این قطب تولیدکننده کاغذ برطرف شده و سطح تولید افزایش پیدا کند و درنتیجه مشکلات کارگران از قیبل امنیت شغلی و تاخیر‌های متداول در پرداخت مطالبات مزدی نیز برطرف شود.

ایرج زمانی فرد (مدیرعامل شرکت چوکا) در ارتباط با وضعیت این کارخانه به ایلنا گفت: کارخانه ایران چوکا چندین سال است که گرفتار بحران تولید است و حدودا دو سال است ظرفیت تولیدات آن به حداقل کاهش یافته است.

او با بیان اینکه مواد اولیه تولید در اختیار نداریم، افزود: مواد اولیه تولید کاغذ، چوب است که هم‌اکنون با کمبود آن، تولیدات کارخانه کاهش یافته است.

زمانی فرد در ادامه سخنان خود اظهار داشت: مدتهاست چوکا درگیر مشکل تهیه مواد اولیه تولید است. تولید در کارخانه چوکا درحال انجام است اما نسبت به سال گذشته که کارگران مدعی‌اند کمتر نشده، تولید بسیار کمتر شده و طبق برنامه‌ی تعریف شده برای کارخانه،  کاغذ تولید نمی‌شود.

مدیرعامل چوکا با بیان اینکه نگرانی کارگران غیرواقعی است و در حال حاضر این واحد تولیدی از حمایت سهامداران اصلی خود برخوردار است، افزود: تلاش ما حفظ اشتغال و افزایش تولید است که تاکنون با مساعدت و حمایت سهامداران کارخانه محقق شده است.

او گفت: با کمک سهامداران اصلی کارخانه بسیاری از طلب‌های مالی کارخانه و کارگران که مربوط به سنوات گذشته  و مدیران سابق بوده، پرداخت شده و همچنین ما به دنبال نوسازی و بازسازی کارخانه هم بوده‌ایم.

به گفته وی؛ در حال حاضر سهامداران به دنبال تامین منابع مالی برای سرمایه در گردش کارخانه هستند که امیدواریم به زودی به روزهایی که تولید در ایران چوکا خوب بود، برسیم.

زمانی فرد افزود: اگر مسئولان در تهیه چوب به عنوان مواد اولیه تولید به ما کمک کنند و مراحل داشت، کاشت و برداشت آن را به ما بسپارند، این کارخانه ماهیت اصلی خود را بدست می‌آورد.

به گفته وی، بخش دیگری از مشکلات کارخانه به دلی اجرای طرح تنفس جنگل‌هاست که از سال ۹۷ انجام می‌شود. این طرح، محدودیت‌های بسیاری در کارمان ایجاد کرده است. گرچه در این طرح به صراحت گفته شده بهره‌برداران می‌توانند درختان شکسته را جمع‌آوری کنند اما سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است هنوز اجازه این بهره‌برداری را به ما نمی‌دهد. این درحالیست که تعداد درخت‌های خطرآفرین و ریشه‌کن شده در جنگل‌ها کم نیستند.

 زمانی فرد با بیان اینکه حتی درخواست کردیم مراتع را برای کاشت درخت به ما تحویل دهند، بیان داشت: در چنین شرایطی ما مجبوریم چوب‌هایی که مردم بومی در بازار به فروش می‌رسانند را خریداری کنیم.

مدیرعامل چوکا افزود: ظرفیت اسمی چوکا ۱۵۰ هزار تن در سال است. در زمانی که چوب کافی برای تولید داشتیم  ۱۳۵ هزار تن کاغذ تولید می‌کردیم. طی یک سال گذشته نیز طبق برنامه و برآوردهای ما بایستی ۵۵ هزار تن کاغذ تولید می‌کردیم که به دلیل کمبود چوب فقط توانستیم ۲۰ هزار تن کاغذ تولید کنیم.

او در خاتمه تصریح کرد: کاغذی که در چوکا تولید می‌شود از نوع «لاینر» یا کاغذ قهوه‌ای است که در صنایع کارتن‌سازی کاربرد دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار