کد خبر: ۸۷۱۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲ 05 July 2020

گرانی ارز کار دست دولت داد

تابناک/با وجودی که رئیس جمهور و وزرای اقتصادی دولت درباره علل افزایش نرخ ارز، سکه، مسکن و خودرو روزه سکوت گرفته اند اما خیلی از نمایندگان مجلس با امضای طوماری خواهان سئوال از رئیس جمهور و احتمالا زمینه سازی برای استیضاح وی هستند.

اسدالله خسروی؛ بازار: سردرگمی مردم و فعالان اقتصادی در پی رشد مستمر قیمت ارز، سکه و طلا، مسکن و ...در بازار که تبعات آن مستقیما بر معیشت اقشار جامعه تاثیر منفی می گذارد باعث شده است تا شخص رئیس جمهور و وزرای اقتصادی وی درباره تلاطمات این روزهای بازار پاسخگویی نمایندگان مجلس شوند.
هر چند کمیسیون اقتصادی مجلس اخیر با دعوت از رئیس کل بانک مرکزی به این کمیسیون خواهان چاره جویی و ایجاد راهکارهای اصولی برای جلوگیری از افزایش سطح عمومی قیمت ها و ثبات بازار بودند و همتی در جمع اعضای حاضر در کمیسیون اقتصادی وعده داد؛ «به زودی قیمت ها به روال عادی بر می گردد» اما طی این مدت نه فقط اقدامی در راستای جلوگیری از رشد قیمت ها در بازار ارز و سکه و ... انجام نشد بلکه قیمت سکه به بیش از ۱۰ میلیون تومان و دلار به بیش از ۲۱ هزار تومان رسید.

دولت بازار را رها کرده است کنترلی بر روی قیمت ها نیست
در چنین شرایطی قیمت انواع ارز و سکه درحالی این روزها روند صعودی به خود گرفتهاند که تبعات آن افزایش سطح عمومی قیمت ها را در پی دارد و از طرفی هدفگذاری رئیس کل بانک مرکزی در رسیدن به تورم ۲۲ درصدی پایان سال را به رویا تبدیل می کند.
افزایش قیمتی که مردم اکنون برای تامین هزینه های اولیه زندگی خود مانده اند و از طرفی بنگاههای اقتصادی به موجب رشد هزینه های تولید و...در شرایط سخت قرار داده است.
به عقیده خیلی ها دولت مدت هاست بازار را به حال خود رها کرده است و نظارت و کنترلی بر قیمت کالا و خدمات ندارد. ناامیدی از اقدامات مسوولان و دست اندر کاران دولتی نسبت به ساماندهی بازار و جلوگیری از رشد روز افزون و سرسام آور قیمت ها باعث شده تا مردم از طریق رسانه ها و نمایندگان مجلس خواهان پیگیری رفع مشکلات موجود شوند چرا که گذران زندگی در این شرایط برای همه بخصوص کم درآمدها بسیار سخت شده است.

وعده نوید روزهای خوش همتی به مجلس؛ دلار ۲۱ هزار تومانی و سکه ۱۰ میلیونی!
محمد علیپور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره سهل انگاری و بی توجهی دولت به افزایش قیمت ها در بازار بخصوص رشد روزانه نرخ ارز و سکه، مسکن و ...گفت: از آنجایی که شعار و دغدغه نمایندگان در مجلس یازدهم تلاش برای بهبود معیشت مردم و رفع مشکلات اقتصادی است، بنابراین با شکل گیری کمیسیون اقتصادی، اعضای این کمیسیون با دعوت از رئیس کل بانک مرکزی به مجلس خواهان علل افزایش قیمت ها در بازار و ایجاد برنامه ای کوتاه مدت برای رفع مشکل نرخ ارز و...شدند.
وی با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی در جلسه اخیر خود با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، نوید روزهای خوش را در آینده نزدیک با اجرای برنامه های خاص به ما داد؛ افزود: نمایندگان ملت در این کمیسیون از همتی رئیس کل بانک مرکزی خواستند با اقدامات لازم مانع از رشد قیمت ها در بازار شود، وی در پاسخ گفت «با سری اقداماتی که در حال اجرای آن هستیم روند کنونی افزایش قیمت ها تغییر می کند و وضعیت بهتر خواهد شد چرا که این وضعیت موقتی است و به زودی مشکل افزاش نرخ ارز و سکه در بازار حل خواهد شد».

رئیس کل بانک مرکزی گویا با خروج از ساختمان بهارستان فراموش کرده است که باید نسبت به ساماندهی قیمت ها وارد عمل شود، بازار قیمت ها را سر و سامان دهد و اقدامات خود را در راستای کاهش رشد نقدینگی و تورم همچنین جلوگیری از رشد قیمت ها بکار گیرد

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید نسبت به گرانی ها و افزایش نرخ ارز و سکه و...در بازار بی تفاوت بود، افزود: رئیس کل بانک مرکزی گویا با خروج از ساختمان بهارستان فراموش کرده است که باید نسبت به ساماندهی قیمت ها وارد عمل شود، بازار قیمت ها را سر و سامان دهد و اقدامات خود را در راستای کاهش رشد نقدینگی و تورم همچنین جلوگیری از رشد قیمت ها بکار گیرد.

خواهان پاسخگویی رئیس جمهور و وزرای اقتصادی درباره علل گرانی ها در بازار هستیم
علی پور با بیان اینکه مجلس هیچ گاه بی توجهی دولت را نسبت به بهبود معیشت مردم برنمی تابد افزود: خواهان حضور رئیس جمهور و وزرای اقتصادی دولت برای پاسخگویی به گرانی ها هستیم. چرا که دولت بازار را به حال خود رها کرده و هیچ نظارتی درآن نیست قیمت ها همچنان افزایشی است و کنترلی به چشم نمی خورد.
سخنان علی پور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به حضور مسئولان رده بالای اجرایی دولت به مجلس برای شفاف سازی علل افزایش قیمت ها در بازار و برنامه ریزی برای مهار آن در حالی مطرح است که اخیرا سید ناصر موسوی لارگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد: «رئیس جمهور باید در خصوص شرایط ارز و طلا و افزایش بی رویه قیمت ها به مجلس پاسخگو شود، متاسفانه وی این روزها در این زمینه سکوت کرده و انتظار می رود هر چه سریع تر این سکوت بشکند و فعالانه وارد عمل شوند».

دولت توان مدیریت بازار و جلوگیری از افزایش قیمت ها را ندارد/ ستاد مدیریت بحران تشکیل شود 
جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیر در گفتگو با «بازار» درباره بی توجهی دولت به گرانی های اخیر در بازار ارز و سکه و بدنبال آن سطح عمومی قیمت ها گفت: دولت توان مدیریت بازار را ندارد و سایر قوا باید به کمک دولت بیاییند چرا که برنامه های دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت ها در بازار تاکنون جواب نداده و یا برنامه موثری در این زمینه نداشته است.
وی خاطرنشان کرد: وزرای اقتصادی باید با تمام قدرت فکری به حال اقتصاد کشور کنند. وزارت اقتصاد، صمت، بانک مرکزی و سایر دستگاهها و نهادها و وزارت خانه های اقتصادی هیچ اقدامی در راستای کاهش قیمت ها و ساماندهی بازار ندارند.
کوچکی نژاد مهار قیمتها در بازار و ثبات اقتصادی در کشور را نیازمند تشکیل ستاد مدیریت بحران برای مهار قیمتها و ساماندهی وضعیت اقتصاد دانست و افزود: در حالی که معیشت مردم بسیار سخت شده است و مراکز تولید و بنگاهای اقتصادی با مشکل جدی مواجه هستند اما سخنگوی دولت نسبت به این قضایا مدتی است روزه سکوت اختیار کرده است و هیچ وزیر و یا مسئولی پاسخگوی گرانی ها و مشکلات اقتصادی نیست.

تولید در حال تعطیلی است و سفره مردم روز به روز کوچکتر و ارزش پولی ملی نزولی می شود گفت: مجلس باید به این موضوع ورود کند و زمینه طرح استیضاح از رئیس جمهور را فراهم کند چرا که مدیریت اجرایی کشور نسبت به وضعیت اقتصاد کشور و خانوارها بی توجه است


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم با بیان اینکه تولید در حال تعطیلی است و سفره مردم روز به روز کوچکتر و ارزش پولی ملی نزولی می شود گفت: مجلس باید به این موضوع ورود کند و زمینه طرح استیضاح از رئیس جمهور را فراهم کند چرا که مدیریت اجرایی کشور نسبت به وضعیت اقتصاد کشور و خانوارها بی توجه است.
وی به گرانی نرخ ارز و طلا در بازار و تبعات منفی آن اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی به تنهایی نمی تواند مشکلات اقتصادی کشور بخصوص ساماندهی بازار را حل و فصل کند بنابراین همه وزارت خانه ها و سه قوه باید پای کار بیایند و  فکر اساسی برای رفع مشکلات اقتصادی و گرانی ها در بازار کنند.
کوچکی نژاد اظهار داشت: خرید مواد اولیه گران قیمت با ارز بالای ۲۱ هزار تومان توسط واردکنندگان برای تامین مواد اولیه مراکز تولید را مردم در یکی دو ماه آینده می بینند چرا که با افزایش قیمت ارز هزینه های تولید بشدت بالا می رود و گرانی کالاها در بازار بیش از پیش نمایان می شود.

۱۰۰ نماینده طرح سوال از رئیس جمهور را امضا کردند
کوچکی نژاد، ‌ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه تاکنون ۱۰۰ نماینده طرح سوال از رئیس جمهور را امضا کرده اند، گفت: طرح سوال از رئیس جمهور در ۵ محور اقتصادی تهیه شده است.
وی تاکید کرد: بر اساس اصل ۸۸ و ۲۱۰ و ۲۱۱ آیین نامه داخلی مجلس اگر بیش از ۷۰ نماینده از رئیس جمهور سوالی داشته باشند، رییس جمهور باید به مجلس آمده و به سوال نمایندگان پاسخ بدهد. کوچکی نژاد در تشریح جزئیات سوالات مطروحه از رئیس جمهور گفت: نابه سامانی در بازار ارز، نا به سامانی در بازار مسکن و خودرو، بی توجهی به واحدهای تولیدی در زمان شیوع ویروس کرونا، اشتباهات در اجرای برجام، عدم نظارت بر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی از جمله ۵ سوال نمایندگان از رئیس جمهور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار