کد خبر: ۸۷۱۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶ 05 July 2020

 

تابناک/سیروس گرجستانی بازیگر نام‌آشنای سینما و تلویزیون روز گذشته (۱۴ تیرماه) در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرای تهران در کنار منوچهر حامدی (دیگر بازیگر فقید سینما) به خاک سپرده شد. در این مراسم که اجرای آن را کامران ملکی عضو هیئت‌مدیره خانه سینما بر عهده داشت، فاطمه معتمدآریا پیام داد و هنرمندانی چون ابوالفضل پورعرب، فاطمه گودرزی، افسانه بایگان و...  صحبت کردند. مراسم تشییع پیکر گرجستانی نیز به‌مانند بزرگانی چون محمدعلی کشاورز تحت تأثیر شیوع کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با تأکید بر اینکه حاضران باید ماسک داشته باشند برگزار شد و اگر کسی ماسک نداشت به او ماسک می‌دادند و البته برخی‌ها این دستورالعمل را رعایت نمی‌کردند.

ابوالفضل پورعرب: 
سال‌ها تاوان داد تا شما بخندید
 در این مراسم کامران ملکی، عضو هیئت‌مدیره خانه سینما در آغاز به فیلم‌هایی که پس از درگذشت گرجستانی در فضای مجازی می‌چرخید، اشاره کرد و گفت: «بعد از درگذشت ایشان با دیدن فیلم‌های بازی‌هایش در فضای مجازی هم‌زمان که داشتیم به آثار بزرگ، ارزشمند و طنز او می‌خندیدم، چشمانمان پراشک بود و گریه می‌کردیم. او گریه کردن با لبخند را به ما آموخت. همان‌طور که در زندگی‌اش سعی کرد لبخند بر لب همه مردم بیاید و با تمام وجود تلاش می‌کرد در شرایط بسیار اسف‌بار که همه مردم دچار مشکلاتی بودند، لبخند را به سهم خود بر لبان مردم بنشاند تا قدری از اندوه آنان، کاسته شود.»
ابوالفضل پورعرب هم همین حرف را می‌زند. او که برای خداحافظی با دوست قدیمی‌اش آمده است، در توصیف او می‌گوید: «او تمام عمر تاوان داد، برای دیدن لبخند شما؛ با شما گریست و با شما خندید. خیلی سخت است در کنار دوست و رفیق سالیان دراز و خفته بر زمین، از او تعریف کنم. آنچه من باید تعریف کنم را شما دیده‌اید».

فاطمه گودرزی و صحبت 
از طرف خانواده گرجستانی
فاطمه گودرزی که از دوستان خانوادگی سیروس گرجستانی است، در این مراسم گفت: «از طرف خانواده آقای گرجستانی از مردم تشکر می‌کنم. فکر نمی‌کردم روزی بر سر مزار سیروس گرجستانی بایستم و درباره ایشان صحبت کنم. سیاوش (پسر سیروس گرجستانی) از من خواست که صحبت کنم. افتخار می‌کنم که در آخرین کار با او همبازی بودم. سعادت داشتم که کنار ایشان بازی کنم. سیروس گرجستانی عاشق خانواده و همسرش بود. همیشه در پشت‌صحنه از عشق به همسر و دخترانش می‌گفت. خیلی سخت است درباره مرد بزرگی چون او صحبت کنم. ما در کار آخر ۴۰ روز باهم کارکردیم و در هر صحنه‌ای از فیلم شاهد استقبال مردم از ایشان بودیم.» او در پایان صحبتش آرزو کرد روح سیروس گرجستانی شاد باشد و از او به‌عنوان هنرمندی یادکرد که همیشه آراسته بود و می‌گفت: دنیا گذراست و بهتر است از یکدیگر چیزی به دل نگیریم.
افسانه بایگان: تا وقتی هستیم
، قدر یکدیگر را بدانیم
افسانه بایگان هم در مراسم وداع با پیکر سیروس گرجستانی در جملات کوتاهی گفت: «سیروس گرجستانی از هنرمندان افتاده و عارف‌مسلک بود. سال‌های سال با هنرش در دل مردم این سرزمین جا باز کرد و لبخندها بر لبشان نشاند. این داستان تکراری است، پس تا وقتی هستیم، قدر یکدیگر را بدانیم.»

پیام فاطمه معتمدآریا برای مراسم سیروس گرجستانی
فاطمه معتمدآریا، رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران که به دلیل مشغله کاری نتوانسته بود در برنامه حاضر شود، پیامی داد که کامران ملکی مجری برنامه آن را خواند. این بازیگر در پیام خود نوشته است: «با قلبی آکنده از اندوه و دیدگان اشک‌بار بازیگر و هنرمندی را بدرقه می‌کنیم که نام نیکش پشتوانه و اعتبار حرفه و هنر بازیگری است. بازیگر بی‌بدیلی که سرزندگی و مهر پدرانه‌اش  او را نه‌تنها در میان همکاران که در دل تماشاگرانش نیز چهرهای دوست‌داشتنی ساخته بود. روزگار غریبی  است که نمی‌توانیم گرد هم آییم و غم از دست دادن عزیزانمان را با یکدیگر تقسیم کنیم. امروز بزرگ‌مرد این حرفه سیروس  گرجستانی  را غریبانه به خاک می‌سپاریم، آن‌گونه که هزاران هم‌وطن ما در خلوت با عزیزانشان برای همیشه وداع می‌کنند؛ اما نام او، نیک‌سرشت و نیک‌رفتار تا ابد در تاریخ این سرزمین و میان مردمانش خواهد ماند. ضمن تسلیت به بازماندگان محترم ایشان  و مردم هنردوست ایران  آرزوی فرارسیدن روزهای روشن در فضای تاریک و غم‌زده جهان امروز را دارم، روزهایی که بتوانیم در غم و شادی کنار هم و با عزیزانمان باشیم.»

آخرین نصیحت 
سیروس گرجستانی به پسرش
سیاوش گرجستانی فرزند مرحوم سیروس گرجستانی هم درباره پدرش گفت: او همیشه شعرهایی که برایش ارسال می‌شد را روی آیینه می‌نوشت. آخرین شعر این بود: «آنچه از سرگذشت/ شد سرگذشت/ حیف که بی‌دقت گذشت/ اما گذشت/ تا که خواستیم یک‌دو روزی فکر کنیم/ بر در خانه نوشتند درگذشت». او ادامه داد: آخرین درد دل پدر به‌روز پیش از فوتش برمی‌گردد که با مخاطبی نابینا در خیابان برخورد کرده بود و ایشان با حرف‌هایش خیلی پدر را احساسی کرده بود. وقتی به خانه بازگشت به من گفت این‌همه سال هیچ‌چیزی برایم باارزش‌تر از احترام از جنس رفاقت نبود. او بابیان اینکه پدرش همیشه با کلمه استاد مشکل داشته است، ادامه داد: آخرین نصیحت پدر به من این بود که اگر می‌خواهی در این حرفه برایت اتفاقی بیفتد، بدان هیچ‌وقت شانس در خانه‌ را نمی‌زند. من تا امروز دویده‌ایم و تو هم باید بدوی و منتظر نشوی. علی‌اکبر محمودزاده گرجستانی بانام هنری سیروس گرجستانی زاده ۲۵ اسفند ۱۳۲۳ در بندر انزلی بود و فعالیت خود را در عرصه تئاتر از سال ۱۳۴۹ آغاز کرد و در سال ۱۳۵۶ وارد تلویزیون و سینما شد. فعالیت سینمایی او با فیلم «فریاد مجاهد» به‌عنوان بازیگر در سال ۱۳۵۸ آغاز شد و پیش از انقلاب در دو فیلم سینمایی بانام‌های «بیست سال انتظار» و «مأمور دوجانبه» بازی کرده بود. «قانون مورفی»، «نهنگ عنبر ۲»، «پا تو کفش من نکن»، «شبکه»، «شکار خاموش»، «طوفان شن»، «آدم‌برفی»، «آپارتمان شماره ۱۳»، «زرد قناری»، «ساحره»، «یکی بود یکی نبود»، «تنوره دیو»، «دوران سربی»، «مسافر ری» و «آدمک‌ها» تعدادی از حدود ۴۵ فیلمی است که گرجستانی در سینما بازی کرده بود. فیلم سینمایی «ما همه باهم هستیم» آخرین حضور این بازیگر در سینما بود که سال ۹۷ به کارگردانی کمال تبریزی ساخته شد. از دیگر آثار این بازیگر در تلویزیون می‌توان به «آنام»، «محکومین»، «جاده چالوس»، «نوار زرد»، «کلاه پهلوی»، «گاوصندوق»، «زن بابا»، «خوش‌نشین‌ها»، «دختری به نام آهو»، «صاحب دلان»، «متهم گریخت»، «یادداشت‌های کودکی»، «پشت‌کنکوری‌ها»، «شلیک نهایی»،‌ «همسران»، «کیف انگلیسی» و «هتل» اشاره کرد که البته تعداد این مجموعه‌ها نیز قابل‌توجه است. گرجستانی این شب‌ها سریال «شاهرگ» به کارگردانی سیدجلال دهقانی اشکذری را روی آنتن دارد که به فضای دهه ۶۰ می‌پردازد. سیروس گرجستانی که از چهارشنبه‌شب (11 تیر) به دلیل بیماری قلبی در بیمارستانی در تهران بستری‌شده بود،‌ صبح روز پنجشنبه (12 تیر) در سن ۷۶ سالگی براثر سکته قلبی درگذشت و با زندگی خاکی وداع کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار