کد خبر: ۸۶۸۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱ 29 June 2020

تابناک/مصوبه اخیر هیئت وزیران مبنی بر اعطای یارانه به موالید جدید مشروط بر صلاحدید و وجود منابع توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها و حدنگاری سنی جهت اعطای وام ازدواج بدستور شخص ریاست جمهوری خود ایجاد سد و مانعی در مسیر رشد چرخه جمعیتی کشور در کنار دیگر معضلات عدیده می‌باشد.

*مجتبی محمدزاده سقالکساری

رسول گرامی اسلام (ص): «جمعیت خود را زیاد کنید تا در قیامت بواسطه کثرت شما بر دیگر امم افتخار کنم».

جمعیت، زمینه‌ ساز پیشرفت و بروز استعدادهای کشور، معیاری از اقتدار و عاملی بازدارنده در برابر تهدیدات خارجی، نیروی کار مولد و نیروی محرکه چرخه های اقتصادی-اجتماعی-فرهنگی و سایر حوزه های مؤثر بر جریان حرکت کشور به سوی قله هاست.

بر خلاف آنچه که بیان می‌شود، جمعیت هم هدف و هم ابزار ایجاد و توسعه منابع است؛ حال اینکه برای رشد و یا کاهش قابل توجه آمارهای جمعیتی یک دهه، دو دهه یا بیشتر زمان لازم است.

متأسفانه در دهه‌های اخیر، دولت ها و سایر نهادهای مرتبط با حوزه جمعیت مأمورین پیشران اجرای سیاست های کاهش جمعیت -دیکته‌شده توسط سازمان های بین المللی- بوده اند که نتیجه اش نرخ رشد جمعیتی زیر یک درصد در سال ۹۸ و سقوط آزاد به سمت پیرترین کشور دنیا شدن طی سال های آتی با حفظ روند فعلی است؛ مشکلی که به بحران تبدیل شده و اکنون نیازمند اقدام فوری در تمامی ارگان های سیاستگذار، قانونگذار و مجریان قانون است.

بحران جمعیت، حاصل انباشت و بی توجهی طی سالیان متمادی به چرخه جمعیتی کشور من جمله: مشکلات ازدواج، عدم تمایل به فرزندآوری، بالارفتن نرخ ناباروری، سبک زندگی و چرخه غذایی ناسالم، وضع حمل با روش های غیرطبیعی، پاسخگو نبودن شرکت های بیمه ای و از همه مهمتر عمل نکردن به قوانین تشویقی مصوب و بی عملی برای پر کردن خلأهای قانونی در راستای حمایت و ترغیب جوانان به سمت ازدواج و فرزندآوری است.

هر چه قدر که کشور به آستانه پیری نزدیک‌تر شود علاوه بر هزینه‌های ناشی از مراقبت و نگهداری سالمندان، هزینه‌های ناشی از کمبود نیروی کار داخلی، تبعات منفی اجتماعی، فرهنگی و… زیاد دیگری را بر کشور تحمیل خواهد کرد.

برای درک بیشتر بحران جمعیت نگاهی به آمارها و داده های رسمی در این حوزه بیاندازیم؛ نرخ رشد جمعیت در سال ۹۰ حدود ۳/۱ بوده که از سال ۹۴ روند کاهشی آن سرعت بیشتری گرفته تا در نهایت در سال ۹۸ به زیر یک درصد رسیده است؛ بصورت موازی نرخ رشد طلاق و کاهش ازدواج نیز از سال ۹۰ شتاب بیشتری گرفته اند؛ فلذا مشکلات اقتصادی و معیشت مردم قطعاً بر چرخه جمعیتی اثرگذار است.

طی حدود ۳۰ سال اجرای مجدانه سیاست‌های تقبیحی جمعیت، نرخ رشد از ۳/۹ به زیر یک درصد رسیده است و اگر این مهم را در کنار دیگر نکات من جمله عدم اجرای سیاست‌های تشویقی و قوانین مصوب و خلأهای قانونی و مشکلات اقتصادی بگذاریم کاملاً قابل درک خواهد بود که تا حدود ۲۰ سال آینده نرخ رشد جمعیت به صفر برسد.

مصوبه اخیر هیئت وزیران مبنی بر اعطای یارانه به موالید جدید مشروط بر صلاحدید و وجود منابع توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها و حدنگاری سنی جهت اعطای وام ازدواج بدستور شخص ریاست جمهوری خود ایجاد سد و مانعی در مسیر رشد چرخه جمعیتی کشور در کنار دیگر معضلات عدیده فوق الذکر می‌باشد.

اما لزوم ارائه راه حل، نصب‌العین مطالبه گران باتقوا خاصه قرارگاه احمدی‌روشن بسیج دانشجویی است که با مواجهه تخصصی با مسائل کشور آماده مشاورت و معاضدت مسئولین امر می‌باشند:

۱- جلوگیری از افزایش سن ازدواج

در کنار محدودیت های جسمی برای فرزندآوری، افزایش سن ازدواج و بالارفتن سن والدین عموماً منجر به کاهش انگیزه فرزندآوری و بالا رفتن احتمال طلاق خواهد شد؛ مطابق آمارها ۶۰ درصد طلاق ها مربوط به ازدواج هایی است که زن در آن بیش از ۲۴ سال سن دارد و جالب تر اینکه اغلب ازدواج های اول زنان در کشورمان ایران حوالی ۲۴ سالگی اتفاق می‌افتد.

از طرفی باید توجه داشت که مناسب‌ترین سن برای فرزندآوری ۲۰ تا ۳۵ سالگی است و حد فاصل معقول بین هر یک از فرزندان ۳ تا ۵ سال است؛ با این حساب، سهم هر زوج ایرانی برای افزایش مؤثر نرخ رشد جمعیت حداکثر ۲ فرزند یا کمتر خواهد بود.

از جمله عوامل اقتصادی مؤثر بر تأخیر ازدواج، حقوق ناچیز دوران سربازی، هزینه های سنگین تأمین مسکن و مخارج اولیه شروع یک زندگی مشترک در کنار مشکلات دیگر است؛ راهکار پیشنهادی برای مسئله، بازتنظیم قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب ۲۷ آذر ۱۳۸۴ و تأیید شده شورای محترم نگهبان مورخ ۷ دیماه همان سال است.

۲- اتخاذ سیاست های حمایت از زوج های نابارور

معضلی که طبق آمار های ضد و نقیض حدود یک پنجم زوج های کشور از آن رنج می برند و در حال تبدیل شدن به بحرانی به مراتب خانمان‌سوز تر از مسائل دیگر است؛ هزینه های سنگین درمان، فقدان پوشش بیمه ای پایه سلامت، متمرکز بودن مراکز درمانی و … مشکلات عدیده ای است که زوج های مذکور با آن مواجه اند وغالباً توانایی مقابله با آنها را ندارند.

طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده که اخیراً در دستور کار مجلس یازدهم قرار گرفته است، با وجود نقایص و ابهاماتی که دارد اقدام روشنی در جهت اقدام مناسب برای حل مشکلات چرخه جمعیتی کشور است.

و در پایان، در کنار تمامی مواردی که به آن اشاره شد، سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی ۳۰ اردیبهشت ۹۳ توسط مقام معظم رهبری بعنوان سند بالادستی، راهنمای جامع و مانعی از نقشه کلی راه و تکلیف بزرگی است که بر دوش یکان یکان خدمتگذاران حقیقی ملت ایران و انقلاب اسلامی سنگینی می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار