کد خبر: ۸۶۸۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹ 29 June 2020

تغییرات خط ساحلی دریای خزر با داده‌های ماهواره‌ای بررسی شد

تابناک/تغییرات خط ساحلی دریای خزر در شهرستان های استان گیلان با پردازش تصاویر دریافتی از ماهواره های سنجش از دور در ۳۰ سال گذشته، مورد پایش و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، با پردازش تصاویر ماهواره های Landsat و Sentinel-۲ در سه مقطع زمانی ۱۰ ساله، میزان تغییرات دریای خزر در ۳۰ سال گذشته از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۹ در استان گیلان توسط اداره کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران مورد پایش قرار گرفت.

مطابق آیین‌نامه اجرایی تبصره ذیل ماده ۶۴ قانون برنامه چهارم مصوب ۱۳۸۶، برای اولین بار کد تراز ۲۴.۷– متر برای خط مبنای تعیین حد بستر و حریم دریای خزر در فاصله ۶۰ متر توسط وزارت نیرو تعریف شده است؛ همچنین در سال ۱۳۸۸ آیین‎نامه اجرایی آزادسازی حریم ساحلی دریای خزر به میزان ۶۰ متر مصوب شده است.

بنابراین میزان محدوده ۶۰ متر جهت بررسی حریم دریای خزر با تصاویر ماهواره ای در شهرستان های مختلف ساحلی مد نظر قرار گرفته است.

در حریم ۶۰ متری دریای خزر بناهای مسکونی، صنعتی و تفریحی زیادی احداث شده است.

نمایش خط ساحلی دریای خزربا استفاده از موزائیک تصاویر ‏Sentinel-۲‎‏ سال ۱۳۹۹‏

محدوده سواحل دریای خزر در تصویر بالا نشان داده شده است. در این نقشه دامنه رنگ قرمز وضعیت پوشش گیاهی (اراضی جنگلی، مراتع، اراضی کشاورزی) را نشان می دهد.

عکس های زیر به ترتیب بخش هایی از حریم دریای خزر واقع در شهرستان­های آستارا، انزلی، لاهیجان، آستانه اشرفیه و رودسر که احداث واحدها، تأسیسات و بلوک های ساختمانی مسکونی زیادی در آن ایجاد شده است را نشان می دهد.

اداره کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران وجود تغییرات حادث شده و عدم رعایت حریم ۶۰ متری سواحل در محدوده های شهرستان های استان گیلان را با استفاده از داده های ماهواره ای اعلام کرده است.

در این جدول میزان حداکثر پیشروی و پسروی دریای خزر به تفکیک شهرستان های ‏استان گیلان نشان داده شده است.

با استفاده از تصاویر ماهواره ای با رزولوشن مکانی بالا (بین ۱ تا ۵ متر) می توان وضعیت دقیق نوع تغییرات کاربری را نیز گزارش داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار