کد خبر: ۸۶۶۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲ 24 June 2020

مدافعان سلامت چشم انتظار تعیین تکلیف/ ابهام در اجرای یک وعده

تابناک/رئیس شورای شهر رشت با اشاره به وجود معضلات محیط زیستی در این شهر، گفت: احیای رودخانه های گوهرود و زرجوب مطالبه مردم رشت است.

به گزارش گیلانستان،شیوع ویروس کرونا با وجود همه سختی‌ها و خطراتی که به دنبال داشت شاید یکی از حسن‌هایش جلب توجه همگان به کار و تلاش و سختی‌های کار پرستاران و کادر درمان بود. فرشته‌هایی در لباس انسان که در تمام مدت بیش از یکصد روز گذشته بی وقفه و بدون در نظر گرفتن سلامت خود در مراکز درمانی حضور یافته و مجاهدانه برای سلامتی و درمان بیماران کرونایی تلاش کردند و در این مدت حتی شاهد شهادت برخی از این فرشته‌های سفیدپوش بودیم.

گیلان که از همان ابتدا دومین استان درگیر با ویروس کرونا بود و از سال‌ها پیش مسئولان بارها و بارها درباره عقب ماندگی این استان در حوزه بهداشت و درمان صحبت کرده بودند با شیوع ویروس تاجدار بیش از گذشته کمبود تجهیزات و زیرساخت‌های پزشکی و هم چنین نیروی انسانی در آن به چشم می‌خورد. هفت اسفند ماه سال گذشته بود که با اورژانسی شدن وضعیت شیوع کرونا در استان گیلان و کمبود شدید نیروی پرستاری و کادر درمان مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان اقدام به انتشار فراخوانی برای جذب نیروی پرستاری و فعالیت در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های دولتی کردند تا از این طریق بخشی از کمبود نیروی درمانی خود را جبران کنند.

این فراخوان که امروز از آن به عنوان «فراخوان ۸۹ روزه» یاد می‌شود در همان روزها به دلایلی مختلف اعم از ترس از نوع بیماری و مخالفت خانواده پرستاران با حضور آنها در بخش‌های کرونایی و یا مشخص نبودن حق بیمه و یا مزایا با عدم استقبال از سوی پرستاران مواجه شد و این بار دانشگاه علوم پزشکی با قول قرارداد یک ساله و شرکتی دوباره اقدام به انتشار فراخوان کرد که این فراخوان با استقبال پرستاران شاغل در بیمارستان‌های خصوصی و آن دسته از پرستارانی که دوران طرح خود را می‌گذراندند با تصور کسب امنیت شغلی، مواجه شد.

در همان روزها بسیاری از پرستاران مشغول در بیمارستان‌های خصوصی با امید به اینکه می‌توانند در یک بیمارستان دولتی مشغول بکار شده و آینده و امنیت شغلی خود را تضمین و رؤیایشان را محقق سازند مدارک خود را ارائه کردند و روانه بیمارستان‌های دولتی برای کمک به کادر درمان و پرستاران برای مداوای بیماران کرونایی شدندبسیاری از پرستاران مشغول در بیمارستان‌های خصوصی با امید به اینکه می‌توانند در یک بیمارستان دولتی مشغول بکار شده و آینده و امنیت شغلی خود را تضمین و رؤیایشان را محقق سازند مدارک خود را ارائه کردند و روانه بیمارستان‌های دولتی برای کمک به کادر درمان و پرستاران برای مداوای بیماران کرونایی شدند. این پرستاران در شرایط سخت کمبود تجهیزات اعم از حفاظت شخصی و بهداشتی به امید داشتن آینده‌ای بهتر سنگر مبارزه با این ویروس منحوس را ترک نکردند و با تلاش و مجاهدت سبب شدند تا گیلان بعد از گذر از یک شرایط سخت به آرامش نسبی در زمینه کنترل ویروس کرونا برسد.

اما اواخر اردیبهشت ماه بود که انتشار خبری مبنی بر اینکه این قرار دادها ۸۹ روزه بوده و تا خرداد ماه به پایان می‌رسد و وزارت بهداشت و درمان هیچ برنامه‌ای برای جذب این پرستاران ندارد، سبب شد تا نیروهایی که به امید کسب امنیت شغلی از بیمارستان‌های خصوصی استعفا داده و در بیمارستان‌های دولتی مشغول شده بودند، نگران از دست دادن شغل خود با گلایه از این نوع برخورد دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اقدام به تجمع در برابر وزارت بهداشت و درمان کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

وعده‌های عملی نشده مسئولان

ندا یکی از پرستارانی است که قبل از شیوع ویروس کرونا در یکی از مراکز درمانی استان گیلان مشغول به کار بود و با انتشار فراخوان برای تضمین امنیت شغلی خود با وجود مخالفت همسرش مدارک خود را برای حضور در بیمارستان‌های دولتی و کمک به کادر درمان و پرستاران ارائه کرد و در تمام حدود سه ماه گذشته برای مداوای بیماران کرونایی تلاش کرده است اما امروز سرخورده از وعده عملی نشده مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمینه قرار داد یک ساله و حتی شانه خالی کردن وزارت بهداشت از ساماندهی این پرستاران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در زمان انتشار فراخوان به ما گفتند که با شما قرار داد یک ساله و شرکتی می‌بندیم.

وی با گلایه از این نوع برخورد دانشگاه علوم پزشکی گیلان و حتی وزارت بهداشت، افزود: من و بسیاری از همکاران در دوران سخت کرونا و کمبود نیروی انسانی در کنار دانشگاه علوم پزشکی گیلان و وزارت بهداشت بودیم و بدون حتی دریافت حقوق به وظیفه کاری و انسانی خود در قبال بیماران عمل کردیم.

ندا با اشاره به اینکه در آن روزها مسئولان برای حل مشکلات خود به ما وعده جذب در بیمارستان‌های دولتی دادندمسئولان برای حل مشکلات خود به ما وعده جذب در بیمارستان‌های دولتی دادند، تصریح کرد: اما امروز شاهد هستیم که با آرام شدن شرایط و عدم نیاز به وجود ما زیر همه وعده‌ها و قول‌های خود زده‌اند.

وی ادامه داد: بسیاری از همکارانم همانند من به واسطه وعده‌های داده شده و قول جذب در بیمارستان‌های دولتی از سوابق چندین ساله خود در بیمارستان‌های خصوصی چشم پوشی کرده و با استعفا از آن مراکز به مراکز درمانی دولتی رفته و کمک کار کادر درمان و پرستاران در دوران سخت کرونا شدند.

ندا با اشاره به اینکه مسئولان اعم از استاندا ر و مدیران دانشگاه علوم پزشکی باید صدای ما حدود ۵۰۰ پرستاری که دوران کرونا در کنار آنها بوده‌ایم را بشنوند، گفت: جمعی از همکاران من روزهای پایانی اردیبهشت ماه در مقابل وزارت بهداشت حضور یافتند و نمایندگان ما نیز با مسئولان وزارت خانه صحبت‌هایی کرده و قول‌های مساعدی برای رسیدگی به وضعیت ما داده شده اما چقدر این وعده‌ها عملی شود باید منتظر بمانیم.

نشست با مسئولان وزارت بهداشت برای تعیین تکلیف پرستاران بکار گرفته شده در کرونا

برای آگاهی از وضعیت این پرستاران و اقداماتی که دانشگاه علوم پزشکی برای تعیین تکلیف آنها انجام داده گفتگویی با طاهره زاهد صفت «مسئول جذب و توزیع نیروهای داوطلب جهادی دانشگاه در بحران کرونا» انجام دادیم که وی اظهار کرد: در هفته‌های گذشته به همراه رئیس دانشگاه علوم پزشکی و تیمی از معاونین دانشگاه برای پیگیری امور مربوط به حوزه بهداشت و درمان و همچنین تعیین تکلیف وضعیت پرستاران به کار گرفته شده در دوران کرونا با مسئولان وزارت بهداشت و درمان دیدار و گفتگو کردیم.

طاهره زاهد صفت با بیان اینکه در این دیدار توضیحات لازم از شرایط خاص استان گیلان در دوران ابتدایی شیوع کرونا به مسئولان مربوط ارائه شد، افزود: با توجه به اینکه گیلان به عنوان دومین استان درگیر با ویروس کرونا بوده و گستردگی این بیماری به حدی بود که کل بیمارستان‌های استان اعم از بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، تأمین اجتماعی و همچنین نیروی دریایی پر از بیماران مبتلا به کرونا بود، این استان از شرایط ویژه ای برخوردار بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در این دیدار توضیحاتی در زمینه مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی در زمینه تأمین نیروی انسانی بیمارستان‌ها همانند تأمین اجتماعی و نیروی دریایی نیز داده شد، گفت: وضعیت گیلان به گونه‌ای بود که مجبور به راه‌اندازی بیمارستان صحرایی شدیم.

زاهد صفت با بیان اینکه شرایط خاص استان گیلان برای مسئولان وزارتخانه تشریح شدشرایط خاص استان گیلان برای مسئولان وزارتخانه تشریح شد، تصریح کرد: در این دیدار راهکاری برای تأمین اعتبارات لازم به منظور جذب پرستاران به کار گرفته شده در دوران کرونا ارائه و دانشگاه علوم پزشکی مأمور شد که پیگیری‌های لازم برای تأمین این اعتبارات را انجام دهد.

وی با اشاره به انتشار فراخوان ۸۹ روزه و عدم استقبال پرستاران از این طرح و اینکه دانشگاه علوم پزشکی فراخوان جذب شرکتی پرستاران را منتشر کرد، ادامه داد: پرستاران جذب شده از طریق این آگاهی جدای پرستاران طرحی بودند که با استعفا از بیمارستان‌های خصوصی برای کمک به کادر درمان و پرستاران در بیمارستان‌های دولتی مشغول شدند که تلاش می‌کنیم تا شرایط جذب برای این تعداد از پرستاران را فراهم کنیم.

درخواست تعیین شرایط ویژه در آموزش وزارت بهداشت برای جذب پرستاران فعال در کرونا

سرپرست مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه به عدم پیش بینی چگونگی روند ادامه بیماری کرونا در استان در روزهای ابتدایی اشاره و تأکید کرد: برای جبران کمبود نیروی انسانی نیازمند جذب پرستاران از طریق این فراخوان بودیم.

وی تعداد پرستاران جذب شده از طریق این فراخوان را بدون در نظر گرفتن پرستاران طرحی، بیش از ۲۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: در مجموع این پرستاران با نیروهای طرحی حدود ۵۴۷ نفر هستند و یکی از درخواست‌های ما از مسئولان وزارت بهداشت این بود که در آزمون استخدامی شش ماه دوم این وزارتخانه افرادی که در دوران کرونا به کادر درمان و پرستاران کمک کردند به صورت ویژه دیده شده و برای آنها شرایط و امتیاز خاصی به منظور تأثیر در استخدامی در نظر گرفته شودیکی از درخواست‌های ما از مسئولان وزارت بهداشت این بود که در آزمون استخدامی شش ماه دوم این وزارتخانه افرادی که در دوران کرونا به کادر درمان و پرستاران کمک کردند به صورت ویژه دیده شده و برای آنها شرایط و امتیاز خاصی به منظور تأثیر در استخدام در نظر گرفته شود.

زاهد صفت در ادامه به موضوع کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان‌های استان گیلان اشاره کرد و گفت: در زمینه کمبود نیروی پرستاری باید شاخص‌ها را در نظر بگیریم، اگر میانگین نسبت پرستار به تخت ۱.۷ حساب کنیم استان گیلان با کمبود بیش از ۱۰۰۰ پرستار مواجه است اما در صورت جذب ۵۰۰ تا ۶۰۰ نیرو می‌توانیم نیروی انسانی خود را تأمین کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه طرح‌های قابل افتتاح در حوزه بهداشت و درمان در استان گیلان در دست اجرا است و همچنین تعدادی از همکاران ما در مرز بازنشستگی هستند و برخی از همکاران شامل فرسودگی شغل بالای ۲۰ سال، این انتظار می‌رود که ارائه مراقبت با کیفیت به بیماران با حضور نیروهای تازه‌نفس انجام شود.

زاهد صفت تأکید کرد: با توجه به اینکه نمی‌توانیم وضعیت کرونا را در مهرماه امسال پیش‌بینی کنیم لذا باید از همین امروز به فکر تأمین نیازها و رفع کمبودهای خود در حوزه زیرساختی به ویژه نیروی انسانی باشیم.

مسئولان باید به وعده‌های خود عمل کنند

نماینده مردم رشت در مجلس اظهار کرد: در زمان کرونا ضعف ما در زمینه علوم پزشکی در گیلان آشکار شد. متأسفانه استان در این حوزه با فقر شدید رو به رو است.

جبار کوچکی نژاد با اشاره به وضعیت پرستارانی که در ایام کرونا به حوزه بهداشت و درمان گیلان کمک کردند، افزود: قولی داده شده و باید عملی شود. عدم توجه به این موضوع سبب بی اعتمادی مردم به مسئولان خواهد شد. ما تذکرات لازم را به وزیر بهداشت داده‌ایم، در صورت عدم اقدام مناسب قطعاً طرح سوال و استیضاح را مطرح خواهیم کرد.

وی به ایثار و از خودگذشتگی پرستاران در این ایام اشاره کرد و ادامه داد: عده‌ای از جان خود گذشتند تا بیماران کرونایی را مداوا کنند اما در همین ایام هم شاهد بودیم که عده‌ای پست‌ها را ترک کردند، باید میان این افراد تفاوت قائل شد.

ضرورت اقدام جدی وزارت بهداشت در تعیین تکلیف پرستاران

ارسلان زارع استاندار گیلان هم چندی پیش در دیدار با سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ با اشاره به تلاش‌های کادر درمان، پزشکان و پرستاران استان در مدیریت شیوع ویروس کرونا، همدلی و انسجام و نیز ایثارهای انجام شده در جریان مقابله با این بیماری را به حماسه تعبیر کرد.

استاندار گیلان همچنین به موضوع تعیین تکلیف و جذب پرستارانی که در دوران شیوع کرونا به عنوان نیروی قراردادی به کادر درمان کمک کردند نیز اشاره و خواستار اقدام ویژه وزارت بهداشت شد.

حال باید دید با وجود وعده‌ها و قول‌های داده شده در هنگام جذب این پرستاران و تلاش و از خودگذشتگی این افراد برای مداوای بیماران کرونایی و تنها نگذاشتن حوزه بهداشت و درمان در روزهای سخت، آیا مسئولان این حوزه به وعده‌های خود عمل می‌کنند یا نه؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار