کد خبر: ۸۶۶۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰ 23 June 2020

کرونا نگرش های اقتصادی را در جهان و کشور ما تغییر داد

تابناک/ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان با بیان اینکه جهان پس از کرونا تفاوت های چشمگیری با جهان قبل از کرونا دارد، گفت: تفاوت محیطی به تغییر در استراتژی های اقتصادی می انجامد و دیدگاه ها و نگرش های اقتصادی دست خوش تغییر شده اند و همچنان هم این تغییر تداوم دارد.

هادی تیزهوش تابان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسیاری از بنگاه های تولیدی که توان اعمال تغییرات را داشته اند، خود را با تغییرات ایجاد شده در تقاضای بازار منطبق ساخته اند و برای تداوم فعالیت های خود تلاش می کنند.

وی عنوان کرد : تعدادی از واحدهای تولیدی نیز تغییرات اساسی ایجاد نکرده اند بلکه با اعمال تغییرات جزئی بر روی محصولات و خدمات ارائه شده به گونه ای رفتار نموده اند که بتوانند اعتماد مجدد مشتریان را برای خرید از آنها مانند رعایت پروتکل های بهداشتی در بسیاری از فروشگاه های بزرگ و یا اعمال پروتکل های بهداشتی در مرزهای تجاری کشورها فراهم کنند.
وی با اشاره به اینکه راهکارهای پیشگیری از همه گیری کرونا توسط ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ می شود، تصریح کرد: این راهکارها و تصمیمات منجر به ایجاد تغییراتی در فضای اقتصادی استان می شود که به طور مثال پیشگیری از سفرهای بین استانی، تعطیلی و یامحدودیت برای بسیاری از اصناف و مشاغل و یا مواجه شدن تعداد زیادی از تولید کنندگان با کاهش یا تغییر تقاضا از جمله این تغییرات است.

وی اظهار کرد: این دست از موضوعات موجب کاهش درآمد تعداد بسیاری از بنگاه ها شد که مشکلاتی را همچون کاهش تولید، افزایش نرخ بیکاری، افزایش معوقات بانکی و چک های برگشتی در بر خواهد داشت و برآیند این موارد منجر به افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی خواهد شد که باید برای آن راهکار اجرایی اندیشیده و اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: البته  در این میان؛ کسب و کارهای مرتبط با حوزه بهداشت و درمان و تامین مایحتاج عمومی با اقبال و رونق خوبی مواجه بوده اند اما وضعیت استان جدا از وضعیت کشور نیست و به طور تقریبی در تمامی استان ها یکسان است.

تیزهوش تابان تفاوت های موجود در استان ها را در شرایط شیوع کرونا مرتبط با پتانسیل های استان ها دانست و گفت: تفاوت های استان ها ناشی از ظرفیت آنها در حوزه های صنعتی، کشاورزی، تجاری و گردشگری است؛ زیرا میزان اثرات و تغییرات همه گیری این بیماری در حوزه های مختلف، متفاوت است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بر اساس گفته کارشناسان این بیماری وتبعات آن در بلند مدت بر جوامع انسانی گسترده است، گفت : بسیاری از بنگاه های تولیدی که توان اعمال تغییرات را داشته و خود را با تغییرات ایجاد شده در تقاضای بازار منطبق ساخته اند، توانسته اند فعالیت های خود را تداوم دهند.

وی اضافه کرد: تعدادی دیگر نیز تغییرات اساسی ایجاد نکرده اند بلکه با اعمال تغییرات جزئی بر روی محصولات و خدمات ارائه شده به گونه ای عمل کرده اند که بتوانند اعتماد مجدد مشتریان را برای خرید از آنها مانند رعایت پروتکل های بهداشتی در بسیاری از فروشگاهها بدست آورند.

تیزهوش تابان یادآورشد: شیوع کرونا پدیده ای است که کلیت جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داده است و نمی توان موضوع اقتصاد را از این کلیت جدا دانست و  بعد از بحران ایجاد شده در حوزه بهداشت و درمان، بحران اقتصادی زودتر از سایر حوزه ها ایجاد شده در بخش های دیگر مانند روانشناختی و اجتماعی نیز خود را نشان داده و جامعه جهانی را به واکنش وا داشته است.

وی خاطرنشان کرد:جهان پس از کرونا تفاوت های چشمگیری با جهان قبل از کرونا دارد و این تفاوت محیطی به تغییر در استراتژی های اقتصادی می انجامد تا زمانی که سایه این بیماری از سر جامعه برداشته شود حتی در آن دوران نیز به واسطه تجارب کسب شده، دیدگاه ها و نگرش های اقتصادی دست خوش تغییر خواهند شد.
وی بیان کرد: شیوع بیماری کرونا این واقعیت را به بشریت یادآور شد که تمامی انسانها بر روی کره خاکی هم سرنوشت هستند و در هنگام بروز بحران های مختلف طبقات گوناگون اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی رنگ و لعاب خود را از دست خواهند داد و باید دست در دست هم برای رفع بحران موجود تلاش نمایند.

تیزهوش تابان خاطرنشان کرد:  باید تضاد طبقاتی در جامعه را در زمینه های مختلف کاهش دهیم و طبقات مختلف را به هم نزدیک نماییم که در این حالت جامعه در واکنش به بحران های اینچنینی از آمادگی و چابکی بهتری برخوردار خواهد بود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان  با تاکید براینکه داشتن برنامه ریزی بلند مدت و پرهیز از روزمرگی و نگاه واقع بینانه به مسائل، جامعه را آماده رویارویی با بحران ها می کند، تصریح کرد: اولویت جوامع باید بر روی سلامت بشر و همچنین محیط زیست قرار گیرد و برنامه ریزی های لازم با این اولویت ها انجام شود.

وی با بیان اینکه قدرت های نظامی و حتی اقتصادی در مواجه شدن با این بحران رنگ باختند و ناکارآمدی آنها به اثبات رسیده است، اظهار کرد: بنابراین  انسان باید برای بقای خود و محیط زیست اطرافش در افکار پیشین خود بازنگری اساسی کند و طرحی نو در افکند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار