کد خبر: ۸۶۵۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷ 22 June 2020
 
 
تابناک گیلان/ مصوبه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا، شامل تدابیر دیگری مانند یک روز در میان کردن حضور دانش آموزان در مدارس و اعمال نوعی شیفت بندی ویژه هم می‌شود که احتمالا با چالش‌های متعددی همراه خواهد بود، چون می‌دانیم ظرفیت مدارس در کشورمان بسیار کمتر از نیازهاست و افزون بر آن، در بحث نیروی انسانی و معلم هم با کمبود‌های زیادی مواجهیم.
 
 
در حالی که تصمیمات اتخاذ شده برای سال تحصیلی آتی ابلاغ شده، ظاهرا نه مجموعه عریض و طویل وزارت آموزش و پرورش و نه ستاد ملی مبارزه با کرونا، قادر به پاسخ دادن به یک سوال ساده نیستند؛ سوالی درباره چرایی پایان یافتن سال تحصیلی ۹۸-۹۹!

به گزارش «تابناک»؛ درست در آخرین روز خردادماه و در حالی که تقریبا اعلام نتایج و توزیع کارنامه دانش آموزان هم پایان یافته و مدارس به خواب سنگین تری فرورفته اند، تعیین تکلیف سال تحصیلی آینده در دستور کار ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار گرفت و نتایج آن ابلاغ شد.

مطابق آنچه رئیس جمهور در تشریح مصوبات امروز ستاد بیان کرده، سال تحصیلی ۹۹-۰۰ تقریبا از نیمه شهریورماه آغاز خواهد شد. می‌گوییم تقریبا، چون روحانی گفته: «امروز تصمیم گرفته شد آغاز سال تحصیلی از ۱۵ شهریور ماه فعالیت خود را توأم با فضای حقیقی و مجازی آغاز کنند.»

وی در ادامه افزود: «قرار بر این است که آموزش و پرورش از اول تا پانزدهم شهریور ماه به تناسب استان‌ها، آغاز فعالیت‌های آموزشی خودش را اعلام کند. همچنین ممکن است، در برخی از نقاط کشور تعداد دانش‌آموزان یک روز در میان تقسیم شوند تا به مدرسه بروند؛ بنابراین، تعطیلی روز‌های پنجشنبه مدارس حذف می‌شود تا مدارس این مسائل را به خوبی مدیریت کنند.»

تاکید بر این که قرار است بخشی از آموزش در فضای مجازی و بخشی دیگر در فضای حقیقی انجام شود و مرور این مهم که شروع سال تحصیلی هم به نوعی شناور شده و از ابتدای شهریور تا نیمه این ماه را شامل خواهد شد، نشان از ابهاماتی دارد که نه فقط در افکار عمومی، که در بالاترین سطح اجرایی در کشورمان بی پاسخ مانده است.
 
چرا سال تحصیلی ۹۸-۹۹ تمام شد؟!

با شیوع کرونا، نظام آموزش در کشورمان دچار اختلال گشته و موجب بروز آسیب‌هایی شده که نیازمند جبران است؛ آسیبی شدید که برای جلوگیری از تکرار آن، لازم است تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود که از جمله آن‌ها شروع سال تحصیلی زودتر از موعد هر ساله و همیشگی و همچنین عقبگرد در برنامه آموزشی مدارس با اضافه کردن پنجشنبه‌ها به روز کاری مدارس است.

ظرفیت مدارس در کشورمان بسیار کمتر از نیازهاست

البته مصوبه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا شامل تدابیر دیگری مانند یک روز در میان کردن حضور دانش آموزان در مدارس و اعمال نوعی شیفت بندی ویژه هم می‌شود که احتمالا با چالش‌های متعددی همراه خواهد بود، چون می‌دانیم ظرفیت مدارس در کشورمان بسیار کمتر از نیازهاست و افزون بر آن، در بحث نیروی انسانی و معلم هم با کمبود‌های زیادی مواجهیم.

اشکالاتی قدیمی و ریشه دار که به مدد زیرساخت‌های پراشکال و کمبود‌هایی که در عرصه ارتباطات با آن‌ها مواجهیم، حالا بیشتر از هر زمانی بروز و نمود یافته و ابتکار‌هایی مانند دایر کردن شاد و به کارگیری شبکه‌های اجتماعی دیگر برای ارائه آموزش اینترنتی به دانش آموزان نیز نتوانسته آن چنان که باید در رفعشان نقش آفرینی کند تا جایی که با تصمیم وزارت آموزش و پرورش رسما حضور در شاد، ملاک نمره دادن به دانش آموزان در پایان سال تحصیلی گذشته نشد.

نکات تامل برانگیزی که با قرار دادنشان در کنار هم این سوال بار دیگر مطرح می‌شود که به راستی چرا سال تحصیلی ۹۸-۹۹ پایان یافت و شاهد تداوم آموزش به وسیله رسانه ملی و بهره گیری از امثال شاد نیستیم؟ آیا نمی‌شد برای جبران عقب افتادگی‌ها و آسیب‌های ناشی از تعطیلی مدارس، سال تحصیلی را ادامه دهیم و به سال تحصیلی بعد گره بزنیم؟

اگر قرار است مدارس زودتر بازگشایی شوند تا هم جبران مافات شده و هم از احتمال وقوع پیک دیگری از شیوع ویروس در کشور و تعطیلات ناشی از آن پیشگیری شود، و اگر قرار است تدابیری مانند شیفت بندی در دستور کار قرار گیرد و تدریس در پنجشنبه‌ها به برنامه درسی مدارس بازگردد، چرا این اتفاق از هم اکنون رخ نمی‌دهد و تعطیلات تابستانی حفظ شد؟!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار