کد خبر: ۸۶۲۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸ 14 June 2020
 
تابناک/رئیس جهاد کشاورزی سرخه با بیان اینکه ۲۷ تن خربزه در هر هکتار از اراضی این شهرستان برداشت می‌شود، گفت: به دلیل رشد سریع محصول در شیوه کشت زیرپلاستیکی، کشاورزان از این نوع کشت بسیار استقبال می‌کنند.

فاطمه سعیدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در سرخه در خصوص نحوه و میزان تولید خربزه در شهرستان سرخه اظهار کرد: سطح زیرکشت محصولات زیرپلاستیکی در سطح شهرستان سرخه ۳۶۰ هکتار می باشد. مراحل کار به این شکل است که بعد از عملیات خاک ورزی و آماده سازی زمین، کشت را بصورت کپه کاری انجام می دهند، بعد از کاشت، پلاستیک کشی انجام می گیرد. پس از چند روز به محض جوانه زنی و چند برگی شدن، قسمت هایی از پلاستیک را که روی گیاه است، برش می زنند تا محصول از زیر پلاستیک بیرون بیاید. بقیه مراحل داشت از سمپاشی تا کوددهی و برداشت نیز به دنبال آن انجام می شود.
وی تصریح کرد: شیوه کشت زیرپلاستیکی بسیار رایج است، ولی در کنار آن مزایا و معایبی را به همراه دارد. از مزایای کشت زیر پلاستیکی می توان به مواردی چون جوانه زنی و پیش رس کردن محصول، سریعتر رسیدن به بازار هدف، کاهش مصرف آب مصرفی، کاهش فرسایش آبی و بادی و کاهش تراکم علف های هرز اشاره کرد.
رئیس جهاد کشاورزی سرخه افزود: این نوع کشت مخاطرات زیست محیطی از بقایای پلاستیک ها به همراه دارد که باعث آلودگی محیط زیست می شود. باقی ماندن نایلون ها بغیر از مسائل محیط‌ زیستی از کیفیت خاک نیز می‌کاهد، حتی ممکن است به سمی شدن خاک و درنتیجه غیرقابل کشت شدن آن در دراز مدت بیانجامد، که از معایب کشت زیرپلاستیکی است.
سعیدی با اشاره به معایب زیاد کشت زیرپلاستیکی اضافه کرد: هزینه بالای وسایل و لوازم، استفاده زیاد از کود وسموم و باقی ماندن آن بعد از برداشت که باعث آلوده شدن محصول می شود، آلوده شدن زمین های مجاور به پلاستیک های باقی مانده که بعد از برداشت توسط باد به محیط زیست منتقل می شوند، که می تواند خسارات زیادی را به بار آورد.
وی خاطرنشان کرد: میزان تولید خربزه در هر هکتار بصورت میانگین ۲۷ تن می‌ باشد، در مجموع تولید شهرستان سرخه در سال گذشته حدوداً ۹۷۵۰ تن بوده است. در حال حاضر ما این توانایی را داریم تا محصول خربزه را به شهرهای مجاور استان و سایر نقاط کشور همچون تمامی شهرهای استان مازندران، اراک، تهران، کرج، اصفهان، کاشان، قم، ساوه، همدان، ورامین، لنگرود، رودسر، لاهیجان، رشت، اسلام شهر و چالوس صادر کنیم و در حال حاضر صادرات به کشورهای دیگر انجام نمی شود.
رئیس جهاد کشاورزی سرخه گفت: به دلیل زودتر رسیدن محصول به بازار، دوره کوتاه رشد این محصول و اینکه کشاورز طی یک دوره حدودا پنج ماهه محصول خود را روانه بازار می‌نماید؛ استقبال زیادی از این محصول از سوی کشاورزان مشاهده می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار