فیلم سینمایی «دست شیطان» به کارگردانی حسین زندباف و نویسندگی نادر ابراهیمی محصول سال ۱۳۶۰ است. این فیلم اولین اثر با موضوع نفوذ بعد از انقلاب در سینمای ایران است.
کد خبر: ۸۶۲۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵ 13 June 2020

دست شیطان رو شد

به گزارش تابناک سمنان:  جاسوسی یا نفوذی‌گری، دنیای پر رمز و راز و جذابی برای همه مردم دنیا دارد. جاسوس‌ها وارد زندگی افراد متعددی می‌شوند و نقش انسانی همراه و هم‌دغدغه را بازی می‌کنند. موضوعاتی که جاسوسان با آن‌ها سر و کار دارند، بسیار مهم و هیجان انگیز است و همه این‌ها باعث می‌شود که فیلم‌ها و داستان‌های جاسوسی، جزو پرطرفدارترین آثار در دنیا باشند.

فیلم‌هایی با موضوعات جاسوسی برای مخاطب جالب و هیجان انگیز هستند و مخاطب تا حدودی با شخصیت‌های داستان‌های جاسوسی همذات‌پنداری می‌کند. چندی پیش خبری مبنی بر دستگیری فردی به جرم افشای محل و زمان سفر حاج قاسم سلیمانی به سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا در تمام شبکه‌های خبری منتشر شد.

سخنگوی قوه قضاییه در تاریخ ۲۱ خرداد سال جاری در نشست خبری با اصحاب رسانه از صدور حکم اعدام جاسوس سازمان سیا که اطلاعات سفر شهید قاسم سلیمانی به عراق را به سرویس‌های آمریکایی داده بود، خبر داد. او نام این جاسوس را افشا کرد و گفت: سید محمود موسوی‌مجد که هم برای سرویس موساد و هم سرویس سیا در حوزه‌های امنیتی و نیرو‌های مسلح به‌ویژه سپاه قدس و محل استقرار و تردد‌های شهید سلیمانی اطلاعاتی جمع آوری کرده و در اختیار بیگانه می‌گذاشت به اعدام محکوم شد.

دست شیطان رو شد

در این بیانیه گفته شده که یکی از عناوین مجرمانه موسوی لو دادن محل تردد و اسکان فرماندهان نظامی از قبیل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در ادوار گذشته به سرویس‌های جاسوسی بیگانه از جمله سرویس موساد و سیاه بوده است. دی ماه سال گذشته آمریکا ماشین حامل قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، معاون فرمانده نیرو‌های بسیج مردمی عراق را در نزدیکی فرودگاه بغداد مورد هدف قرار داد. هر دو به علاوه ۹ همراه آن‌ها در این حمله موشکی به شهادت رسیدند. به همین بهانه نگاهی به چند فیلم با محوریت نفوذ داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

دست شیطان

فیلم سینمایی «دست شیطان» به کارگردانی حسین زندباف و نویسندگی نادر ابراهیمی محصول سال ۱۳۶۰ است. این فیلم اولین اثر با موضوع نفوذ بعد از انقلاب در سینمای ایران است.

پس از ماجرای طبس و عدم موفقیت آمریکا در نجات گروگان‌هایش، جاسوسی تحت عنوان عکاس به ایران وارد شده و سعی دارد از محل نگهداری گروگان‌ها کسب اطلاع کند. ماموران امنیتی رد این جاسوس را پیدا کرده و به بخشی از عکس‌ها و اسلاید‌های وی دست می‌یابند. بررسی دقیق مدارک به‌جا‌مانده از جاسوس، کپی اسلایدی را به دست می‌دهد که روی آن دو کلمه «زمان پیروزی» نوشته شده است.

پیگیری این رد موجب کشف جزئیات تازه و شناخت رد جاسوس می‌شود. تعقیب و گریز آغاز شده و سرانجام جاسوس پس از کشتار و خرابکاری‌های متعدد در مرز به قتل می‌رسد. محمدعلی کشاورز، هادی اسلامی، محبوبه بیات، عنایت‌الله شفیع وکیومرث ملک‌مطیعی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

نفوذی

«نفوذی» فیلمی به کارگردانی احمد کاوری و مهدی فیوضی است. این فیلم داستان زندگی اسیری را روایت می‌کند که بعد از ۲۰ سال به وطن بازگشته است. او وقتی به ایران می‌رسد دستگیر و زندانی می‌شود و این سرآغاز ماجرا‌های جدیدی است. این فیلم توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بیست‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند. امیر جعفری، جمشید هاشم‌پور، نسرین مقانلو و قاسم زارع بازیگران این فیلم هستند.

روباه

این فیلم داستان جاسوسی به نام یوهان نتانیاهو را روایت می‌کرد که یکی از برادران بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود. روباه را به‌طور دقیق‌تر می‌توان مرتبط با مسائل امنیتی و جاسوسی در حوزه انرژی هسته‌ای دانست.

برادر نتانیاهو برای انجام یک عملیات تروریستی جدید علیه دانشمندان هسته‌ای به ایران می‌آید. این مامور حرفه‌ای در ایران برای رسیدن به اهداف خود از یک راننده ساده سوءاستفاده کرده و او را وارد برنامه عملیاتی خودش می‌کند. فیلم در زمان اکران فروش بالایی نداشت، هرچند حاشیه‌هایی گریبان آن را گرفت.

با وجود اینکه بهروز افخمی تاکید کرده بود «روباه» بدون سفارش هیچ نهادی ساخته شده و حتی سفارش خود او بوده، اما براساس اطلاعاتی که علوی، وزیر اطلاعات در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد، این فیلم به سفارش وزارت اطلاعات ساخته شد؛ نکته‌ای که معلوم نشد چرا افخمی خلاف آن را عنوان کرده بود.

نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین تصاویر به ماموران امنیتی را شاید بتوان در این فیلم مشاهده کرد؛ تصاویری که فرازمینی نیستند و از ابتدا به مخاطب نمی‌گویند که قرار است شهید شوند و درنهایت اشک آن‌ها را درمی‌آورد.

«روباه» بار‌ها از تلویزیون پخش شده و با وجود مشخص‌بودن پایان آن، اما برای بیننده تلویزیونی جذاب است و دستگاه اطلاعاتی در روباه، باهوش، بامزه، واقعی و با سعه‌صدر بالا هستند؛ مواردی که می‌توان آن‌ها را نشانه‌های اصلی این دستگاه در دهه ۸۰ و ۹۰ دانست. حمید گودرزی، بابک حمیدیان، جلال فاطمی، آرش مجیدی و مرجان شیرمحمدی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

ماجرای نیمروز

دومین ساخته محمدحسین مهدویان یکی از دیگر فیلم‌هایی است که به مساله امنیت ورود می‌کند، اما از نگاه تاریخی، ترور‌های سال ۱۳۶۰ به دست گروهک مجاهدین خلق دستمایه اصلی این فیلم است. این درگیری‌ها پس از برکناری بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری توسط مجلس شورای اسلامی شدت می‌گیرند.

گروه‌ها یا گروهک‌های ضد‌حکومت مانند گروه سازمان مجاهدین خلق (منافقین) دست به ترور‌های مقامات ارشد حکومت می‌زنند. این فیلم رابطه بین یکی از اعضای سپاه و زنی از اعضای گروه سازمان مجاهدین خلق که در گذشته در دانشگاه همکلاسی بودند را نشان می‌دهد؛ نکته‌ای که در این فیلم وجود دارد غافلگیری مدام تماشاگر است.

شخصیت عباس زریباف که به نظر شخصیتی انقلابی و موجه است در نهایت نفوذی از کار درمی‌آید و جذابیت فیلم را برای مخاطب دوچندان می‌کند. در «ماجرای نیمروز، رد خون» بیشتر به این کاراکتر و ویژگی شخصیتی او پرداخته می‌شود. این فیلم در رشته‌های گوناگونی موفق به دریافت جایزه شد. احمد مهران‌فر، مهرداد صدیقیان، هادی حجازی‌فر و جواد عزتی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

قلاده‌های طلا

«قلاده‌های طلا» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی محصول سال ۱۳۹۰ است که حوادث پس از انتخابات ۸۸ را به تصویر کشیده. این فیلم حواشی زیادی داشت و در سی‌امین جشنواره فیلم فجر به دلیل موضوع خاصش بسیار جنجال‌بر‌انگیز شد. این فیلم با ماجرای برنامه‌ریزی گردآمدگان دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس و اسرائیل و ضدانقلاب و دیگر مخالفان نظام برای شلوغ‌کردن انتخابات آغاز می‌شود.

«قلاده‌های طلا» که به‌زعم سازنده‌اش قرار بود به حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ بپردازد، ماجرای تلاش نیرو‌های اطلاعات ایران برای برخورد با عواملی بود که از آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی و سایر دولت‌های غربی برای اغتشاش به ایران آمده بودند. در این فیلم که قرار بود به سبک و سیاق فیلم‌های غربی، یک ماجرای جاسوسی را روایت کند، برای اولین‌بار برخی فعالیت‌های امنیتی ماموران وزارت اطلاعات ایران مانند اتاق مانیتورینگ شهری به تصویر کشیده شد.

در این فیلم برای نخستین‌بار حتی برخی ماموران اطلاعات ایران خائن نشان داده شده بودند؛ نکته‌ای که سال‌ها قبل در واقعیت رخ داده بود، اما کسی شجاعت و اجازه به‌تصویر کشیدنش را نداشت. این فیلم جاسوسی ورود بیگانگان به ایران را به درستی به مخاطب نشان می‌دهد. امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، حمیدرضا پگاه و علیرام نورایی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

گاندو

مجموعه «گاندو» به کارگردانی جواد افشار داستان یک مجموعه امنیتی را روایت می‌کند و فیلمنامه آن بر اساس مستندات و وقایع تاریخی و کشف جاسوس‌های داخل و خارج از ایران است. در مجموعه «گاندو» تمامی اسامی افراد و اشخاص حقیقی در آن عوض شده است. این سریال در ارتباط با جیسون رضاییان است که ایران، رضائیان را به همراه همسرش در ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ به اتهام جاسوسی از طرف سیا دستگیر کرد. «گاندو» تا حدودی به فعالیت‌ها و جاسوسی‌های رضائیان اشاره می‌کند. داریوش فرهنگ، وحید رهبانی، فرهاد قائمیان، پیام دهکردی و محمدرضا شریفی‌نیا در «گاندو» نقش‌آفرینی کرده‌اند.

منبع: صبح نو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار