رحیمی با اشاره به اینکه پساب فاضلاب یا فاضلاب مخلوط با آب با شرایط ویژه می‌تواند برای آبیاری استفاده شود، افزود: املاح مختلف پساب در آزمایشگاه‌ها بررسی می‌شود و می‌تواند برای فضای سبز، تولید گیاهانی که از چوب آنها استفاده می‌شود یا صنعت مورد استفاده قرار گیرد اما برای تولید اقلام خوراکی نباید حتی از پساب استفاده شود.
کد خبر: ۸۵۹۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹ 07 June 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: کارگروه سلامت و خانواده استان فارس امروز صبح با حضور دستگاه‌های مسئول برگزار شد که بحث داغ کشاورزی با فاضلاب در استان از دستورکارهای این کارگروه بود.

براساس اطلاعات موجود و آنچه که در این جلسه مطرح شد، در سال گذشته 52 هکتار از سطوح کشاورزی استان با فاضلاب خام آبیاری شده که مربوط به شهرهای شیراز با 20 هکتار و کازرون با 32 هکتار بوده است. در این سطوح محصولاتی چون ذرت، انگور، یونجه، گندم و سبزی کشت شده است.

همچنین درباره آبیاری مزارع و باغات با فاضلاب مخلوط با آب کشاورزی نیز براساس آنچه در این جلسه مطرح شد، باید گفت در سال گذشته در استان فارس هزار و 545 هکتار در شهرستان‌های شیراز، اقلید، مرودشت و ممسنی زیر کشت رفته که برنج، جو، گندم، ذرت، کلزا از عمده محصولات این نوع آبیاری بودند.

با توجه به اهمیت موضوع و ارتباطی که با سلامت مردم دارد، عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس در کارگروه امروز اظهار داشت: آبیاری با فاضلابی که تصفیه نشده یا فاضلاب خام مشکل ایجاد می‌کند و نباید برای آبیاری در زمینه کشاورزی استفاده شود.

 

وی با بیان اینکه این موضوع باید از سوی جهاد کشاورزی و محیط زیست پیگیری و کنترل شود، گفت: در شرق و جنوب شیراز قبل از رسیدن به تصفیه خانه این امر رخ می‌دهد که باید دستگاه‌های مسئول ورود و از این کار ممانعت کنند.

رحیمی با اشاره به اینکه پساب فاضلاب یا فاضلاب مخلوط با آب با شرایط ویژه می‌تواند برای آبیاری استفاده شود، افزود: املاح مختلف پساب در آزمایشگاه‌ها بررسی می‌شود و می‌تواند برای فضای سبز، تولید گیاهانی که از چوب آنها استفاده می‌شود یا صنعت مورد استفاده قرار گیرد اما برای تولید اقلام خوراکی نباید حتی از پساب استفاده شود.

استاندار فارس با اشاره به قابلیت تصفیه‌خانه جدید شیراز در تهیه پساب و تصفیه آن عنوان کرد: در تصفیه خانه جدید شیراز میزان پساب با کمترین میزان فاضلاب همراه است و با راه‌اندازی تصفیه خانه شرق صدرا می‌توان از آلودگی‌ها جلوگیری کرد اما با این حال از پساب باید برای اقلام غیرخوراکی استفاده شود.

وی درباره دیگر شهرها از جمله کازرون، مرودشت و ممسنی نیز همین توصیه را مطرح و از مسئولان درخواست کرد که این موضوع با دقت و جدیت دنبال شود.

استاندار فارس همچنین در ادامه جلسه برای عرضه محصولات کشاورزی و نحوه قیمت‌گذاری آنها از دستگاه‌هایی نظیر صنعت و معدن و جهاد کشاورزی و استاندارد تقاضا کرد همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

رحیمی با بیان اینکه عرضه و محل عرضه محصولات نیز باید مناسب باشد از شهرداری شیراز درخواست کرد که غرفه‌هایی که در اختیار دارد را برای عرضه محصولات کشاورزی اختصاص دهد.

وی عدم همکاری شهرداری در این زمینه را عدم توجه به سلامت مردم و عدم همکاری با دولت عنوان و خاطرنشان کرد: شهرداری باید غرفه‌های سطح شهر را برای عرضه محصولات کشاورزی در اختیار قرار دهد تا هم از سوی علوم پزشکی قابل کنترل باشد و هم عرضه محصولات به سهولت بیشتری صورت گیرد.

استاندار فارس درباره تولید محصولات ارگانیک و مشخص شدن 8 محصول که در جلسه قبل کارگروه نیز به آن پرداخته شده بود، گفت: باید برای این زمینه اهداف قابل دستیابی و برنامه‌ریزی داشت به طور مثال اگر امسال 200 هکتار برای این موضوع اختصاص یافته برای سال اینده به 3 برابر افزایش یابد.

رحیمی ضمن تشکر از اقدامات انجام شده در این زمینه افزود: باید اقدامات انجام شده به گونه‌ای باشد که با کمترین هزینه بیشترین منفعت داشته باشد باید به سمت کاری که گستره وسیع‌تر و اثرگذاری بیشتری داشته باشد و از هدررفت منابع جلوگیری کند، برویم.

وی به نقش آموزش در این زمینه اشاره و تاکید کرد: یک بخش آموزش در سطح مصرف و برای عموم است اما یک بخش مهم آن آموزش در مرحله تولید و برای کشاورزان است در واقع باید گلوگاه را پیدا کنیم تا این اتفاق از نقطه شروع کنترل شود.

استاندار فارس عنوان کرد: در این زمینه می‌توان اط شبکه وسیع نظام مهندسی کشاورزی و تشکل‌های فعال در این حوزه استفاده کرد و علاوه بر آن برای استفاده از محصول نیز باید برنامه‌ریزی، فرهنگ‌سازی و تبلیغات مناسب انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار