کد خبر: ۸۵۹۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲ 06 June 2020
 
آذری ها معتقدند هرچند ایران اخذ ویزا برای اتباع این کشور را لغو کرده است ولی بیمه های اجباری و عوارض ورود مسافران کمتر از درآمد ویزا نیست.

تابناک/:موضوع لغو رژیم روادید بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان مدت هاست در دستور کار دو کشور قرار دارد و حتی بعد از دیدار روسای جمهور دو کشور،اخبار مختلفی درباره لغو کامل روادید بین دو کشور مخابره شد. براساس موافقتنامه تأیید شده بین تهران و باکو،قرار بود شهروندان دو کشور مجاز باشند در عرض 180 روز حداکثر 90 روز در کشور مقابل اقامت داشته باشند.

در حال حاضر نرخ ویزای آذربایجان که در فرودگاه صادر می‌شود ۲۶ دلار و به صورت الکترونیکی ۲۴ دلار است. قیمت ویزای فوری این کشور نیز ۵۱ دلار تعیین شده است اما بخش های گردشگری آذربایجان معتقدند هزینه های عوارض ورود مسافران و بیمه های اجباری کمتر از هزینه ی ویزای آذری نیست.

 اما در ادامه این ایران بود که درهای خود را برای ورود اتباع جمهوری آذربایجان همچنان باز نگه داشت و باکو به اخذ روادید تاکید کرده و فقط قول هموار شدن مسیر و صدور ویزای فرودگاهی را داد.

آن زمان محسن پاک آیین سفیر وقت کشورمان در جمهوری آذربایجان گفته بود: لغو رژیم روادید با آذربایجان در دستور کار است و به صورت مرحله ای اجرا می شود.

این موضوع در گذشته بارها مورد بررسی قرار گرفته و حتی به سوال از وزیر خارجه نیز ختم شده بود.پیشتر ولی الله داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس از دکتر ظریف در مورد چرایی لغو یک طرفه رژیم روادید بین ایران و آذربایجان سوال پرسیده و وزیر خارجه را نیز به مجلس آورده بود.آقای ظریف در پاسخ به این نماینده مجلس دهم گفته بود: "پایان لغو یک طرفه روادید با طرف آذری را با توجه به شرایطی که کشور با آن روبروست را به صلاح نمی‌دانم، زیرا منافع اقتصادی زیادی را از دست خواهیم داد."

در هر حال امروز شهروندان جمهوری آذربایجان می‌توانند بدون ویزا به ایران و ترکیه سفر کنند.اما ایرانیان و ترک‌ها بدون ویزا، حق ورود به جمهوری آذربایجان را ندارند.حتی سفر اردوغان هم به باکو نتوانست تا ویزای آذربایجان را برای ترک ها لغو کند و باکو به دلایل مختلف خواهان ادامه روند موجود است.کارشناسان ترک نیز علت عدم لغو ویزای آذربایجان با ترکیه را مربوط به ایران می دانند و معتقدند آذربایجان برای لغو ویزا با ترکیه مشکلی ندارد و این ایران است که در این راه مانع تراشی می کند.

در روزهای گذشته این مساله دوباره در رسانه های جمهوری آذربایجان مطرح شده است. "قدرت حسن قلی یف" نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان و رییس "حزب جبهه خلق آذربایجان واحد" طی مذاکره پیش نویس قانون "توافقنامه لغو ویزای متقابل بین دولت آذربایجان و دولت ترکیه" گفته است: ما باید با کارت شناسایی به ترکیه سفر کنیم. شهروندان گرجستان و اوکراین با ارایه کارت شناسایی خود می توانند به ترکیه سفر کنند اما ما(مردم جمهوری آذربایجان) با توجه به شعار دو دولت و یک ملت از این مساله محرومیم.

طبق مفاد توافقنامه ی پیشنهادی در پارلمان جمهوری آذربایجان،محدودیت 90 روز مداوم برای استقرار و همچنین محدودیت یک بار در سال نیز برای شهروندان دو کشور حذف خواهد شد.

قدرت حسن قلی یف در ادامه نیز گریزی به مساله ی ایران و شهروندان ترک زبان ایرانی داشته و با گستاخی از زندگی سی میلیون آذری در سرزمین های ایران گفته و خواستار برچیده شدن ویزا، برای ارتباط با همتباران آذری شده است.

رییس حزب جبهه خلق آذربایجان واحد گفته است: دانشجویانی که از ایران برای تحصیل به جمهوری آذربایجان می آیند، برخی اوقات بیش از دو برابر حق تحصیل را به عنوان ویزا پرداخت می کنند و این مساله باید توسط نهادهای دولتی آذربایجان بصورت جدی مورد بررسی قرار بگیرد.

سال گذشته در نشست های مختلف تجاری و گردشگری بین ایران و جمهوری آذربایجان،طرف آذری از حجم نابرابر مبادلات گردشگری دو کشور ناراضی بود و اعلام شد در یک سال گذشته حدود یک و نیم میلیون شهروند آذربایجانی به ایران سفر کرده اند درحالی‌که از ایران ۲۴۱ هزار نفر به این کشور رفته‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار