کد خبر: ۸۵۹۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶ 06 June 2020

 
 
 
 

تابناک/اینجا همه چیز عادی است. همه چیز. هیچ چیز تغییر نکرده و دولت و مردم به شدت مشتاق عادی‌سازی روابط با کرونا هستند و حالا اینکه کرونا تا چه اندازه برای برقراری ارتباط مسالمت‌آمیز با مردم ذوق زده است بماند!

از همان اوایل که خبر دو مورد فوتی بر اثر کرونا در شهر قم در رسانه‌ها منتشر شده بود تا همین حالا که بر اساس آخرین اطلاعات و اخبار وزارت بهداشت، آمار فوتی‌ها به هفت هزار و ۹۴۲ نفر رسیده است، مردم به سه دسته تقسیم شده‌اند!
عده نسبتا کثیری که از ابتدا تا امروز خودشان را به آن راه زده‌اند و معتقدند کرونا با آنها کاری ندارد و بدون مراعات پروتکل‌های بهداشتی از قبیل پوشیدن ماسک و دستکش و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، همه جا می‌روند و همه کاری می‌کنند و به عبارت دقیق‌تر همان زندگی عادی‌ خود را پی گرفته‌اند و گویی نه خانی آمده و نه خانی رفته! و حتی در بحبوحه اوج‌گیری کرونا، به مسافرت هم رفتند تا به اصطلاح به کرونا نشان بدهند بیدی نیستند که به این بادها بلرزند و حال آنکه با این کار، نه فقط جان خود را که جان دیگران را هم به خطر انداختند!
جمعیت قابل توجهی هم هستند که خطر کرونا را جدی گرفته و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشان داده‌اند که زندگی خودشان و دیگران برایشان اهمیت دارد و معتقدند نباید با سهل‌انگاری و پاک کردن صورت مساله، جان خود و اطرافیان‌شان را به خطر بیندازند.
اما گروه اندکی هم هستند که با رفتارهای وسواسی و افراط‌گونه و شست و شوهای مداوم دست و ضدعفونی کردن چندباره وسایل و لوازم و سطوح منزل، حتی خودبیمارپنداری‌های ناشی از اخبار تلخ کرونا، زندگی را بر خودشان و دیگران سخت کرده‌اند.

*تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا و دیگر هیچ!
بعد از دسته بندی مردم، نوبت به توضیح در مورد سیاست‌های به اصطلاح پیشگیرانه دولت می‌رسد.
یکی از نخستین اقدامات، در این زمینه تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سپس تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس بوده است.
اما اوضاع خطیری بود و هر روز از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهرهایی همچون قم، گیلان و تهران، (نخستین شهرهای آلوده به ویروس کرونا در کشور) اخبار ناگواری از افزایش تصاعدی بیماران و فوتی‌ها می‌رسید و دولت باید کاری می‌کرد و قرنطینه شهرهای آلوده یکی از همان کارهایی بود که دولت، هیچگاه زیر بار
آن نرفت!
اقداماتی همچون بستن درب حرم‌های مطهر امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و دیگر بقاع متبرکه و مساجد و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و تشویق مردم به ماندن در خانه، تنها بدیل‌های دولت به جای قرنطینه شهرهای آلوده بود!
به این ترتیب، کرونا راه خودش را می‎رفت، دولت و مردم هم راه خودشان و پرستاران و کادر درمانی و پزشکان هم راه خودشان را!
و در میانه جنگ با کرونا، این تنها پرستاران و کادر درمانی و پزشکان بوده‌اند که در خط مقدم این جبهه، فداکارانه و ایثارگرانه و با بذل جان خویش، سهل‌انگاری‌ها و غفلت‌های بی امان دولت و مردم را جبران کردند و از قضا آنچه که تا به امروز معادلات مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا را در ایران، برخلاف سایر کشورهای دنیا علی‎‌رغم اهمال‌کاری‌های دولت و بی‌توجهی‌های بی وقفه مردم برهم زده است، همین ایفای نقش ایثارگرانه و عاشقانه سپیدپوشان سلامت در ایران بوده است؛ اتفاق شگرفی که حتی از منظر نگاه سازمان بهداشت جهانی نیز دور نمانده است.
*خیال خام!
اکنون اما بعد از یک ماه و نیم تا دو ماه، رعایت نسبی پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و ابلاغ سیاست‌‌‌های کلان دولت، همچون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، مشاهده سیر نزولی تعداد مبتلایان و فوتی‌ها در کشور در هفته‌های اخیر (که ناشی از همان رعایت نسبی پروتکل‌های بهداشتی بود)، مردم را به خیال آنکه کرونا تمام شده و دیگر خطری آنها را تهدید نمی‌کند، برای برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه و آغاز مسافرت‌ها و از سرگیری فعالیت‌های روزانه همچون ایام قبل از کرونا ترغیب کرده و همین امر نیز سبب افزایشی شدن روند آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در روزهای اخیر شده است؛ امری که وزارت بهداشت از آن با عنوان خطر شیوع موج دوم کرونا در کشور یاد می‌کند و نسبت به آن هشدار داده و این در حالی است که دولت نیز در خصوص بازگشایی مراکز آموزشی، فرهنگی و ورزشی و... بر وزارت بهداشت فشار وارد می‌آورد.

*شتر، گاو، پلنگ!
از همین رو معاون وزیر بهداشت، در روزهای گذشته با بیان اینکه باورپذیری مردم برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از ۹۰ درصد به ۴۰ درصد و ترس سازنده از کرونا از ۷۰ درصد به ۳۴ درصد و انگیزه در خانه ماندن از ۸۰ درصد به ۳۲ درصد کاهش یافته است، در جمع خبرنگاران گفت: هر کس از خانه خارج می‌شود ماسک بزند و ادارات و سازمان‌ها حتماً فاصله‌گذاری حداقل یک متر را ایجاد کنند و برای جلوگیری از تردد ارباب رجوع به ساختمان‌ها، میز خدمت برپا کنند.
حریرچی سفر در این شرایط را به بمب ساعتی شبیه دانست و گفت: حمل و نقل عمومی و سفرهای غیرضرور در گسترش بیماری کرونا بسیار مؤثر است.
به گفته این مقام مسوول، هر کس از خانه خارج می‌شود باید ماسک بزند و ادارات و سازمان‌ها حتماً فاصله گذاری حداقل یک متر را ایجاد کنند و برای جلوگیری از تردد ارباب رجوع به ساختمان‌ها، میز خدمت برپا کنند و البته او به این نکته هم اشاره کرد که بیشتر ادارات از تهویه مناسبی برخوردار نیستند بنابراین باید برای فضاهای بسته تهویه‌های مناسب تعبیه شود.
اما از همه اینها تعبیر جالب وزیر محترم بهداشت در خصوص ویروس کرونا بود که آن را به «شتر، گاو، پلنگ» تشبیه کرده و گفت: ما هنوز هم چیز زیادی از رفتار این ویروس نمی‌دانیم و این ویروس هر روز با یک پدیده جدید و نوع خاصی از علائم ما را غافلگیر می‌‎کند؛ به طور مثال در بندرعباس یکی از پرستاران بخش مراقبت‌های ویژه تنها با علامت خستگی بعد از چهار روز فوت کرد و این در حالی بود که تست کرونای او مثبت در آمده بود و بنابراین مردم، همچنان باید مساله کرونا را جدی بگیرند.

*آغاز به کار هتل‌ها و اماکن اقامتی و پذیرایی با 50 درصد ظرفیت
اما علی‌رغم تمامی این هشدارها مردم و دولت دوست دارند به زندگی عادی بازگردند، آن‌چنان‌که دولت، با ابلاغیه‌هایی اجازه بازگشایی اماکن زیارتی و تاسیسات گردشگری را داده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، در این باره به «خبرشمال» با بیان اینکه کنسلی رزروها، رقمی در حدود 550 میلیارد تومان به تاسیسات و اماکن گردشگری خسارت زد، عنوان کرد: هم اکنون بر اساس ابلاغیه جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا، تمامی اماکن اقامتی و تاسیسات گردشگری اعم از هتل، متل، هتل آپارتمان، خانه مسافرها و رستوران‌ها می‌توانند با 50 درصد ظرفیت به کار بازگردند.
فرزانه ادامه داد: صاحبان اماکن اقامتی می‌توانند مسافر بپذیرند به این شرط که علاوه بر رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی، پس از هر بار تخلیه هر اتاق، پس از ضدعفونی، آن را به مدت 24 ساعت خالی بگذارند و بعد از گذشت یک روز برای همان اتاق، مسافر پذیرش کنند.
وی با بیان اینکه جمعیتی در حدود 5 هزار نفر در حوزه‌های مختلف گردشگری استان مشغول به کار بوده‌اند که از این میان، تنها تعداد 2 هزار و 400 نفر،  در این مدت، بیمه بیکاری دریافت کردند، در خصوص خانه مسافرها نیز تاکید کرد: آن دسته از خانه مسافرها که مجوز رسمی از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دارند تحت نظارت ما فعالیت خود را آغاز می‌کنند، اما سایر واحدهای اجاره‌ای که به صورت غیررسمی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، قطعا توسط اماکن و نیروی انتظامی با آنها برخورد خواهد شد.
وی، در پایان گفت: نظارت‌ها در این باره در سطح تمامی اماکن و تاسیسات گردشگری به طور جدی و همه روزه توسط ناظران ما تا عادی شدن وضعیت ادامه خواهد داشت.

*کرونا زمین‌گیرمان کرد
عاشوری مدیریت هتل 4 ستاره بادله نیز طی گفت‌و‌گویی با «خبرشمال» با بیان اینکه بر اساس ابلاغیه اداره کل میراث فرهنگی استان، هشت روز است که هتل را بازگشایی کرده‌ایم گفت: در این هشت روز، تقریبا به طور میانگین، بین ده تا دوازده نفر مسافر داشتیم که همین تعداد اندک نیز با رعایت کامل اصول بهداشتی در هتل اقامت داشته‌اند.
این مدیر هتل باسابقه و خوشنام در مازندران، با بیان اینکه تا پیش از جریان کرونا، از جمله هتل‌هایی بوده‌ایم که سالانه به طور میانگین بیش از 50 درصد ظرفیت‌ اقامتی‌مان پر بود، تاکید کرد: اما کرونا نه فقط ما بلکه بسیاری از اماکن اقامتی در استان و کشور را زمین‌گیر کرد، به گونه‌ای که اکنون گردش مالی ما در بانک‌ها به شدت افت کرده و حتی در هزینه‌های جاری هتل اعم از پرداخت حقوق کارکنان و قبوض آب، برق و گاز نیز مانده‌ایم!
وی با اشاره به اشتغال 65 کارگر به طور مستقیم در این هتل و مجموع حقوق و دستمزد آنها که بالغ بر حدود 300 میلیون تومان می‌شود گفت: حال شما به این مبالغ، پرداخت قبوض آب و برق و گاز را که تا 50 درصد افزایش داشته است را نیز اضافه کنید و آنگاه خواهید دانست که ما هتل‌‌داران با چه مشکلاتی دست به گریبانیم.
البته این هتلدار باسابقه در خصوص رعایت بهداشت اتاق‌های محل اقامت مسافران نیز اضافه کرد: ما قبل از کرونا هم در زمره یکی از تمیزترین و بهداشتی‌ترین هتل‌های استان بوده‌ایم، به گونه‌ای که هر بار کل ملحفه و روتشکی تخت‌ها تعویض می‌شد و حال آنکه برخی هتل‌ها بعضا ملحفه‌ها را هر چند وقت یکبار عوض می‌کنند و اکنون هم به دلیل شیوع کرونا، مراقبت‌های بهداشتی در هتل با شدت و جدیت دنبال می‌شود و مسافران عزیزی که به هتل ما تشریف می‌آورند، خیال‌شان از این بابت راحت باشد.

*برگزاری محدود نماز جماعت
در امامزاده‌ها با رعایت
پروتکل‌های بهداشتی
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان نیز در گفت‌و‌گو با «خبرشمال» با اشاره به تصمیم دولت برای بازگشایی اماکن مقدسه و بقاع متبرکه با حفظ و رعایت اصول بهداشتی، گفت: پیرو نامه استاندار محترم و مصوبه پدافند غیرعامل استان، درب تمامی امامزاده‌ها و بقاع متبرکه به روی مردم باز است، اما از روضه‌خوانی و برگزاری مراسم ترحیم و توزیع غذای نذری خبری نیست و مردم برای اقامه نماز هم می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی و به همراه داشتن مهر و جانماز شخصی از فضای معنوی امامزاده‌ها بهره ببرند؛ البته برگزاری نماز جماعت نیز در امامزاده‌های شاخص، با حفظ فاصله اجتماعی به صورت محدود ممنوعیتی ندارد.
به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری، ساعت بازگشایی امامزاده‌ها ساعت 8 الی 9 صبح تا 9 الی 10 شب خواهد بود.
بر اساس اظهارات مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، تمامی خادمین و متولیان در روز بین دو الی چند بار محیط امامزاده‌ها اعم از سالن و صحن اصلی را ضدعفونی می‌کنند و حتی برخی از امامزاده‌ها تعداد زیادی از کتب قرآن و ادعیه را نیز برای حفظ سلامت مردم جمع آوری کرده‌‌اند و همان اندک کتب قرآن را نیز در روز مرتب ضدعفونی می‌کنند.

*آن روی سکه!
اما در کنار همه این حرف و سخنان و تدابیر و سیاست‌های اتخاذ شده، از غرب استان که همیشه از گردشگر‌پذیرترین شهرهای مازندران است نیز خبر می‌رسد که این روزها، جاده‌هایش روزهای پرترافیکی را تجربه می‌کند، به طوری که جاده کرج به چالوس مثل سال‌های قبل که از کرونا خبری نبود، یک‌طرفه شده است و هتل‌ها هم گرچه خود را پایبند به رعایت پروتکل استفاده از 50 درصد ظرفیت‌شان می‌دانند، اما ویلاها و واحدهای اقامتی اجاره‌ای، به تنهایی جور آنها را به دوش می‌کشند و آنها هم که اتاقی برای پذیرایی دارند، کاسبی خودشان را دارند اما نه به اندازه ویلادارها!
بر اساس گزارش‌های میدانی خبرنگار ما از غرب استان، ویلاهای معمولی از شبی ۸۰۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود تا می‌رسد به ویلاهای دوبلکس استخردار که اقامت یک شب در آنها، برای مشتری، چیزی در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آب می‌خورد!
تا اینجای قصه، متعلق است به (به اصطلاح مایه‌دارها و کسانی که دست‌شان به دهان‌شان می‌رسد، اما آنها که قشر متوسط و متوسط به پایین جامعه هستند و عشق مسافرت به شمال چشم حقیقت‌بین‌شان را کور کرده است، چادرخوابی اختیار کرده‌اند! (ناگفته نماند که در همین روزهای اخیر که طوفان شدیدی در مازندران آمده بود، تعدادی از همین چادرنشینان، بی‌چادر و آواره شده بودند!)
از رستوران‌های منطقه هم خبر می‌رسد که روزگارشان بد نیست و روزهای پرمشتری‌ای را سپری می‌کنند و سفره‌خانه‌داران هم اگر اماکن بگذارد یواشکی قلیانی هم برای مشتریان ویژه‌شان چاق می‌کنند!
*مبادا از کرونا شکست بخوریم!
شیوع مجدد کرونا در حالی وزارت بهداشت را نگران کرده است تا از در انتظار بودن پاییزی مرگ‌خیز سخن بگوید که متاسفانه بر اساس تصمیم‌گیری استاندار محترم در روزهای اخیر، از دو روز گذشته یعنی 15 خرداد، همزمان با اوج‌گیری مسافرت‌ها به مازندران، درب دریای مازندران نیز به روی گردشگران گشوده شده است و اگر قرار باشد اینگونه به جنگ با کرونا برویم نه تنها کرونا را شکست نخواهیم داد بلکه شکست سختی هم از او خواهیم خورد!
شکستِ سهمگینی که به قیمت از دست دادن بسیاری از عزیزان‌مان تمام خواهد شد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار