کد خبر: ۸۵۸۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲ 05 June 2020

 

تابناک گیلان/ این پیمانه تیتر‌هایی همچون چین پتانسیل احیای تقاضای نفت جهان را داراست، توافق عربستان و روسیه برای تمدید یک‌ماهه طرح کاهش تولید نفت، بازار جهانی تا پنج میلیون بشکه در روز کمبود نفت خواهد داشت، چه باید کرد نفت موجب عقب ماندگی کشور نشود؟، کاهش فروش خودرو در استرالیا و رشد طلا با افت ارزش دلار در بازار‌های جهانی را در بر دارد.
 
 
تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون چین پتانسیل احیای تقاضای نفت جهان را داراست، توافق عربستان و روسیه برای تمدید یک‌ماهه طرح کاهش تولید نفت، بازار جهانی تا پنج میلیون بشکه در روز کمبود نفت خواهد داشت، چه باید کرد نفت موجب عقب ماندگی کشور نشود؟، کاهش فروش خودرو در استرالیا و رشد طلا با افت ارزش دلار در بازار‌های جهانی را در بر دارد.

چین پتانسیل احیای تقاضای نفت جهان را داراست

مدیران اجرایی صنعت نفت به رویترز گفتند که دومین مصرف‌کننده نفت خام جهان، چین، می‌تواند در نیمه دوم ۲۰۲۰ به رشد تقاضای نفت جهان شتاب بدهد. این در حالی است که کشورهای بیشتری در حال بازگشایی اقتصاد خود پس از قرنطینه مبارزه با کرونا هستند. جیم برک‌هارد، معاون آی‌اچ‌اس مارکیت، می‌گوید: بازگشت سریع تقاضای نفت خام چین به ۹۰ درصد سطح تقاضای پیش از کرونا تا پایان ماه آوریل نقطه روشنی برای اقتصاد جهانی است. او اضافه کرد: وقتی شما این تقاضای نفت در چین را در نظر بگیرید (با توجه به اینکه چین اولین کشوری بود که تحت تأثیر منفی ویروس کرونا قرار گرفت و تقاضای نفت آن حدود ۴۰ دصد سقوط کرد) شتاب بازگشت تقاضای این کشور می‌تواند باعث خوش‌بینی در مورد ریکاوری اقتصاد و بازگشت تقاضای نفت در بازارهای دیگری مانند اروپا و آمریکای شمالی شود. طبق اعلام شرکت مشاور انرژی وود مکنزی، میزان مصرف نفت خام چین در نیمه دوم امسال می‌تواند با ۲.۳ درصد رشد به ۱۳.۶ میلیون بشکه در روز برسد. افزایش میزان حمل‌ونقل و مصارف صنعتی مهمترین عامل رشد تقاضای نفت هستند. به نقل از مهر؛ این شرکت مشاور همچنین اعلام کرد تا سه ماهه سوم امسال تقاضای بنزین چین از میزان تقاضای آن در ۳ ماهه سوم سال قبل هم فراتر می‌رود و با ۳ درصد جهش به ۳.۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد. همچنین مصرف سوخت دیزل هم در این دوره ۱.۲ درصد رشد کرده و به ۳.۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

توافق عربستان و روسیه برای تمدید یک‌ماهه طرح کاهش تولید نفت

منابع آگاه می‌گویند روسیه و عربستان برای تمدید توافق طرح کاهش تولید نفت تا یک ماه دیگر موافقت کردند. روسیه و عربستان توافق کرده‌اند که حداکثر کاهش تولید را توسط گروه اوپک‌پلاس تا یک ماه دیگر ادامه دهند. این منبع آگاه که در مذاکرات حضور داشته، گفته است برنامه های آتی در مورد طرح کاهش تولید نفت  بستگی به وضعیت بازار خواهد داشت. این منبع آگاه با بیان اینکه هنوز وزیر کشور به طور رسمی در این زمینه اظهارنظر نکرده است، گفت: «ما توافق کرده‌ایم که حداقل طرح کاهش تولید نفت تا یک ماه دیگر ادامه یابد و پس از آن با توجه به وضعیت بازار تصمیم‌گیری شود.» این منبع آگاه گفته است که وزرای انرژی روسیه و عربستان در ارتباط مداوم با همدیگر هستند. همچنین از آمارهای ماه می درباره کاهش تولید نفت نیز رضایتی ندارند.  این منبع آگاه گفته است دو کشور عربستان و روسیه تأکید کرده‌اند تا زمانی که سهم تعهدی کشورها درباره طرح کاهش تولید نفت اصلاح نشود، نشست بعدی اوپک برنامه‌ریزی نخواهد شد. یک منبع آگاه دیگر تأکید کرد: «تنها یک جلسه تکنیکال توسط کشورهای اوپک‌پلاس برای چهارم ژوئن برنامه‌ریزی خواهد شد که در آن اعضا درباره تأثیر ویروس کرونا بر بازارهای نفت بحث و گفت‌وگو خواهند کرد و پیش‌بینی‌های خود را برای ماه آتی مطرح می‌کنند.» 

بازار جهانی تا پنج میلیون بشکه در روز کمبود نفت خواهد داشت

الکساندر نوواک به خبرگزاری اینترفاکس گفت: در ماه جاری، بازار جهانی عرضه و تقاضای خرید نفت تعادل یافته است اما در ماه جولای (۱۱ تیر تا ۱۰ مرداد ماه) روزانه بین ۳ تا ۵ میلیون بشکه کمبود نفت وجود خواهد داشت. به گفته وزیر انرژی روسیه، خطر پر شدن مخاذن نفت جهان که در ماه آوریل بروز کرده بود، برطرف شده است و وضع بازار جهانی نفت بهبود یافته است و ما شاهد افزایش تقاضا برای خرید نفت هستیم و در ماه جاری عرضه و تقاضا متعادل می‌شود. به گفته نوواک، اگر در ماه جولای، رشد تقاضا و کاهش تولید کشورهای عضو اوپک پلاس ادامه یابد، شاهد کمبود نفت در بازار خواهیم بود. وزیر انرژی روسیه خاطرنشان کرد: در زمان حاضر کشورهای عضو اوپک پلاس، تمدید توافق برای کاهش تولید نفت برای یک یا دو ماه دیگر را که در ماه‌های می و ژوئن اجرا می‌شود، مورد بحث قرار می‌دهند. وی افزود: در ماه آوریل سطح تقاضا برای خرید نفت در ماه آوریل گذشته بین ۲۵ تا ۲۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافت. به گفته وی در ماه می، تا ۷ میلیون بشکه در روز مازاد تولید وجود داشت. 

چه باید کرد نفت موجب عقب ماندگی کشور نشود؟

داوود دانش جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد بیان کرد: نفت نباید موجب عقب ماندگی کشور شود بلکه باید کاری کرد که نفت موجب پیشرفت مملکت شود. کارهای زیادی می شود با نفت کرد، اول اینکه بجای فروش نفت خام و صرف در آمد حاصل از نفت در حوزه هزینه های جاری دولت می توان این ماده با ارزش را تبدیل به ارزش افزوده بالا کرد و سپس روی ریل صادرات قرار داد. فروش نفت خام تحولی در اقتصاد مملکت بوجود نخواهد آورد از اینرو باید کاری کرد که در آمدهای حاصل از نفت صرف توسعه زیر ساخت ها، افزایش تولید، گسترش صادرات و صدها کار خوب دیگر در اقتصاد ایران شود. اقتصاد ایران در سال های گذشته نه تنها منابع حاصل از فروش نفت را بلعیده بلکه از بانک های تجاری، بانک مرکزی و همینطور در سال های اخیر از مردم هم استقراض کرده است.

متوسط نرخ تورم ایران در ۳ دهه گذشته

بررسی آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار ایران درباره نرخ تورم نشان می دهد، متوسط نرخ تورم بلندمدت (سال های 1370 تا 1398) اقتصاد ایران نزدیک به 20 درصد بوده است.

ثبت نام ۷ میلیون نفر در طرح فروش فوری ۲۵ هزار خودرو

اجرای طرح فروش فوری 25 هزار دستگاه خودرو که از 4 خرداد تا 14 خرداد ماه آغاز شده بود به اتمام رسیده و درحال حاضر واحدهای راهداری، خودروسازان و ثبت احوال مشغول راستی آزمایی اطلاعات ثبت نام کنندگان هستند. براساس آمار مقدماتی حدود 7 میلیون نفر در طرح فروش فوری 25 هزار دستگاه خودرو شرکت کرده اند.  البته این آمار با راستی آزمایی ریزش خواهد یافت و در نهایت با قرعه کشی واجدین شرایط خرید خودرو اعلام خواهند شد. البته سرپرست امور صنایع وزارت صمت اعلام کرده "اگر متقاضی در مرحله ثبت نام برای فروش فوق العاده خودرو اطلاعات غلط ثبت کند تا سه سال اجازه شرکت در هیچ طرح خودرویی را نخواهند داشت". /تسنیم

کاهش فروش خودرو در استرالیا

بر اساس آمار و گزارش های منتشر شده از سوی اتاق فدرال صنایع خودروسازی در استرالیا در ماه گذشته، مه ۲۰۲۰ میلادی، ۵۹ هزار و ۸۹۴ دستگاه خودرو در این کشور فروخته شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یعنی مه ۲۰۱۹ میلادی که ۹۲ هزار و ۵۶۱ دستگاه خودرو به فروش رفته بود، ۳۵.۳ درصد کاهش داشته است. به عبارتی دیگر با این که اوضاع فروش خودرو در استرالیا اندکی نسبت به ماه قبل از آن یعنی آوریل ۲۰۲۰ بهبود یافته اما همچنان وضعیت بحرانی را تجربه کرده و پیش رو دارد. طبق گزارش وب‌سایت ۷news، میزان فروش خودرو در بازار استرالیا در آوریل، ۴۸.۵ درصد سقوط کرده بود. همچنین به عقیده کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه خودرو، ماه گذشته میلادی کمترین میزان فروش خودرو در ماه مه در ۳۰ سال گذشته را به نام خود به ثبت رسانده است.

رشد طلا با افت ارزش دلار در بازارهای جهانی

روز گذشته در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا با 5.3 دلار افزایش نسبت به روز قبل به قیمت 1706 دلار و 10 سنت معامله شد. خبرگزاری رویترز نوشت: شاخص دلار در هفته جاری یک درصد کاهش یافته است. قیمت اونس جهانی با دلار رابطه عکس دارد زمانی که شاخص دلار افت می‌کند قیمت جهانی طلا افزایش می‌یابد. دلیل بالا رفتن قیمت طلا در شرایط کاهش ارزش دلار این است که کاهش قیمت دلار خرید این فلز گرانبها را برای صاحبان دیگر ارزها ارزانتر می‌سازد، بنابراین با افزایش تقاضا در بازار قیمت بالا می‌رود.

تصمیم جدید آلمان برای مقابله با تبعات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از توافق اعضای دولت ائتلافی این کشور برای تخصیص ۱۳۰ میلیارد یورو دیگر به مقابله با تبعات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا خبر داد. بخشی از این مبلغ شامل کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۱۹ درصد به ۱۶ درصد و تخصیص ۳۰۰ یورو به خانوار آلمانی در ازای هر فرزند خواهد بود. ۵۰ میلیارد یورو نیز به مقابله با تغییرات آب و هوایی و حرکت به سمت اقتصاد دیجیتالی تخصیص یافته است. مرکل که در جمع خبرنگاران حضور یافته بود گفت: واضح است که شرایط کنونی نیازمند پاسخی قاطع است. باید راجع به حفظ شدن شغل ها و حرکت رو به جلوی اقتصاد خود مطمئن شویم. اقتصاد آلمان در سه ماهه نخست امسال وارد رکود شد و انتظار می رود عملکرد بزرگ ترین اقتصاد اروپایی در سه ماهه دوم سال حتی از سه ماهه نخست سال نیز بدتر باشد. نرخ بیکاری به ۶.۳ درصد افزایش پیدا کرده است و هفت میلیون آلمانی با کاهش شدید درآمدهای خود مواجه شده اند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار