کد خبر: ۸۵۸۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶ 04 June 2020
رضا حسین‌پور ۵۷ ساله نوجوان زمان انقلاب اولین ندایش را با حضور در سخنرانی‌های یاران امام در مساجد آمل علیه رژیم پهلوی سر داد و اکنون با گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی عشق و علاقه اش را به امام راحل(ره) با جان و دل بیان می‌کند.
روایت ۴۰ سال عاشقی/ از آشنایی با  امام  در ۱۷ سالگی  و روایت‌گری در ۵۷ سالگی

خبرگزاری فارس سرویس سیاسی| رضا حسین‌پور ۵۷ ساله یک بازاری آملی از شیفتگان امام راحل(ره) است که در سن ۱۷ سالگی به ندای رهبرش لبیک گفت؛ نوجوان آملی اولین ندایش را با حضور در سخنرانی‌های یاران امام در مساجد آمل علیه رژیم پهلوی سر داد و اکنون با گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی عشق و علاقه اش را به امام راحل(ره) با جان و دل بیان می‌کند.

 

 

نوجوان آملی اولین ندایش را با حضور در سخنرانی‌های یاران امام در مساجد آمل علیه رژیم پهلوی سر داد و اکنون با گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی عشق و علاقه‌اش را به امام راحل(ره) با جان و دل بیان می‌کند.

عشقی که در اربعین بنیانگذار کبیر انقلاب با پای پیاده به سوی معشوق نشان داد و اکنون با گذشت ۲۱ سال از ارتحال امام خمینی(ره) با آن پای پیاده می‌شتابد.

به بهانه بیست‌ویکم سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب و اعزام کاروان پیاده به سمت حرم امام با وی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

فارس: چگونه رهرو راه امام خمینی(ره) شدید؟ 

آشنایی‌ام با تفکر و راه امام برای اولین‌بار در در سال ۵۶ بوده که در مسجد امام جعفر صادق(ع) آمل انجام شد. و این راه ادامه یافت با وجود درگیری‌های ساواک و مزدوران رژیم پهلوی که مردم آمل نیز بی‌نصیب نماندند، تا به پیروزی انقلاب اسلامی رسید.

تمام حرکت مردم آمل به مانند مردم تبریز مردمی بود و با دست داشتن چوب به مبارزه با رژیم پهلوی برخاستند، مردمی که گوش به فرمان آیت‌الله جوادی آملی بودند و با رهبری ایشان به دفاع از انقلاب پرداختند.

فارس: نام امام خمینی(ره) را برای نخستین‌بار در چه زمانی شنیدید؟

همان سال ۵۶ در برگزاری یکی از مراسم‌ها نامش را شنیدم تا بعد از آن به تحقیقات بیشتری بپزدار‌م، ایشان یکی از مراجع بزرگ و سرشناس جهانی بودند که آهسته آهسته در دل مسلمانان دنیا جای گرفت.

بر مبنی اصول دینی، پاک‌طینتی، شجاعت، سیاست به روز شناختم‌شان؛ رهبری که با انقلاب در ایران پررنگ شد و توانست با مدیریت و اقتدار حکیمانه نظام جمهوری اسلامی را بگرداند.

فارس: درایت امام را در دوران دفاع مقدس هم درک کردید؟

خیلی؛ در سال ۶۰ پس از فعالیت‌های زیاد در پایگاه های بسیج و رفتن چند تیم اعزامی به عنوان امدادگر در عملیات محمد رسول‌الله(ص) حضور یافتم، حتماً شنیدید که ایران در دوران هشت سال جنگ تحمیلی اسم یک کشور برای مقابله بود اما بیش از ۸۰ کشور در این جنگ حضور یافته بودند اما با تفکر مدبرانه و با درایت بنیانگذار کبیر انقلاب توانستیم پیروز این جنگ شویم آن هم با دست خالی و نداشتن تجهیزات به‌روز نظامی.

در دنیا جنگ و انقلاب زیادی داشتیم که فقط اختصاص به کشورشان داشت اما انقلاب و جنگ ما چیز دیگری بود در واقع جهانی بود زیرا همه کشورهای دنیا علیه انقلاب و جنگ ما بلند شده بودند.

با آزاداندیشی و آزادی بخش امام خمینی(ره) اکنون انقلاب ما جهانی شده است و در جهان قدرت نمایی می‌کند، به فرموده امام راحل(ره): "چه بکشیم و چه کشته شویم، پیروزیم." 

جنگ ما فراجهانی و منطقه ای بوده که با درایت رهبری حکیمانه و مدبرانه توانستیم پیروز شویم در غیر اینصورت سرپا نمی‌ایستادیم؛ پیروز شدیم زیرا رهبری دینی و مذهبی داشتیم و انقلاب و ایران ما را جهانی کرد.

فارس: بعد از انقلاب، نظام جمهوری اسلامی با دسیسه ها و فتنه‌های زیادی از سوی دشمنان داخلی و خارجی مواجه شد این زمان چه کار کردید؟

بله؛ نمونه بارز آن را مردم آمل با واقعه مهم و حماسه‌ای ششم بهمن سال ۶۰  لمس کردند، آن دوران علاوه بر جنگ تحمیلی، امام با دسیسه‌های دیگری از داخل کشور چون وجود اتحادیه کمونیست ها و منافقین را مواجه بودند که با هوشیاری و داشتن مردمی انقلابی به نابودی و انهدام هر یک از این فتنه‌ها بپردازد.

فارس: بر می‌گردیم به ارتحال امام، چه زمانی شنیدید و چه حالی به شما دست داد؟

خوب برای باز کردن درب مغازه ۶ صبح عازم بازار شدم، هر روز صبح عادت داشتم رادیو مغازه را روشن کنم، با روشن کردن رادیو صدای قرآن شنیدم، صدایی که یکسره ادامه داشت.

از همسایه بغلی مغازه‌ام پرسیدم که رادیو همه‌اش قرآن می‌خواند ایشان هم جوابی نداشتند بدهند تا اینکه حیاطی خبر فوت آقا را دادند.

واقعا روزهای سختی را پشت سر گذاشته بودیم، فوت ایشان برای هیچ کدام از مردم ایران قابل باور نبود، همه در فراق و اندوه فوت امام بودند. 

آن زمان به دلیل فعالیتم در اجرای کارهای فرهنگی بازار، با نصب پارچه مشکی بازارهای آمل را سیاه‌پوش کردیم.

فارس: اولین حرکت اعزام کاروان پیاده‌روی به سوی حرم امام در آمل در ایام ارتحال ایشان شکل گرفت؟ 

خیر؛ اولین حرکت کاروان پیاده روی در اربعین امام راحل(ره) آن هم به طور خودجوش همزمان با چند شهر از دو شهر استان مازندران یعنی گرگان و آمل شکل گرفت.( آن زمان گرگان هنوز حوزه استحفاظی مازندران قرار داشت)

تا اینکه اولین سالگرد ارتحال امام راحل(ره) یعنی سال ۶۹ اعزام کاروان پیاده روی به طوری رسمی استارت خورد و تا سه سال پیش یعنی قبل از قرار گرفتن ماه مبارک رمضان ادامه داشت.

بنده نیز سه سال بعد تشکیل این کاروان به عاشقان راهرو امام خمینی(ره) پیوستم که در سال ۸۴ مسئول کاروان شدم.

از سال ۸۶ نیز با تلاش توانستیم این کاروان را از حالت سنتی به مکانیزه تبدیل کنیم یعنی فرماندار شهرستان و برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی را با تشکیل کار گروه و برپایی جلسات پشتیبانی، پایه کار بیاوریم تا هنگام اعزام این عاشقان به سوی حرم امام از امکانات رفاهی و درمانی بهره‌مند شوند.

فارس: با چه تعداد شروع شد و با چه تعداد ادامه دارد؟

اولین سال با بیش از ۱۰۰ نفر استارت زده شد و اکنون با گذشت ۳۰ سال با تعداد ۱۰۰ نفر ادامه دارد، این کاروان در سه استان گیلان، فارس و مازندران شکل گرفت که از گیلان تمام شهرستان‌ها و مازندران نیز دو شهرستان بابل، آمل و تعدادی محمودآبادی حضور می‌یابند.

 اعزام از هفتم خردادماه شروع می‌شود و روز دوازدهم با در ارتباط بودن اعضای سه کاروان در محلی از تهران یعنی سه راه افسریه  تا محل حرم امام راحل(ره) و حضور در مراسم ارتحال به پایان می‌رسد.

فارس: در طول مسیر استقبالی از کاروان آن هم از سوی مردم عادی می‌شود؟

خدا را شکر ـ بله؛ با مکانیزه کردن کاروان که اکنون با نام حرم تا حرم یعنی از آستانه امام‌زاده ابراهیم(ع) تا حرم امام راحل(ره) همه دستگاه‌ها پایه کار آمدند و به پذیرایی و مراقبت از کاروان می‌پردازند.

 در مسیرهای دیگر نیز شاهد استقبال مردم عادی و مغازه داران طول راه بودیم و امسال خود شاهد استقبال یکی از رودهنی بودم که در ماه مبارک رمضان سفری یک روزه به تهران داشتم.

جهت خرید وسیله‌ای با مراجعه با مغازه‌ای در رودهن، جوان ۲۲ ساله‌ای به بنده گفت: آقا امسال هم اعزام کاروان پیاده به سمت حرم امام راحل را دارید؟

 تعجب کردم و پرسیدم: چطور؟ گفت: از نوجوانی شاهد حضور این کاروان پیاده بودم و هر سال از آن‌ها استقبال می کردم. 

واقعا برای بنده باعث شور و افتخار بود که مردم ما این کاروان را در ذهن و دل شان به خاطر دارند تا به وقتش از آن‌ها استقبال کنند.

فارس: نشد یک سال این کاروان را همراهی نکنید؟

خیر؛ سال ۹۲ قسمت شد تا به خانه خدا مشرف شوم و زمان اعزام را ۱۷ خرداد اعلام کردند. با خودم گفتم خوب مقداری از راه را با کاروان همراهی می‌کنم و زمانی به مسیر هموار رسیدند بر می‌گردم تا راهی سفر حج شوم.

 جالبه که آنقدر شور این راه زیاد بود و دوستان با مرامی داشتم اجازه برگشت ندادند هیچ، هم توانستم کاروان را تا پایان همراهی کنم و هم به خانه خدا مشرف شوم.

فارس: جناب حسین پور طی سال‌ها پیاده روی به سوی حرم به آنچه خواستید رسیدید؟

حسین پور: الحمدالله به آن نیتی که در دل داشتم، رسیدم؛ چیزی که اصلا تصورش را نمی‌کردم، چیزها و اتفاقاتی در طول آن سال‌ها دیدم که در ذهنم خطور نمی‌کرد.

جوانانی همراهی،مان کردند که معنویت آن‌ها ستودنی بود، جوان محمودآبادی سالی همراه مان شدند که در فصل کشاورزی به جای کمک به پدر، با اجازه پدرش عازم و همراه این کاروان شد. 

پدر دلهره ناتوانی فرزندش را داشت و نگران که صحیح و سالم برنگردد و وقتی امکانات کاروان را دید و تا پلیس راه همراهی کرد، باعث شد تا سال آینده همراه پسرش به جمع کاروانیان بپیوندد، این به آن عشق و علاقه به امام راحل(ره) بر می‌گردد که در دل مردم این سرزمین‌مان نهفته است.

فارس: فکر می‌کنید امام خمینی(ره) چه تاثیری تو روحیه و تفکر جوانان ایران اسلامی برجای گذاشته است؟

امام، منشاء الهی و خدایی بود؛ همانطور مقام معظم رهبری فرمودند: " امام خمینی ودیعه خدا، جهت حق شناسه و عظمت الهی بوده است." 

حضور این جوانان در کاروان رهروان عاشقان خمینی به همان عرق مذهبی و مردمی بر می‌گردد که در وجود آنها قرار دارد، نوجوان ۱۷ ساله‌ای که وقتی از وی پرسیده شد که: چه کسی گفته تا تو بیایی؟ در جواب بگوید: اگر خمینی (ره) امام شماست، امام ما هم هست و این نشانه عشق و مردمی بودن در وجود این نوجوان است.

مردمی بودند که در همه ایام از سیل و زلزله گرفته تا اخیرا شیوع بیماری کرونا نشان داده شد آن هم با برپایی کارگاه‌های متعدد تولید ماسک، دستکش، گان بهداشتی و درمانی، تولید انواع ضدعفونی سطوح و معابر و خیابان، همه و همه تاثیر امام خمینی (ره) است.

فارس: کاروان شما چه تأثیری در ایجاد حرکت‌های دیگر داشت؟

خوب در یک جامعه ممکن است اجتماع و کاروان‌های زیادی شکل می‌گیرد اما تاثیر آن چنانی ندارند امام کاروان حضرت امام راحل(ره) بسیار تاثیرگذار بوده که فقط نمونه‌های کوچک آن را در صحبت‌های قبلم اشاره کردم.

فارس: این کاروان ادامه دارد؟

۱۰۰ در صد ـ امسال اولین جلسه‌اش در آبان ماه آن هم پس از سال تأخیر برپایی‌اش به دلیل ماه مبارک رمضان، تشکیل شد و رایزنی‌های لازم با فرماندهی سپاه ناحیه آمل انجام شد منتهی با شیوع بیماری کرونا و این مهمان ناخوانده متاسفانه با توجه به برگزار نشدن مراسم سالگرد ارتحال امام، این کاروان راه نیافتاد اما سال‌های آینده عمری باقی بود به راه و هدفش ادامه می‌دهد.


و حرف آخر...

مردم ما یادشان بماند ما در ۱۴ خرداد دچار غم سنگینی شدیم اما در ۱۵ خرداد با تفکر هوشمندانه و انتخاب مدبرانه امام راحل(ره)، نظام جمهوری اسلامی ایران از یک رهبری با تدبیر و مقتدر بهره‌مند شد و در عصر هابیلیانی که زندگی می‌کنیم، قابیلیان زمانه به زباله تاریخ پرت شوند.

شما رسانه‌ها نیز به مانند دانشگاه‌ها زنده هستید و نقش بسیار مهمی به ویژه در عصر حاضر جهت نشان دادن اقتدار ایران اسلامی به جهان را دارید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار