کد خبر: ۸۵۸۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸ 04 June 2020
 
محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران توصیه کرده‌اند لباس‌های بیمار مبتلا به کرونا تکانده نشود چرا که این کار باعث پراکنده شدن ویروس در هوا می‌شود.
محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس مقالات و مستندات موجود به این پرسش پاسخ داده‌اند که آیا تکاندن لباس فرد مبتلا به کووید ۱۹ منجر به پخش شدن ویروس در هوا می‌شود؟

ویروس کرونا از طریق تماس مستقیم با افراد آلوده و تماس غیرمستقیم با سطوح یا اشیای آلوده به راحتی منتقل می‌شود. ویروس عمدتاً از طریق قطرات تنفسی که فرد آلوده هنگام سرفه، عطسه یا صحبت در هوا منتشر می‌کند به شخص دیگر انتقال می‌یابد. این قطرات می‌توانند در دهان یا بینی یا ریه‌های افرادی که در همان نزدیکی هستند فرود بیایند.

مطالعات نشان داده اند که ویروس کرونای جدید می‌تواند تا ۷۲ ساعت بر روی پلاستیک و فولاد ضد زنگ، تا چهار ساعت روی مس و تا حدود ۲۴ ساعت روی مقوا فعال بماند. اما در مورد اینکه ویروس تا چند ساعت روی لباس و پوشاک به صورت فعال باقی می‌ماند اطلاعاتی در دسترس نیست. بر اساس گفته‌ی برخی پژوهشگران، تکاندن لباس فرد بیمار می‌تواند باعث پخش شدن ویروس در هوا شود. این پخش شدن می‌تواند شانس ابتلا به بیماری را افزایش دهد.

توصیه شده است لباس‌های بیماران بجای تکاندن، با آب گرم و شوینده‌های لباس شسته شوند و سپس با استفاده از خشک کن، بخاری و یا اتوبخار به خوبی خشک شوند و در صورت امکان ۲۴ ساعت در فضای باز در مقابل نور آفتاب قرار گیرند. حتما هنگام تماس با لباس بیماران مبتلا به کووید ۱۹، از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید و دستکش را بلافاصله پس از استفاده دور بیاندازید. اگر دستکش یکبار مصرف در دسترس نیست، از تماس دست آلوده به صورت خود پرهیز کنید و بلافاصله پس از اتمام کار، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار