آیا فدراسیون فوتبال در موضوع اصلاح اساسنامه پنهانکاری می‌کند؟
تابناک گیلان/ حال شمارش معکوس شروع شده و تنها سه روز دیگر با یک فاجعه فاصله داریم. نامه ای از فیفا رسیده و مدیران فدراسیون فوتبال آن را از افکارعمومی پنهان نگاه داشته اند؛ نامه ای که تا شانزدهم خرداد به فوتبال ایران برای اتمام اصلاح اساسنامه طبق خواسته فیفا فرصت داده است. بعد از آن پرونده فوتبال کشورمان احتمالا به مسیر کمیته انتقالی خواهد رفت.
کد خبر: ۸۵۷۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳ 02 June 2020
 
 
 
تابناک گیلان/ حال شمارش معکوس شروع شده و تنها سه روز دیگر با یک فاجعه فاصله داریم. نامه ای از فیفا رسیده و مدیران فدراسیون فوتبال آن را از افکارعمومی پنهان نگاه داشته اند؛ نامه ای که تا شانزدهم خرداد به فوتبال ایران برای اتمام اصلاح اساسنامه طبق خواسته فیفا فرصت داده است. بعد از آن پرونده فوتبال کشورمان احتمالا به مسیر کمیته انتقالی خواهد رفت.
 
 
مقاومت و مخالفت برخی مقامات ارشد ورزش و فوتبال ایران با اعمال تغییرات مدنظر فیفا در اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران، می رود که برای دومین بار فدراسیون کشورمان را به چاه بزرگ تعلیق فرو ببرد.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ طی چند روز اخیر، ابعاد تازه ای از نامه جدید فیفا به فدراسیون فوتبال ایران به بیرون درز کرده که حاکی از وخیم بودن اوضاع دارد؛ هرچند سخنگوی فدراسیون فوتبال این موضوع را رد می کند.

در حالی که مسئولان فدراسیون فوتبال از ادامه کار بررسی تغییرات اساسنامه و ارتباط مستمر و سازنده با فیفا خبر می داد و ادعای دبیرکل نیز این بود که طبق روند و زمان بندی اعلام شده با فدراسیون جهانی در حال مکاتبه هستند، ناگهان این موج خبری بین اهالی فوتبال ایجاد شد که فدراسیون فرصت چندانی برای اتمام این کار مهم ندارد و گویا حوصله فیفا از طولانی شدن روند اصلاح اساسنامه سر رفته است.

موضوع تعلیق فوتبال ایران ابتدا با طرح شایعه هشتاد ایراد فیفا به اساسنامه پیشنهادی ایران آغاز و سپس این گزارش امروز منتشر شده که «اگر تا پنجم ژوئن (۱۶ خرداد ماه) اساسنامه اصلاح نشود، فوتبال ایران در مسیر اتفاقات نامطلوبی قرار خواهد گرفت.» این یعنی فوتبال ایران برای فرار از خشم فیفا و اثبات پیروی از دستورهای این نهاد جهانی باید سریع مواد خواسته شده از جمله حذف هرگونه نقش و اختیار دولت در فوتبال را در اساسنامه جدید گنجانده و آن را برای تصویب فوری مجمع آماده و به فیفا ارسال نماید.

جهانگیری و سلطانی فر دوشادوش اینفانتینو :: ورزش سه

در این زمینه به نظر می رسد فرصتی که مهدی نبی و برخی دیگر از مقامات فدراسیون از آن دم می زدند، وجود خارجی ندارد و فیفا به هیچ عنوان چندماه دیگر برای برگزاری انتخابات فوتبال و شناسایی رییس و هیات رییسه جدید در مجمع قانونی، منتظر نخواهد ماند.

نامه ای که فیفا در نهم خرداد بعد از دریافت اساسنامه پیشنهادی ایران صادر کرد، نشان دهنده عدم رضایت این تشکیلات نسبت به مسیر تدوین اساسنامه فدراسیون ایران است و گویا مدیران عمدتا دولتی و بازنشسته در فوتبال ایران نمی خواهند زیر بار دستورهای صریح فیفا بروند. فدراسیون جهانی در نامه‌ای که خطاب به مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون زده، اعلام کرده است که این فدراسیون از مفاد بند ۱ ماده ۱۴ و بند ۱ ماده ۱۹ اساسنامه فیفا مبنی بر اینکه «فدراسیون‌های عضو ملزم هستند تمام امور خود را مستقل و بدون تاثیرپذیری از اشخاص سوم اداره نمایند»، تخطی کرده است.

این بند به روشنی حاکی است، وزارت ورزش ایران هنوز دست از اعمال نفوذ و قدرت در اساسنامه جدید برنداشته است و اگر کفاشیان یک دهه پیش در ارسال اساسنامه فوتبال، تخلفاتی را مرتکب شده بود، هنوز عزمی برای جبران آن تخلفات و اشتباهات وجود ندارد.

فیفا در این نامه آخرش، از فدراسیون خواسته طبق پیش نویسی که در هشتم شهریور ۹۸ در اختیار آن‌ها قرار داده، اساسنامه جدید را تنظیم کنند و اساسنامه فعلی، در مسیر اشتباهی قرار دارد. این نهاد بین المللی در نهایت تا پنجم ژوئن ۲۰۲۰ یعنی تا روز جمعه هفته جاری به فدراسیون فرصت داده تا با اصلاح موارد اشتباه، اساسنامه را برای آن‌ها ارسال کند.

در انتهای نامه اشاره شده که بی توجهی به مفاد دستورالعمل منجر به اقدامات بعدی توسط مبادی ذیربط فیفا خواهد شد. فیفا با این کلمات، واضح اما غیرمستقیم اعلام کرده، در صورتی که فدراسیون اساسنامه را طبق توافق صورت گرفته با آن‌ها پیش نبرد، فوتبال ایران را تعلیق کرده و اداره آن را به کمیته انتقالی خواهد سپرد؛ کاری که در فدراسیون های مختلف کشورهای اطراف از جمله کویت، یمن، آذربایجان، ارمنستان و ... شاهدش بودیم و در فوتبال ایران نیز حدود پانزده سال پیش سابقه دارد.

عجیب اینجاست که افرادی در فدراسیون فوتبال با وجود کتمان چنین تهدیدی، ضمن خلاصه کردن ایرادهای فیفا به کمتر از انگشتان دو دست یعنی ده مورد، وقت کشی هم کرده اند و از جمعه هفته گذشته که با این نامه روبرو شده اند، چهار روز زمان طلایی را از دست داده اند و یا اینکه در این مدت نخواستند شرح اقدامات خود را به اطلاع افکارعمومی برسانند.

حال شمارش معکوس شروع شده و تنها سه روز دیگر با یک فاجعه فاصله داریم؛ فرصتی بسیار حیاتی که دولت پایش را از کفش فوتبال بیرون کشیده و اجازه دهد این ورزش روی پای خود بایستد. در صورتی که اجازه اعمال کلیه تغییرات به کمیته تدوین مقررات فدراسیون داده نشود و اساسنامه طبق نظر فدراسیون جهانی اصلاح نشود، فوتبال ایران در جاده تعلیق تخت گاز خواهد تاخت.

۷۲ساعت تا تعلیق فوتبال ایران از سوی فیفا! / نامه تهدید و شمارش معکوس تا ورود به جهنم کمیته انتقالی

نخستین واکنش فدراسیون به احتمال تعلیق از زبان سخنگو

سخنگوی فدراسیون فوتبال در مورد تهدید فدراسیون فوتبال از سوی فیفا و ۸۰ ایراد به پیش نویس اساسنامه اظهار داشت: میزان ایراد‌هایی که به کلیت اساسنامه گرفته شده به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. از سوی دیگر مدت زمان چهار ساله فعالیت هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۹ به پایان می‌رسید، اما فدراسیون ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ ساز و کار برگزاری انتخابات را ایجاد کرد. هیات رئیسه فدراسیون درباره موضوعات مرتبط با اساسنامه با رعایت قوانین داخلی کشورمان و مراجع بالا دستی فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا وظایف قانونی خود را انجام خواهد داد.

تعلیق فوتبال ایران در آستانه مقدماتی جام جهانی 

فدراسیون فوتبال ایران اینک یک خطر بسیار جدی را تجربه می کند و خوب می داند، فیفا به هیچ عنوان شوخی ندارد. گره کار در دست دولت است و بند نخست یعنی تعریف فدراسیون فوتبال به عنوان نهادی غیردولتی بسیار مهم به نظر می رسد. همچنبن نقش وزیر ورزش و معاونین او در مجمع فدراسیون و اینکه فیفا روی بدون رای بودن مقامات دولتی تاکید دارد، خود مشکل و مانع بزرگی بر سر استقلال فدراسیون فوتبال است. نهادی که بدون کمک و پول دولت ورشکسته است، چون نتوانسته حق و حقوق رسمی و طبیعی خود را که در راس آن حق پخش تلویزیونی قرار دارد، از تلویزیون دولتی کشور بگیرد. 

نویسنده: امید صبوری

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار