کد خبر: ۸۵۷۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳ 01 June 2020
تابناک گیلان/ رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: انتقاد تند سایت اصولگرا از نماینده نزدیک به مصباح یزدی / جنجال بر سر اعتبارنامه نماینده دارای سابقه محکومیت / امیررضا واعظ آشتیانی: استیضاح روحانی از او یک قهرمان می‌سازد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
بلاتکلیفی بیش از ۱۰میلیون ایرانی برای دریافت کارت هوشمند ملی

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور: چنانچه چاپخانه دولتی که مسئول تولید بدنه کارت هوشمند ملی است به تعهداتش در زمینه تولید بدنه این کارت عمل کند، سازمان ثبت احوال طی شش ماه می‌تواند برای همه افرادی که در نوبت گرفتن کارت هستند، کارت صادر کند و تحویل دهد. در حال حاضر بیش از ۱۰میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در نوبت صدور کارت هوشمند ملی هستند و برخی از این افراد حتی نزدیک به دو سال است که مراحل پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی را انجام داده اند، اما همچنان منتظر دریافت کارت هستند. /ایرنا
 
ادعای جنجالی نماینده تهران: تهدید مسلحانه شدم

خبرآنلاین، احمد نادری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در توئیتی نوشت: از دیروز که به اعتبارنامه جناب آقای تاجگردون اعتراض کرده ام، هزاران پیام تهدید و تشکر ارسال شده. جالب‌ترین آن، تهدید به برخورد با اسلحه گرم بوده. قبل از انتخابات هم نظام را تهدید کرده بودند اگر صلاحیت ایشان تایید نشود، درگیری مسلحانه اتفاق می‌افتد.
 
انتقاد تند سایت اصولگرا از نماینده نزدیک به مصباح یزدی

پیشنهاد نماینده اصولگرای مجلس و از نزدیکان به آیت الله مصباح با انتقاداتی از سوی سایت اصولگرای مشرق روبرو شده است. مشرق نوشت: نمایندگان به رسالت اصلی خود یعنی "نمایندگی" یا همان قانون‌گذاری، نظارت و سیاست‌ورزی منتج به کاهش مشکلات بپردازند، نه اینکه مردم فکر کنند نمایندگان محترم روزانه مشغول نوشتن توییت‌های داغ، گل‌آرایی میز کار با عکس شهدا و برنامه‌ریزی برای کلاس اخلاق و ختم قرآن هستند. آقای جلالی و سایر نمایندگان اصولگرای محترمی که طی روز‌های جاری به رفتار‌های فردی (ولو پسندیده) مثل پس دادن کارت هدیه، یادگاری با عکس حاج قاسم، متروسواری و حضور در گلزار شهدا مشغول شده‌اند باید در جریان باشند که انتظار مردم صرفاً کار و رفع مشکلات است، نه این رفتار‌های شخصی!
 
زمین متری ۴ میلیون، ۲۰ میلیون شد!

طی سه سال اخیر قیمت زمین در تهران متری ۱۶ میلیون تومان گران شد؛ یعنی چیزی حدود ۳۵۱ درصد رشد! طی ۳ سال اخیر یعنی از بهار ۱۳۹۶ تا پایان زمستان ۱۳۹۸ قیمت زمین مسکونی از متری ۴ میلیون و ۶۰۰هزار تومان با رشد حدود ۳۵۱ درصدی به ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. /نود اقتصادی
 
جنجال بر سر اعتبارنامه نماینده دارای سابقه محکومیت

در جلسه علنی امروز مجلس اعتبارنامه حسین محمدصالحی نماینده فریدن و فریدون شهر و چادگان تایید نشد. یکی از معترضان به اعتبارنامه این نماینده زهره الهیان نماینده تهران بود. به نوشته خبر آنلاین، زهره الهیان، منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی از اعتراض خودش نسبت به اعتبارنامه حسین محمدصالحی منتخب فریدن، فریدون شهر و چادگان در این دوره مجلس به شعبه ۱۰ پارلمان خبر داد و گفت: آقای محمدصالحی سابقه محکومیت دارد و صلاحیت وی در هیات نظارت استان و هیات مرکزی رد شده است. نحوه بررسی صلاحیت آقای محمدصالحی در شورای نگهبان این گونه بوده که فقط یکی از اعضا، صلاحیت وی را تأیید کرده و تأیید صلاحیت وی به منزله تأیید شورای نگهبان نیست.
 
پرداخت سود‌های ۱۸و ۲۰درصدی در بانک‌ها!

با وجود اینکه بانک‌ها در ۳۱فروردین‌ماه سال جاری تصمیم گرفتند تا مصوبه شورای پول‌واعتبار در سال ۹۵ مبنی بر توقف پرداخت سود سپرده بیش از ۱۵درصد را با جدیت رعایت کنند، کمتر از یک ماه بعد از این تصمیم با انتشار اوراق گواهی با سود ۱۸درصد به تصمیم خود پشت کردند. به گزارش میدانی اقتصادآنلاین از شعب بانک‌های مختلف نشان می‌دهد بسیاری از بانک‌ها پیمان خود را فراموش کرده و سود‌های ۱۸ و ۲۰درصدی برای سپرده‌های یک ساله خود پرداخت می‌کنند.
 
امیررضا واعظ آشتیانی: استیضاح روحانی از او یک قهرمان می‌سازد

امیررضا واعظ آشتیانی گفت: به هیچ‌وجه نباید استیضاح‌هراسی در کشور راه بیفتد. اگر منافع نظام و مردم اقتضا کند که فردی نالایق در مقام وزارت نباشد، طبیعی است که نمایندگان مجلس باید اقدام به استیضاح کنند؛ خواه دولت از نصاب بیفتد یا نیفتد. فعال سیاسی اصولگرا به نامه نیوز گفت: اگر تنها یک وزیر از دولت حسن روحانی به هر دلیلی خواه استیضاح یا استعفا یا حتی مرگ جدا شود، دولت باید تمام کابینه را مجدد به مجلس معرفی کند. من بعید می‌دانم که مجلس یازدهم به سمت استیضاح رئیس‌جمهور پیش برود، زیرا آقای روحانی باید دوره هشت‌ساله خود را طی کند تا عملکردش همه‌جانبه مشخص شود. اگر روحانی استیضاح شود، از او قهرمان ساخته می‌شود و همه ناکارآمدی‌های دولتش تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و او و حامیانش خواهند گفت که اگر رئیس‌جمهور استیضاح نمی‌شد و دولت می‌ماند، نتایج کار‌ها و اقدامات مشخص می‌شد.
 
اصلاح‌طلبان هیچ قدرتی در نظام ندارند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است: اصلاح‌طلبان الان هیچ قدرتی در نظام ندارند که بتوانند فضای کدر حاکم را ترمیم کنند. با وجود این، آنچه مسلم است، همه سلیقه‌های سیاسی و بخش‌های قدرت باید دست به دست هم بدهند تا اعتماد مردم به انتخابات و اثرگزاری رأی‌هایشان را بازسازی کنند. داریوش قنبری به اعتمادآنلاین گفت: واقعیت تلخ این است که مردم نسبت به انتخابات مأیوس شده‌اند و برای حضور در پای صندوق‌های رأی دلگرمی‌ ندارند. به هر حال برخی رفتار‌ها و سیاست‌هایی که اتخاذ شد متاسفانه مردم را به این ذهنیت رسانده که رأی‌شان منشأ اثر نمی‌شود. پس طبیعی است که در چنین شرایطی هیچ انگیزه‌ای برای حضور در پای صندوق رأی نداشته باشند. این یأس و ناامیدی نه فقط برای اصلاح‌طلبان بلکه برای اصولگرایان و البته کل نظام هزینه‌زا خواهد بود. در همین انتخابات اخیر به وضوح مشاهده شد که مردم با حاکمیت فاصله گرفته‌اند.
 
کرونا نه از بین رفته و نه ضعیف شده است

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: متأسفانه در برخی موارد، مردم نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. این تصور که با گرم شدن هوا کرونا از بین می‌رود، تصور غلطی است و اتفاقاً می‌بینیم که مناطق گرمسیر گرفتار کرونا شده‌اند. برزیل و روسیه که در رتبه ۲ و ۳ تعداد مبتلایان قرار دارند، جزو سردترین و گرم‌ترین کشور‌ها هستند و تفاوتی در این زمینه وجود ندارد. هر کس که در هر جمعی است، باید از ماسک استفاده کند. نیازی نیست از ماسک N ۹۵ یا ماسک ۳ لایه استفاده شود؛ حتی یک تکه پارچه هم که جلوی دهان و بینی را بگیرد، مناسب است. کرونا نه از بین رفته و نه ضعیف شده است؛ اگر مدیریتی در بحث کرونا صورت گرفته، به دلیل رعایت کردن مردم است و اگر رعایت کردن ادامه نداشته باشد، دوباره گرفتار می‌شویم. /باشگاه خبرنگاران

درخواست ۱۱۰۰ استاد دانشگاه برای محمود صادقی تبرئه شود

بیش از ۱۱۰۰ استاد دانشگاه از سراسر کشور با امضای نامه‌ای به حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه خواستار لغو حکم محکومیت محمود صادقی نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شدند. در بخشی از این نامه آمده است: به باور ما یک استاد دانشگاه افزون بر رسالت آموزش که جامع تحقیق و روشنگری است، وقتی در جایگاه مهم سیاسی، چون نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد قانوناً و اخلاقاً به صورت مضاعف مکلف خواهد بود تا با روحیه مطالبه‌گری برای احقاق حقوق مردمی که او را به نمایندگی خویش برگزیده اند، روشنگری نماید و مستدعی حقوق حقه شرعی و قانونی انتخاب کنندگانش شود. /امتداد

چین مدعی شد واکسن کرونا را تا پایان سال وارد بازار می‌کند

همزمان با تلاش جهانی برای دستیابی به واکسن کرونا، چین اعلام کرد این واکسن را تا پایان سال جاری میلادی وارد بازار خواهد کرد. کمیسیون مدیریت و نظارت ارزیابی‌های دولتی چین اعلام کرد در حال حاضر ۵ واکسن کرونا در این کشور در حال گذراندن مراحل مختلف از جمله آزمایش‌های بالینی هستند. گزارش حاکی است، واکسن مشترک آزمایشگاه بیولوژیک ووهان، کانون شیوع اولیه ویروس کرونا و یک موسسه تحقیقاتی پکن نسبت به سایر واکسن‌ها پیشرفت بیشتری دارد و احتمالا تا پایان سال جاری میلادی روانه بازار خواهد شد. این واکسن که اکنون در فاز دوم آزمایش قرار دارد تا کنون روی دو هزار نفر آزمایش شده و ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار میلیون دوز را دارد. / ایرنا

کارشناسی ارشد ۲۵ میلیون و دکترا ۳۵ میلیون تومان

دیروز فریدون جعفری دستیار ویژه وزیر علوم در امور حقوق شهروندی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از کشف بیش از ۳۰ هزار مدرک جعلی توسط وزارت علوم در سال ۹۸ در محدوده میدان انقلاب خبر داد. این مطلب بهانه‌ای شد تا روزنامه خراسان در باره مافیای مدرک جعلی گزارشی را منتشر کند. این روزنامه نوشت: کارشناسی ارشد ۲۵ میلیون و دکترا ۳۵ میلیون تومان! ؛ این قیمت‌هایی است که یک فروشنده مدارک دانشگاهی که اعتماد به نفس بالایی هم دارد برای فروش به اصطلاح قانونی مدرک به من می‌دهد. مدرکی که اگر بخواهی به صورت قانونی و تحصیل آن را کسب کنی، در دانشگاه آزاد شبانه، پردیس و غیر دولتی حدود ۱۰۰ میلیونی برایت آب می‌خورد. در برخی موسسات به‌صورت علنی مدرک فروخته می‌شود به گونه‌ای که نام و عنوان در سوابق موسسه جعلی است، ولی فقط روی کاغذ فاجعه‌ای در فضای علمی و دانشگاهی در حال رخ دادن است.

تعداد کشته‌های آبان همین روز‌ها اعلام می‌شود

بعد از گذشت ماه‌ها از درگیری‌های آبان، وزیر کشور اعلام کرد در "همین روزها"، تعداد کشته شدگان این حوادث اعلام خواهد شد. وی در گفتگو با شبکه دوم سیما هم چنین گفت:وقتی تمام رسانه‌های آمریکایی، منافقان و سلطنت‌طلبان علیه ایران آموزش نظامی می‌دادند، باید اینترنت قطع می‌شد. آن‌ها می‌خواستند در ایران جنگ داخلی راه بیندازند. همین روز‌ها تعداد کشته‌های آبان اعلام می‌شود. حوادث غمباری رخ داد و حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر یعنی حدود ۲۰ درصد کشته‌شدگان، افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود و آن‌ها شهید شدند.

به بهانه این که می‌خواهیم انقلاب را خالص کنیم، آنقدر دایره را تنگ نکنیم

محمدعلی انصاری دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی امروز در یک نشست خبری از تنگ شدن دایره انقلاب انتقاد کرد. او گفت: به بهانه این که می‌خواهیم انقلاب را خالص کنیم، آنقدر دایره را تنگ نکنیم. چه چیزی اتفاق افتاده که نسبت به صلاحیت افراد این همه تردید داریم؟. سایت جماران با انعکاس سخنان انصاری به نقل از او نوشت:انقلابی به معنای پرخاشگری و بی احترامی به حریم دیگران نیست. انقلابی بودن به معنای واقعی یعنی شجاع تر، مردمی تر، عالم‌تر و اخلاقی‌تر بودن. اگر این چند چیز در یک جامعه و افراد آن پیدا شد، آن جامعه انقلابی و انقلابی‌تر می‌شود. فرمان انقلابی این نیست که امام شمشیر بردارد و همه را با شمشیر بکشد. فرمان انقلابی این است که امام قطعنامه را بپذیرد و بگوید من جام زهر را نوشیدم. عده‌ای می‌گویند این جام زهر چه بوده است؟ امام با تحلیل عمیق از شرایط کشور و جنگ و اجماعی که علیه کشور به وجود آمد تصمیم به پذیرش قطعنامه گرفت؛ البته پس از دریافت گزارش و مشورت مسئولان.

سه نفر در یک روز بر کرسی ریاست مجلس تکیه زدند

مجلس یازدهم در اولین جلسه رسمی خود سه رئیس را تجربه کرد و سه نفر بر صندلی ریاست نشستند. قالیباف زنگ آغاز جلسه را به صدا درآورد، تقریبا دو ساعت بعد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نائب رئیس اول مجلس اداره جلسه را به عهده گرفت، اما او هم تا پایان جلسه ماندگار نشد و بعد از گذشت ساعتی ریاست را به علی نیکزاد سپرد. طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هر جلسه باید چهار ساعت باشد و اگر نمایندگان بخواهند جلسه را ادامه بدهند باید برای آن رای گیری کنند با وجود این جلسه علنی امروز بیشتر از حد قانونی طول کشید و حتی برخی اعضای هیات رئیسه با صدای آرام این موضوع را به یکدیگر تذکر می‌دادند، اما علی نیکزاد زنگ پایان جلسه را وقتی به صدا درآورد که نزدیک به نیم ساعت از وقت قانونی مجلس گذشته بود.

بی نظمی نمایندگان، صدای قالیباف را درآورد

امروز اولین جلسه‌ای بود که هیات رئیسه مجلس یازدهم رسما اداره آن را به عهده گرفت؛ هرچند بررسی اعتبارنامه اهالی مجلس یازدهم اولین دستورکار بهارستانی‌ها بود و انتظار می‌رفت حواشی زیادی در این رابطه وجود داشته باشد، حاشیه‌ای که دامن این جلسه را گرفت موضوع عدم رعایت نظم جلسه بود. تذکری که دائم میان هیات رئیسه و نمایندگان رد و بدل می‌شد و هر چند دقیقه یکبار محمدباقر قالیباف موضوع نشست بر روی صندلی‌ها و رعایت سکوت و نظم را یادآور می‌شد، اما گویا گوش نمایندگان جدیدالورود چندان بدهکار نبود و باز رویه قبل ادامه پیدا می‌کرد.
 
اولین گاف مجلس جدید ایران

عدم آشنایی نمایندگان مجلس جدید ایران با قوانین باعث بروز گافی شد که در مجالس اول که نمایندگان تجربه‌ای نداشتند رخ نداده بود.به گزارش دیده‌بان ایران، به دلیل عدم آشنایی نمایندگان ایران با قوانین، مجلس در اقدامی عجیب پس از پایان وقت قانونی هم ادامه پیدا کرد؛ طبق آیین‌نامه برای رسمیت یافتن قانون‌گذاری پس از وقت قانونی؛ رای‌گیری از نمایندگان الزامی است. این اتفاق حتی در مجالس اول که نمایندگان تجربه‌ای نداشتند رخ نداده بود و از نظر در تاریخ مجلس بی نظیر بود.طبق آئین نامه داخلی مجلس ایران هر جلسه باید ۴ ساعت باشد و اگر نمایندگان بخواهند جلسه را ادامه بدهند باید برای آن رای گیری کنند با وجود این جلسه علنی امروز که حدودا ساعت ۸ و ۵ دقیقه صبح آغاز شده بود تا ۱۲ و ۴۰ دقیقه ادامه پیدا کرد. البته برخی اعضای هیات رئیسه با صدای آرام این موضوع را به یکدیگر تذکر می‌دادند، اما علی نیکزاد زنگ پایان جلسه را وقتی به صدا درآورد که نزدیک به نیم ساعت از وقت قانونی مجلس گذشته بود.پیشتر نیز علی خضریان، نماینده مجلس یازدهم توییتی زده بود مبنی بر اینکه برای حضور در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم با مترو به سمت ایستگاه بهارستان حرکت کرده است. این در حالی بود که آن روز به دلیل افتتاح مجلس ایستگاه متروی بهارستان بسته بود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار