کد خبر: ۸۵۷۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹ 01 June 2020

 

 
خشک‌سالی ماهی‌ها را از بین برد، نه صید بیش‌ازاندازه را!

 

صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌رود ممنوع شد؛ این خبری است که در روزهای گذشته روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و منتشر شد؛ آن‌طور که رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست چادگان در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته «به‌منظور حفظ ذخایر آبزیان، صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌رود ممنوع شده است. با توجه به فصل تکثیر و جلوگیری از تخریب محیط‌زیست و منابع طبیعی، باید از هرگونه فعالیت صید و صیادی با قلاب و دام در این دریاچه خودداری کنند.» آن‌طور که گفته می‌شود، گوشت ماهی در فصل تخم‌ریزی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست؛ اما پس از گذشت فصل تخم‌ریزی، گوشت ماهی کیفیت مطلوب خود را به دست می‌آورد. دریاچه سد زاینده‌رود زیستگاه آبزیان مختلف ازجمله ماهی‌های کپور، دندان‌دار، قزل‌آلای رنگین‌کمان و آمور است که صید غیرقانونی سبب کاهش این نوع ماهیان می‌شود؛ البته آن‌طور که کارشناسان می‌گویند صید ماهی در استان اصفهان نسبت به استان‌های دیگر به‌ویژه استان‌های شمالی کمتر است و آنچه ماهی‌های زاینده‌رود را تهدید می‌کند، خشک‌سالی و نبود آب است؛ به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر با شدت‌گرفتن خشک‌سالی در استان اصفهان، گونه‌های مختلفی از آبزیان از بین رفتند و تلف شدند. دراین‌باره مجتبی حاجتی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان چادگان، در گفت‌وگو با اصفهان زیبا، بابیان اینکه در اصفهان با صید بیش‌ازاندازه ماهی از سوی ماهیگیران مواجه نیستیم، اما صید قاچاق و غیرقانونی صورت می‌گیرد، بیان می‌کند: از طرف دیگر، مجوز صید ماهی در سال‌های اخیر به صیادان داده نشده و همین موضوع هم باعث شده تا وضعیت گونه‌ها اکنون مناسب باشد؛همچنین ماهی‌هایی که بومی خود زاینده‌رود باشد و در حال حاضر در معرض انقراض، وجود ندارد.

 

ماهیگیری با ادوات غیرمجاز ممنوع!

در همین باره ایمان ابراهیمی، فعال حوزه محیط‌زیست، در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» با بیان اینکه صید ماهی در دریاچه و رودخانه و تالاب با دریافت مجوز در فصل پاییز و زمستان امکان‌پذیر است، می‌گوید: اما در بهار و تابستان به دلیل اینکه موعد تخم‌ریزی ماهی‌هاست به‌طور کامل ممنوع می‌شود؛ البته صید در پاییز و زمستان نیز باید حتما با دریافت مجوز و ثبت‌نام در سامانه سازمان محیط‌زیست صورت بگیرد.این دوستدار محیط‌زیست در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه دریافت مجوز صید ماهی به صیادان اجازه می‌دهد که در سه روز پایانی هفته و روزانه تعداد 20 قطعه ماهی با به‌کارگیری ادوات مجاز مثل تور و قلاب نخی صید کنند،‌ تصریح می‌کند: صیادان موظف می‌شوند بعد از دریافت مجوز ، ماهی‌هایی را که در معرض ماهی‌هایی که تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست قرار دارند به‌هیچ‌عنوان صید نکنند؛ البته این معضلی است که صیادان با آن روبه‌رو هستند؛ چراکه آن‌ها قادر نیستند به انتخاب ماهی‌ها بپردازند و در زمان صید، ماهی‌های مختلفی به قلاب یا تور آن‌ها می‌افتد. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که نقاطی که ماهی‌های در معرض انقراض در آنجا حضور دارند، شناسایی شده باشد و به صیادان مجوز صید در این مناطق داده نشود. متاسفانه در سال‌های گذشته این اتفاق رخ نداده است و قانون همچنان خود ماهیگیر را موظف به این کار می‌داند.این‌گونه که ابراهیمی بیان می‌کند: ماهیگیران با مجوز یا بدون مجوز اجازه صید ماهی در مناطق حفاظت شده محیط‌زیست را ندارند و مجوز داده‌شده، صرفا در مناطق آزاد کاربرد دارد.

 

خشک‌سالی؛ بلای جان آبزیان

این فعال محیط‌زیست در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان اصفهان با صید بی‌رویه ماهی روبه‌رو نیستیم، می‌افزاید: کاهش جمعیت آبزیان به دلیل خشک‌سالی است؛ به‌طور مثال، سال‌ها از صید ماهی در تالاب گاوخونی جلوگیری شده، اما تمام این حفاظت‌های چندین ساله بی‌ثمر بوده و ماهی‌ها به دلیل نبود آب از بین رفته‌اند؛ چه آن‌هایی که شناسایی‌شده‌اند و چه آن‌ها که شناسایی نشده‌اند. ابراهیمی ادامه می‌دهد: این در حالی است که در برخی از استان‌های شمالی مثل گیلان و مازندران حجم صید به‌قدری زیاد است که حتی دولت نمی‌تواند با آن‌ها برخورد کند؛ همچنین گونه‌ها قبل از تخم‌ریزی صید می‌شوند و به‌شدت در حال نابودی هستند.

 

در اصفهان صید ماهی بیشتر تفریحی است

 

به گفته ابراهیمی، برخی از صیادان با در نظر گرفتن هدف‌های اقتصادی به صید ماهی می‌پردازند. این صیادان بیشتر در استان‌های مرزی کشور مشاهده می‌شوند؛ مثلا در شمال بیشتر به دنبال صید ماهی‌های آزاد یا خاویار هستند؛ چون سود بالایی از آن می‌توانند به دست آورند.  این فعال محیط‌زیست در ادامه سخنانش بیان می‌کند: البته در استان‌هایی مثل اصفهان یا چهارمحال و بختیاری صیادان بیشتر برای تفریح یا کسب سودهای اندک دست به صید ماهی می‌زنند ، نه برای سودهای گزاف اقتصادی.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار