کد خبر: ۸۵۶۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵ 01 June 2020

 

مسئولان استان با توجه به شیوع بیماری کرونا در قم، از افتتاح بیمارستان امیرالمومنین(ع) قبل از نوروز خبر دادند اما با وجود وعده‌ مسئولان استان در چند ماه اخیر هنوز از افتتاح و راه‌اندازی آن خبری نیست.

 
افتتاح بیمارستان امیرالمومنین(ع) قم شاید وقتی دیگر؛ وعده‌ای که هنوز عملی نشده است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آخرین روز از دومین ماه سردترین فصل سالی که گذشت در تقویم تاریخ کشور و به‌ویژه استان قم ماندگار شد. روزی که مرگ دو نفر به دلیل بیماری ناشناخته کرونا در بیمارستان کامکار قم تأیید شد و خبر آن در صدر اخبار آن روز رسانه‌ها قرار گرفت.

به دلیل سرعت‌بالای انتقال این بیماری و احتمال شیوع آن در میان همشهریان قمی، بلافاصله ستاد بحران استان تشکیل و از اختصاص دو بیمارستان کامکار و فرقانی به بیماران کرونایی در قم خبر داده شد و پس از تکمیل ظرفیت این دو بیمارستان، بیمارستان‌های امام رضا(ع)، علی بن ابیطالب(ع) و بخش‌هایی از بیمارستان شهید بهشتی به بیماران کرونایی اختصاص یافت.

پس از افزایش مبتلایان به کرونا در سه استان گیلان، مازندران و قم وضعیت قرمز در این استان‌ها اعلام و مطرح شد که این استان‌ها به لحاظ امکانات بیمارستانی در شرایط خوبی قرار ندارند؛ درنتیجه حتی تجهیز مجتمع یاوران مهدی(عج) به‌عنوان نقاهتگاه برای بیماران بهبودیافته و برپایی یک بیمارستان هزار تخت خوابی صحرایی توسط سپاه و ارتش در منطقه پردیسان در دستور کار مسئولان استان قم قرار گرفت. 

کمبود امکانات بیمارستانی مسئولان را به فکر تجهیز و راه‌اندازی دو بیمارستان مادر و امیرالمؤمنین(ع) انداخت و با پیگیری‌های مسئولان استانی 60 میلیارد تومان به بیمارستان230 تختخوابی امیرالمؤمنین(ع) اختصاص یافت.

این بیمارستان که به همت خیریه آیت‌الله خوانساری از سال 94 آغازشده افتتاح آن سبب افزایش تخت‌های بستری قم و رسیدن به 1800 تخت می‌شود که در سال 1404 با راه‌اندازی بقیه بیمارستان‌ها به ازای هر فرد دو و نیم تخت بیمارستانی را در قم شاهد خواهیم بود که از استانداردهای ایران بیشتر است.

این بیمارستان جنرال و دارای بخش‌های جراحی، داخلی، زنان و زایمان، عفونی، تصویربرداری، پاراکلینیک، آزمایشگاه و .. است. این بیمارستان در فضای 20 هزار مترمربع ساخته‌شده که حدود 100 میلیارد تومان برای ساخت و برای تجهیز و تکمیل بیمارستان نیز حدود 100 میلیارد تومان هزینه شده است.

مسئولان استان که از افتتاح این بیمارستان قبل از نوروز خبر دادند اما با وجود وعده‌ووعید مسئولان استان طی دو سه ماه اخیر هنوز از افتتاح و راه‌اندازی آن خبری نیست. در ادامه به بخشی از وعده‌های مسئولان استان اشاره می‌کنیم که خبر از افتتاح آن در تاریخ‌های مختلف داده‌اند اما همچنان در حد وعده‌ووعید باقی‌مانده است.

افتتاح بیمارستان در حد وعده‌و وعید باقی مانده

ابرازه قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی بیمارستان اظهار می‌دارد: درصدد بودیم تا بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) قم در هفته اول فروردین به بهره‌برداری برسد اما با توجه به نحوه فعالیت شرکت‌های تولید تجهیزات بیمارستانی در شرایط امروز کشور، برخی از تجهیزات به دستمان نرسید و افتتاح این بیمارستان به تعویق افتاد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم نیز در حاشیه بازدید از روند اجرایی پروژه بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) در قم در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه بیمارستان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مدار خدمت می‌پیوندد، از تشکیل کارگروهی تحت عنوان کارگروه راه‌اندازی بیمارستان با دستور استاندار قم در حوزه معاونت عمرانی خبر می‌دهد و ابراز می‌کند: علیرغم اینکه به تعطیلات خوردیم و در خرید بسیاری از تجهیزات با مشکلاتی مواجه شده بودیم، با تدابیر و پیگیری‌ها، خریدها انجام‌شده و به‌مرور جهت راه‌اندازی بیمارستان، نصب می‌شود.

محسن بهشتی ادامه می‌دهد: عمده زیرساخت‌ها به سرانجام رسیده و در خصوص برق نیز، تابلوها در حال اتمام است و فردا  برق وصل می‌شود و مشکل خاصی در حوزه زیرساخت‌ها باقی نمی‌ماند.

وی خاطرنشان می‌کند: فاز نخست بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) قم شامل اورژانس و طبقه 4 و 5 ویژه بستری تا ده روز دیگر به بهره‌برداری می‌رسد و زودتر به مدار خدمت‌رسانی قرار می‌گیرد و فاز دوم متصل با فاز یک، در حال اجراست و با زمان فاصله‌داری نسبت به فاز نخست عملیاتی شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم عنوان می‌کند: امید است فاز یک در 20 فروردین به اتمام برسد و در اینجا خدمات را بگیریم و هم‌زمان با آن فاز دوم نیز پیگیری می‌شود تا وقفه‌ای در اجرای پروژه نداشته باشیم و فاز دوم نیز بر اساس زمان‌بندی مشخص عملیاتی شود.

دلایل افتتاح نشدن بیمارستان امیرالمومنین(ع) در زمان مقرر

همچنین بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، به بیان دلایل افتتاح نشدن بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) در زمان‌های اعلام‌شده پرداخته و اظهار می‌دارد: 60 میلیارد تومان بودجه بیمارستان در تاریخ هفتم فروردین قطعی و به‌حساب دانشگاه علوم پزشکی آمد درحالی‌که ابلاغ آن بیستم اسفند انجام‌شده بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم بیان می‌کند: به دلیل اینکه راه‌اندازی بیمارستان فرقانی و شهدا یک ورزیدگی به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی داده بود درنتیجه مسئولان این دانشگاه قبل از قطعی‌شدن بودجه و از زمان ابلاغ آن دست‌به‌کار شدند.

وی ابراز می‌کند: از بیستم اسفند یعنی زمان ابلاغ بودجه بسیاری از شرکت‌ها انبارگردانی داشتند، بعدازآن نیز به تعطیلی این شرکت‌ها خوردیم، همچنین بسیاری از تجهیزاتی که می‌خواستیم از شرکت‌ها خریداری کنیم، می‌گفتند این تجهیزات را  می‌فروشیم اما نصب نمی‌کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با بیان اینکه با افتتاح بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) یک زیرساخت دائمی به سلامت استان اضافه می‌شود، تأکید می‌کند: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم اوایل اردیبهشت سه‌طبقه را تجهیز و راه‌اندازی کنیم.

مؤید این سخن، وعده بهرام سرمست  استاندار قم و محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در حاشیه بازدید از بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) است که  از افتتاح این بیمارستان در اوایل اردیبهشت‌ماه و تا قبل از شروع ماه مبارک رمضان خبر می‌دهند.

استاندار قم در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته از طریق معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، ریاست مجلس و وزیر بهداشت برای راه‌اندازی هر‌چه سریع‌تر دو بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) و مادر خاطرنشان می‌کند: امیدواریم بتوانیم قبل از شروع ماه مبارک رمضان و اوایل اردیبهشت‌ماه شاهد افتتاح این بیمارستان باشیم.

به نظر می‌رسد با توجه به هشدار مسئولان وزارت بهداشت نسبت به موج دوم بیماری کرونا در فصل پاییز که همراه با بیماری آنفلوانزا در راه است، هر چه زودتر باید این بیمارستان به مدار درمانی استان افزوده شود تا همشهریان قمی از خدمات درمانی و پزشکی آن بهره ببرند اما با وجود پیشرفت فیزیکی 98 درصدی بیمارستان و تجهیز آن در چند ماه اخیر و با وجود وعده‌ووعید مسئولان استان خبری از افتتاح بیمارستان نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار