وزیر دولت اصلاحات و استاندار اسبق گیلان در گفت‌وگو با «تابناک» ؛
وزیر دولت اصلاحات فضای متاثر از عملکرد ضعیف حسن روحانی در پاستور و نماینده‌های اصلاح طلب در بهارستان را این گونه توضیح می‌دهد: به دلیل همین، ضعف در عملکرد و نارضایتی ایجاد شده به دنبال آن، اگر همه ژنرال‌های اصلاح طلب در انتخابات ۹۸ تایید صلاحیت می‌شدند هم معلوم نبود رای می‌آوردند. مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس...
کد خبر: ۸۵۶۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵ 31 May 2020

روحانی در پاستور و اصلاح‌طلبان در بهارستان مردم را عصبانی کردند/ اگر همه ژنرال‌های اصلاح‌طلب هم تایید می‌شدند معلوم نبود رأی بیاوریم/ می‌توانستیم با اصولگرایان همکاری کنیم

 

تابناک گیلان/ وزیر دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه اگر همه ژنرال‌های اصلاح‌طلب هم در انتخابات مجلس یازدهم تایید صلاحیت می‌شدند، باز معلوم نبود رأی بیاوریم، می‌گوید: انتظار ما (اصلاح طلبان) در انتخابات اسفند ۹۸ این بود که اگر مجلس دست عقلای هر دو جریان می‌افتاد، شاهد تصمیمات و همکاری‌های مشترکی بین جریانات اصولگرا و اصلاح‌طلب در کشور بودیم که می‌توانست اوضاع را بهبود بخشد.

 

به گزارش «تابناک»؛ پس از اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات دوم اسفند ماه سال گذشته، کرسی‌های مجلس شورای اسلامی را با همان نتیجه‌ای که در اسفند ماه سال ۹۴ شکل گرفته بود، از رقیب سنتی خود بردند و در مجموع کل کشور توانست بیش از ۸۵ درصد نیرو‌های خود را راهی بهارستان کنند، انتقادات از بازیگران سیاسی جریان اصلاحات در مجلس بالا گرفت و حتی ساز و کار سیاسی این طیف برای تصمیم گیری‌های انتخاباتی را زیر سؤال برد.

«محمدرضا عارف» رئیس شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان ـ که اتفاقا نفر اول منتخب مردم تهران هم شد و ریاست فراکسیون اصلاح طلبان (امید) را در مجلس به همراه داشت ـ چهار سال پیش و به همراه یارانش در دهمین دوره انتخابات مجلس، ۳۰ بر صفر اصولگرایان را شکست دادند؛ اما تنها چهار سال کافی بود که بواسطه عملکردشان، با همان نتیجه کرسی‌های پارلمان از حوزه انتخابیه تهران را به رقیب واگذار کنند.

برخی از اصلاح‌طلبان علت این شکست را عملکرد ضعیف فراکسیون امید و برآورده نکردن انتظارات طرفداران و بدنه مردمی حامی جریان اصلاحات یا همان سرمایه اجتماعی آن‌ها قلمداد می‌کنند و بخشی از این شکست را به دلیل تصمیم گیری‌های اشتباه انتخاباتی در شورای عالی می‌دانند و معتقدند که باید تجدید نظر جدی در خصوص این مسائل برای انتخابات ۱۴۰۰ (ریاست جمهوری سیزدهم) شکل بگیرد.

همانطور که عنوان شد، انتقادات به «محمدرضا عارف» فقط محدود به عملکردش در فراکسیون امید مجلس نبود، بلکه عملکرد او در راس مدیریت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نیز زیر تیغ نقد منتقدان بود تا جایی که «غلامحسین کرباسچی» طی مصاحبه‌ای گفته بود: اصلاح طلبان باید ناکارآمد‌ها را کنار بگذارند.

«صادق زیباکلام» که از وی به عنوان یکی از تئوریسین‌های جریان اصلاحات نیز یاد می‌شود، «انتخابات دوم اسفند ماه سال ۹۸ را روز مرگ اصلاح‌طلبان خوانده و البته به طنز هم گفته بود که «اصلاحات مرد؛ فقط به خاطر شرایط کرونا نشد مراسم ختم بگیریم!»

حرف زیباکلام درباره مرگ اصلاحات برای شوک دادن به جامعه بود

در خصوص این مسائل «علی صوفی» وزیر دولت اصلاحات با خبرنگار «تابناک» به گفتگو نشست و درباره اظهارات «صادق زیباکلام» پیرامون مرگ جریان اصلاح طلبی بعد از انتخابات دوم اسفند ماه سال ۹۸، اظهار کرد: آقای زیباکلام گاهی حرف‌های متفاوتی می زند تا به قول خودشان در عرصه سیاسی شوک ایجاد کنند.

وی افزود: در سال ۹۸ اصلاحات از انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی حذف و کنار گذاشته شدند؛ این یک واقعیت است.

ردصلاحیت اصلاح‌طلبان برای مجلس هویتی بود

صوفی با بیان اینکه رد صلاحیت اصلاح‌طلبان موردی نبوده بلکه هویتی بوده است، گفت: برای این ادعای خود نیز معتقد است که اصلاح‌طلبان در شورای نگهبان به تندرو، کندرو یا معتدل تقسیم‌بندی نشدند، بلکه هویت اصلاح‌طلبی هدف قرار گرفت و کسانی که انتظار بود تایید شوند و تردیدی بر روی آن‌ها هم وجود نداشت رد صلاحیت شدند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: در انتخابات ۹۸ یک حذفی صورت گرفت و حتی اجازه ندادند که اصلاح‌طلبان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حتی بتوانند فراکسیون اقلیت تشکیل دهند.

اصلاح‌طلبی نمرد؛ اصلاح‌طلبی را کشتند!

او با تاکید بر اینکه بر خلاف نظر زیباکلام اعتقاد دارم که اصلاح‌طلبی نمرده، بلکه اصلاح‌طلبی را کشتند، عنوان کرد: اصلاح طلبی یک جریان سیاسی و فکری است که در بین مردم ریشه دارد و در انتخابات‌ها دارای پایگاه است و روحانی هم مدیون همین پایگاه اجتماعی و عقبه رای اصلاحات است.

صوفی در این قسمت از گفتگو به عملکرد ضعیف فراکسیون امید و حسن روحانی در قامت رئیس جمهور مورد حمایت اصلاح‌طلبان اشاره کرد و یادآور شد، آن‌ها نتوانسته اند، انتظارات مردم را برآورده کنند و مردم را عصبانی کرده اند و به اصلاحات لطمه زدند.

عملکرد ضعیف روحانی و اصلاح‌طلبان مجلس دو لبه قیچی علیه اصلاح‌طلبان

وزیر دولت اصلاحات فضای متاثر از عملکرد ضعیف حسن روحانی در پاستور و نماینده‌های اصلاح طلب در بهارستان را این گونه توضیح می‌دهد: به دلیل همین ضعف در عملکرد و نارضایتی ایجاد شده به دنبال آن، اگر همه ژنرال‌های اصلاح طلب در انتخابات ۹۸ تایید صلاحیت می‌شدند هم معلوم نبود که رای می‌آوردند. مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس ارزیابی مثبتی از نامزد‌های اصلاح طلبی نداشتند.

وی در عین حال تاکید کرد: گفتمان اصلاحات امروز بین اصولگرایان هم نفوذ دارد و خیلی از اصولگرایان عاقل و معتدل با اصلاحاتی که اصلاح‌طلبان آن را مطرح می‌کنند، موافقند و همواره مرزی بین خود و جریان تندرو اصولگرا قائل شده‌اند.

مجلس دست عقلا می‌افتاد؛ مشکلات مردم هم حل می‌شد

صوفی همچنین گفت: انتظار ما (اصلاح طلبان) این بود، اگر مجلس دست عقلای هر دو جریان می‌افتاد شاهد تصمیمات و همکاری‌های مشترکی بین جریانات اصولگرا و اصلاح‌طلب در کشور بودیم که می‌توانست اوضاع را بهبود بخشد و نارسایی‌های موجود را حل و نظر مردم را جلب کند.

او در پایان با تاکید بر اینکه باید منتظر ورود دوباره و پرقدرت جریان سیاسی اصلاح طلب به عرصه سیاسی بود، خاطرنشان کرد: بر خلاف نظرات عده‌ای که ممکن است گاهی سخنانی را پیرامون جریان اصلاحات و حیات آن بگویند، بنده معتقدم که اصلاح‌طلبی نمی‌میرد و همواره وجود دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار