کد خبر: ۸۵۶۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵ 31 May 2020

محیط زیست اردبیل کمبود محیط‌بان دارد

تابناک/مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه این اداره کل با کمبود محیط‌بان روبروست، اظهار داشت: برای رسیدن به استانداردهای لازم به ازای هر ۱۰ هکتار باید یک محیط‌بان وجود داشته باشد و با احتساب این شاخص استان به ۱۴۰ محیط‌بان نیاز دارد.

سعید شهند روز یکشنبه در بازدید از پاسگاه‌های محیط‌بانی استان افزود: در استان اردبیل هم‌اکنون ۶۶ محیط‌بان وجود دارد و برای برای رسیدن به استانداردهای لازم می‌بایست ۷۴ محیط‌بان به مجموعه حفاظتی استان افزوده شود.

وی با اشاره به لزوم تجهیز و به روز کردن پاسگاه‌های محیط زیست بیان‌کرد: تعمیر، بهسازی و تجهیز پاسگاه‌های محیط زیست استان آغاز شده و امسال سه میلیارد ریال برای به روز کردن آنها تخصیص یافته است.

او با بیان وجود ۱۱ پاسگاه محیط‌بانی در استان اردبیل گفت: محیط‌بانان در مناطق حفاظت شده منطقه مغان، آق‌داغ خلخال، نئور و همچنین مناطق شکار ممنوع و سایت‌های احیا و تکثیر مارال فندقلو و آهوی مغان با انجام گشت‌های مستمر از محیط زیست استان حفاظت می‌کنند.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل افزود: با وجود این کمبود، محیط‌بانان تلاش می‌کنند کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود به طوری که هر سال تعداد قابل توجهی صیاد و شکارچی متخلف و بدون مجوز توسط محیط‌بانان دستگیر می‌شوند.

شهند با اشاره به شعار هفته محیط زیست در سال‌جاری اظهارداشت: امسال شعار هفته محیط زیبست "جهش تولید، حفظ محیط زیست، برای توسعه پایدار ایران" انتخاب شده و

برنامه‌های متنوعی برگزار خواهد شد.

سه منطقه حفاظت شده در محدوده  استان اردبیل واقع است، منطقه حفاظت شده آق‌داغ به مساحت ۹۳ هزار و ۸۰۰ هکتار در شهرستان خلخال ، منطقه حفاظت شده مغان در محدوده بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان به مساحت ۳۵ هزار هکتار و منطقه حفاظت شده نئور به مساحت چهار هزار و ۲۰۰ هکتار که بخشی از منطقه وسیع حفاظت شده لیسار استان گیلان است.

کوه سبلان از ارتفاع سه هزار و ۶۰۰ متر به بالا و غار یخگان در محدوده شهرستان خلخال نیز جزو آثار طبیعی ملی ثبت شده استان اردبیل هستند.

همچنین پنج منطقه شکار ممنوع در استان برای حفظ گونه‌ها از خطر انقراض مشخص شده است: منطقه شکار ممنوع شورابیل در اردبیل با ۲۰۰ هکتار مساحت، گندیمن در مشگین‌شهر با ۳۰ هزار هکتار، دربند مشکول در گیوی با ۲۳ هزار هکتار، انزان در مشگین‌شهر به مساحت ۴۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و خروسلو در بیله‌سوار به مساحت ۱۶ هزار و ۶۰۰ هکتار نیز جزو مناطق شکار ممنوع ثبت شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار