کد خبر: ۸۵۶۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 31 May 2020

چراغ سبز مناطق آزاد به تخلفات

 

هدف و رسالت ایجاد مناطق آزاد کمک به تولید و رفع محرومیت در کشور بوده اما امروزه شواهد و بررسی ها نقطه مقابل این اهداف و کمک به واردات صرف را نشان می دهد.

تابناک/ مناطق آزاد که روزی با هدف و رسالت کمک به رفع محرومیت در مناطق مختلف کشور و همچنین حمایت از رشد صادرات ایجاد شد امروزه مامن امنی برای واردات صرف و قانونی شدن قاچاق شده‌اند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان امر عدم کارایی مناطق آزاد در مسیر کمک به تولید ملی و در نتیجه رشد اقتصادی مسجل شده به گونه‌ای که تلاش مجلس دهم در مسیر افزایش ایجاد چنین مناطقی در کشور جای تعجب دارد زیرا این مناطق در طی سال‌های گذشته به بهترین وجه ممکن مسیر واردات و حتی قاچاق را هموار کرده‌اند.

فاصله بسیار فاحش مناطق آزاد با اهدافی مانند رونق اقتصادی، تشویق به سرمایه گذاری خارجی، انتقال تکنوژی، رشد صادرات و کمک به کاهش محرومیت های اقتصادی از مواردی است که باید ترمز ایجاد مناطق جدید یا حتی ارائه پیشنهاد در این‌باره را کشید در این رابطه حسام محمدی فرد کارشناس حوزه مناطق آزاد در گفت وگو با آنا، با بیان اینکه طبق آمارها صادرات مناطق آزاد ۲ الی ۳ درصد صادرات کشور بوده در حالی که این مناطق باید محلی برای  پردازش صادرات باشند، می گوید: متاسفانه در این مناطق با وجود معافیت‌های بسیار اما صادرات نمره قبولی ندارد از این رو تجدیدنظر در این خصوص لازم است.

وی با تاکید بر اینکه حجم تولید کشور با سرمایه‌گذاری خارجی در این مناطق رقمی در حدود ۷ الی ۱۰ درصد است، ادامه می‌دهد: قاچاق کالا، منفی شدن تراز تجاری و همچنین فسادهایی که در این حوزه با فروش زمین و غیره رخ می‌دهد از جمله مواردی است که عملکرد منفی این مناطق را اثبات می‌کند.

عدم شفافیت عملکرد در مناطق آزاد دیگر موضوعی است که بحث های بسیاری پیرامون آن شده به گونه‌ای که حتی دبیرخانه این مناطق نیز آمارهای شفافی تاکنون از اقدامات انجام شده ارائه نکرده در این رابطه محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، می گوید: یکی از  مشکلاتی که در مناطق آزاد وجود دارد این است که واردات در این مناطق در سامانه گمرکی کشور ثبت نمی‌شود.

عدم ثبت واردات در سامانه گمرکی را می‌توان مصداق چراغ سبز به واردات، فرار مالیاتی و معضلاتی از این دست دانست که در این رابطه محمدصفری ملک میان نماینده مردم رودسر و املش در مجلس یازدهم، می‌گوید: مناطق آزاد حیات خلوت برخی با هدف تسهیل واردات کالا شده‌اند از این رو لازم است تجدیدنظری در این حوزه صورت بگیرد.

هر چند نمایندگانی از مجلس یازدهم مانیفست خود را اصلاح ریل‌گذاری اقتصادی کشور با هدف جهش تولید می‌دانند اما باید ببینیم عصاره ملت این بار و در مجلس فعلی در خصوص مناطق آزاد چه تصمیمی خواهند گرفت، هر چند که ساماندهی و نزدیک کردن عملکرد این مناطق به اهداف اولیه آن‌ها لازم است اما باید ببینیم نمایندگان چه مسیری را در پیش خواهند گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار