کد خبر: ۸۵۶۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴ 30 May 2020

 

این پیمانه تیتر‌هایی همچون روی خوش بورس به سهام داران صبور، بورس‌ها نگران دعوای آمریکا و چین، اعلام جزییات برگزاری حراج اوراق دولتی در روز یکشنبه، دلار در صرافی بانکی اندکی گران شد، پیش‌بینی هفتگی از روند قیمت طلا و سرمایه‌گذاری فولکس در دو شرکت چینی را در بر دارد.
 
تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون روی خوش بورس به سهام داران صبور، بورس‌ها نگران دعوای آمریکا و چین، اعلام جزییات برگزاری حراج اوراق دولتی در روز یکشنبه، دلار در صرافی بانکی اندکی گران شد، پیش‌بینی هفتگی از روند قیمت طلا و سرمایه‌گذاری فولکس در دو شرکت چینی را در بر دارد.

روی خوش بورس به سهام داران صبور

معاملات امروز بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۳۴ هزار و ۹۳۸ واحد رشد رقم ۹۷۳ هزار و ۴۹۵ واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۶۸۴۸ واحد صعود در رقم ۳۱۸ هزار و ۸۹۶ واحد ایستاد. معامله‌گران این بازار ۹۳۹ هزار معامله انجام دادند که ۶۱ هزار و ۶۴۶ میلیارد ریال ارزش داشت. در بازار امروز صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌ گذاری تامین اجتماعی، معدنی و صنعتی گلگهر، بانک ملت و معدنی و صنعتی چادرملو نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت روی بورس را گذاشتند

بورس‌ها نگران دعوای آمریکا و چین

دور جدید تنش‌های بین آمریکا و چین این بار به بهانه مساله هنگ کنگ آغاز شده است. پس از آن که دولت چین لایحه جنجالی امنیتی هنگ کنگ را تصویب کرد، رئیس جمهور آمریکا نسبت به از دست رفتن موقعیت هنگ کنگ به عنوان قطب مالی آسیا هشدار داده و تهدید کرده است که آمریکا پاسخی قاطع به چین خواهد داد. مایک پمپیو، وزیر خارجه آمریکا نیز گفته است این کشور دیگر نمی‌تواند هنگ کنگ را یک منطقه خودمختار بداند.

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۰۷ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۵ هزار و ۳۸۳.۱۱ واحد بسته شد. در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افت ۰.۸۷ درصدی تا سطح ۲۱ هزار و ۸۷۷.۸۹  واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۷۱ درصد پایین رفت و در سطح ۲۲ هزار و ۹۶۷.۵۶ واحد بسته شد.  در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۰.۲۷ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۸۶۷.۰۲  واحد بسته شد.

اعلام جزییات برگزاری حراج اوراق دولتی در روز یکشنبه

بانک مرکزی اعلام کرد: علاوه بر بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های تامین سرمایه نیز می‌توانند در حراج اوراق دولتی یکشنبه شرکت کنند. به گزارش روز شنبه بانک مرکزی، این ارکان مالی می توانند سفارش‌های خرید خود را تا ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۱۱ خردادماه از طریق سامانه مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت کنند. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند سفارش‌های خرید خود را تنها در یکی از سامانه‌های بازار بین‌بانکی یا مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ارسال کنند. اوراق منتشر شده از نوع مرابحه عام، کوپن دار با نرخ سود ۱۵ درصد سالانه و با تواتر پرداخت سود ۶ ماهه (پرداخت کوپن دوبار در سال) هستند. بانک مرکزی سفارشات دریافت شده را برای تصمیم‌گیری به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال می‌کند و وزارتخانه مزبور، حداکثر تا پایان وقت اداری روز بعد، نسبت به تعیین سفارش‌های برنده از طریق مشخص کردن حداقل قیمت پذیرفته شده در سازوکار حراج اقدام می‌ کند. در نهایت، عرضه اوراق به تمامی برندگان به قیمت یکسان انجام می‌شود.

خداحافظی برخی اقلام دارویی با دلار ۴۲۰۰ تومانی

غلامحسن مهرعلیان مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل وزارت بهداشت از تغییر ارز دولتی به نیمایی برخی اقلام دارویی خبر داد.

در این نامه که 29 اردیبهشت ماه به سلیمانجاهی دبیر سندیکای داروهای انسانی ارسال شده، آمده است:‌ پیرو مصوبه ستاد تدابیر ویژه دارو و تجهیزات پزشکی در خصوص سیاست گذاری ارزی سال ۱۳۹۹ خاطر نشان می گردد موارد اشاره شده به شرح ذیل از گروه کالایی یک ارز دولتی به ارز نیمایی تغییر یافته است. لذا مقتضی است بمنظور تسریع در فرایند تخصیص ارز با نرخ نیما کلیه شرکت‌ها با قید فوریت تمام ثبت سفارش‌ها مشمول این موضوع را ویرایش نمایند.

الف) کلیه مکمل ها، داروهای موجود در فهرست OTC به همراه مواد حد واسط مرتبط با همان مولکول ها

ب) داروهای تحت لیسانس و گرانول های وارداتی که تولید کننده مشابه همان فراورده در داخل کشور وجود داشته باشد.

ج) مواد جانبی مورد استفاده در فراورده های دارویی

ارز 4200 تومانی واردات لاستیک حذف شد

براساس نامه صدیف بیگ‌زاده مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت به رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر، ارز دولتی برای واردات لاستیک و مواد اولیه لاستیک حذف و ارز این گروه کالایی، نیمایی شده است. 

در این نامه آمده است: 

احتراما بازگشت به نامه شماره 99.5517 مورخ 99.2.14 در خصوص اعلام نوع ارز تخصیصی به مواد اولیه لاستیک به آگاهی می‌رساند: حسب تصمیمات و سیاست‌های ابلاغی گروه و اولویت ارزی لاستیک و مواد اولیه لاستیک، از گروه یک به گروه دو منتقل و بر این اساس ارز تخصیصی به این گروه کالایی، نیمایی گردیده است.

دلار در صرافی بانکی اندکی گران شد

در معاملات امروز بازار ارز، شاهد تغییر مسیر قیمت گذاری از سوی بازارساز هستیم. به گونه‌ای که در صرافی‌های بانکی سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۷۰۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و با رشد ۵۰ تومانی نسبت به روز پنج شنبه به قیمت ۱۷۱۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته می‌شود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۱۸۵۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و با رشد ۵۰ تومانی نسبت به پایان هفته قبل، به نرخ ۱۸۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

صعود قیمت اوراق مسکن تا ۸۳ هزار تومان

در معاملات امروز (شنبه ۱۰ خرداد) بازار سرمایه، قیمت هر برگه اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن به دامنه ۸۳ هزار تومان وارد شد. در این معاملات، تقریباً همه نمادهای زیرمجموعه تسه، به سقف دامنه نوسان ۵ درصدی رسیدند که نشان دهنده سرعت بالای رشد قیمت این اوراق در معاملات بازار سرمایه طی هفته‌های اخیر است. آخرین قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فروردین امسال، کمتر از ۴۰ هزار تومان در هر برگه بود که در مقایسه با نرخ امروز، بازدهی ۱۰۰ درصدی طی دو ماه را نشان می‌دهد. اتفاقی که در چند سال اخیر در بازار این برگه‌ها اتفاق نیفتاده است. اگرچه میانگین قیمت هر برگه تسهیلات مسکن در جریان معاملات امروز بین ۸۰ تا ۸۲ هزار تومان در جریان بود، اما در تعداد اندکی از نمادها نیز به دلیل نزدیک بودن زمان انقضای تاریخ اعتبار این برگه‌ها، معاملات با قیمت زیر ۸۰ هزار تومان انجام شد.

با توجه به رشد بی سابقه قیمت اوراق تسهیلات مسکن در چند هفته اخیر، بسیاری از دارندگان برگه‌های تسه ۹۹۰۲ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت امسال) که از امروز به حساب دارندگان حساب سپرده ممتاز واگذار شده، برگه‌های خود را به یکباره وارد بازار سرمایه کرده اند که سبب شد تا قیمت این نماد معاملاتی که از صبح امروز در دامنه ۸۱ هزار و ۲۵۰ تومانی معامله می‌شد، به ناگهان شکسته شده و به سطح ۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان افت کند؛ اتفاقی که سبب شد تا نماد تسه ۹۹۰۲، تنها نماد معاملاتی قرمزپوش امروز باشد. در این معاملات، ۱۸۵ هزار و ۳۰۴ برگه تسه ۹۹۰۲ به متقاضیان عرضه و فروخته شد. به جز تسه ۹۹۰۲، سه نماد ۹۹۰۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین امسال) و تسه های ۹۸۱۲ و ۹۸۱۰ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند و دی سال گذشته) نیز بین ۱۰ تا ۱۲ هزار برگه به متقاضیان عرضه شدند؛ اما در سایر نمادهای معاملاتی، تعداد برگه‌های فروخته شده کمتر از هزار برگه بود. صف‌های خرید در معاملات امروز نیز بسیار اندک بود و در بیشتر نمادهای معاملاتی، تعداد معامله‌های ثبت شده زیر ۲۰ فقره بود؛ به جز نماد تسه ۹۹۰۲ که ۲ هزار ۴۶۶ فقره معامله به ثبت رسید. /مهر

جدیدترین قیمت‌ها از بازار خودرو

بررسی بازار خودروی پایتخت در روز جاری (شنبه، ۱۰ خردادماه) ‌حاکی از تداوم روند کاهشی قیمت‌هاست و همچون هفته‌های گذشته خرید و فروش‌ها در حداقل خود است. این روند کاهشی که در هر سه دسته خودروهای داخلی، مونتاژی و خارجی دیده می شود، قدرت چانه زنی اندک مشتریان بازار را بالا برده و می‌توانند خودروها را به قیمت‌های دلخواه خود خریداری کنند. به گفته کارشناسان، تشدید بازرسی‌ها از انبارها و پارکینگ‌ها سبب شده تا آنهایی که خودرو را به قصد سرمایه‌گذاری در ماه‌های گذشته خریداری و انبار کرده بودند، فروشنده شوند. به اعتقاد کارشناسان، اگر بازرسی‌ها تداوم داشته باشد، ریزش بیش از پیش قیمت‌ها ادامه خواهد یافت. امروز در گروه سایپا هر دستگاه سایپا ۱۱۱ به ۷۰.۵ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ به ۶۵ تا ۶۶ میلیون تومان، تیبا صندوق دار ۷۴ میلیون تومان، تیبا ۲ به ۸۳ میلیون تومان، ساینا ۸۶ میلیون تومان و کوئیک ۹۲.۵ میلیون تومان رسید. همچنین در گروه ایران خودرو هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۱۱۷ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ به ۱۱۰ تا ۱۱۱ میلیون تومان، پژو پارس ۱۳۵ میلیون تومان و سمند ال. ایکس ۱۱۴ تا ۱۱۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. در دسته مونتاژی‌ها نیز هر دستگاه سراتو شرکتی سایپا ۴۷۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ به ۵۰۰ میلیون تومان، چانگان سی. اس ۳۵ به ۲۷۰ میلیون تومان،  جک اس ۵ به ۴۰۵ تا ۴۱۰ میلیون تومان و هایما اس ۷ به ۴۱۵ تا ۴۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. /ایرنا

سرمایه‌گذاری فولکس در دو شرکت چینی

گروه خودروسازی فولکس‌واگن اعلام کرد که با سرمایه‌گذاری۱/ ۲میلیارد یورویی در دو شرکت چینی فعال در زمینه خودروهای برقی موافقت کرده است. فولکس با این اقدام قمار خود را در بزرگ‌ترین بازار خودرویی جهان افزایش داد در حالی که دیگر رقبا نیز تلاش می‌کنند تا با قدرت بیشتری وارد بازار چین شوند. این خودروساز آلمانی اعلام کرد که یک میلیارد یورو را در ازای دریافت ۵۰ درصد از سهام شرکت خودروسازی جک سرمایه‌گذاری کرده است و همچنین سهام خود را از همکاری مشترک با جک در زمینه تولید خودروهای برقی از ۵۰ درصد به ۷۵ درصد افزایش داده است. در یک توافق دیگر نیز، فولکس اعلام کرد که می‌خواهد ۱/ ۱ میلیارد یورو برای کسب ۵/ ۲۶ درصد از سهام شرکت فناوری گوشوان سرمایه‌گذاری کند. این شرکت در زمینه تولید باتری برای خودروهای برقی فعالیت می‌کند. قرار است این شرکت باتری‌های مدل‌های برقی فولکس را در چین بسازد.

نظرسنجی: منتظر نفت چند دلاری باشیم؟

در نظرسنجی ماهانه رویترز از ۴۳ تحلیلگر پیش‌بینی شد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۰ به ۳۷ دلار و ۵۸ سنت می‌رسد که حدود پنج درصد بالاتر از قیمت ۳۵ دلار و ۸۴ سنت است که تحلیلگران در نظرسنجی آوریل پیش بینی کرده بودند اما همچنان کمتر از میانگین ۴۲ دلار و ۳۷ سنت برای امسال است. میانگین قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳۲ دلار و ۷۸ سنت پیش بینی شد که بالاتر از ۳۱ دلار و ۴۷ سنت پیش بینی شده در نظرسنجی ماه گذشته بود. این شاخص در آوریل  به منفی ۴۰ دلار سقوط کرده بود.

مارشال استیوز، تحلیلگر بازار انرژی در شرکت IEG Vantage در این باره گفت: رشد تقاضا ممکن است در هفته‌ها و ماه‌های آینده بسیار کند باشد اما انتظار می‌رود در طول سال به مرور افزایش پیدا کند. قیمت نفت برنت که شاخص قیمت بازار جهانی است، ماه گذشته تحت تاثیر سقوط تقاضا در بحبوحه شیوع پاندمی ویروس کرونا، به ۱۵ دلار و ۹۸ سنت در هر بشکه نزول کرده بود که پایین‌ترین رکورد ۲۱ سال اخیر بود.

پیش‌بینی هفتگی از روند قیمت طلا

در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، اکثریت هر دو گروه کارشناسان وال استریت و سرمایه‌گذاران تداوم روند افزایشی قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند. به گزارش ایسنا، معامله‌گران و تحلیلگرانی که در نظرسنجی کیتکونیوز شرکت کردند به افزایش تنشهای تجاری میان آمریکا و چین، ضعیف شدن ارزش دلار و عوامل فنی به عنوان دلایل خود برای پیش بینی افزایش قیمت طلا اشاره کردند. در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت برای هفته جاری، ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۳ نفر معادل ۸۷ درصد به افزایش قیمت طلا و یک نفر معادل هفت درصد به کاهش قیمت طلا رای داد و یک نفر معادل هفت درصد نظر خنثی داشت. در این بین، ۱۰۹۰ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها، ۶۲۳ نفر معادل ۵۷ درصد افزایش قیمت طلا و ۲۵۱ نفر معادل ۲۳ درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند و ۲۱۶ نفر معادل ۲۰ درصد نظری نداشتند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار