کد خبر: ۸۵۵۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷ 29 May 2020

 

تابناک گیلان/ رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: کیهان در ماجرای قتل رومینا اشرفی اصلاح‌طلبان و فمنیست‌ها را متهم دانست / آستان قدس: تصمیمی برای بازگشایی ضریح حرم مطهر رضوی اتخاد نشده است و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
 
کیهان در ماجرای قتل رومینا اشرفی اصلاح‌طلبان و فمنیست‌ها را متهم دانست

روزنامه کیهان در تحلیلی درباره قتل «رومینا اشرفی» نوشت: این جنایت هولناک دختری نوجوان را روانه قبرستان کرد، پدری را برای همیشه پشیمان و سرافکنده و خانواده‌ای را تا ابد داغدار یک تصمیم غلط. بعد از مدتی غبار فراموشی در افکار عمومی بر این قتل خواهد نشست ولی واقعیت این است که رومیناهای دیگری هستند که قربانی تنگ‌نظری‌ها و همگامی برخی جریانات سیاسی و فمینیسیتی و غرب‌گرایان با نهادهای غربی خواهند شد. در حالی برخی اصلاح‌طلبان و فمینیسیت‌ها برای رومینا ‌اشک می‌ریزند که سال‌ها است مقابل عوامل اجتماعی و قانونی پیشگیری از چنین جنایاتی ایستادگی می‌کنند. تلاش سازمان‌یافته برای تقبیح ازدواج به موقع و یا ازدواج در سنین پائین‌تر حتی در صورت وجود امکان و شرایط در افکار عمومی، کم‌کاری در رفع موانع ازدواج آسان، حمایت نکردن از قوانین تسهیل‌گر ازدواج و نادیده گرفتن و سرکوب واقعیت‌های اجتماعی همچون بلوغ زودرس و کاهش سن بلوغ در میان نوجوانان و برعکس تلاش برای افزایش سن ازدواج به جای کمک به رفع موانع ازدواج و ترویج ازدواج آسان یا تأمین زیرساخت‌های لازم ازدواج آسان همچون شغل و مسکن و… از جمله ابعاد این موضوع است.برخی اصلاح‌طلبان و جریان رسانه‌ای این جریان سعی دارند قتل رومینای ۱۴ ساله را ناشی از تصویب و اجرا نکردن اسنادی همچون سند ۲۰۳۰ عنوان کنند و چنین تبلیغ می‌کنند که اگر این اسناد تصویب می‌شد آنچه امروز به «قتل‌های ناموسی» معروف شده است، رخ نمی‌داد و امنیت زنان تامین می‌شد! البته این در حالی است که میزان بالای جنایت و تجاوز و قتل و خشونت علیه زنان در کشورهای مروج یا مجری اسنادی همچون ۲۰۳۰ بیش از حد تصور است.

آستان قدس: تصمیمی برای بازگشایی ضریح حرم مطهر رضوی اتخاد نشده است

مهدی رضوی‌کیا در خصوص آخرین تصمیمات برای بازگشایی فضاهای سرپوشیده و ضریح در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: تا کنون هیچ تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده و در حقیقت در این مورد منتظر تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم. وی خاطرنشان کرد: این مورد باید از مجموعه استانداری یا دانشگاه علوم پزشکی پیگیری شود؛ چراکه تا به‌ حال موردی در این خصوص به ما ابلاغ نشده است. مدیر روابط عمومی آستان قدس رضوی همچنین عنوان کرد: حدس ما همواره این است زمانی که پروتکل‌ها رعایت شود، پیشرفت‌هایی صورت می‌گیرد؛ اما این که ابلاغیه‌ای کتبی برای بازگشایی در زمان مشخصی به ما صورت گرفته باشد، وجود ندارد. رضوی‌کیا تصریح کرد: با این وجود پیش‌بینی‌ها چنین است و مسوولان نیز بارها اعلام کرده‌اند که نه فقط در حوزه حرم مطهر رضوی، که در همه حوزه‌ها اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، شاهد بازگشایی‌های بیشتری خواهیم بود.

کیانوش عیاری: اگر پدر رومینا «خانه پدری» را دیده بود شاید کمی فکر می‌کرد

این روزها که خبر قتل رومینا اشرفی،‌ دختر 14‌ساله به دلیل تعصب و با نام غیرت توسط پدرش سوژه رسانه‌ها و فضای مجازی شده، دوباره بحث فیلم «خانه پدری» داغ شده است. کیانوش عیاری در گفت‌وگویی با شرق در واکنش به قتل رومینا اشرفی گفت: «به یاد می‌آورم روزی که فیلم «بودن یا نبودن» را می‌ساختم، پروفسور ماندگار می‌گفتند ما در نهایت خوش‌بینی برای پیداکردن کسانی که بپذیرند قلب عزیز ازدست‌رفته‌شان را به بیمار نیازمند اهدا کنند نهایتا به زحمت به سالی سه یا چهار نفر محدود می‌شدند، اما زمانی که فیلم «بودن یا نبودن» از تلویزیون پخش شد، آن‌قدر داوطلبان اهدای قلب زیاد شد که واقعا وقتی برای پاسخ‌گویی به همه آنها نداشتیم! حالا حکایت «خانه پدری» همین است. اگر مخالفت‌های بی‌مورد درباره این فیلم وجود نداشت و اجازه می‌دادند که فیلم به شکل وسیع اکران شود،‌ شاید پدر خانم اشرفی این فیلم را می‌دید و کمی فکر می‌کرد. همه ما باید بدانیم این مسئله بسیار مهم است و نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت». کارگردان فیلم «کاناپه» در برابر این پیشنهاد که «اگر دوباره امکانی فراهم شود تا فیلم «خانه پدری» اکران شود، چه واکنشی خواهد داشت»،‌ گفت: «قطعا موافق آن خواهم بود، چون مردم باید چنین فیلم‌هایی را ببینند. اصلا همین الان درخواست می‌کنم فیلم «خانه پدری» را دوباره به‌خاطر مردم و حفظ امنیت و سلامت روان جامعه اکران کنید».

ارگان جبهه پایداری: قالیباف برجام را «پیروزی» می‌دانست

سایت رجانیوز ارگان جبهه پایداری در گزارشی انتقادی به بررسی مواضع محمدباقر قالیباف در حوزه سیاسیت خارجی در سال‌های اخیر پرداخته و معتقد است مواضع او در حوزه سیاست خارجی حاشیه ساز بوده است. در بخشی از این گزارش آمده است: گفتنی است مواضع قالیباف در سیاست خارجی بارها حاشیه ساز بوده است. او برجام را هم«پیروزی» معرفی کرده بود و حتی آن را تصمیم نظام معرفی کرده بود، تصمیمی که هر فردی رئیس جمهور میشد باید از آن تبعیت میکرد. البته این سخنان که توسط مسئولین زیادی شنیده شده بود در دیدار دانشجویی با واکنش رهبر انقلاب همراه شد.

رکوددار میزان آرای روسای ۱۱ دوره مجلس در سال اول

نگاهی به آرای رئیس مجلس یازدهم در مقایسه با ۱۰ دوره پیش از این حکایت از آن دارد که علی لاریجانی همچنان رکوددار است. لاریجانی با ۲۳۷ رای در مجلس هشتم و دهم بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است و پس از آن محمدباقر قالیباف با 231 رای در رتبه دوم قرار دارد. البته اگر قرار باشد درصد را در نظر بگیریم هاشمی رفسنجانی با کسب ۹۵ درصد آرا در مجلس دوم همچنان پیشتاز است.

مجلس یازدهمی ها منتظر خواهند ماند تا ببینند باید با جو بایدن کنار بیایند یا با ترامپ!

صادق زیباکلام گفت: تندرو‌ها منتظر خواهد ماند تا ببینند باید با جو بایدن کنار بیایند یا با ترامپ که برای بار دوم انتخاب شده است. جز نرمش قهرمانانه هیچ راه دیگری فراروی ایران نیست. کشوری ۸۵ میلیونی با شعار شاید ۱۰سال بتوان اداره کرد، ولی تا ابد نمی‌توان با ژست‌های سیاسی و کلمات زیبا به این کار ادامه داد. دیر یا زود تندور‌ها مجبور هستند، تصمیمات دشوار و سختی را اخذ کنند./دیدار نیوز

تست کرونای ۲بازیکن صنعت نفت آبادان مثبت شد

پزشک تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت: تست کرونای ۲ بازیکن و یک نفر از کادر اجرایی باشگاه مثبت شد که مطابق دستورالعمل‌های اعلامی این افراد تا بهبودی نهایی و انجام تست مجدد قرنطینه می‌شوند/ ایرنا

لابی‌های روز اول نمایندگان را عصبانی کرد

در فاصله معرفی دبیران و ناظران هیئت رئیسه مجلس یازدهم، رئیس سنی تصمیم گرفت تا زمان را به بررسی تذکرها و پیشنهادهای نمایندگان بپردازد. علی بابایی از هیئت رئیسه خواست تا با گرفتن یک عکس دسته جمعی، اتحاد و همدلی را در مجلس یازدهم نشان دهند. رئیس سنی مجلس در پاسخ به این تذکر، با یک عکس گرفتن همدلی را می خواهند نشان دهند، این هم پیشنهادی است. کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا نیز مانند همیشه تذکرش را با یک شعر شروع کرد. او خطاب به رئیس سنی مجلس گفت: من از شما به دلیل مدیریت خوب تشکر میکنم. شاعر می گوید خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا میرود دیوار کج. ما در دروه های قبل هم شاهد لابی های نادرست بودیم. اگر این هیئت رئیسه می خواهد به مردم پاسخگو باشد، در انتخاب‌ها به کارشناسی و تخصص توجه کند. در انتخاب ها متاسفانه لابی گر جای کارهای اخلاقی و اصولی را می‌گیرد.

بالاترین شوک ارزی تاریخ ایران در سال ۱۳۹۷
 
در شوک ارزی سال ۱۳۹۷، نرخ رشد ارز نقطه به نقطه به ۲۷۳ درصد در مهر ۱۳۹۷ و نرخ رشد ارز سالانه به ۱۷۲ درصد در اردیبهشت ۱۳۹۸ صعود کرد. در شوک ارزی سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۱، پیک نرخ رشد سالانه قیمت دلار ۷۰ واحد-درصد و پیک نرخ رشد نقطه به نقطه قیمت دلار ۱۲۲ واحد-درصد بیشتر است. افزایش نرخ ارز در زمان جنگ جهانی دوم ۱۰۰ درصد و در زمان ملی شدن صنعت نفت ۵۰ درصد بود.

کشف ۱۰۱۴ دستگاه خودرو بدون پلاک در پارکینگ‌های سراسر کشور

سردار محمد رضا مقیمی رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا گفت: با انجام اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی و در جریان بازدید از پارکینگ‌ها و انبارها، طی ۷۲ ساعت گذشته ۱۰۱۴ دستگاه انواع خودروی سواری احتکار شده توسط پلیس امنیت اقتصادی در سراسر کشور کشف و محل دپوی خودرو‌ها پلمب شد. از ابتدای طرح عملیاتی مقابله با احتکار خودرو تا کنون تعداد ۲۳۰۵ دستگاه انواع خودرو صفر کیلومتر کشف شده است. هرگونه دپوی خودرو در شرایط فعلی تخلف محسوب شده و پلیس امنیت اقتصادی با رصد اطلاعاتی نسبت به شناسایی انبار‌ها و پارکینگ‌ها و محل احتکار خودرو‌ها اقدام می‌کند. افرادی که اقدام به احتکار خودرو کرده اند، هرچه سریعتر خودرو‌های احتکاری را در بازار عرضه کرده و نسبت به تعیین و تکلیف آن اقدام کنند.
 
توضیح ناجا درباره اخبار منتشر شده درباره نشت اطلاعات گذرنامه‌ها

چندی پیش کلیپی در فضای مجازی دست به دست شد که در ظاهر نشان می‌داد که در داخل جلد گذرنامه‌ها یک چیپ کار گذاشته شده و ادعا می‌شد برای شناسایی اتباع ایرانی در سفر‌ها و حتی شنود اطلاعات موبایل‌ها به کار می‌رود.سرپرست پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا:ردیابی افراد از طریق کار گذاشتن تراشه یا چیپ در گذرنامه‌ها شیطنت در فضای مجازی است.ایران همانند ۹۰ درصد از کشور‌های دنیا گذرنامه‌اش الکترونیکی است و براین اساس تراشه‌ای الکترونیکی در آن نصب شده که در روی جلد گذرنامه نیز علامتی شبیه دوربین حک شده که قابل رویت و در واقع بیانگر نوع گذرنامه و الکترونیکی بودن آن است.این تراشه در واقع به منظور افزایش ضریب ایمنی گذرنامه‌ها و جلوگیری از جعل آن‌ها استفاده می‌شود. /فارس
 
تکذیب بمب‌گذاری در احمدآباد آبادان

 فرماندار آبادان مطالب منتشرشده در خصوص بمب‌گذاری در منطقه احمدآباد را تکذیب کرد. پیش از این مطالبی مبنی بر بمب‌گذاری در خیابان یک منطقه احمدآباد آبادان در فضای مجازی منتشر شد که فرمانده انتظامی آبادان نیز در توضیح آن عنوان کرد که کیف یک مشتری در محلی جا مانده بود و پلیس برای اطمینان، محل را بازرسی کرد.

واکنش علی مطهری به قتل فجیع رومینا توسط پدرش

نماینده سابق مجلس به ماجرای دردناک قتل رومینا اشرفی توسط پدرش واکنش نشان داد.علی مطهری در توئیتی نوشت: قتل رومینا اشرفی دختر سیزده ساله تالشی توسط پدرش به خاطر یک قضیه عشقی، بسیار دردناک بود. بدون شک عنصری که بدون بررسی وضع روحی و روانی پدر رومیتا او را تحویل وی داده است، قاضی یا پلیس، بی تدبیری کرده است. در این موارد نیاز به توان‌بخشی روانی به دختر و پدر است تا به حال طبیعی برگردند.

استعفای آملی لاریجانی تکذیب شد

یک منبع آگاه از تکذیب ارسال نامه آملی لاریجانی به رهبر انقلاب مبنی بر درخواست استعفای خود از سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد.یک منبع آگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با تکذیب شایعه ارسال نامه آیت‌الله آملی لاریجانی به رهبر انقلاب مبنی بر درخواست استعفای خود از سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در روز افتتاحیه مجلس یازدهم وی در جلسه دیگری حضور داشته و امکان حضور در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم را نداشته است. در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها شایعه‌ای منتشر شده بود مبنی بر اینکه آیت‌الله آملی لاریجانی با ارسال نامه‌ای به رهبر انقلاب از سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام استعفا کرده است و به این بهانه در افتتاحیه مجلس یازدهم حضور نداشت.
 
درخواست ویژه محمود صادقی از علی لاریجانی
 
صادقی در مورد مسئولیت جدید علی لاریجانی نوشت: انتظار می‌رود در جایگاه جدید مراقب شأن و جایگاه منحصر به فرد مجلس در نظام قانونگذاری باشد.محمود صادقی، نماینده ادوار مجلس، در حساب توییتری خود نوشت: «باتوجه به عضویت دکتر لاریجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نظر به سه دوره‌ی متوالی تجربه نمایندگی و ریاست مجلس شورای اسلامی، انتظار می‌رود در جایگاه جدید مراقب شأن و جایگاه منحصر به فرد مجلس در نظام قانونگذاری باشد. عدل چه بود وضع اندر در موضعش/ ظلم چه بود وضع در ناموقعش؛ مولوی»
 
دعای متفاوت آشنا برای قالیباف

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری با اشاره به انتخاب محمد باقر قالیباف به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:«‏بار سنگینی بر دوش سردار قالیباف نهاده‌شده‌است.دعای رفقای شهیدش بدرقه راهش باد.»

پیشنهاد جلیلی به نمایندگان مجلس یازدهم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برای جلوگیری از خطای اقتصادی نمایندگان پیشنهادی مطرح کرد.سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در حساب توییتری خود نوشت: مسئله این است که چه کنیم نمایندگان دچار خطای اقتصادی نشوند. یک بحث ‎نظارت است. بحث دیگر ‎شفافیت است. هر چه شفافیت رفتار یک نماینده بیشتر شود در اصلاح و عملکرد آن نماینده موثرتر است. شفافیت نه فقط برای مسایل منفی حتی در مسائل مثبت هم موثر است.‌در مجمع تشخیص مصلحت پیشنهاد دادم هر نماینده هر نامه‌ای به هر کسی نوشت در صفحۀ آن نماینده در سایتی که به این منظور طراحی می‌شود قرار بگیرد؛ آن موقع هم نماینده‌ای که واقعا برای پیگیری کار مردم نامه‌نگاری کرده معلوم می‌شود و هم اگر نامه نگاری سوئی صورت گیرد در معرض دید همگان است.

هرکس دیگری هم جای روحانی باشد، وضع همین است

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: آتش توپخانه سه سال است که دولت دوازدهم را گلوله باران می‌کند و مردم کلام دیگری جز حمله به روحانی نشنیده‌اند. اما از سال آینده دیگر دولت روحانی وجود نخواهد داشت، آن زمان باید دید که آنها می‌خواهند مشکلات را بر سر چه کسی خالی کنند. چون دیگر ظریف، نوبخت و روحانی در کار نیستند. هر کس دیگری هم رئیس‌جمهور شود، تفاوت چندانی با آقای روحانی نخواهد داشت چرا که وقتی قرار است به‌عنوان مثال در بودجه سال 99 بر اساس یک‌میلیون بشکه صادرات نفت بسته شود و در نتیجه تحریم‌ها نمی‌توانیم یک‌میلیون بشکه صادر کنیم، هر کس دیگری که جای آقای روحانی باشد، چه گامی می‌تواند بردارد
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار