کد خبر: ۸۵۵۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷ 29 May 2020
تابناک گیلان/ وقتی هیجان مثبت در بازار سرمایه شکل می گیرد، اصلاح آن به شکل هیجان منفی خواهد بود ولی برآیند کلی در بلند مدت برای بازار سرمایه همچنان مثبت و رو به رشد است و سهام ارزشمند رشد بیشتری هم خواهند داشت.
 
 
نگرانی از عرضه پرتفوی سهام عدالت بی مورد است/ بزرگان بازار سرمایه بر خوان تجدید ارزیابی خواهند نشست؟ /صنایع و گروه های مطلوب برای سرمایه گذاری کدامند؟
 

کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر روند رو به رشد و مثبت بورس در بلند مدت، نگرانی جامعه سهامداری از عرضه پرتفوی سهام عدالت را بی مورد دانست و به معرفی گزینه های مطلوب برای سهامداری پرداخت.

مهدی سوری در گفت و گو با خبرنگار بورس تابناک با بیان اینکه به تدریج از بازار سال ۹۸یا اوایل سال ۹۹ که همه نمادها با هم مثبت بودند یا بازار یکی دو هفته اخیر که همه نمادها با هم صف فروش بودند، هر دوی این وضعیت را غیر نرمال و نامطلوب داسنت و تاکید کرد: از این شرایط در بازار فاصله خواهیم گرفت.

سوری گفت: بازار در حال نرمال شدن بوده بنابراین سهام ارزشمند رشد خواهند کرد و سهامی که رشد قیمتی بیش از اندازه و فراتر از ارزش های ذاتی داشتند، با اصلاح قیمتی مواجه خواند شد.

وی ادامه داد: وقتی هیجان مثبت در بازار سرمایه شکل می گیرد، اصلاح آن به شکل هیجان منفی خواهد بود ولی برآیند کلی در بلند مدت برای بازار سرمایه همچنان مثبت و رو به رشد است و سهام ارزشمند رشد بیشتری هم خواهند داشت.

سوری افزود: در سهام بزرگ به واسطه محرک سهام عدالت و در گروه بانکی و بیمه‌ای با توجه به قرار گرفتن برخی نمادهای آنها در نخستین ای تی اف دولت، رشدهای را شاهد بودیم که شاید خیلی بیش از حد انتظار بود از طرفی بحث آزادسازی سهام عدالت، هیجان منفی را به بازار تحمیل کرد و سوتفاهم برای بازار پیش آمده ولی نحوه آزاد سازی ۳۰ درصدی به شکل نیست که بتواند فشار فروش داشته باشد.

وی تاکید کرد: به هر حال پرونده سهام عدالت از آنجایی شروع شد که دولت ۱۴ سال پیش مکانیزم جدید و ناپخته ای را برای بورس تعریف کرد که نتوانست آن را جمع کند و اکنون با پیش کشیده شدن بحث آزادسازی سهام عدالت و تعجیل در اخبار مربوط به آن همچنان متاسفانه این پرونده باز خواهد ماند و به این راحتی جمع نمی شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: دولت مجموعه ای از بدعت ها همچون ETFها و سهام عدالت را دربازار سرمایه اعمال کرد و از آنجایی که فضای معاملاتی آنها از بورس جدا بوده و از مکانیزم محکم و شفاف فاصله می‌گیرد، قاعدتا مشکلات بعدی را به دنبال خواهد داشت ولی برای کلیت بازار مشکلی ایجاد نمی کند و نگرانی که مردم از عرضه پرتفوی سهام عدالت دارند نگرانی بی موردی است.

نگرانی از عرضه پرتفوی سهام عدالت بی مورد است/ بزرگان بازار سرمایه بر خوان تجدید ارزیابی خواهند نشست؟ صنایع و گروه‌های مطلوب برای سرمایه گذاری کدامند؟

وی با بیان اینکه تجدید ارزیابی یکی از محرک‌های عمده رشد قیمت سهام بوده، ادامه داد: همین طور که این مدت شاهد بودیم شرکت هایی که پتانسیل تجدید ارزیابی داشتند با افت کمتری مواجه بودند و حتی در اصلاح بازار صف خرید آنان برچیده نشد، به طور معمول شرکت‌های سودده یا بزرگ سراغ تجدید ارزیابی نمی روند ولی با قاعده جدید بازار دیر یا زود این شرکت ها هم یا به واسطه الزام و دستور یا تمایل خود آنان به این سمت خواهند رفت که از این بستر آماده شده و مهیا استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در اقتصاد ما سودهایی که به دست آمده خیلی مواقع ناشی از بهره وری و تولید شرکت ها نبوده، اظهار کرد: این سودها به دلیل مباحث تورمی، افزایش نرخ فروش شرکت‌ها و ارزش دارایی ها بوده و همچنان شرکت‌هایی که دارایی های فراوانی دارند و پتانسیل تجدید ارزیابی یا فروش دارایی را دارند می‌توانند رشد خوبی داشته باشند، شاید نشود گروهی دسته بندی کرد لیکن در هر گروه این چنین شرکت هایی داریم.

این کارشناس بازار سرمایه، بیمه‌ای، سرمایه گذاری و بانک ها را عمده این شرکت ها دانست و افزود: در پالایشگاه‌ها پتانسیل زیادی برای تجدید ارزیابی وجود دارد، خیلی از شرکت‌ها که در آستانه ورشکستگی هستند،سود عملیاتی مناسبی ندارند ولی دارایی‌های خوبی دارند و می‌توانند همچنان رشد خوبی داشته باشند.

وی تاکید کرد: تعدادی از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها که از نظر نرخ ها یا افت قیمت جهانی نفت تهدیداتی برای آنها وارد شد با توجه به اینکه نرخ گذاری چه در زمینه بهای تمام شده و تا حدودی نرخ فروش آنها دستوری و دولتی است، دولت برای پابرجا ماندن این شرکتها با کنترل کردن بهای تولید، این تهدیدات را جبران می کند و در حالی که در بازار شاهد شکل گیری صف فروش سنگین برای پالایشگاهها هستیم، نگرانی خاصی در این صنعت نمی‌بینم.

سوری با تاکید بر مطلوب بودن سرمایه گذاری همیشگی گروه معدنی گفت: شرکت‌هایی که تولیدات داخلی دارند مثل شرکت‌های دارویی، گروه لاستیک به نظر برای سرمایه گذاری مناسب هستند و در گروه سیمان با توجه به دارایی فراوان این شرکت ها، می‌توان شاهد اتفاقات خوبی بود و همچنان بازار سهام پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند رشدهای خوبی داشته باشن

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار